Monday, April 6, 2015

Letecký provoz ve vašem mobilu

JJM335 Nová média a společnost - 1. úkol - Tomáš Michna


Určitě se vám již alespoň jednou v životě stalo, že jste zvedli ve slunečný den hlavu k nebi a zapřemýšleli, odkud a kam vlastně míří to letadlo rýsující kondenzačními čárami přes celý obzor. Dnes to není žádný problém zjistit, postačí vám pouze smartphone, počítač či jiné zařízení s přístupem k internetu. Ano, již i k tomuto účelu vznikla aplikace sledující aktuální a reálný letecký provoz jménem Flightradar24 (FR24).



Jak to tenkrát začalo?

17. listopadu 2006 spustila švédská společnost Svenska Resenätverket AB testovací provoz webové aplikace Flightradar24, která v reálném čase a omezeném režimu zobrazovala aktuální letecký provoz. K tomu však bylo zapotřebí dobrovolníků, kteří na základě crowdsourcingu souhlasili s umístěním tzv. ADS-B přijímačů ve svém domově. Tyto přijímače přijímají veškeré dostupné informace z palubních přístrojů letadel, které jsou vybaveny odpovídačem. Vedle systému ADS-B vychází Flightradar24 také z dat z podobného MLAT systému a z dat poskytnutých Federální leteckou správou v USA (se zpožděním 5 minut). ADS-B systém je v letadlech komerční letecké dopravy momentálně nejpoužívanější. Odhaduje se, že je v současnosti 65% všech dopravních letadel na světě vybaveno tímto systémem. 

To umožňuje uživatelům FR24 sledovat zejména tyto parametry v rámci 100 000+ letů denně:

  • letiště, ze kterého letadlo směřuje
  • cílovou destinaci letu
  • odhad doby zbývající do příletu
  • typ letadla
  • registraci s fotografií celého letadla
  • výšku, ve které se nachází
  • rychlost
  • směr letu


Funkce FR24 jsou neustále rozšiřovány – aktuálně lze například nastavit nejrůznější filtry zobrazených letadel (typ letadla, společnost, cílová destinace atd.), notifikace (pokud vzlétlo letadlo XY, pokud je letadlo ve výšce XY atd.), přepnutí na 3D pohled z kokpitu letadla či jakási forma augmentované reality, kdy stačí po zapnutí funkce namířit fotoaparát mobilního telefonu nebo tabletu směrem k přelétajícímu letadlu a u něho se na displeji zobrazí požadované informace a parametry uvedené výše.
  
Fligthradar24, kam se podíváš

Služba FR24 naplňuje podstatu transmediálního vyprávění, které podle definice Henryho Jenkinse rozvíjí příběh, obsah či skutečnost v rámci rozličných formátů. Tím se utváří nové vstupní body, pomocí kterých se může k této aplikaci dostat kvanta nových uživatelů.  Jak jsem se již zmínil, FR24 začínal jako webová stránka s aplikací. Rozvoj trhu s chytrými telefony (a jejich rozličnými operačními systémy) si vyžádal co nejširší pokrytí dostupnosti aplikace FR24. Ta je tedy nyní dostupná na zmíněném webu, ke stažení na Apple zařízení, Android zařízení, Windows Phone zařízení, na Windows Store, Mac App Store a Amazon Appstore. Aplikace se může pyšnit více než 3 miliony stažení, je nejstahovanější aplikací ve 25+ zemích světa a nejstahovanější aplikací v sekci „Travel“ ve 140+ zemích světa.

FR24 navíc nepodceňuje ani komunikaci skrze sociální média a informuje na svém facebookovém profilu o změnách, aktualitách, kuriozitách nebo událostech v letecké dopravě. FR24 komunikuje směrem ke svým fanouškům také prostřednictvím twitterového účtu. Twitter využívá především jako zpravodajské médium, kde lze krátkými příspěvky v reálném čase informovat např. o skutečnosti, že má nějaké letadlo technické problémy, vypouští palivo před nouzovým přistáním a lze ho samozřejmě díky tomu na FR24 okamžitě sledovat. 

Dalšími potenciálními vstupními body zájmu o tuto službu se stávají sama média. Největší rozruch nastal v roce 2010, kdy se o letecký provoz začala média intenzivně zajímat v důsledku erupcí islandského vulkánu Eyjafjallajökull a následného zamoření ovzduší popelem. Média po celém světě použila obrázky z aplikace jako důkaz o tom, že letecká doprava nad Evropou je takřka pozastavena. Od této doby začala být aplikace FR24 brána skutečně vážně médii po celém světě a zároveň odbornou i laickou veřejnosti. Jako příklad lze připomenout tragické lety MH370 a MH17 letecké společnosti Malaysia Airlines. Po jejich náhlém zmizení několik zpravodajských relací okamžitě nabídlo záznam trasy letu pocházející právě z FR24. Obecně se pak odhaduje, že v případě aktuální informace o letecké havárii a uveřejnění čísla letu, podle kterého se dá na FR24 let dohledat, stoupne návštěvnost služby až padesátkrát.


FR24 má také svoje vlastní heslo na stránkách Wikipedie, což naplňuje podstatu koncepce kolektivní inteligence, která se zakládá na spolupráci několika samostatných jedinců. Společnou činností těchto jedinců tak vzniká určitý celek. Heslo na Wikipedii lze nejrůzněji upravovat, doplňovat a upřesňovat. Za projev kolektivní inteligence lze považovat také oficiální FR24 forum, ve kterém si mohou uživatelé a fanoušci vyměňovat zkušenosti v tématech letectví, letecké fotografie, samotné aplikace, technických problémů, radionavigace apod.

Fanouškovská základna

Na existenci služby FR24 lze demonstrovat také koncept produsage, se kterým se setkáváme, když se publikum začne aktivně podílet na vzniku nového obsahu (který se týká originálního obsahu). Činnost fanoušků této služby nelze srovnávat s aktivitou fanoušků věhlasných filmů, seriálů nebo knižních předloh. 

Facebookový profil však sleduje takřka půl milionu fanoušků, tweety pak odebírá kolem čtvrt milionu uživatelů. Mezi fanoušky se najdou tací, kteří obsah FR24 dále rozvíjejí, vytvářejí videa s použitím záběrů z aplikace, screenshoty, které s určitým příběhem a přidanou hodnotou rozvíjejí dál. Sdílí mezi sebou různé kuriozity, na které během sledování provozu narazili, točí videa s rozbalováním krabice s ADS-B přijímačem, který od FR24 zdarma obdrželi atd. Aplikace si tak žije svým vlastním životem mezi samotnými uživateli a fanoušky.





 

No comments:

Post a Comment