Podle Wershler a kol. (2014) jsou významnou, ale křehkou
součástí naší digitální historie, ale my se je snažíme smazat. Autorem článku o pirátství komixových knih,
který vyšel letos v květnu, je Aaron Delwiche, Ph.D. Studie uvádí výsledky
z obsahové analýzy 389 skenů získaných z komixů, které dali piráti na
torrent sítě Pirate Bay. Zabývá se motivací lidí, kteří skenují a distribuují
komixy na internetu. Zároveň se snaží poukázat na to, že digitální pirátství
nemusí být vždy bráno jako forma odporu. Zmiňuje také, že piráti komixů jsou
spíše fanoušci než revolucionáři.
Delwiche vyučuje kurzy o hackerských subkulturách,
transmediálním vyprávění a mobilních hrách. V roce 2009 uspořádal cyklus
přednášek „Reality hackers: The next wave
of media revolutionaires“ (Realita hackerů: Další vlna mediálních
revolucionářů), v roce 2010 pak s řečí „We are all programmers now“ (Všichni jsme teď programátoři). Je
editorem knihy „Participatory cultures
handbook“ (Příručka o participativních kulturách).
Digitální pirátství obecně kvete všude ve světě. Pokud je
pirátství zmiňováno v tisku, většinou se zaměřuje na filmy, televizní programy,
počítačové softwary nebo hudbu. O knihách a časopisech se v souvislosti s pirátstvím mluví zřídka a lidé
jsou šokovaní, když se o komixovém pirátství dozvědí. Upřímně není to tak
dávno, co jsem o tom slyšela já. Faktem ale je, že digitální skeny komixů jsou
pravidelně zveřejňovány na pirátské sítě ještě před tím, než se objeví na
pultech kamenných obchodů.
Hodně lidí vidí za pirátskými skeny jen větší přítěž pro
už tak oslabený komixový trh. Jiní argumentují, že naopak skeny mohou pomoci
tituly zviditelnit a šířit komixy mezi nové čtenáře. Většina starších studií se
tak zaměřuje na etické a právní důsledky komixového pirátství. Tato studie se
zaměřila především na obsah.
Klade si proto otázky:
- Jaká je motivace pirátů, kteří skenují a distribuují komixové skeny?
- V čem jsou si podobní s jinými formami nezákonného umění a v čem se liší?
Analýza vzorku komixových skenů
Co se týče samotné analýzy, nebylo možné vyptávat se
pirátů přímo. Většina z nich však na svých skenech zanechává svou „uměleckou značku“. Tyto odkazy
identifikují osobu, která je za sken zodpovědná. Většinou se jedná o výzvy
k připojení do skupiny pirátů nebo výzvy ke koupi papírového originálu.
Jak už jsem psala, vzorek pro tuto studii se skládal z
389 skenů. Čistě náhodně vybrané vzorky nepřipadaly v úvahu, protože skeny jsou
často zdvojeny. Stažením téměř všech jedinečných skenů, které najdete na Pirate
Bay v letech 2006 až 2013, byl vytvořen vzorek pro analýzu. Velikost vzorku
zaručovala 95% důvěry. Autor pak kódoval celý obsah. Jednotlivé skeny byly
analyzovány podle standardních postupů deskriptivní kvantitativní obsahové
analýzy. Ta vedla k výstavbě čtyř kategorií: rozpoznání, estetický styl,
textové signifikanty a vizuální signifikanty.
Rozpoznání se
kódovalo pomocí sledování atributací autorů na skenech, jmen skupin komixových
pirátů a diferenciace rolí, která identifikovala editory, skenery a
distributory. Skeny jsou většinou kódovány slovy s přeházenými písmeny,
zprávami napsanými v jazycích jako je sci-fi elfština a transformací
číslic a písmen - I33tspeak.
Estetické
vlastnosti skenů byly kódovány v rámci uměleckého stylu (např.
komixové umění, vektorová grafika, obrazy, fotografie, viktoriánský clip art). Bylo
také zaznamenáno, pokud sken nabádal čtenáře k podpoře komixového průmyslu
nákupem knih z jejich místních komixových obchodů.
U textových
signifikantů byla věnována zvláštní pozornost vzkazům, které byly věnovány
konkurenčním skupinám komixových pirátů (značky odkazující na konkurenci,
děkovné vzkazy apod.).
Vizuální
signifikanty byly zaznamenávány s důrazem na přítomnost
nebo nepřítomnost symbolů spojených s jinými formami nelegálního umění (např.
náboženských a okultních symbolů, firemní loga apod.)
„Je to sice z jedné strany pirátství,ale na druhou stranu se mi líbí, že se snaží šířit komixy do podvědomí ostatních. Je fascinující sledovat v těch skenech odkazy a vzkazy s punkovým a politickým podtextem. Velkou výhodou je pro mě taky to, že člověk nekupuje zajíce v pytli. Díky komixovým pirátům se můžu kouknout o čem ten či onen komix je, jak vypadá, jestli mě bude bavit, jestli je vážně o tom, co říká anotace. Mám rád komixy fyzicky v ruce, takže když po shlédnutí skenů zjistím, že mě komix baví, chci ho mít doma na poličce. Piráti tím vlastně dělají komixům skvělou reklamu.“
- komixový fanoušek
Vášeň, ochota a pozornost
Autor došel k přesvědčivému závěru,
v jehož duchu se vlastně nesla celá studie. Od začátku naznačoval, že chápat komixové
piráty jako zločineckou kulturu je zcestné. I když jsou zapojeni do nezákonného
chování, jejich slova a praktiky jsou odlišné od toho, co se podle literatury
za nezákonné považuje.
Je to v podstatě
stejné jako s fanouškovskými komunitami, kde desítky tisíc fanoušků tvoří
a distribuují své vlastní příběhy o oblíbených (již vymyšlených) postavách.
Vylepšují nebo mění tak své oblíbené filmy nebo knižní příběhy. Fanoušci, kteří
se zapojují do takových aktivit,mají s komixovými piráty hodně společného.
Sdílejí vášeň,ochotu porušovat zákony o duševním vlastnictví s touhou zaměřit
pozornost lidstva na fandomy, které tak milují.
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5247/4086
No comments:
Post a Comment