Sunday, November 9, 2014

Knír, kam se podíváš



Potkat na ulici muže s knírkem, to se hned tak nestává. Pokud ovšem není zrovna listopad a akce s názvem Movember neběží na plné obrátky. S každým dalším listopadovým dnem pak přibývají další a další knírači nebo muži, kteří se o vypěstování kníru navzdory svému chmýří aspoň snaží. To vše k velké nelibosti naprosté většiny příslušnic něžného pohlaví. S prvním prosincovým dnem ovšem jako když utne, kníry mizí a vše se vrací do předlistopadového stavu.

Typologie knírů



Co že to ten Movember je? Pojďme si ho představit. Jde o charitativní akci, která má za cíl upozornit muže na nebezpečí rakoviny prostaty, na problémy mužského zdraví. Má za cíl přimět muže přemýšlet o svém zdraví, o svém životním stylu.  Slovo Movember vzniklo spojením slov November, česky listopad, a moustache neboli knír. Nápad nosit po celý listopad knír a upozorňovat tak na zdravotní rizika, která hrozí mužům, se zrodil v hlavách partičky australských mladíků při posezení u piva. Padlo tu téma charitativních akcí určených podpoře zdraví žen a absenci podobného projektu zaměřeného na muže. Během debaty pánové vymysleli knír a  Movember byl na světě. Akce se z Austrálie rozrostla i do Evropy, severní Ameriky a jižní Afriky. Celá záležitost samozřejmě není jen o nošení knírku, je spojená se získáváním peněz na výzkum a boj proti rakovině a na osvětu celého problému. Přispět může jedinec, organizace, firma. K dnešním dnům získala akce přes 400 miliónů korun, což je velice slušná částka. Do akce se samozřejmě mohou zapojit i ženy. Ty si nemusí nechávat narůst knír, v projektu fungují spíše jako propagátorky a podporovatelky. Jednou z našich nejznámějších Sister Mo, jak je Movember nazývá, je snowboardistka Eva Samková.

Snowboardistka Eva Samková s knírem



K nám se Movember dostal v roce 2009 a jeho obliba a povědomí o něm každý rok rapidně stoupá. Pár jedinců, kteří si knír nechali narůst v prvním roce akce a které ostatní mohli považovat tak trochu za blázny, dobře splnilo svůj úkol. Ono totiž nechat si narůst knír, to v lidech vyvolává otázky, provokuje to k debatám a rozhovorům a o to přesně jde. Vyvolat debaty, zájem. Hlavní motto akce je: Mít dlouhodobý dopad na tvář mužského zdraví.

http://cz.movember.com/about/vision-goals



Tato akce jistě vděčí za svůj úspěch i tomu, tedy kromě toho, že jde o chvályhodný projekt, že se neomezuje na jedno jediné médium. V listopadu můžete na knírače či téma Movemberu narazit téměř všude. Na ulicích, v barech, v zaměstnání, všude jsou kníráči. Nejen tam, kníry zdobí i tváře celebrit, které většinou ochotně referují důvodu své nové ozdoby. Téma se nevyhýbá ani sociálním sítím, Twitter, Facebook, Instagram,...Pánové, kteří se aktivně Movemberu účastní, se dokonce mohou registrovat do své specializované kníraté sociální sítě a jejím prostřednictvím sdílet, fotit, komunikovat. Mají dokonce soutěž o knírače roku, a to jak na národní, tak i mezinárodní úrovni. Ani noviny a časopisy nezůstávají pozadu a téměř nás bombardují obrázky a informace o celém projektu i jedincích. A když už se zdá, že před knírem není úniku, přichází prosinec. To ale ještě televize stihnou odvysílat několik reportáží z akcí konaných v souvislosti s Movemberem nebo se v ní aspoň nějaký ten knírač mihne, vzbudí údiv, ochotně na dotazy odpoví a tak dále a tak dále.
Movember má spoustu fanoušků a lidí, kteří celé snažení přijali za své, pořádá vlastní akce, přidává nové a nové aktivity a mnoha různých směrech, žije si svým vlastní životem.


Movember jistě není jediná úspěšná charitativní akce, patří ale zcela jistě k těm z úspěšnějších a nejznámějších snad právě díky tomu, že má vtipnou formu a že se objevuje opravdu všude. A aktivity s ní spojené se rozrůstají do dalších a dalších dimenzí. Z nedávných úspěšných akcí můžeme připomenout také známou kampaň, která se prohnala sociálními sítěmi jako vlna tsunami, Ice Bucket Challenge. I tady šlo o vtipnou formu akce, i tady se vybíraly peníze na potřebný projekt. Celá akce měla sice velký dopad, ale její životnost, zdá se, byla velmi krátká. Alespoň v tom ohromném měřítku, kterého na svém vrcholu dosáhla. Jak se přihnala, tak se zase ztratila. 

Zdroje:
http://cz.movember.com/get-involved

http://en.wikipedia.org/wiki/Movember

http://cs.wikipedia.org/wiki/Movember

http://www.gtmotocross.cz/aktuality.php?id=1675

No comments:

Post a Comment