Sunday, November 9, 2014

Všichni jsme studenti, ale nikdo nestuduje...


Neustále narůstající počty studentů a následně úspěšných vysokoškolských absolventů, současné zvyšování požadavků trhu práce na pracovní zkušenosti vedou k závěru, že symbolem dnešní doby je aktivně pracující a úspěšně studující člověk. Otázkou zůstává, jak je možné vše skloubit? Z jakého důvodu předešlá generace vysokoškolských studentů při studiu většinou nepracovala? Zvládne dnešní generace více než minulá? Snižují se snad nároky profesorů či úroveň studia? Jak je možné, že posluchárny a auly zejí prázdnotou a studenti úspěšně skládají náročné zkoušky? Odpověď je zřetelná. Charakteristickým rysem současného studia je kolektivním inteligence.

Kolektivní inteligence

Samotnou inteligenci můžeme obecně chápat jako úroveň intelektuálních schopnosti. V podstatě se jedná o soubor vrozených vloh a nadání obohacený o životní zkušenosti. Inteligence ovšem nepředstavuje pouze sumu získaných znalostí a dovednosti, ale především schopnost nabyté vědomosti a zkušenosti použít co nejefektivněji pro porozumění a řešení dané situace. Pokud toto vymezení transformujeme na kolektivní inteligenci, pak můžeme za kolektivní inteligenci považovat schopnost skupiny řešit problémy inteligentněji, přesněji a lépe než jednotlivci.  Kolektivní inteligenci bychom ovšem mohli také definovat jako stav, kdy jedinci společně vytvářejí něco, co by samostatně nemohli zrealizovat.

Typickým příkladem z říše zvířat mohou být termiti. Každý termit má omezené schopnosti, žádný nemá v hlavě plán, jak postavit zeď. Veškerá jejich činnost vzniká kolektivním úsilím. Termiti vysílají chemické signály a na označená místa přinášejí drobný náklad bláta. Tím společně dokáží postavit neuvěřitelné stavby plné sloupů, pilířů a větracích šachet.
         

 Virtuální generace

Samozřejmě nelze říci, že by studenti minulé generace vzájemně nespolupracovali. Ovšem spolupráce se odvíjela od menšího počtu spřátelených lidí ve skupinkách. V dnešní době tento jev nabývá zcela jiný význam. Stále se vytvářejí skupinky osob řešící podobný problém, avšak dnes se jedná spíše o skupiny. Na sociálních sítích se vytvářejí skupiny desítek až stovek lidí, kteří sdílí své informace, vědomosti a zkušenosti. Studium se stalo kolektivním studiem více než kdy jindy. Znatelným rozdílem oproti minulé době je opravdu hromadné předávání znalostí mezi jednotlivými studenty. Studium dnes není založené na vytváření vlastních studijních materiálů, ale spíše na opravách a aktualizacích starších zápisků a poznámek, které již předchůdci vytvořili a předali. Je tedy logické, že studenti ztrácejí motivaci docházet na přednášky, které se z větší části téměř nemění. Navíc není nutné mít zaplněné posluchárny a ztrácet drahocenný čas, když stačí pár jedinců, kteří sdílí své poznatky. Současné studium už velmi často není založeno na zamýšlení se nad určitým problémem a hledáním řešení. Většina studentů se spíše zaměřuje na zjištění problému a následné rychlé nalezení co nejefektivnějšího a nejlevnějšího řešení.


Kolektivní hloupost

Současný stav vede studenty ke studiu, které se skládá z kombinace dostupných již zpracovaných materiálů, vyhledávání pomocných informací na internetu a společnému řešení nezodpovězených otázek. Tato situace však nemusí vždy vést k optimálnímu řešení. Podle Jamese Surowieckého autora knihy Moudrost davu (Wisdom of Crowds) totiž kolektivní inteligence funguje jen za určitých podmínek:
  1.        jednotlivci mají vlastní různé názory a zkušenosti
  2.        jednotlivci si sami opatřují informace
  3.        každý jednotlivec se rozhoduje nezávisle
  4.        existovjemechanismus, který individuální  informace sloučí

Pokud je úsudek jednotlivce ovlivňován okolím, může se kolektivní inteligence změnit na kolektivní hloupost. Lidé totiž podléhají tendenci přizpůsobovat své chování či názory ostatním. V případě studentů je tato situace ještě více zřejmá tím, že pokud studenti získávají znalosti prostřednictvím neaktuálních, již zaznamenaných a ne vždy správných materiálů, jsou nuceni si dohledávat potřebné informace na internetu. Problém nastává v případě nedohledatelných či zavádějících poznatků, které je schopen student dohledat z nespolehlivých či nerelevantních zdrojů. Pokud studenti informace sami nedohledají či si nejsou správností odpovědí jisti, obrací se ke kolektivnímu řešení daného problému ve skupině na sociální síti.  Při kolektivním řešení je student ovlivňován názory ostatních a nedokáže si tak vytvářet své vlastní nezávislé názory a dojít ke správnému řešení. 


Přesto úspěšně studujeme

Nicméně v dnešní době má student ještě stále možnost čerpat množství dílčích informací z relevantních zdrojů, přestože mu chybí komplexní znalosti, které by mohl získat od profesorů na přednáškách. Otázkou do budoucna zůstává, zda je tato situace dlouhodobě udržitelná? Zda je možné vytvářet si vlastní objektivní a správné názory i z nespolehlivých zdrojů? Převládá kolektivním inteligence či kolektivní hloupost?  

Zdroje:

SUROWIECKI, James: The Wisdom of Crowds.

 

LÉVY, Pierre: Colective Intelligence.

BATRLOVÁ, Marie: Kolektivní inteligence a role jedince: na příkladu sociálního aktivismu online. Dostupné z: file:///C:/Users/Eli%C5%A1ka/Downloads/DPTX_2012_1_11240_0_364897_0_131523.pdf

KOVAČKOVÁ, Monika. Na síti jsme chytřejší - V 21. století vítězí kolektivní inteligence. In:Portal.cz [online]. Dostupné z: http://www.portal.cz/casopisy/pd/ukazky/na-siti-jsme-chytrejsi---v-21--stoleti-vitezi-kolektivni-inteligence/45818/
ČESKÁ TELEVIZE. Síla mozku. In: Ceskatelevize.cz [online]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1016630815-lidske-telo/200382516600005-sila-mozku/


No comments:

Post a Comment