Lidé
toho o svém životě na sociálních sítích prozradí mnoho. Kolikrát mnohem více,
než by sami chtěli. Přesto se najdou tací, kteří se spíše snaží držet většinu
informací takzvaně pod pokličkou. Neprozradí vám bydliště, školu, práci, vztah
a kolikrát i pravé jméno. Jenomže z jejich chování na sociální síti se
toho dá vyčíst mnoho. Čtveřice vědců se rozhodla zkoumat chování lidí na
největší sociální síti světa z pohledu zveřejňování informací o jejich
partnerském vztahu. Výsledky studie vyšly ve vědeckém žurnálu Personality and Social Psychology Bulletin,
který vydává nezávislé vydavatelství Sage
Publications pro SPSP (Společnost
osobnosti a sociální psychologie).
Představte
si dva lidi v partnerském vztahu. Jeden z nich se od začátku všem
svým kamarádům a známým chlubí, zatímco ten druhý je spíše mlčenlivý, kolikrát
ani nezmiňuje svého partnera a vlastně ani nechce, aby lidé o jeho vztahu
věděli. Proč tomu tak je? Termín, který vystihuje tuto situaci, se nazývá relationship visibility (viditelnost
vztahu). Z tohoto vycházela následující studie, která se za pomocí 3 menších studií, založených na principu viditelnosti vztahu, snaží testovat hypotézu, že vyhýbavá náklonnost představuje menší žádoucí a skutečnou viditelnost vztahu, zatímco úzkostná náklonnost představuje větší viditelnost a zároveň odpovědět na otázky, jakým způsobem o sobě člověk zanechává informace ohledně vztahu na největší sociální síti světa.
Studie
1
První
studie se zaměřovala na fakt, zda je úzkost a vyhýbavost spjata s viditelností
vztahu. Jako účastníci byli vybráni uživatelé Mechanical Turk (online trh, kde
lidé plní úkoly za nějakou odměnu) kteří jsou v partnerském vztahu.
Výzkumníci získali data od 217 účastníků, jejichž průměrný věk byl 30,71 let a
průměrná délka vztahu činila 5,23 roku. Účastníci odpovídali na základě aspektů
jejich profilu na Facebooku. Ve výzkumu byly kladeny otázky typu: Je pro mě
důležité, aby přátelé byli schopni říct, že jsem ve vztahu; Když ostatní vědí,
že jsem ve vztahu, přidává mi to na sociálním statusu; Když lidé vědí, že jsem
ve vztahu, cítím se díky tomu lépe.
Z výsledků následně vyplynulo, že
úzkost a vyhýbavost jsou jedinečným způsobem spjaty s viditelností vztahu.
Zkoumána byla žádoucí a skutečná viditelnost vztahu. Vyhýbaví lidé v odpovědích
uváděli spíše méně žádoucí a skutečnou viditelnost. Úzkostliví lidé naopak více
žádoucí a o trochu více skutečnou. Vyhýbaví lidé odpověděli, že se necítí moc
dobře, když lidé vědí o jejich vztahu, což bylo asociováno s menší žádoucí
viditelností vztahu.
Studie
2
Následující
studie se zabývala kauzálními asociacemi mezi náklonností a žádoucí
viditelností vztahu. Předpokládalo se, že lidé, u kterých převládala
vyhýbavost, vyjádří menší touhu pro viditelnost vztahu, zatímco naopak
úzkostliví lidé vykáží větší touhu po viditelnosti.
Postup
tohoto výzkumu byl stejný jako v prvním případě. Účastníci uváděli
odpovědi na stejné otázky, přičemž někteří z nich byli nově tázáni, aby si
představili situace, kdy se cítili nesví, když byli moc blízko svého partnera.
Jaké jsou jejich plány na víkend a podobně.
Cílem výzkumu bylo zjistit, zda si
partneři dokáží navzájem ovlivňovat jejich viditelnost vtahu. Lidé s převažující
vyhýbavostí vyjádřili menší touhu po viditelnosti vztahu, než ti, kteří jsou
velmi úzkostliví. Navíc také uvedli, že náklonnost má vliv na žádoucí
viditelnost.
