Blogování? Out. Vlogování? In.
Případová studie
"Vlogging about school on YouTube"
reflektuje komunikaci v prostředí nových médií a ilustruje ji na příkladu
školního vlogování na YouTube, jež se jeví jako prostor pro autonomní, na
komerčních tlacích nezávislé, vyjadřování a sdílení informací. Seznamuje nás se
specifiky komunikace v prostředí YouTube a hledá odpovědi na otázku, jaký motiv
mají vlogeři pro natáčení krátkých videí přímo ve školním prostředí. Studie
představuje některé teoretické koncepty, jež jsou s komunikací v prostředí
nových médií spojovány a úzce souvisejí s jejím průběhem v prostředí vlogerské
komunity - např. Web 2.0, prosumace, nebo přístup k internetu jako k novému
prostoru pro veřejnou diskuzi.
Výzkumné metody studie kombinují online etnografii a
popisnou strategii na základě kvalitativní analýzy, která je založena na 5
klíčových pilířích: (1) charakteristika školních vlogů, vlogeři vs. diváci (2)
kontext vlogu (kde došlo k záznamu) (3) obsah vlogu (co bylo ve vlogu řečeno a
zobrazeno) (4) vlogerská kultura (způsob projevu a užitá praxe) a (5) motivace
v otázce školního vlogování. V průběhu třech měsíců došlo ke shromáždění
celkových 120 vlogů ze sociální platformy YouTube. Výsledky studie odhalily, že
se školnímu vlogování věnují lidé ve věku 13 - 24, po obsahové stránce
nahrávají školní zážitky včetně zážitků přímo ze školních lavic, sdílejí názory
a myšlenky s cílem zvýšit interakci s publikem. Zároveň studie přišla s
výsledky, které nacházejí odpověď na motiv školního vlogování. Vlogeři vlogují
hned z několika důvodů, nejvíce se však sešly důvody jako "zmírnění či
potlačení nudy", "touha po zábavě", "budování důvěry",
"zlepšení řečových dovedností", "dokumentace svých
zkušeností", "sdílení zkušeností" nebo "potřeba být
neustále v kontaktu s ostatními lidmi".
O
autorovi - Chareen Snelson je docentkou studijního
programu vzdělávacích technologií na Boise State University. Vyučuje kurzy
zaměřené na YouTube, video produkci, vlogování a virtuální komunity. Její
vědecká činnost se soustředí na kvalitativní metodiky v prostředí
videoprodukce, ať už na sociální sítí YouTube, nebo jiných platformách.[1]
Autorka dlouhodobě podrobuje prostor sociálních sítí zkoumání a nahlíží na
ně jako na veřejnou sféru, ve které probíhají veřejné diskuze. Podle ní má
internet potenciál vytvořit novou veřejnou sféru a rozšířit roli veřejnosti ve
společenské oblasti. Autorka se hlásí k názoru užití internetu spojeného s
nízkou bariérou, která lidem umožňuje různé druhy obsahů různými způsoby. Jedním
z nových trendů a zároveň novým druhem obsahu je tzv. vlog (video blog). Jedná
se o videa pojatá v konverzační formě, která do jisté míry reprezentují emblematickou
formu neprofesionálních videí, která lze nejen na YouTube najít. Jak píše
Burgess a Green, "vlogování klade důraz na živé, bezprostřední a
konverzační pojetí, čímž připomíná komunikaci face to face a zásadně se tak
liší od televizního vysílání."[2]
Jak již bylo dříve zmíněno, Chareen Snelson se pro
svoji práci rozhodla zvolit kvalitativní přístup, který lépe postihuje způsoby,
kterými lidé interpretují a konstruují sociální svět v určitých specifických
kontextech. Jak píše Hendl, výhodou kvalitativního výzkumu je jeho hloubkový
popis jednotlivých případů.[3]
Pro pochopení jevů v rámci studie se autorka opírá o teoretické zázemí, které
napomáhá závěrečné interpretaci výsledků. Etnografická část této studie
vychází z metodické praxe a výzkumů zaměřených na onlinovou kulturu a
komunitu. V této studii byla vlogerská komunita zkoumána v souvislosti s jejich
"rodným" online prostředím. Výzkumná etnografická část byla kombinací
participativního přístupu s prezencí výzkumné osoby, ale i bez účasti výzkumníka
prostřednictvím observačního přístupu.
Výzkum
byl rozdělen do dvou částí. V první části se autorka věnuje účelnému vzorkování
na základě předem vydefinovaných kritérií. Kritéria byla definována přímo pro
vzorek spjatý s video blogem. V případě zařazení jednotlivých blogů do
výzkumného vzorku, musely video blogy splnit následující kritéria: (1)
zobrazení školního života (2) nekomerční charakter (3) namluveno v anglickém
jazyce. S ohledem na výše uvedené se autorka rozhodla využít maximální zásah
přes 2 klíčové dimenze (1) druh vlogera (2) datum nahrání vlogu, s cílem získat
co nejvíce relevantních vlogů napříč delším časovým obdobím.
