Představte
si byt, kde žijete, a zkuste ho v duchu popsat neznámému návštěvníkovi.
Nejspíš zmíníte počet pokojů, obytnou plochu, typ budovy a umístění vaší bytové
jednotky v domě. Jestli se do ubikace šlape výhradně po schodech nebo je k dispozici
také výtah, to ještě většina do celkové charakteristiky zahrne. Co ale ty tři
schůdky hned za vchodovými dveřmi, které pokaždé letmo přeskočíte? Nebo ty neobvykle
úzké dveře do koupelny. Mysleli jste na ně?
Vozíčkáři vozíčkářům
Pravdou
zůstává, že naprostá většina lidí, kterým bezproblémově fungují všechny orgány
a končetiny, má tendenci v každodenních situacích bezmyšlenkovitě opomíjet
zvláštní potřeby těch, kteří takové štěstí neměli. Když už se zdraví snaží
informačně vyjít vstříc, nemají a ani nemohou mít zcela jasno v tom, co
přesně hendikepovaní potřebují znát. Stačí se podívat na uživatelské popisy
domácností na cestovatelském webu Couchsurfing a je zřejmé, že s návštěvou
člověka s omezenou mobilitou nikdo apriori nepočítá. V případě zmíněné
stránky mají zájemci o azyl možnost přímo kontaktovat majitele profilu a vše
potřebné soukromě zjistit. Výborně. To by bylo ubytování. Zbývá doprava,
stravování, nakupování, sport a zábava.
O
všech složkách, z nichž se skládá cestovatelský balíček, se prostě musí
obtížněji se pohybující turisté pečlivě předem informovat, což je náročný úkol
i pro ty, kdo si zvykli slovo „hledat“ automaticky nahrazovat výrazem „googlit“
a s pomocí wifi připojení zvládnou zjistit i otvírací dobu gruzijské restaurace
v Novém Dillí. Pod heslem „vozíčkáři vozíčkářům“ proto vznikl Disway–
zatím převážně česká cestovatelská sociální síť pro hendikepované.
Tudy vede cesta
Zakladatel platformy Disway
Jiří Maule by sám podobný informační zdroj na dřívějších výpravách do zahraničí
ocenil. Po nehodě na motorce potřebuje k přemisťování vozík a s tím přímo
související bezbariérové prostředí, což nebyl a dosud není požadavek, se kterým
by si standardní cestovatelské weby uměly poradit. "Já jsem vždycky hledal
tyhle informace z různých časopisů pro vozíčkáře, z nějakých webů nebo jsem se
ptal kamarádů, co jsem slyšel, že někde byli. Takže takhle roztříštěně jsem
sbíral poznatky. V Disway se snažíme všechno dostat do jednoho velkého portálu,"
vysvětlil v děčínské kanceláři v budově chráněné dílny autor
projektu. „Snažíme se být centrálním uzlem informací a přes ten uzel bychom
byli rádi, kdyby ostatní komunikovali,“ doplnil ještě kolega Milan Novotný.
Jiří Maule, foto: Anna Hájková |
Aktuální název Disway vznikl
prý šťastnou náhodou ve chvíli, kdy dvojice zřizovatelů pátrala po dostupných
doménách a zvažovala vhodný doplněk k anglickému slovu way znamenajícímu
cestu. Všimli si, že stránky obsahující tematiku pro postižené, tedy disabled,
často začíná předponou „dis“, což ve finálním spojení s původním výrazem
way ve čtené formě evokuje odpověď na otázku kudy – this way.
Originální nápad potom dlouholetí
přátelé poslali do Nadace Vodafon, kde jakožto finalisté programu
získali podporu tři sta tisíc korun. Za získané finance
nechali mimo jiné naprogramovat beta verzi stránky, jejíž finální podobu
představili prvního srpna minulého roku. V navazující celorepublikové soutěži Nápad roku s týmž přispěvatelem se potom nováčci umístili jako sedmí a v Laboratoři Nadace Vodafon ještě získali mentorské vedení úspěšných profesionálů v oboru. „Nyní máme přes pět set
registrovaných uživatelů, ale není potřeba se pro přístup k informacím hned
registrovat, takže těch lidí, kteří Disway reálně užívají je určitě mnohem víc.