Studie
3
Poslední
studie rozšiřovala předchozí studie o dva klíčové faktory. Nejprve byly
shromážděny data od obou partnerů, kde se zjišťovalo, zda náklonnost jednoho z partnerů
dokáže předvídat viditelnost vztahu druhého z partnerů. Předchozí výzkum
totiž potvrdil, že náklonnost partnera má vliv na vnímání vztahu. Druhým
faktorem bylo hodnocení partnerů, kteří měli za úkol používat dennodenně
používat Facebook po dobu dvou týdnů. Očekávalo se, že lidé s větší vyhýbavostí
a vyhýbavými partnery budou vkládat méně dyadických příspěvků – příspěvky, do
kterých jsou zapojeni oba partneři. Nakonec se očekávalo, že lidé ve dnech, kdy
jsou nejistí ohledně citů jejich protějšku, budou sdílet více obsahu, který se
týká jejich vztahu.
Zkoumáno
bylo 108 párů, kteří poskytli veškerá data ze svých facebookových profilů
výzkumníkům a navíc každý den měli vyplnit deníček, ve kterém se řešily
příspěvky na Facebooku, pocity nejistoty a čas strávený na Facebooku. Výzkumníci
následně analyzovali data profilů všech účastníků a přiřazovali jim různé
hodnoty.
Výsledky
třetí studie byly v souladu s výsledky předchozích dvou studií. Vyhýbaví
lidé mají méně viditelné vztahy, zatímco úzkost nyní už neznamenala větší
viditelnost. Pokud si jeden z partnerů začal být nejistým ohledně pocitů
svého protějšku, začal jejich vztah více protežovat a tím zvyšoval jeho
viditelnost, ačkoliv úzkost, ani vyhýbavost neměla na tuto skutečnost větší
vliv.
Můžeme
se jen dohadovat, zda se dají aplikovat výsledky tohoto výzkumu i na lidi
žijící zde v České republice. Co se týče vztahů, poměry budou jiné. Ať už
je to dáno jinou mentalitou, náboženstvím či zkrátka jen samotným smýšlením.
Přesto dává výzkum jasné odpovědi na otázky, které by se daly aplikovat i zde u
nás. Jednoduše, Facebook je stejný pro všechny uživatele napříč kontinenty.
Stejně tak bude i shodné jeho využívání. A koneckonců i chování náklonných lidí nebude
obecně natolik odlišné, aby se nedaly některé vzory aplikovat i na nás.
Závěrem
Uvedená
studie, ačkoliv nese název, jaký nese - Can You Tell That I’m in a
Relationship? Attachment and Relationship Visibility on Facebook, neodpovídá přesně
na tuto otázku. Koneckonců jednodušší by bylo se zkrátka zeptat. Výzkum se zabývá
pouze náklonnými lidmi, ať už vyhýbavě či úzkostně náklonnými. Přesto jsou z výzkumu zřetelné určité
vzory, pomocí kterých by pozornější člověk mohl něco rozluštit. Výzkum dává
čtenáři zajímavý náhled do toho, co se děje v hlavách lidí, kteří se snaží
udržovat vztah nejen pomocí svých sil, ale i sil sociální sítě, ačkoliv si to pravděpodobně ani neuvědomují.
Autoři
Lydia
F. Emery - Katedra psychologie, Northwestern University
Amy
Muise – Postdokorandka katedry psychologie na University of Toronto
Mississauga.
Emily
L. Dix – Studentka University of Wisconsine
Benjamin
Le – Profesor psychologie a vedoucí katedry výzkumu na Haveford College.
Zdroj
EMERY,
L. F., A. MUISE, E. L. DIX a B. LE. Can You Tell That I'm in a Relationship?
Attachment and Relationship Visibility on Facebook. Personality and Social
Psychology Bulletin. 2014-10-06, vol. 40, issue 11, s. 1466-1479. DOI:
10.1177/0146167214549944. Dostupné z: http://psp.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0146167214549944
No comments:
Post a Comment