Potkat na ulici muže s knírkem, to se hned tak nestává.
Pokud ovšem není zrovna listopad a akce s názvem Movember neběží na plné
obrátky. S každým dalším listopadovým dnem pak přibývají další a další
knírači nebo muži, kteří se o vypěstování kníru navzdory svému chmýří aspoň
snaží. To vše k velké nelibosti naprosté většiny příslušnic něžného
pohlaví. S prvním prosincovým dnem ovšem jako když utne, kníry mizí a vše
se vrací do předlistopadového stavu.
Typologie knírů |
Co že to ten Movember je? Pojďme si ho představit. Jde o
charitativní akci, která má za cíl upozornit muže na nebezpečí rakoviny
prostaty, na problémy mužského zdraví. Má za cíl přimět muže přemýšlet o svém
zdraví, o svém životním stylu. Slovo
Movember vzniklo spojením slov November, česky listopad, a moustache neboli
knír. Nápad nosit po celý listopad knír a upozorňovat tak na zdravotní rizika,
která hrozí mužům, se zrodil v hlavách partičky australských mladíků při
posezení u piva. Padlo tu téma charitativních akcí určených podpoře zdraví žen
a absenci podobného projektu zaměřeného na muže. Během debaty pánové vymysleli
knír a Movember byl na světě. Akce se z Austrálie
rozrostla i do Evropy, severní Ameriky a jižní Afriky. Celá záležitost
samozřejmě není jen o nošení knírku, je spojená se získáváním peněz na výzkum a
boj proti rakovině a na osvětu celého problému. Přispět může jedinec,
organizace, firma. K dnešním dnům získala akce přes 400 miliónů korun, což
je velice slušná částka. Do akce se samozřejmě mohou zapojit i ženy. Ty si
nemusí nechávat narůst knír, v projektu fungují spíše jako propagátorky a
podporovatelky. Jednou z našich nejznámějších Sister Mo, jak je Movember
nazývá, je snowboardistka Eva Samková.
Snowboardistka Eva Samková s knírem |
K nám se Movember dostal v roce 2009 a jeho obliba
a povědomí o něm každý rok rapidně stoupá. Pár jedinců, kteří si knír nechali
narůst v prvním roce akce a které ostatní mohli považovat tak trochu za
blázny, dobře splnilo svůj úkol. Ono totiž nechat si narůst knír, to v lidech
vyvolává otázky, provokuje to k debatám a rozhovorům a o to přesně jde.
Vyvolat debaty, zájem. Hlavní motto akce je: Mít dlouhodobý dopad na tvář mužského
zdraví.
http://cz.movember.com/about/vision-goals |
Tato akce jistě vděčí za svůj úspěch i tomu, tedy kromě
toho, že jde o chvályhodný projekt, že se neomezuje na jedno jediné médium. V listopadu
můžete na knírače či téma Movemberu narazit téměř všude. Na ulicích, v barech,
v zaměstnání, všude jsou kníráči. Nejen tam, kníry zdobí i tváře celebrit,
které většinou ochotně referují důvodu své nové ozdoby. Téma se nevyhýbá ani
sociálním sítím, Twitter, Facebook, Instagram,...Pánové, kteří se aktivně
Movemberu účastní, se dokonce mohou registrovat do své specializované kníraté sociální
sítě a jejím prostřednictvím sdílet, fotit, komunikovat. Mají dokonce soutěž o
knírače roku, a to jak na národní, tak i mezinárodní úrovni. Ani noviny a
časopisy nezůstávají pozadu a téměř nás bombardují obrázky a informace o celém
projektu i jedincích. A když už se zdá, že před knírem není úniku, přichází
prosinec. To ale ještě televize stihnou odvysílat několik reportáží z akcí
konaných v souvislosti s Movemberem nebo se v ní aspoň nějaký
ten knírač mihne, vzbudí údiv, ochotně na dotazy odpoví a tak dále a tak dále.
Movember má spoustu fanoušků a lidí, kteří celé snažení přijali za své, pořádá vlastní akce, přidává nové a nové aktivity a mnoha různých směrech, žije si svým vlastní životem.
Movember jistě není jediná úspěšná charitativní akce, patří
ale zcela jistě k těm z úspěšnějších a nejznámějších snad právě díky
tomu, že má vtipnou formu a že se objevuje opravdu všude. A aktivity s ní spojené
se rozrůstají do dalších a dalších dimenzí. Z nedávných úspěšných akcí
můžeme připomenout také známou kampaň, která se prohnala sociálními sítěmi jako
vlna tsunami, Ice Bucket Challenge. I tady šlo o vtipnou formu akce, i tady se
vybíraly peníze na potřebný projekt. Celá akce měla sice velký dopad, ale její
životnost, zdá se, byla velmi krátká. Alespoň v tom ohromném měřítku,
kterého na svém vrcholu dosáhla. Jak se přihnala, tak se zase ztratila.
Zdroje:
http://cz.movember.com/get-involved
http://en.wikipedia.org/wiki/Movember
http://cs.wikipedia.org/wiki/Movember
http://www.gtmotocross.cz/aktuality.php?id=1675
No comments:
Post a Comment