Pravidla
pro natočení videa jsou zcela jednoduchá. Dotyčný obdrží výzvu od někoho, kdo
před ním Ice bucket challenge podstoupil. Nominovaný má následně 24 hodin na
to, aby natočil stejné video, nechal se polít studenou vodou a nominoval další
tři osoby, které video rozšíří dále. Pro mnohé pouze zábava na odpoledne a
důvod pro zasmání. Pro jiné jediná naděje na přežití. Co Ice bucket challenge
skrývá v pozadí? Co je primární myšlenkou a důvodem šíření polévání se
studenou vodou na sociálních sítích?
Podstatné
je zmínit důvod pro natočení takového videa. Jedná se o způsob, jak lidem
přiblížit problematiku nemoci ALS. Tato nemoc je velmi zákeřná a neexistuje na
ní žádný lék. Celou záležitost začal baseballový hráč Pete Frates z Boston
College, kterého nemoc postihla. Jeho život se tak najednou stal doslova peklem
na zemi. Jedním z důvodů, proč se videa tak rychle rozšířila do celého
světa, je účast slavných osobností v této kampani. Na internetu se tak
objevily videa slavných zpěváků, herců, modelek, sportovců, politiků i
miliardářů jako je například Bill Gates či zakladatel facebookové stránky Mark
Zuckerberk. Dokonce bylo sestaveno několik žebříčků nejlepších videí. Jednalo
se o nejrůznější kategorie jako jsou nejtrapnější, nejvtipnější, nejnepovedenější,
nejlépe provedená či nejoriginálnější videa.
Ice bucket challenge ve stylovém podání Billa Gatese
Polití
se studenou vodou tak nebyl jen nový hit internetu, ale především bylo natáčení
těchto videí součástí dobročinné kampaně americké neziskové organizace ALS Association. Organizace se snaží
získat peníze na boj s amyotrofickou laterární sklerózou, která je také označována zkratkou
ALS. Video je pouze předmětem šíření informací o nemoci do povědomí lidí.
To nejdůležitější je, aby nominovaní přispěli jakoukoli částkou na pomoc
v boji proti ALS.
Nemoc
nejčastěji postihuje lidi mezi padesátým a šedesátým rokem života. Je to jedna
z nejagresivnějších nemocí s velmi rychlým postupem. Ze začátku se
nemoc nejeví jako životu nebezpečná. Většinou se jedná o zhoršení hybnosti
horní končetiny. Postupně přichází symptomy, jako jsou zakopávání, křeče,
svalové záškuby a tak dále. V průběhu pak dále dochází k nemožnosti
uchopení předmětů, schopnosti normální chůze, nemožnost polykání, artikulace či
jiné komunikace. Pacientův stav vědomí zůstává neporušen. Celý průběh nemoci si
tak pacient plně uvědomuje až do konce, do své smrti.
„Příčina choroby spočívá v
onemocnění motorických nervových buněk. Každá má svůj vnitřní program, který jí
zajišťuje určitou životnost. Choroba způsobuje, že dochází k předčasnému zániku
těchto buněk. Proč, to doposud nevíme. Existuje mnoho hypotéz, které hledají
souvislost mezi vznikem nemoci a intoxikací těžkými kovy, infekcemi nebo v
poruše imunitního systému. Všechny tyto hypotézy vycházejí z dílčích nálezů,
které se u pacientů s touto chorobou prokázaly, uvedl
Radim Mazanec, motolský neurolog pro
server Lidovky.cz. V současnosti tak probíhá několik výzkumů, které se
pokoušejí o potřebný lék. V současnosti probíhá experimentální léčba
několika pacientů s touto chorobou v pražské nemocnici Motol.
Výsledky zatím však nejsou s jistou známy. Nikdo s jistotou nemůže
říct, kdy se lék podaří nalézt a zda bude chorobu možné zcela vyléčit či pouze
zmírnit její průběh a oddálit či zabránit smrti.
Úspěch videí byl obrovský. Od 29. července 2014 se
již podařilo vybrat 115
milionů dolarů. Názory na způsob šíření osvěty o nemoci se různí. Existuje
velmi široká skupina zastánců tohoto videového nápadu, kteří ho považují za
geniální. Stejně tak i nemalá skupina jeho odpůrců. Těm především vadí předvádění
se na internetu, které nikam nevede. Mnoho lidí totiž natočí video, ale
finančně či jinak již v boji proti nemoci ALS nepomůže. Rozhodně nelze
opomenou ani dárce, kteří podporují tento výzkum aniž by točili videa či se
jinak mediálně zviditelňovali.
Na
obhajobu názoru, že jsou videa pouze povrchní součástí kampaně bych ráda
uvedla, že sociální sítě jsou plné videí, které jsou opravdu k ničemu.
Vzpomeňme si například na Beer challenge, kdy se jednalo o vypití celého piva a
nominování dalších lidí, aby dělali totéž. Nebo například trend Harlem shakeu,
který sice nikoho nenominoval dále, ale šířil se sociálními sítěmi jako mor.
Ice bucket challenge je počin, který má informovat veřejnost o nemoci, které
může postihnout každého z nás a není z ní cesty úniku. Nejrychlejším
a nejúčinnějším prostředkem šíření informací jsou dnes sociální sítě. Jsou
používány mladými i staršími lidmi, stejně tak sociálně slabšími i silnějšími,
vzdělanějšími vrstvami obyvatel i těmi méně vzdělanými. Zkrátka je používá
každý.
Není
sice nutné, aby se každý z nás polil studenou vodou, ale zkusme si zapřemýšlet o tom, kolik jsme toho věděli před kampaní Ice bucket challenge a
po ní o nemoci ALS. Většina z nás rozhodně o nemoci velké znalosti neměla, ba dokonce nevěděla, že taková nemoc existuje a co obnáší.
Ať je
již někdo zastánce jednoho či druhého názoru, nelze říci, že by kampaň nebyla
úspěšná. Hlavním záměrem bylo získat finanční podporu výzkumu, což se povedlo a
doufejme, že v nejbližší budoucnosti povede k nalezení léku, který by
nebezpečnou nemoc zastavil. I přes obrovskou kampaň si totiž jen hrstka
z nás dokáže představit utrpení, které je s touto nemocí spojeno.
Zdroje:
http://www.telegraph.co.uk/men/the-filter/virals/11040688/Ice-bucket-challenge-40-of-the-best-videos-so-far.html
http://www.lupa.cz/clanky/ice-bucket-challenge-proc-se-gates-zuckerberg-i-musk-polevaji-ledovou-vodou/
http://www.alsa.org/fight-als/ice-bucket-challenge.html
http://relax.lidovky.cz/als-nejtezsi-kapitola-neurologie-rika-lekar-o-skleroze-pgw-/zdravi.aspx?c=A140830_101045_ln-zdravi_jci
http://online.wsj.com/articles/how-the-ice-bucket-challenge-got-its-start-1408049557
https://www.youtube.com/watch?v=XS6ysDFTbLU
No comments:
Post a Comment