Sunday, November 23, 2014

Kdo hodnotí filmy na IMDb? Převážně muži!

Velmi zajímavý článek nazvaný ,,Gender, comedy and reviewing culture on the Internet Movie Database“ vyšel v květnu letošního roku v internetovém časopise Participations. Jeho autorkou je Karen Boyle, profesorka z britské University of Stirling, jejímž hlavním oborem jsou Feministická mediální studia, a která je zároveň ředitelkou Centra pro genderová a feministická studia na téže škole. Boyle se hloubkově zabývá například výzkumy zaměřenými na otázky genderu, žánrů, ale také filmového publika a jeho chování ve virtuálním světě.

Autorka textu seznamuje čtenáře s výsledky své analýzy, ve které se tentokrát zaměřila na internetovou filmovou databázi IMDb.com. Zjednodušeně lze říci, že Boyle chtěla analýzou potvrdit svou domněnku, že tato on-line databáze je ryze mužská záležitost. Rozhodla se proto srovnat hodnocení a recenze tří filmů, označovaných jako genderové romantické komedie – (500) Days of Summer, The Hangover a Bridesmaids. Nutno podotknout, že úvodní předpoklad se nakonec potvrdil, a možná že i to je jeden z důvodů, proč i přesto, že server sám sebe označuje jako nejlepší webovou stránku zaměřenou na filmy, odborná veřejnost mu nevěnuje až tak velkou pozornost.


Nejprve došlo k hlubšímu zkoumání komunity těch, kteří hodnotí kvalitu snímků na serveru. K tomu posloužily informace přímo dostupné na webu, protože již při registraci uživatelé uvádějí základní osobní informace, jako je věk, země odkud pochází a pohlaví. Ačkoliv je sporné, zda uživatelé uvádějí ve virtuálním světě o sobě pravdu, dá se zkoumat i to, jakým způsobem se (ať už pravdivě či nepravdivě) rozhodnou prezentovat na těchto stránkách. Dále se autorka přímo zaměřila na celkový počet 1 426 recenzí daných filmů. A k čemu studie vlastně dospěla? Filmy na IMDb hodnotí z velké části spíše muži, v průměru je to přibližně 80% oproti 20% ženských hodnocení. Ve výsledku je úplně jedno, zda se jedná o film určený spíše pro muže (The Hangover) nebo o film, který by dle odhadů zaujal spíš ženské publikum (Bridesmaids) a nebo o snímek svým zaměřením neutrální ((500) Days of Summer). Ve studii také dochází ke srovnávání filmového publika obecně s uživateli Internet Movie Database. Nejlepší pro vysvětlení bude uvést konkrétní příklad. Ze všech návštěvníků, kteří přišli do kina na film Bridesmaids ve Velké Británii tvořily ženy převážnou část (79%). Ženské zastoupení však mezi těmi, kteří film ohodnotili na IMDb bylo pouhých 35%. Další závěr, ke kterému Boyle při výzkumu dospěla, je ten, že filmy zaměřené na mužské obecenstvo získávají vyšší počet hodnotících hlasů. Dále stojí za povšimnutí fakt, že muži se v recenzích více sebe-prezentují a kladou větší důraz na to, aby z jejich textu bylo poznat jejich pohlaví. Je také velice zajímavé sledovat, že muži při recenzování velmi často ženy zmiňují, opět je jednodušší uvést příklad.

,,My girlfriend’s face was so red for days from laughing so hard!!!!....“
,,My wife and I sat through this very very unfunny movie absolutely unable to understand what anyone found appealing in it.“  

Boyle ve své práci odkazuje na mnoho příbuzných studií, za zmínku stojí upozornění na závěr, ke kterému došla Melanie Bell, a sice že zastoupení žen mezi profesionálními filmovými kritiky je velmi malé (Bell, 2011a, 2011b). Z tohoto důvodu se pak ale nabízí otázka, zda neplyne převaha mužských recenzentů na IMDb právě z této skutečnosti. To, zda je to ovšem správné, je věc druhá.  

Nicméně by bylo jistě velice zajímavé vypracovat podobnou studii se zaměřením na uživatele a recenzenty Česko-Slovenské filmové databáze, tedy českého ekvivalentu k výše zmíněnému serveru. I zde se totiž dá pozorovat stejné chování a vyjadřování uživatelů, jako to, o kterém hovoří ve své studii Karen Boyle.

Zdroje:
http://www.csfd.cz/

No comments:

Post a Comment