Sunday, November 23, 2014

Žijeme v područí médií aneb 24 hodin v mediální izolaci


Žijeme ve světě, kde informace je základem úspěchu a kde bez informačních technologií prakticky nelze existovat. Nebo lze? :)
Jaké by to bylo prožít si 24 hodin bez Internetu, mobilního telefonu, televize, rádia, novin, iPodu i iPadu... Studenti deseti různých národností z dvanácti různých univerzit si to vyzkoušeli. Autoři výzkumu určili svým výzkumným vzorkem právě studenty, protože oni jsou skupinou, která média využívá nejvíce a proto by odstranění médií z jejich života mělo přinést nejmarkantnější výsledky.


Kromě televize, rádia, novin a počítačů se nedílnou součástí našich životů stala mobilní zařízení umožňující nám přístup k informacím všeho druhu. Podle UNICTD (United Nations Information and Communication Technology Division) vlastní mobilní telefon 6,8 miliard lidí na celém světě, z toho 2 miliardy z nich jej používají hlavně k přístupu na internet. Výzkum prováděný v roce 2012 ve Spojených státech přinesl další čísla: 88% dospělých vlastní mobilní telefon, 55% jej používá k serfování na Internetu a 45% má smartphony. Je evidentní, že možnost využívat Internet se pro nás stala každonní samozřejmostí.



Autoři výzkumu

Jessica Roberts je lektorkou komunikace na univerzitě Xi´an Jiaotong-Liverpool v Suzhou v Číně. Na Univerzity of Maryland získala titul Ph.D. Zabývá se studiem nových médií a proměnami v žurnalistice. Ve své disertační práci analyzovala reakce profesionálních novinářů na WikiLeaks.

Michael Koliska je doktorandem a instruktorem na University of Maryland (Philip Merrill College of Journalism). Studuje transparentnostis v žurnalistice.
 

Ambient media

Pojem ambient media zvolili autoři výzkumu jako označení pro prostor plný informací, které si předáváme a ke kterým máme přístup díky masovým médiím, technologii nových médií, mobilním zařízením. Je to prostor tvořený webovými stránkami, aplikacemi a zařízeními, která nám umožňují být neustále online. Popisuje zprostředkované informace všeho druhu, které jsou stále k dispozici, umožňují nám mít neustálé povědomí o akcích a lidech, kteří nejsou v naší bezprostřední blízkosti.

Ambient media zakořenily tak hluboko do naší každodennosti, až se pro nás staly neviditelnými.

Je běžné sdílet své příspěvky online kdykoli a odkudkoli, a to především díky mobilním zařízením, která boří hranice mezi fyzickým a digitálním prostorem. Internet si tak můžeme doslova nosit všude s sebou a cítíme se tak být v jeden moment všudypřítomní. Na druhou stranu jde vlastně o šidítko, které nám dává pocit, že nejsme na světě sami – sdílíme informace sami o sobě a ostatní „na síti“ naše příspěvky konzumují. Informační hodnota našeho příspěvku je podřízena hodnotě emocionální. Pro uživatele bývá nejdůležitější vědomí, že na sebe vzájemně myslí, že vědí, co se děje v životech druhých...že jsou propojeni. Každá mince má ale dvě strany – někdy se může objevit nepříjemný pocit, že nás někdo sleduje nebo pocit, že musíme (ne chceme) komunikovat.

Přesto ale stále častěji dochází k tomu, že než abychom své zážitky sdíleli na osobních setkáních, upřednostňujeme výměnu krátkých expresivních zpráv, které nesou danou informaci, a od adresáta očekáváme reakci stejného typu.

Možnost být neustále online, sdílet své prožitky, pocity a zážitky s ostatními (což záhy může přerůst v nutkavou potřebu) a zároveň očekávání, že ostatní jsou také kdykoliv k dispozici, mohou vést k pocitům zklamání, frustrace nebo vzteku v případě, že dojde k náhlému odpojení. Uživatelé cítí povinnost co možná nejrychleji zareagovat na příspěvek odesílatele, nechtějí je zranit nebo urazit tím, že v adekvátním čase jejich příspěvek neokomentují nebo alespoň „nelajknou“.


Domestikace

Proces začlenění technologií a nových komunikačních prostředků do naší každodennosti byl popsán jako domestikace. Někteří vědci v této souvislosti odkazují k domestikaci divokých zvířat: Divné a divoké technologie bylo potřeba zkrotit, ochočit a zařadit je do denní rutiny a do prostředí jejich uživatelů. Úspěšná domestikace vedla k vytvoření spolehlivých nástrojů, které ale ztratily své původní kouzlo právě tím, že se staly součástí rutiny.



Je život online skutečným životem?

