Sleduj bohatsví: Studie cashtagů na Twitteru
Popularita Twitteru souvisí s možností
podělit se se svými názory o aktuálním děním. Hitem Twitteru z července 2012
jsou tzv. cashtags, pomocí nichž lze sdílet informace o momentálním dění na
poli financí. Cashtags se vyrobí tak, že se napíše ikona dolaru a za ní se
připíše zkratka společnosti, o níž je řeč.
Pokud autor chce hovořit o tom, jak si na trhu stojí světová firma
Microsoft, použije cashtag $MSFT, pro neméně úspěšnou firmu Apple či Google autor použije
zkratky $AAPL a $GOOG. Pouhým kliknutím na cashtag si tak
uživatel může zjistit
nejaktuálnější informace z burzy o firmách.
Ve své studii se autoři – zaměstnanci
Microsoftu Bing - Martin Hentschel a Omar Alonso věnují právě cashtagům, které
nabízí sociální síť Twitter. Zjišťují informace o cashtazích, jakožto
prostředcích komunikace, o četnosti cashtagů jednotlivých firem a o uživatelích
používajících cashtagy. Zároveň zkoumají vztahy jak mezi cashtagy navzájem, tak
mezi cashtagy a hashtagy.
Studie čerpala z postupně
sbíraných dat od dubna 2013 od všech uživatelů, kteří své tweety postovali v angličtině.
V dubnu 2013 bylo nalezeno 2 691 cashtagů souvisejících s NASDAQ
a 3 263 s Newyorkskou burzou.
Využití cashtagů na Twitteru
V této části studie byla
analyzována hodnota cashtagů. Nejdříve byla zhodnocena distribuce tweetů s cashtagy,
posléze jejich četnost a nakonec bylo zanalyzováno hodnocení obchodních
sektorů.
Z uvedených statistik na obrázku
je zřejmé, že obliba cashtagů v průběhu času značně roste. Souvisí to i s vyšším
počtem uživatelů Twitteru. Pokud se podíváme na procentuelní vyjádření četnosti
cashtagů, pak je jejich použití konstantní a to i přesto, že aplikace Twitter
jim přidělila sdružovací funkci až v červenci 2012.
Zde je znázorněno deset nejoblíbenějších
a nejdiskutovanějších cashtagů. V pravém sloupci je počet anglických tweetů,
ve kterých se daný cashtag objevil.
Statistika uvádí, že
nejdiskutovanějším tématem na Twitteru za pomoci cashtagů je technologie.
Cashtags a jejich vztahy
Autoři studie se dále zabývají vztahy
mezi cashtagy navzájem a hashtagy. V každém tweetu, ve kterém objevili
klíčový cashtag nebo hashtag, spárovali s ostatními cashtagy či hashtagy.
Tím vznikly páry, které spolu souvisejí, např. $AAPL a $GOOG. Studie prokázala, že nejvíce zmíněný
pár za měsíc duben 2013 je právě výše zmíněný $AAPL a $GOOG, který je
zmíněn v 3 216
tweetech. Vysoký výskyt tohoto páru v tweetech je přičítáno uveřejnění služby
Google Now for Apple’s iPhone.
Výsledky studie
Pomocí
studie bylo prokázáno, že by se informace na Twitteru mohly plnohodnotně zohledňovat
při obchodu s akciemi na burze. Twitter umožňuje díky rychlým příspěvkům uživatelů
hodnotícím aktuální dění spotřebitelům nahlédnout do postavení firmy. Dále bylo
zjištěno, že každý osmi tisícátý tweet obsahuje cashtag. Při analyzování
uživatelů bylo zjištěno, že nejvíce cashtagů používají žurnalisti, nicméně jednotlivci
s nimi taky nešetří. Ve zkratce řečeno, sledujte Twitter a berte ho vážně.
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5385/4109
No comments:
Post a Comment