Kolektivní inteligence. Termín,
který mnohým možná nic neříká. S různými podobami a projevy tohoto
pojmu se však, ač to možná ani netušíme, setkáváme stále častěji. Pokud si
termín budete chtít vyhledat, pravděpodobně kliknete právě na jednu ze
stránek založených na kolektivní inteligenci. Pojem kolektivní inteligence
označuje na vysvětlení trochu složitější jev. Kvůli svému charakteru je typický
pro nová média a prostředí internetu obecně. Je založen na myšlence
shromažďování vědomostí a informací od individuí vytvářející větší celek-
obsah, který je možný stále měnit a přetvářet, a tím ho stále zdokonalovat. Jeden
z představitelů rozpracovávající tento koncept je Pierre Lévy. Profesor na
univerzitě v Ottawě se zabývá kolektivní inteligencí v kontextu tzv.
znalostních komunit, kterými nazývá fázi vývoje lidstva, kdy je úspěch, bohatství a obecně
život jedince určen převážně jeho znalostmi a informacemi, které je schopen
získat a využívat.
Přesuňme
se ale od teorie k praxi. Jak již bylo zmíněno, je kolektivní inteligence
projevem převážně nových médií, kde je úprava například textu velmi rychlá a změny
jsou viditelné okamžitě. Jedním z mnoha tvůrců a zároveň konzumentů děl
založených na kolektivní inteligenci jsou studenti. Známým pomocníkem a zároveň
příkladem výtvoru založeném na kolektivní inteligenci je Wikipedia, tedy
internetová encyklopedie, která vám poskytne informace téměř o všem, nač si
vzpomenete. Informace ve Wikipedii mohou být psané v podstatě každým, kdo
má chuť podělit se o své znalosti, zároveň jsou informace stále aktualizovány a
doplňovány dalšími přispěvateli. Vzniká tak stále přesnější a informačně
kvalitnější obsah. To, že sem může připívat každý, má ovšem i stinnou stránku.
I když jsou pod textem uvedeny odkazy a informace jsou kontrolovány editory,
lidský faktor může selhat kdykoliv. Může se tak stát, že se na Wikipedii
dočteme informaci, která není podložená nebo je přímo nepravdivá. A zde začíná
úskalí například pro studenty. I když se mnoho studentů na wikipedii odkazuje a
čerpá z ní, učitelé to nevidí rádi, především na vysokých školách. Kvůli
možnosti nepřesnosti informací či zdrojů je mnohdy práce obsahující informace z Wikipedie
předem považována za nevědeckou, mnohdy přímo nekvalitní. Proto je radno
Wikipedii i přes její mnohé výhody při psaní hlavně vysokoškolských prací vynechat.
Ale studenti, nezoufejte! Kolektivní inteligence se projevuje v mnoha podobách.
Dalším takovým projevem jsou materiály starších ročníků předávané nováčkům.
Například studentům jednoho nejmenovaného oboru na Fakultě sociálních věd se materiály s výstižným názvem
Podstata přežití vydávají jednak na cd, jednak jsou k dispozici na různých
uložištích ke stažení. Obsahují užitečné informace pro nově nastupující
studenty v mnoha oblastech studia. Na podobných materiálech nalezneme
například rady, jací jsou jednotliví vyučující, ke komu chodit na seminář a kdo
je naopak neoblíbený nebo doporučení, jaké předměty si zapsat. Dále si studenti
mohou pročíst otázky z testů z minulých let nebo semestrální a jiné
práce. V úvodním dokumentu je však jasně uvedeno, aby studenti materiály
považovali pouze za inspiraci a v žádném případě práce nekopírovali. Je
ovšem otázka, nakolik se toto upozornění promítá do reality. Materiály se každý
rok aktualizují, studenti jsou žádáni, aby také přispěli, jak se říká, svou
troškou do mlýna, a tak se opět stáváme svědky stále se zdokonalujících se
obsahů založených na kolektivní inteligenci solidárních studentů.
Společně tvořit a dílo stále zdokonalovat
studentům umožňuje například v Čechách tolik oblíbený facebook. Představte si,
že vám vyučující zadal kolektivní práci realizovanou ve skupinkách několika studentů. Koho by bavilo se pokaždé scházet, materiály si předávat a řešit
vše zdlouhavě, když to v dnešní virtuální době jde jednoduše a pohodlně.
Tato jednodušší cesta je realizována především díky možnosti vytvářet na
facebooku skupinu s vámi vybranými členy. V tomto případě by tedy
byla skupina několika studentů, kteří sdílí své výtvory, doplňují nápady
ostatních svými myšlenkami a společně tak vytváří závěrečný projekt bez
nutnosti jediného osobního setkání. To ovšem znamená méně osobních interakcí,
méně komunikace z očí do očí a lidé se pořád více upínají k virtuálnímu
světu. Přiznejme si ovšem, že důvodem je zřejmě charakter dnešní komunikace a vztahů
obecně.
Zmínit můžeme i
početná fóra, kde je možno zadat dotaz a čekat na odpověď dalších často
anonymních návštěvníků. Nezřídka se zde objevují různé úkoly, početní operace
či prosba o překlad. Ostatní mohou zadavateli pomoci úlohu vypracovat, mohou se
opět doplňovat či každý udělá část zadaného. V tomto případě se ovšem
jedná spíše o mladší studenty základních či středních škol, na jejichž úkoly běžní návštěvníci webu ještě
stačí. Přeci jen pomoc s vysokoškolskou matematikou či chemií se ve veřejných
fórech shání podstatně hůře než požadavek na vyřešení rovnice s jednou neznámou.
Popsaný proces tvorby je založen na principu tzv. crowdsourcingu, tedy vytváření
obsahu velkou skupinou lidí, využívaného převážně ve firmách a společnostech s mnoha zaměstnanci.
Kolektivní inteligence je zkrátka kolem nás v mnoha podobách. Ač si to možná neuvědomujeme, stává se čím dál více důležitou složkou studentského i pracovního života. Zkusme ji proto využít ve prospěch nás i ostatních.
Zdroje:
http://www.babelio.com/auteur/Pierre-Levy/4827
http://pierrelevyblog.com/about/
http://cz.123rf.com/
http://www.crowdsourcing.org/
Kolektivní inteligence je zkrátka kolem nás v mnoha podobách. Ač si to možná neuvědomujeme, stává se čím dál více důležitou složkou studentského i pracovního života. Zkusme ji proto využít ve prospěch nás i ostatních.
Zdroje:
http://www.babelio.com/auteur/Pierre-Levy/4827
http://pierrelevyblog.com/about/
http://cz.123rf.com/
http://www.crowdsourcing.org/
No comments:
Post a Comment