Ti, kteří žijí život více online než offline mohou být vystaveni riziku, že jejich prožitky a zážitky pak nebudou skutečné. Tomu však někteří vědci oponují tím, že cokoli, co prožijeme, ať online nebo offline, je skutečné. Skutečné není jen to, co neprožijeme. Nelze naše zážitky rozdělovat do kategorií jako realistické, hyperrealistické, nereálné nebo virtuální. Všechny prožitky člověka jsou reálné. Nebo ne? Právě tato otázka je předmětem studie Jessicy Roberts a Michaela Kolisky. Budeme-li reálný svět žít spíše prostřednictvím technologií než prostřednictvím smyslů, stanou se pak naše zkušenosti méně platnými, nebo dokonce neplatnými?

Autoři výzkumu podrobili analýze několik stovek studentů, kteří se pokusili prožít 24 hodin bez přístupu k médiím.


Metody výzkumu

Výzkumu se zúčastnilo 891 studentů různých národností (USA, Argentina, Chile, Čína, Hong Kong, Libanon, Mexoco, Slonesko, Uganda a UK) z 12 univerzit. Výkumný vzorek tvořili výhradně studenti žurnalistiky, médií a komunikace. Jejich úkolem bylo vyhnout se po dobu 24 hodin jakémukoliv médiu – Internetu, novinám, televizi, mobilním telefonům, iPodům, hudbě, filmu, Facebooku, videohrám... a o svých prožitcích napsat blog.

Nejprve proběhl sběr dat, kódování odpovědí, jejich rozdělení do skupin, z nichž mnohé odpovídaly emocionálním změnám, změnám v chování a zejména technologickým zařízením a nakonec byly kódy roztříděny na negativní a pozitivní. Do negativní kategorie byly zařazeny příspěvky obsahující pojmy jako závislost, úzkost, zmatenost, izolace, nuda... Do kategorie pozitivní, výrazně méně početné, patřily příspěvky charakterizované slovy klid, úleva, spokojenost.



Poznatky

Výpovědi studentů byly často velmi emocionální a obsáhlé. Zhruba polovina z nich nebyla schopna prožít 24 hodin bez médií. Počet studentů, kteří absenci médií vnímali negativně byl 3,5x vyšší než těch, kteří ji vnímali pozitivně.

Nejčastěji studenti hovořili o závislosti na médiích nebo mediálních technologiích a o pocitech úzkosti způsobených stavem offline. Třetí nejčastější reakcí byla úleva následovaná pocitem zmatenosti a izolace. Studenty také často trápil fakt, že nemají informace o přátelích, o událostech ve světě a že tak mohou zmeškat něco důležitého. Mnozí zjistili, že zakázaná zařízení používají ve své každodenní rutině – telefony jako budíky, navigace, kalendáře, zápisníky, hudební přehrávače a že bez nich je pro ně obtížné někam dojet, nebo si jít i zaběhat.

Reakce studentů jednoznačně potvrdily, že žijeme v mediálním prostředí, že média jsou nedílnou součástí našich životů a samotným zařízením přikládají velký význam, neboť jim přinášejí pocit emocionální sounáležitosti. Přestože někteří z účastníků výzkumu absenci virtuálních vztahů nahradili setkáními na fyzické úrovni, nepodařilo se jim prázdné místo po online přátelích zaplnit úplně.

Údaje, které přinesla tato studie ukazují, jak je lidská kultura stále více svazována mediálními technologiemi a že jejich odstřižení přináší do života člověka pocity opuštění, úzkosti, nervozity. Ty jsou způsobeny neschopností informovat své blízké o sobě a nemožností získávat informace o ostatních.

Kulturní rozdíly mezi účastníky výzkumu mohly mít vliv na jejich reakce, nicméně zjevná podobnost odpovědí odkazuje k významné homogenizaci kultury mediálního prostředí.

Výsledky výzkumu jasně ukazují, že existující mediální technologie mají patrný vliv na sociální vztahy a chování. Média jsou součástí našich životů do takové míry, že jsme se staly na některých z nich a na některých mediálních zařízeních doslova závislí, považujeme je za podstatné a používáme je takřka „bez přemýšlení“.


Situace v ČR

Situace v České republice se nijak výrazně neliší od závěrů výzkumu Jessicy Roberts a Michaela Kolisky.

Počet jedinců, kteří jsou rádi stále všude online se v ČR pohybuje okolo 3,6 milionu; většina z nich se připojuje prostřednictvím mobilních zařízení, menšina přes počítač. Stále více uživatelů je také aktivních na sociálních sítích. Zatímco v roce 2008 Facebook a jemu podobné sítě používalo 12% uživatelů, nyní jejich počet značně převyšuje 50%.

Statistiky o uživatelích internetu přinesl pravidelně pořádaný výzkum Češi v síti:

No comments:

Post a Comment