Wednesday, April 8, 2015

Drozd vs. diktátor: Může za pád Husního Múbaraka Twitter?


zdroj: mashable.com











Tento článek rozebírá studii s názvem Social media and protests: An examinationof Twitter images of the 2011 Egyptian revolution. Jejími autorkami jsou Tamara Kharroub a Ozen Bas a text byl publikován v roce 2015 v odborném časopise New Media & Society. Práce zkoumá účinost obrázků a fotografií publikovaných na sociální síti Twitter a jejich dopad na události, které stály na počátku Egyptské revoluce v roce 2011. Ovlivňovaly egyptské uživatele spíše fotky popisné (davy, protesty, národní a náboženské symboly) či ty expresivní (zobrazující konkrétní násilí)? A přispěly tyto příspěvky nějak k formování opozice, která nakonec svrhla diktátora Múbaraka?


O autorkách

Tamara Kharroub a Ozen Bas jsou obě doktorandky na katedře telekomunikačních studií univerzity v Indianě. Kharroub se zaměřuje především na mediální psychologii, konkrétně ji zajímá mediální stereotypizace a role identity v nadnárodních mediálních prostředích. Kromě této studie ještě publikovala práci o zobrazování žen v arabských televizních seriálech. Výzkum doktorandky Ozen Bas se nachází na křižovatce mezi médii (tradičními i novými) a demokracií. Její disertační práce se věnuje tématu aktivizace uživatelů sociálních sítí a jejich zapojení do aktivních offline činností. Vedle této studie je ještě autorkou prací zabývajících se medializací ženské sexuality, testování mezer ve znalosti různých sociálních skupin a personalizaci zpravodajství.

zdroj: BBC; Getty Images












Téma



Studie se zaměřuje na období tzv. Arabského jara, tedy na vlnu protestů, která odstartovala změny režimů v severní Africe a na blízkém východě. Jiskru zažehla mučednická smrt Mohameda Bouaziziho, který se upálil před úřadem vlády v Tunisku 17. prosince 2011 na protest proti špatným životním podmínkám a vysoké nezaměstnanosti v zemi. Dalším významným momentem lze chápat ubití mladého egyptského protestanta Khaleda Saida pořádkovou policií přímo na jedné z poklidných demonstrací. Autorky se zaměřují na rezonanci tohoto tématu u egyptských uživatelů Twitteru a tvrdí, že zatímco o vlivu a samotné existenci sociálních sítí při těchto událostech již byla publikována řada prací, nikdo se nesoustředil výhradně na obrazovou složku. A to se ony rozhodly napravit. Práce se soustředí na vzorce fotografického obsahu na Twitteru v době revoluce v Egyptě , jeho dopadu na publikum a vlivu na demokratizační procesy ve společnosti.

zdroj: imgarcade.com
















Výzkumná tradice

Autorky se na počátku své práce opírají o názory předních odborníků na dané téma a sdílí jejich názor, že sociální sítě a nová média sehrála klíčovou roli v událostech Arabského jara. Ztotožňují se s názory, že v předrevolučním období pomohl Facebook a Twitter sjednotit odpůrce režimu, během revoluce pomáhaly tyto sítě organizovat protestní akce a v porevoluční době slouží ke komunikaci a překonávání vzdáleností v arabských státech severní Afriky a Blízkého východu. Kharroub a Bas vychází především z prací Khamise a Vaughna “We are all Khaled Said”: the potentials and limitations of cyberactivism in triggering public mobilization and promoting political change; Shirkyho The political power of social media a Lima Clicks, cabs, and coffee houses: social media and oppositional movements in Egypt. Tato tři období jsou zárověň časovými úseky, ve kterých autorky uskutečňují svá měření.

Použité metody

Autorky si kladou tyto výzkumné otázky: 1) Jako motivy nejčastěji dominují fotografiím a obrázkům zveřejněných během Egyptské revoluce roku 2011? 2) Mění se nějak vizuální obsah příspěvků v různých fázích revoluce?  3) Hraje nějakou roli osoba, která obsah sdílí a můžou influenceři sociálních sítí ovlivnit účast protestních akcích? A vychází z této hypotézy: Obrázky zobrazující explicitní či násilné motivy budou více retweetované, než dokumentační materiály.

Autorky do svého vzorku zahrnuly náhodně vybraných 12 fotografií z každého dne jedné ze tří period Egyptské revoluce. Kritériem pro výběr bylo použití obrázku a spojitost s Egyptskou revolucí. (pokud bylo v některý den zveřejněno méně, než 12 fotografií splňujících obě kritéria, byly zahrnuty všechny vyhovující fotografie z daného dne). Nejpoužívanějšími hashtagy pro dané období byly #jan25, #egypt, #tahrir, #25jan, #protest a právě ty byly použity ve vyhledávání. Touto metodou se do vzorku dostalo na 538 obrázků a fotografií.

