Wednesday, November 19, 2014

Sleduj bohatství: Studie cashtagů na Twitteru

Sleduj bohatsví: Studie cashtagů na Twitteru


Popularita Twitteru souvisí s možností podělit se se svými názory o aktuálním děním. Hitem Twitteru z července 2012 jsou tzv. cashtags, pomocí nichž lze sdílet informace o momentálním dění na poli financí. Cashtags se vyrobí tak, že se napíše ikona dolaru a za ní se připíše zkratka společnosti, o níž je řeč.  Pokud autor chce hovořit o tom, jak si na trhu stojí světová firma Microsoft, použije cashtag $MSFT, pro neméně úspěšnou firmu Apple či Google autor použije zkratky $AAPL a $GOOG. Pouhým kliknutím na cashtag si tak uživatel může zjistit nejaktuálnější informace z burzy o firmách.

Ve své studii se autoři – zaměstnanci Microsoftu Bing - Martin Hentschel a Omar Alonso věnují právě cashtagům, které nabízí sociální síť Twitter. Zjišťují informace o cashtazích, jakožto prostředcích komunikace, o četnosti cashtagů jednotlivých firem a o uživatelích používajících cashtagy. Zároveň zkoumají vztahy jak mezi cashtagy navzájem, tak mezi cashtagy a hashtagy.

Studie čerpala z postupně sbíraných dat od dubna 2013 od všech uživatelů, kteří své tweety postovali v angličtině. V dubnu 2013 bylo nalezeno 2 691 cashtagů souvisejících s NASDAQ a 3 263 s Newyorkskou burzou.

Využití cashtagů na Twitteru

V této části studie byla analyzována hodnota cashtagů. Nejdříve byla zhodnocena distribuce tweetů s cashtagy, posléze jejich četnost a nakonec bylo zanalyzováno hodnocení obchodních sektorů.



Z uvedených statistik na obrázku je zřejmé, že obliba cashtagů v průběhu času značně roste. Souvisí to i s vyšším počtem uživatelů Twitteru. Pokud se podíváme na procentuelní vyjádření četnosti cashtagů, pak je jejich použití konstantní a to i přesto, že aplikace Twitter jim přidělila sdružovací funkci až v červenci 2012.



Zde je znázorněno deset nejoblíbenějších a nejdiskutovanějších cashtagů. V pravém sloupci je počet anglických tweetů, ve kterých se daný cashtag objevil.




Statistika uvádí, že nejdiskutovanějším tématem na Twitteru za pomoci cashtagů je technologie.

Cashtags a jejich vztahy

Autoři studie se dále zabývají vztahy mezi cashtagy navzájem a hashtagy. V každém tweetu, ve kterém objevili klíčový cashtag nebo hashtag, spárovali s ostatními cashtagy či hashtagy. Tím vznikly páry, které spolu souvisejí, např. $AAPL a $GOOG. Studie prokázala, že nejvíce zmíněný pár za měsíc duben 2013 je právě výše zmíněný $AAPL a $GOOG, který je zmíněn v 3 216 tweetech. Vysoký výskyt tohoto páru v tweetech je přičítáno uveřejnění služby Google Now for Apple’s iPhone.

Výsledky studie

Pomocí studie bylo prokázáno, že by se informace na Twitteru mohly plnohodnotně zohledňovat při obchodu s akciemi na burze. Twitter umožňuje díky rychlým příspěvkům uživatelů hodnotícím aktuální dění spotřebitelům nahlédnout do postavení firmy. Dále bylo zjištěno, že každý osmi tisícátý tweet obsahuje cashtag. Při analyzování uživatelů bylo zjištěno, že nejvíce cashtagů používají žurnalisti, nicméně jednotlivci s nimi taky nešetří. Ve zkratce řečeno, sledujte Twitter a berte ho vážně.

http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5385/4109

No comments:

Post a Comment