Velmi zajímavý článek nazvaný ,,Gender, comedy and reviewing culture on the Internet
Movie Database“ vyšel v květnu letošního roku v internetovém časopise
Participations. Jeho autorkou je Karen Boyle, profesorka z britské University
of Stirling, jejímž hlavním oborem jsou Feministická mediální studia, a která
je zároveň ředitelkou Centra pro genderová a feministická studia na téže škole.
Boyle se hloubkově zabývá například výzkumy zaměřenými na otázky genderu, žánrů,
ale také filmového publika a jeho chování ve virtuálním světě.
Autorka textu seznamuje čtenáře s výsledky své analýzy, ve které se
tentokrát zaměřila na internetovou filmovou databázi IMDb.com. Zjednodušeně lze
říci, že Boyle chtěla analýzou potvrdit svou domněnku, že tato on-line databáze
je ryze mužská záležitost. Rozhodla se proto srovnat hodnocení a recenze tří
filmů, označovaných jako genderové romantické komedie – (500) Days of Summer,
The Hangover a Bridesmaids. Nutno podotknout, že úvodní předpoklad se nakonec
potvrdil, a možná že i to je jeden z důvodů, proč i přesto, že server sám
sebe označuje jako nejlepší webovou stránku zaměřenou na filmy, odborná
veřejnost mu nevěnuje až tak velkou pozornost.
Nejprve došlo k hlubšímu zkoumání komunity
těch, kteří hodnotí kvalitu snímků na serveru. K tomu posloužily informace
přímo dostupné na webu, protože již při registraci uživatelé uvádějí základní
osobní informace, jako je věk, země odkud pochází a pohlaví. Ačkoliv je sporné,
zda uživatelé uvádějí ve virtuálním světě o sobě pravdu, dá se zkoumat i to,
jakým způsobem se (ať už pravdivě či nepravdivě) rozhodnou prezentovat na
těchto stránkách. Dále se autorka přímo zaměřila na celkový počet 1 426 recenzí
daných filmů. A k čemu studie vlastně dospěla? Filmy na IMDb hodnotí z velké
části spíše muži, v průměru je to přibližně 80% oproti 20% ženských
hodnocení. Ve výsledku je úplně jedno, zda se jedná o film určený spíše pro
muže (The Hangover) nebo o film, který by dle odhadů zaujal spíš ženské
publikum (Bridesmaids) a nebo o snímek svým zaměřením neutrální ((500) Days of
Summer). Ve studii také dochází ke srovnávání filmového publika obecně s uživateli
Internet Movie Database. Nejlepší pro vysvětlení bude uvést konkrétní příklad.
Ze všech návštěvníků, kteří přišli do kina na film Bridesmaids ve Velké
Británii tvořily ženy převážnou část (79%). Ženské zastoupení však mezi těmi,
kteří film ohodnotili na IMDb bylo pouhých 35%. Další závěr, ke kterému Boyle
při výzkumu dospěla, je ten, že filmy zaměřené na mužské obecenstvo získávají vyšší
počet hodnotících hlasů. Dále stojí za povšimnutí fakt, že muži se v recenzích
více sebe-prezentují a kladou větší důraz na to, aby z jejich textu bylo
poznat jejich pohlaví. Je také velice zajímavé sledovat, že muži při
recenzování velmi často ženy zmiňují, opět je jednodušší uvést příklad.
,,My girlfriend’s face was so red for days from laughing so hard!!!!....“
,,My wife and I sat through this very very unfunny movie absolutely unable to understand what anyone found appealing in it.“
Boyle ve své práci odkazuje na mnoho příbuzných
studií, za zmínku stojí upozornění na závěr, ke kterému došla Melanie Bell, a
sice že zastoupení žen mezi profesionálními filmovými kritiky je velmi malé (Bell, 2011a, 2011b). Z tohoto
důvodu se pak ale nabízí otázka, zda neplyne převaha mužských recenzentů na
IMDb právě z této skutečnosti. To, zda je to ovšem správné, je věc druhá.
Nicméně by bylo jistě velice zajímavé vypracovat
podobnou studii se zaměřením na uživatele a recenzenty Česko-Slovenské filmové
databáze, tedy českého ekvivalentu k výše zmíněnému serveru. I zde se
totiž dá pozorovat stejné chování a vyjadřování uživatelů, jako to, o kterém
hovoří ve své studii Karen Boyle.
Zdroje:
http://www.csfd.cz/
No comments:
Post a Comment