Denně máme kolem sedmdesáti unikátních přístupů, což na to, že je to jen pro hendikepované,
je pro nás celkem slušné číslo," obhajoval dosavadní statistiky Jiří Maule.
Kreativci projektu prý
zvažovali případné rozšíření také na další cílovou skupinu a to rodiče s dětmi
ve věku, kdy ještě samy nic neujdou a potřebují k dopravě kočárky, tedy
čtyřkolečkový mechanismus ne zcela nepodobný vozíku. Spojení zdravých
růžolících batolat s hendikepovanými by ale mohlo být pro některé hrdé
rodiče potenciálně problematické, proto od této ambice zatím tým ustoupil.
Kudy
na Disway
Disway registrovaným uživatelům
nabízí především přístup do inspirativního prostoru, kde se sdružují lidé aktivního
smýšlení se srovnatelně nastavenými fyzickými limity. Kromě unikátních
informací, které nejsou jinak ani pro počítačově gramotného jedince snadno k nalezení,
obsahuje Disway také možnost personifikovaného třídění obsahu podle typu
hendikepu. Po osmi měsících ostrého provozu webu patří nejvíce profilů
vozíčkářům, časem ale autoři doufají, že se zvedne i zastoupení nevidomých a
neslyšících turistů, pro něž zatím web kvůli nedostatku jim určeného obsahu
není popravdě příliš atraktivní.
Naplnění základní průvodcovské
funkce sítě Disway závisí do značné míry na aktivitě, počtu a diverzitě
uživatelů, kteří takřka výhradně recenze na jednotlivé destinace generují. V rámci
vznikající komunity je sdílení podporovanou strategií, jak zvýšit celkovou informační
nasycenost a obecně řečeno užitečnost webu pro všechny zúčastněné. Společností
recipročně naprogramovaný jedinec zkrátka zná nepsané zákony soužití, které
praví, že výměnou za tip od neznámého cestovatele, je fér poskytnout také
vlastní poznatky a prohloubit tak kolektivní znalosti. Hlavní princip, který
stojí mimo jiné také za Disway, se nazývá anglickou složeninou produsage a
označuje stav, kdy se stírá hranice mezi producentem a konzumentem, protože se
všichni účastní obou činností zároveň.
Marie Harcubová, foto: Anna Hájková |
V systému si ale nejsou
všichni zcela rovni, výjimečnou seniorskou pozici zastávají dva ambasadoři, Jindřich
Jonák a Marie Harcubová, kteří už by k označení míst na mapě, která navštívili,
vypotřebovali celé balení kancelářských špendlíků. „Všude jsou lidi buď hodní,
nebo špatní a není to tak, že by se člověk měl bát cestovat,“ objasnila svoji
motivaci autorka blogových příspěvků a velkého počtu doporučení na Disway Marie
Harcubová, nebojácná harrachovská rodačka s dětskou mozkovou obrnou, kterou zakladatelé
do projektu zatáhli hned zpočátku.
Kromě čerpání ze zapsaných veřejných
zkušeností zmíněných ambasadorů a kolegů v síti mají ještě zájemci o
bližší doplnění možnost osobně kontaktovat ty, kteří jejich budoucí místo pobytu
už na vlastní kola znají. Tímto způsobem se mohou mezi uživateli vytvořit
vazby, či přímo přátelství ne-facebookovského typu, která by v delším časovém
horizontu mohla protkat roztříštěnou skupinu hendikepovaných cestovatelů
a usnadnit zahraniční debut i těm dosud pochybujícím.
No comments:
Post a Comment