Sunday, November 9, 2014

Warhammer universe – perfektní marketingový model?

Použití transmediálního vyprávění v marketingové praxi


Warhammer Fantasy Battles a Warhammer 40 000 jsou tzv. wargames (český překlad pro tento pojem neexistuje). Jedná se o stolní hry, kde proti sobě stojí hráči, kteří ovládají jednotky miniatur a soupeří spolu o vítězství na bojišti/stole. Ačkoliv se může zdát, že se jedná o infantilní hru s cínovými vojáčky, opak je pravdou. Pravidla jsou velmi komplexní (jen základní kniha pravidel má přes 500 stran) a věkový průměr hráčů se pohybuje kolem 34 let. Obě tyto hry stály u rozmachu britské firmy GamesWorkshop Limited. Do doby než Games Workshop uvedla na trh tyto dvě hry, jednalo se spíše o firmu zabývající se importem amerických her na hrdiny (např. D&D), a vlastní produkcí miniatur pro tyto hry. Uvedením Warhammeru se ovšem její postavení změnilo, a v současné době má takřka monopol na mainstreamové wargames. Jaké je však tajemství tohoto úspěchu? Warhammer není hrou s nejhezčími miniaturami, nejpropracovanějšími pravidly či nejnižšími pořizovacími náklady. Proč je tedy tak populární?


Zdroj: http://www.chrisleslie.org/2012/04/11/voluntary-services-games-workshop-and-tourism/
Zdroj: http://www.blacklibrary.com/all-products/herald-of-oblivion.html



Jak může průměrná hra dobýt svět? 

Psal se rok 1983, a na počátku stála hra Warhammer Fantasy Battles. Byla nová, byla lákavá, a plnila tajný sen každého muže stát se nezpochybňovaným generálem a vydobýt si vavříny slávy na bitevním poli. Warhammer 40 000 přišel o 4 roky později. Kopie původního Warhammeru přeneseného do vzdálené budoucnosti oslovila další hráče. Načasování bylo perfektní. Koncem 80. let prožívalo sci-fi svojí renesanci (zásluhu nesou zejména hollywoodské filmy jako Vetřelec či Predátor). Díky síti výhradních distributorů a marketingové podpoře se obě hry staly oblíbenými, ale to nestačilo. Masivní úspěch přišel až na přelomu milénia. Co se tehdy změnilo?
Byla založena nová divize Games Workshop s nevinným názvem Black Library, která začala vydávat časopis zaměřující se na Warhammer a miniatury GW obecně. Tady se nejedná o nic nového – tištěná média propagující určitý produkt se vyskytovala již dříve. Co je tedy tím zásadním přínosem této divize? Začala produkovat novely a později romány ze světa Warhammeru a hráči byli jak u vytržení. Co může být víc cool než přečíst si novelu o historii armády se kterou bojujete, nebo třeba o hrdinských činech velitele vaší armády? Toto propojení světa wargamingu se světem literatury bylo v tomto odvětví něčím nevídaným a hráči to uměli ocenit. Postupem času šla GW ještě dál, a svět Warhammeru se dostával do čím dál tím více odvětví. Přes produkty herního průmyslu jako deskové či karetní hry (Relic, Conquest), počítačové a konzolové hry (Space Marine, Kill Team), grafické novely (Darkblade), gamebooky (Herald of Oblivion) nebo figurkové spin-offy (Blood Bowl, Inquistior).


Klíč k úspěchu – nové technologie

To že GW umí v transmediálním vyprávění chodit se opět ukázalo v roce 2010, kdy byl natočen oficiální film z Warhammeru 40 000 Ultramarines. Další oblastí, kterou GW perfektně zvládá, jsou nové technologie. Existují hry pro mobilní zařízení s operačním systémem iOS a Android (Carnage) a další oblastí, kde GW exceluje je rychle rozvíjející se trh e-booků. Zejména na tomto trhu se GW a zejména Black Library rychle adaptovala. Jen pár příkladů za všechny: akce Digital Monday (každé pondělí vychází nová povídka dostupná pouze v elektronické podobě), nebo vydání přehledné elektronické verze pravidel Warhammeru s možností vyhledávání pomocí hypertextových odkazů.


Na základě provázanosti všech produktů warhammerovského universa si GW svoje výsadní postavení udrží, protože v současné době nemá konkurenci a žádná se na obzoru ani nerýsuje. Troufám si tvrdit, že s příchodem další nové mediální technologie se GW rychle adaptuje i v ní.


Zdroje:

No comments:

Post a Comment