Sunday, November 9, 2014

Ice bucket challenge: Senzace sociálních sítí nebo něco více?

Pravidla pro natočení videa jsou zcela jednoduchá. Dotyčný obdrží výzvu od někoho, kdo před ním Ice bucket challenge podstoupil. Nominovaný má následně 24 hodin na to, aby natočil stejné video, nechal se polít studenou vodou a nominoval další tři osoby, které video rozšíří dále. Pro mnohé pouze zábava na odpoledne a důvod pro zasmání. Pro jiné jediná naděje na přežití. Co Ice bucket challenge skrývá v pozadí? Co je primární myšlenkou a důvodem šíření polévání se studenou vodou na sociálních sítích?

Podstatné je zmínit důvod pro natočení takového videa. Jedná se o způsob, jak lidem přiblížit problematiku nemoci ALS. Tato nemoc je velmi zákeřná a neexistuje na ní žádný lék. Celou záležitost začal baseballový hráč Pete Frates z Boston College, kterého nemoc postihla. Jeho život se tak najednou stal doslova peklem na zemi. Jedním z důvodů, proč se videa tak rychle rozšířila do celého světa, je účast slavných osobností v této kampani. Na internetu se tak objevily videa slavných zpěváků, herců, modelek, sportovců, politiků i miliardářů jako je například Bill Gates či zakladatel facebookové stránky Mark Zuckerberk. Dokonce bylo sestaveno několik žebříčků nejlepších videí. Jednalo se o nejrůznější kategorie jako jsou nejtrapnější, nejvtipnější, nejnepovedenější, nejlépe provedená či nejoriginálnější videa. 

Ice bucket challenge ve stylovém podání Billa Gatese


Polití se studenou vodou tak nebyl jen nový hit internetu, ale především bylo natáčení těchto videí součástí dobročinné kampaně americké neziskové organizace ALS Association. Organizace se snaží získat peníze na boj s amyotrofickou laterární sklerózou, která je také označována zkratkou ALS. Video je pouze předmětem šíření informací o nemoci do povědomí lidí. To nejdůležitější je, aby nominovaní přispěli jakoukoli částkou na pomoc v boji proti ALS. 

Nemoc nejčastěji postihuje lidi mezi padesátým a šedesátým rokem života. Je to jedna z nejagresivnějších nemocí s velmi rychlým postupem. Ze začátku se nemoc nejeví jako životu nebezpečná. Většinou se jedná o zhoršení hybnosti horní končetiny. Postupně přichází symptomy, jako jsou zakopávání, křeče, svalové záškuby a tak dále. V průběhu pak dále dochází k nemožnosti uchopení předmětů, schopnosti normální chůze, nemožnost polykání, artikulace či jiné komunikace. Pacientův stav vědomí zůstává neporušen. Celý průběh nemoci si tak pacient plně uvědomuje až do konce, do své smrti.

„Příčina choroby spočívá v onemocnění motorických nervových buněk. Každá má svůj vnitřní program, který jí zajišťuje určitou životnost. Choroba způsobuje, že dochází k předčasnému zániku těchto buněk. Proč, to doposud nevíme. Existuje mnoho hypotéz, které hledají souvislost mezi vznikem nemoci a intoxikací těžkými kovy, infekcemi nebo v poruše imunitního systému. Všechny tyto hypotézy vycházejí z dílčích nálezů, které se u pacientů s touto chorobou prokázaly, uvedl Radim Mazanec, motolský neurolog pro server Lidovky.cz. V současnosti tak probíhá několik výzkumů, které se pokoušejí o potřebný lék. V současnosti probíhá experimentální léčba několika pacientů s touto chorobou v pražské nemocnici Motol. Výsledky zatím však nejsou s jistou známy. Nikdo s jistotou nemůže říct, kdy se lék podaří nalézt a zda bude chorobu možné zcela vyléčit či pouze zmírnit její průběh a oddálit či zabránit smrti.

Úspěch videí byl obrovský. Od 29. července 2014 se již podařilo vybrat 115 milionů dolarů. Názory na způsob šíření osvěty o nemoci se různí. Existuje velmi široká skupina zastánců tohoto videového nápadu, kteří ho považují za geniální. Stejně tak i nemalá skupina jeho odpůrců. Těm především vadí předvádění se na internetu, které nikam nevede. Mnoho lidí totiž natočí video, ale finančně či jinak již v boji proti nemoci ALS nepomůže. Rozhodně nelze opomenou ani dárce, kteří podporují tento výzkum aniž by točili videa či se jinak mediálně zviditelňovali.

Na obhajobu názoru, že jsou videa pouze povrchní součástí kampaně bych ráda uvedla, že sociální sítě jsou plné videí, které jsou opravdu k ničemu. Vzpomeňme si například na Beer challenge, kdy se jednalo o vypití celého piva a nominování dalších lidí, aby dělali totéž. Nebo například trend Harlem shakeu, který sice nikoho nenominoval dále, ale šířil se sociálními sítěmi jako mor. Ice bucket challenge je počin, který má informovat veřejnost o nemoci, které může postihnout každého z nás a není z ní cesty úniku. Nejrychlejším a nejúčinnějším prostředkem šíření informací jsou dnes sociální sítě. Jsou používány mladými i staršími lidmi, stejně tak sociálně slabšími i silnějšími, vzdělanějšími vrstvami obyvatel i těmi méně vzdělanými. Zkrátka je používá každý.

Není sice nutné, aby se každý z nás polil studenou vodou, ale zkusme si zapřemýšlet o tom, kolik jsme toho věděli před kampaní Ice bucket challenge a po ní o nemoci ALS. Většina z nás rozhodně o nemoci velké znalosti neměla, ba dokonce nevěděla, že taková nemoc existuje a co obnáší.


Ať je již někdo zastánce jednoho či druhého názoru, nelze říci, že by kampaň nebyla úspěšná. Hlavním záměrem bylo získat finanční podporu výzkumu, což se povedlo a doufejme, že v nejbližší budoucnosti povede k nalezení léku, který by nebezpečnou nemoc zastavil. I přes obrovskou kampaň si totiž jen hrstka z nás dokáže představit utrpení, které je s touto nemocí spojeno.

Zdroje:

http://www.telegraph.co.uk/men/the-filter/virals/11040688/Ice-bucket-challenge-40-of-the-best-videos-so-far.html
http://www.lupa.cz/clanky/ice-bucket-challenge-proc-se-gates-zuckerberg-i-musk-polevaji-ledovou-vodou/
http://www.alsa.org/fight-als/ice-bucket-challenge.html
http://relax.lidovky.cz/als-nejtezsi-kapitola-neurologie-rika-lekar-o-skleroze-pgw-/zdravi.aspx?c=A140830_101045_ln-zdravi_jci
http://online.wsj.com/articles/how-the-ice-bucket-challenge-got-its-start-1408049557
https://www.youtube.com/watch?v=XS6ysDFTbLU

No comments:

Post a Comment