Tuesday, April 7, 2015

/SLASH


Nekonečný vesmír, daleká prérie, rozlehlá studentská kolej. Týdny, měsíce a roky ve společnosti opravdových mužů. Bez žen. Máte pocit, že v příběhu Kirka a Spocka, Vinnetoua a Old Shatterhanda, Harryho, Rona a Draca něco chybí? Vítejte ve světě slash fantazie.

Slash je specifická žánrová praktika, která se projevuje zapojováním homosexuálních prvků do heterosexuálních fikčních příběhů. Je druhem amatérské literární fikce (tzv. fanfiction), v níž je zmíněn milostný vztah dvou osob stejného pohlaví. Především se jedná o mužské postavy (m/m slash), nicméně ženské nebývají výjimkou – potom mluvíme o tzv. femslash (f/f slash, femmeslash, altfic nebo saffic). Postavy v originálních příbězích většinou tento druh romantických vztahů mezi sebou nemají. Slash může být asexuální, náznakový (nevyslovený), ovšem rovněž může obsahovat i sexuální scény.

Slash se objevuje v amatérských povídkách, obrázcích, videích i v dalších formách uměleckého vyjádření. Díky zaujetí fanoušků tak může Sherlock Holmes vyznat lásku Watsonovi, Bodie milovat Doyla a Harry Potter randit s Draco Malfoyem, Ronem Weasleym nebo Severusem Snapem. Tato neoficiální literatura se z povahy věci šíří převážně na Internetu.

Zdroj: http://www.fanpop.com/clubs/harry-james-potter/picks/results/350487/like-harry-draco-slash

Název „slash“ pochází od symbolu lomítka (/), kterým se postavy, jež spolu mají fiktivní vztah, v názvech příběhů spojují. Mnoho z prvotních slash příběhů bylo založeno na spojování přátelských dvojic, nebo naopak tzv. „foils“ – charakterů, které se navzájem v příběhu doplňují.

Slash existuje v několika variacích. Vedle již zmíněného femslashe (populární jsou např. Janeway a Seven, Hermiona a Ginny či Xena a Gabrielle) jsou dalšími žánry např. chanslash (neplnoleté postavy), reverse (tedy obrácený) slash, který oproti oficiálnímu příběhu obsahuje velmi málo sexuálních scén či žádné takové scény, a real person slash (RPS), který spojuje do vzájemných homosexuálních vztahů skutečné populární osobnosti. Kontroverzní RPS nabyl na popularitě především v 90. letech se vznikem chlapeckých pěveckých skupin. Často v něm bývají zobrazováni zpěváci, herci či sportovci. Do kontrastu s RPS bývá někdy klasický slash označován jako FPS, tedy fictional person slash. Original slash je termín zahrnující homoerotické povídky s vlastními, originálně vytvořenými postavami a zápletkami.

Zdroj: http://slasheducationalresourceproject.tumblr.com/

Kdo jsou autoři slash fikce? Dhaenens, Van Bauwelová a Biltereyst (2008) uvádějí, že u klasického slashe se jedná z naprosté většiny o heterosexuální ženy. Druhou nejpočetnější skupinou jsou gayové. Tosenbergerová (2008) dodává, že výzkum slashe odňal stigma adolescence z oblasti fanouškovství, neboť poukázal na zapojení dospělých ženských autorek do práce s mediálními texty.

Obecně se předpokládá, že slash fikce se začala objevovat poprvé v souvislosti se seriálem Star Trek v 70. letech. Povídky Kirk/Spock (nebo také jen K/S) spojovaly tyto postavy hlubším citovým vztahem, než jim přisuzuje originál. První tištěná K/S povídka „A Fragment Out of Time“ vyšla v roce 1974 a povídka „The Ring of Shoshern“, jejíž úvod se objevil v časopise fanoušků „Alien Brothers“ v roce 1975, vznikla už v roce 1968.

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Kirk/Spock

První K/S příběhy nebyly fanoušky Star Treku dobře přijaty. Někteří odpůrci dokonce hovořili o znásilňování postav. Od té doby ale postupně tolerance a akceptace homosexuality vzrostla. Po Star Treku se slash začal objevovat i v dalších fanouškovských komunitách, kolem televizních show, filmů a knih žánru sci-fi i akčních a dobrodružných. V 70. a 80. letech tak vznikly dvojice, jako Han Solo a Luke Skywalker, Starsky a Hutch nebo Xena a Gabrielle. Idea slashe se rozšířila do mnoha různých fandomů (seriály Blake´s 7 či Profesionálové) a následně vznikla komunita okolo slashe samotného.

Postupem času byla téměř každá televizní série se dvěma mužskými postavami slashována. Slash není výhradně anglickou záležitostí, přestože většina slashovaných televizních sérií byla z britské produkce. Vznikal totiž spontánně přibližně ve stejném období i v USA, Německu, Austrálii a Kanadě. Podobný, ale profesionálně produkovaný žánr, prodávající se po milionech, vznikl pod názvem shounen ai (chlapecká láska) v Japonsku.

Zdroj: https://www.tumblr.com/search/entertaininglies

V prvních letech se slashové povídky šířily především v nekomerčních fanouškovských magazínech (fanzinech), které se rozesílaly poštou nebo distribuovaly na akcích. Klíčovou roli v rozvoji fanfikce a slash fikce hrál nástup Internetu v 90. letech. Ten umožnil lepší propojení fanouškovských skupin a vytvořil půdu pro anonymní sdílení. Slash se začal šířit elektronickou poštou a publikovat na webových stránkách. V roce 1998 vznikl FanFiction, o rok později LiveJournal. Vznikly další fandomy jako Harry Potter, Buffy, přemožitelka upírů, Pán prstenů či Ztraceni. Stal se z něj tak nejen literární, ale i společenský fenomén. Propojuje v sobě většinovou populární a menšinovou undergroundovou kulturu.

V českém prostředí lze odkázat na stránku Daily Slash, kde jsou publikovány klasické slashové texty fandomů Harryho Pottera, seriálu Queer as folk nebo Pána prstenů a dalších. Najdeme zde i rozcestník na slashové české a zahraniční archivy.

Literatura

CUPALOVÁ, Lucie. The Slash Factor: Characteristics and Varieties of Slash Fan Fiction. Praha, 2014. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury. Vedoucí diplomové práce PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.

STEJSKALOVÁ, Eva. Motivace čtenářek slashové fikce. Brno, 2010. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Jana Kostínková.

Dhaenens, F., Van Bauwel, S., Biltereyst, D. (2008). Slashing the Fiction of Queer Theory: Slash Fiction, Queer Reading, and Transgressing the Boundaries of Screen Studies, Representations, and Audiences. Journal of Communication Inquiry, 32 (4), 335-347.

Reid, A.R. (2009). Thrusts in the Dark: Slashers´ Queer Practises. Extrapolation, 50 (3), 463-483.

Salmon, C., Symons, D. (2004). Slash Fiction and Human Mating Psychology. The Journal of Sex Research, 41 (1), 94-100.

Tosenberger, C. (2008). Homosexuality at the Online Hogwarts: Harry Potter Slash Fanfiction. Children's Literature, 36, 185-207.

No comments:

Post a Comment