Jak
autorka ve své studii píše, nejtěžším rozhodnutím bylo určit počet zkoumaných
blogů. Velikost vzorku v kvalitativním výzkumu nebyl doposud dobře definován,
protože závisí do značné míry na povaze studie, výzkumných otázkách a
dostupných zdrojích.[4]
Navíc se velikost vzorku v předchozích studiích lišil, proto se v konečném
rozhodnutí autorka rozhodla pro saturační přístup, tedy takový druh přístupu,
který se vztahuje k procesu vzorkování dostatečného množství dat - dokud není
dosaženo bodu, kdy další údaje nepřináší nové poznatky a mají spíše redundantní
povahu.
Hlavní závěry studie
1)
Z tabulky 1 je možno vypozorovat, že jsou obecně zkoumané vlogy častěji
hodnoceny pozitivně (tlačítkem like), než negativně.
2)
Věk vlogerů byl získán podrobnou analýzou z insight dat YouTube kanálu. Jak
autorka zmiňuje, informace z obrázku je třeba vykládat s opatrností, vzhledem k
nedostatečnému vyplnění profilů u všech zkoumaných vzorků (79/120 vyplněno). Z obrázku
můžeme vypozorovat, že většina vlogerů (83,5%), kteří dali svůj věk viditelný
veřejnosti, je ve věkovém rozmezí mezi 13 - 24 roky. Graf zároveň představuje
rozdělení kategorií dle pohlaví a věku u přihlášených YouTube diváků. Všechny
vzorky napříč všemi věkovými skupinami shlédly vlogy. Více než polovina (58%)
patřila do věkové skupiny 13-24. Ženy představují silnější zastoupení oproti
mužům s 63.3%. Z grafu je zároveň zřejmé, že většina vlogerů (73,3%) z
celkového zkoumaného vzorku pochází ze Spojených států a Kanady.
3)
Na otázku, kde vlogeři nahrávají videa spjatá se školou, vyšlo následující (na
základě součtu množství časů u jednotlivých videí): 1) domov 2) uvnitř učebny
3) jídelny - chodby - šatny a schodiště. 4) školní dvůr 5) školní autobus, etc.
4)
Na otázku, jaké školní zkušenosti vlogeři sdílí, odpověděli rozdílně (seřazeno
od nejvyšší četnosti po nejnižší): 1) školní zážitky, školní scénu s účastí
více účastníků, školní outfity, tancování ve školních prostorách, itinerář 2)
studijní tipy, time management nástroje, školní vybavení 3) výuková strategie a
školní učebnice.
5)
Existují společné vzorce chování mezi vlogery? Otázka zaměřena na řeč a chování
(pozdravy publiku, vyzývání k interakci, etc.). Podle studie jsou podobné
vzorce chování pozorovány, ale na základě relativně malého vzorku tento fakt
nelze paušalizovat.
6)
Na otázku, jakou motivaci mají vlogeři pro natáčení videí ze školního
prostředí, odpověděli (seřazeno od nejvyšší četnosti po nejnižší): 1) zmírnit
nudu 2) vlogování pro zábavu 3) budování důvěry 4) snaha zlepšit mluvený projev
5) dokumentovat své zkušenosti 6) sdílet informace 7) být ve spojení s
ostatními.
Průzkumná
studie vlogerů na YouTube byla uskutečněna s cílem zodpovědět dosud nejasné
otázky týkající se charakteristiky, obsahu, kontextu a kultury vlogů a potažmo
i charakteristiky samotných vlogerů. Výsledky studie přinesly informace o
obecně nížším věku vlogerů, jejich tendencích natáčet videa o školním životě,
ať už z důvodu zmírnění nudy či zachování kontaktu. A jaká je jejich motivace k
vlogování? Markman (2011) identifikoval tento druh motivace jako potřebu
divácké odezvy a zpětné vazby, která vlogery žene dopředu a pomáhá jim jejich vlogy formovat.
Výsledky studie považuji za přínosné, na druhou
stranu mi zde chybí hlubší focus. V dalším pokračování studie bych se osobně
zajímala více o motivaci uživatelů, kteří na internetu vytvářejí vlastní obsahy.
Dále bych se věnovala tématům "uznání, ocenění, aktivní účasti" v
rámci jednotlivých komunit, které přináší jak možnost inspirovat druhé, tak být
druhými inspirován. V českém prostředí jsme se s podobnou studií doposud
nesetkali, neboť trend vlogování v české kotlině začal být aktuální teprve v
nedávné době.
[1] SNELSON, Ch. Vlogging about school on YouTube: An exploratory study. New Media & Society March 2015 vol. 17 no. 3 321-339
[2] Burgess J, Green J (2009a) The entrepreneurial vlogger: participatory culture beyond the professional-amateur divide. In: Snickars P, Vonderau P (eds) The YouTube Reader. pp. 89–107. Dostupné na:http://www.youtubereader.com/images/youtubereader.pdf Ověřeno ke dni 1.4.2015
[3] HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
[4] Patton M (2002) Qualitative Research and Evaluation Methods. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: SAGE.
POUŽITÁ LITERATURA:
Alexa (2013) Usage statistics for YouTube. Available at:http://www.alexa.com/siteinfo/youtube.com
- Kopacz L,
- Lawton B (2011) The YouTube Indian: portrayals of Native Americans on a viral video site. New Media & Society 13(2): 330–349.
- Markman K
No comments:
Post a Comment