Sunday, November 23, 2014

Místa v okolí: Facebook jako sociální platforma z pohledu lokačních služeb

Facebook v České republice využívá aktivně přes 4 miliony uživatelů[1], penetrace smartphonů dosáhla v letošním roce přes 40 %, výrazný nárůst se očekává také v nadcházejících letech, stejně jako u internetu v mobilu, jenž má téměř polovina populace.[2] Kombinace těchto prvků umožňuje v posledních letech skrze sociální sítě označovat místa, na kterých se vyskytujeme nebo kde jsme pořídili naše fotografie. V případě ČR je nejoznačovanějším místem Praha (přes 500 000), dále Staroměstské náměstí a Letiště Václava Havla.[3] Vědecký článek, kterému se budeme nadále věnovat, popisuje Facebook z hlediska vývoje a obchodu v posledních 4 letech. Zejména ve spojitosti s rozvojem geolokačních aktivit (Facebook Places a Nearby), které kromě možnosti označení místa nabízejí hlavně místa v našem okolí, jako jsou památky či podniky. To přináší výhodu nejenom pro koncové uživatele, ale zejména pro obchodníky a marketéry, kteří tak získávají jedinečný nástroj k cílení svého sdělení. 

Autorem studie je australský vysokoškolský lektor a výzkumník Rowan Wilken, Ph.D., který v Melbourne působí na Swinburne University od Technology. Zde vyučuje obor Média a komunikace. V současnosti (2014) zároveň pracuje na dvou výzkumech vedených pod záštitou Australian Research Council. Jeden se věnuje výzkumu lokačních služeb, které jsou jeho celoživotním zájmem, a to hlavně ve spojitosti s mobilními službami a technologiemi, dále také otázce klasických a nových médií ve vztahu ke každodennímu životu. Je autorem knihy Teletechnologies, Place and Community (2011).

Tento odborný článek můžeme charakterizovat jako shrnutí dosavadních poznatků týkajících se Facebooku, jeho geolokačních aktivit a také významných akvizic jednotlivých aplikací. Osobním hodnocením se doktor Wilken spíše vyhýbá, většina textu je podpořena citacemi a parafrázemi dalších autorů a jde hlavně o chronologické seřazení zásádních proměn. Práce je rozdělena do několika podkapitol – Úvod, Facebook a jeho místa, Facebook a místa v blízkém okolí, Budovatelé recentralizace a Závěr. Zejména v druhé polovině se věnuje důležitým akvizicím, které Facebook uskutečnil a vysvětluje jejich důvody a možný přínos pro firmu v horizontu nadcházejících let. Věnuje se tak například koupi start-upů (laické veřejnosti nepříliš známých) jako byla Gowalla či Glancee, ale i globálně úspěšných aplikací – Instagram či WhatsApp, známý tež jako nejdražší technologický obchod.[4] Jejich důvodem je totiž upevnění pozice na trhu jako lokační sociální mobilní platformy.

Facebook prošel v posledních letech výrazným vývojem, a to nejenom v rámci technologických inovací, ale také celkového positioningu. Jako první krok uvádí Wilken etablování Facebook jako lokační platformy, dále jako doporučovací službu na základě místa výskytu, čímž začal přímo konkurovat aplikacím Foursquare nebo Yelp. Třetím zásadním krokem byla transformace na klíčový místní a mobilní reklamní platformu, čímž se postavili reklamnímu monopolu Googlu.

Všechny tyto možnosti jsou spjaty se smartphony. Proto se věnuje i éře před nimi a člení ji na jednotlivé úseky. V rámci určování lokace považuje jako technologický vrchol před příchodem chytrých telefonů systém GPS. S jejich nástupem pak rozvoj Wi-Fi sítí a dále 3G a 4G sítí (kombinace internetu a mapových a lokačních technologií).


S možností určování lokace přišel Facebook až v roce 2010, což i Mark Zuckerberg označil za opožděné, jelikož u jiných sítí se již jednalo o standard. Jako důvod uvedli soustředění se na pokládání základů pro lokační funkcionalitu a úpravu politiky ochrany soukromí, aby neztratili důvěru uživatelů. Místa (Facebook Places) a určování lokace (check-in) byly po svém úvodu zpřístupněny pouze z mobilních zařízení, nikoli počítačů. Důvodem bylo „kopírování“ konkurence a vědomí, že počet uživatelů používajících Facebook na mobilu se mezi roky 2009 a 2010 ztrojnásobil na 200 milionů a očekával se podobný vývoj. I přes relativní úspěch byl projekt po roce fungování ukončen a na určitý čas tak vyslal signál o jistém úpadku zájmu o lokační a geodatový rozvoj. Wilken však také vyslovuje překvapení ze zpřístupnění možnosti check-inu skrze desktopové počítače. Jako možné vysvětlení uvádí nedostatečně velké množství mobilních uživatelů, i přes jejich narůstající počet.

Další zlomový okamžik v problematice lokačních služeb přišel v prosinci 2012, kdyby bylo pro iPhony a telefony s Androidem uvedeno Nearby (místa v okolí). Odlišnost od Places a finální úspěch měly zajistit tři akvizice. Nejprve koupě start-upu Gowalla, který fungoval jako samotná sociální síť pouze na principu sdílení lokace a mohla být hlavním konkurentem Foursquare. Několik měsíců později koupil Instagram za 1 miliardu dolarů. Vysokou cenu Wilken vysvětluje jako strach, že by mohl časem Instagram „zničit“ Facebook. Uživatelé Instagramu ho měli totiž abnormálně v oblibě (love brand) a na rozdíl od Facebooku se mu podařilo o virální šíření na mobilech a rozsáhlé sdílení fotografií. Třetí koupí bylo nepříliš známé Glancee, které umožňovalo zaznamenávat polohu jeho uživatelů a mezi nimi pak sdílet základní informace, zájmy a fotografii, navíc informovalo o jejich fyzické vzdálenosti.

Na základě hodnocení přátel, check-inů a doporučení  jsou uživatelům nabízeny podniky a památky v okolí. Marketéři získávají cenná data a Facebook výrazně umocňuje svoji roli na poli mobilní reklamy, ale také jako vyhledávač míst. Od koupě Instagramu totiž do budoucna očekávají úplné pokrytí  fotek geotagy, což má umožnit vytvořit nový vyhledávací systém skrze hashtagy a Instagamu zajistit komerční benefity. Tomu má napomoci i rekordní akvizice aplikace Whatsapp, skrze niž je denně posláno přes 500 milionů fotografií.

Informace jsou pro Českou republiku naprosto stejně relevantní, jako pro všechny další země, kde Facebook není zakázaný a je přístup k internetu. V současné době je možnost lokalizace pro Facebook klíčová a je považována za jeho 4. základní pilíř. Dalšími třemi je news feed, timeline a vylepšená vyhledávací služba. 

Zdroje:

WILKEN, R. Places nearby: Facebook as a location-based social media platform. New Media. 2014-10-21, vol. 16, issue 7, s. 1087-1103. DOI: 10.1177/1461444814543997. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444814543997

No comments:

Post a Comment