Parmelee, John
H. The Agenda-Building Function of
Political Tweets. New Media &
Society. May
2014 16: 434-450, first published on May 22, 2013
http://onmilwaukee.com/ |
John H. Parmelee, autor článku Funkce Politických Tweetů Při
Vytváření Agendy, působí jako vedoucí katedry komunikace a profesor na
University of North Florida, kde se specializuje především na politickou
komunikaci a studium politického užívání Twitteru. Nicméně již dříve se
soustředil na užívání nejrůznějších technologií, jako například videokazet, DVD
disků nebo Internetu, politiky a sběrateli politických informací. Publikoval
také několik knih, ve kterých se zabývá politickou komunikací skrze
technologie, například Seznamte se
s Videi Kandidátů či Politika
a Twiterová
Revoluce.
Tematicky se článek soustředí na mikroblog
Twitter, který vznikl v roce 2006 a dnes ho užívá většina předních amerických
představitelů ve veřejných funkcích, a jeho roli ve vytváření agendy nebo lépe
řečeno novinářských témat, neboť pro většinu novinářů se Twitter stal
nepostradatelným vyhledavačem informací pro zpravodajství. Parmelee ve svém
výzkumu upírá pozornost především ke dvěma zásadním otázkám, a to jakými
způsoby ovlivňují tweety politických představitelů zpravodajskou agendu
politických novinářů a proč jsou obzvláště některé tweety schopné tuto agendu
formovat.
Jak je zjevné, článek propojuje mediální
studia a politologii. Disciplinárně poté sám Parmelee řadí vytváření agendy
(agenda-building) přímo pod teorii nastolování agendy (agenda-setting) a
částečně čerpá z ideových otců této teorie, McCombse a Shawa. Parmelee přikládá
vytváření agendy velký význam, neboť zatímco nastolování agendy ukazuje média a
jejich vliv na veřejnost tím jaká témata medializují, tak vytváření agendy se
snaží odhalit, kdo ovlivňuje mediální náplň.
Parmelee se rozhodl zkoumat Twitter,
jelikož právě Twitter je nenejom silným sociálním médiem přítomnosti, ale
především proto, že ho užívá velká většina novinářů, a jak se ukázalo, tak je
to nejpopulárnější forma sociálních médií užívaná k politické persvazi. Zvláště
politikům nabízí silný nástroj, neboť mohou předávat své názory, postoje a
informace přímo veřejnosti, aniž by bylo nutné angažovat tradiční média, která
jejich slova mohou jinak vytrhnout z kontextu nebo misinterpretovat. Avšak i
pro novináře se Twitter stal užitečným a pohodlným nástrojem, neboť o
aktuálních tweetech jsou informováni a pomocí hashtagů mohou vyhledávat i
tweety podobného charakteru. Nicméně pro dnešní dobu je jednou z
nejpodstatnějších výhod, že Twitter je zdarma. Současné noviny vytváří tlak na
redakce k šetření, a tak i Twitter se může jevit jako příhodný pomocník pro
novinářskou práci tváří v tvář snižujícím se prostředkům pro jejich činnost.
Avšak do jaké míry může právě Twitter ovlivnit novinářskou agendu se snaží
poodhalit profesor Parmelee. Pro samotné zkoumání politických tweetů a
vytváření agendy využil jednoduchých otázek na vybrané novináře.
Pro autora článku byla zvolená metoda
výzkumu zcela zásadní a před samotným představením výzkumu svou metodu do velké
míry obhajuje. Nejprve zmiňuje některé předešlé výzkumy pomocí kvantitavní
analýzy (především obsahové analýzy nebo dotazníky) a ačkoliv oceňuje jejich
přínos, tak zdůrazňuje jejich nedostatky a sám volí cestu kvalitativního
výzkumu. Co se zkoumaného vzorku týká, tak Parmeleeho cíl je v této studii
zkoumat pouze politické novináře v amerických psaných novinách (záměrně
eliminuje například televizní novináře, kteří užívájí tweetů zcela odlišně),
kteří používají Twitter. Pro účely výzkumu bylo osloveno sto politických
novinářů z geograficky odlišných míst USA a z různě velkých novin. Z jedenácti
z nich bylo vedeno výzkumné interview, a to buď emailem nebo telefonicky.
Závěry výzkumu poukazují na fakt, že
tweety (nebo jak je nazývá v článku Parmelee - informační dotace) od
politických představitelů skutečně vedou k vytváření agendy. S odkazem na první
otázku výzkumu (jakými způsoby ovlivňují tweety politických představitelů
zpravodajskou agendu politických novinářů?), účastníci výzkumu zmínili hned
šest způsobů. Konkrétně, novináři berou tweety politických představitelů jako
generátory nápadů na články, tipy předpovídající budoucí události, zdroje
citátů a dat, místo k nalezení odlišných zdrojů, nástroj ověřování faktů a
zdroje podkladových informací. I druhá otázka (proč jsou obzvláště některé
tweety schopné tuto agendu formovat?) přinesla několik odpovědí získaných při
výzkumných rozhovorech. Političtí novináři vypověděli, že tweety, které
vyčnívají a stojí za použití jsou mimořádné zprávy, informace, které zvětší již
existující příběh, informace zevnitř a informace, které jsou doručeny rychle a
zřetelně. Novináři ve svých výpovědích též vyzdvihli užitečnost tweetů od
politických bloggerů, think tanků a zájmových skupin, a to dokonce nad úroveň
tweetů od politických představitelů.
Tento konkrétní článek sice nabízí
perspektivu pouze politických novinářů ze psaných novin, avšak vybízí i k
výzkumu žurnalistů jiných druhů médií, které mohou v komparaci nabídnout
zásadní vhled do problematiky. Neméně zajímavou diskuzi by mohlo nabídnout i
srovnání vlivu politických tweetů na média a mediálních tweetů na politiky. Pro
srovnání se vsak nabízí i otázka Twitteru oproti jiným formám politických
projevů jako jsou oficiální prohlášení nebo politické reklamy, a jaký mají vliv
na média a jejich obsah.
S ohledem na fakt, že čelní představitelé
ČR již dnes působí a navenek se prezentují na sociálních sitích jako Twitter
stejně tak jako jejich americké protějšky, nabízí článek i zajímavý kontext pro
uvážení v rámci ČR. Závěry výzkumu, byl-li by prováděn s českými novináři, by
nepochybně nabídl obdobné výsledky, neboť je zřejmé, že i v našich končinách
novináři užívají informací z Twitteru od veřejně volených zástupců, které mohou
být významným činitelem při formování jejich témat a článků.
No comments:
Post a Comment