Kódování vzorku proběhlo podle následujících parametrů - demografické údaje uživatelů (aktuální poloha, pohlaví a role uživatele); počet retweetů; explicitnost fotografie (násilné scény, násilí, boj, policejní/vojenské zásahy, konfrontace protestantů s násilím, krev a zranění); popisnost fotografie (davy, poklidné protestní aktivity, zobrazení symbolů); čas (v jakém období byl obrázek zveřejněn).

zdroj: matichon.co.th















Výsledky


Z výsledků vyplývají následující odpovědi na výzkumné otázky: 1) Zatímco na počátku revoluce byly nejúspěšnější fotografie zobrazující utrpení mladých mučedníků, nakonec zcela převážily obrázky dokumentární (bez explicitních scén) - 41% příspěvků vyobrazovalo poklidné protestní aktivity, 35% davy, 31,5% obsahovalo národní a náboženské symboly a pouze 16% fotografií ukazovalo násilí. Díky těmto výsledkům byla i vyvrácena zmíněná hypotéza. 2) Časový průzkum ukázal, že zatímco v době příprav a začátku protestů dominovaly davy, během největší eskalace dominovala explicitní témata a po Múbarakově pádu převážily symboly. 3) Uživatelé pocházející přímo z Egypta se dočkali většího počtu retweetů, než lidé z okolních států a měli prokazatelný vliv na zapojení ostatních uživatelů do aktivních protestů. Výzkum neprokázal, že by role uživatele hrála významnou úlohu při počtu retweetů.

Z výsledků výzkumu Tamara Kharroub a Ozen Bas vyvozují, že byl Twitter doslova požehnáním pro obrodná hnutí v arabském světě. Jejich studie má vyplnit empirickou mezeru v užívání sociálních sítí během Egyptské revoluce a obhájit významnou roli Twitteru při procesu svržení diktátora Husního Múbaraka. Dále hodnotí způsob obsahu a motivační sílů těchto příspěvků, jejich schopnost oslovit uživatele z online prostředí a dohnat ho k aktivitě na offline akcích. V samotném závěru autorky přiznávají, že se do jejich výběru nemusely dostat všechny populární obrázky té doby, nicméně jejich závěry mohou posloužit jako solidní základ pro další výzkum. Vyzdvihují své zjištění, že informační obsah fotografií převážil nad expresivitou a že symbolika nahradila brutalitu a násilí. To může posloužit k dalšímu studiu toho, jaký má konkrétní obsah sociálních sítí vliv na účast jeho konzumentů na protestních akcích.

zdroj: arabic.yakut.org










Charakteristika výzkumu a diskuze

Co se svého zaměření, vzorku a metod týče, jedná se o světově ojedinělý výzkum, který může opravdu dobře posloužit jako základ pro další bádání. Závěry práce podporuje případová studie vzniklá v rámci Dubai School of Government, ze které jasně vyplývá, že kadence příspěvků na Twitteru v arabských zemích v době vypuknutí vlny protestů rapidně vzrostla a až na neuvěřitelné tři příspěvky o arabském jaru za vteřinu[1]. I když se tato studie podporuje názor na velký vliv sociálních sítí na dění během Arabského jara, odborná veřejnost je v tomto tématu stále rozpolcená. Dokládá to například text Seana Adaye New Media and Conflict After the Arab Spring, ve kterém tvrdí, že "stovky tisíc lidí, kteří se zůčastnili egyptské revoluce tím, že přišli do ulic 25. ledna 2011 se o tom nedozvěděli z Twitteru, nebo Facebooku. Ale prostě to viděli v televizi na stanici Al-Jazeera, nebo skrze svá vlastní okna"[2].

Do rozporu se tato studie i dostává s textem Merlyny Lim Clicks, Cabs, and Coffee Houses: Social Media and Oppositional Movements in Egypt, 2004–2011, ze kterého autorky čerpají pouze to, co se jim do výzkumu hodí. Doktorka Lim ve své analýze totiž dochází ke zjištění, že Egypt měl silnou scénu nezávislých blogerů ještě v době před Arabským jarem a právě oni byli ti, kdo pomohl nastolit sociální sítě jako hlavní komunikační nástroj během revoluce. Takže tato média sama nepřinesla onu změnu, byla pouze dobře využitým nástrojem, který pomohl mladým aktivistům k oslovení širokého spektra sympatizantů. Lim vidí velkou váhu úspěchu sociálních sítí jako hlavního komunikačního nástroje v silném motivu mučedníků, kteří sjednotili lidi jak v offline, tak online prostoru. Což je v přímém rozporu s výsledky výzkumu doktorandek Kharroub a Bas.

Kontext v ČR

Vzhledem k absenci revolucí v tuzemském prostředí (ta poslední se odehrála teprve v době vynálezu World Wide Webu Bernersem-Leem) se podobný případ hledá jen těžko. Lehká podobnost se dá najít u případu svolání protestní akce 17. listopadu 2014 s názvem "Červená karta pro Zemana", kdy se díky události založené na Facebooku sešlo na Národní třídě v Praze několik tisíc lidí, aby vyjádřili nesouhlas s názory a postoji prezidenta Miloše Zemana. Výzkum o této události zatím chybí, nicméně data z něj vzešlá by mohla být opravdu zajímavá a zcela jistě by obohatila nejen akademickou obec.




[1] Dubai School of Government (2011): Civil Movements: The Impact of Facebook and Twitter. Online text. Dostupné z http://journalistsresource.org/wp-content/uploads/2011/08/DSG_Arab_Social_Media_Report_No_2.pdf Ověřeno ke dni 16. 3. 2015
[2] Aday, S. et al. (2012): New Media and Conflict After the Arab Spring. Washington: United States Institute of Peace, p. 4
[3] viz Shirky, C. (2011): The Political Power of Social Media Technology, the Public Sphere, and Political Change. Foreign Affairs, Online text. Dostupné z http://www.foreignaffairs.com/articles/67038/clay-shirky/the-political-power-of-social-media. Ověřeno ke dni 16. 3. 2015


No comments:

Post a Comment