Použití transmediálního vyprávění v marketingové praxi
Warhammer Fantasy Battles
a Warhammer 40 000 jsou tzv. wargames
(český překlad pro tento pojem neexistuje). Jedná se o stolní hry, kde proti
sobě stojí hráči, kteří ovládají jednotky miniatur a soupeří spolu o vítězství
na bojišti/stole. Ačkoliv se může zdát, že se jedná o infantilní hru s cínovými
vojáčky, opak je pravdou. Pravidla jsou velmi komplexní (jen základní kniha
pravidel má přes 500 stran) a věkový průměr hráčů se pohybuje kolem 34 let. Obě
tyto hry stály u rozmachu britské firmy GamesWorkshop Limited. Do doby než Games Workshop uvedla na trh tyto dvě hry,
jednalo se spíše o firmu zabývající se importem amerických her na hrdiny (např.
D&D), a vlastní produkcí miniatur
pro tyto hry. Uvedením Warhammeru se ovšem její postavení změnilo, a v současné
době má takřka monopol na mainstreamové wargames. Jaké je však tajemství tohoto
úspěchu? Warhammer není hrou s nejhezčími miniaturami, nejpropracovanějšími
pravidly či nejnižšími pořizovacími náklady. Proč je tedy tak populární?
Zdroj: http://www.chrisleslie.org/2012/04/11/voluntary-services-games-workshop-and-tourism/ |
Zdroj: http://www.blacklibrary.com/all-products/herald-of-oblivion.html |
Jak může průměrná hra dobýt svět?
Psal se rok 1983, a na počátku stála hra Warhammer Fantasy Battles. Byla nová,
byla lákavá, a plnila tajný sen každého muže stát se nezpochybňovaným generálem
a vydobýt si vavříny slávy na bitevním poli. Warhammer 40 000 přišel o 4 roky později. Kopie původního
Warhammeru přeneseného do vzdálené budoucnosti oslovila další hráče. Načasování
bylo perfektní. Koncem 80. let prožívalo sci-fi svojí renesanci (zásluhu nesou
zejména hollywoodské filmy jako Vetřelec či Predátor). Díky síti výhradních
distributorů a marketingové podpoře se obě hry staly oblíbenými, ale to
nestačilo. Masivní úspěch přišel až na přelomu milénia. Co se tehdy změnilo?
Byla založena nová divize Games Workshop s nevinným názvem Black Library, která začala vydávat
časopis zaměřující se na Warhammer a miniatury GW obecně. Tady se nejedná o nic
nového – tištěná média propagující určitý produkt se vyskytovala již dříve. Co
je tedy tím zásadním přínosem této divize? Začala produkovat novely a později
romány ze světa Warhammeru a hráči byli jak u vytržení. Co může být víc cool
než přečíst si novelu o historii armády se kterou bojujete, nebo třeba o
hrdinských činech velitele vaší armády? Toto propojení světa wargamingu se
světem literatury bylo v tomto odvětví něčím nevídaným a hráči to uměli ocenit.
Postupem času šla GW ještě dál, a svět Warhammeru se dostával do čím dál tím
více odvětví. Přes produkty herního průmyslu jako deskové či karetní hry (Relic, Conquest), počítačové a konzolové hry (Space Marine, Kill Team),
grafické novely (Darkblade),
gamebooky (Herald of Oblivion) nebo
figurkové spin-offy (Blood Bowl, Inquistior).
Klíč k úspěchu – nové technologie
To že GW umí v transmediálním vyprávění chodit se opět
ukázalo v roce 2010, kdy byl natočen oficiální film z Warhammeru 40 000 Ultramarines. Další oblastí, kterou GW
perfektně zvládá, jsou nové technologie. Existují hry pro mobilní zařízení s
operačním systémem iOS a Android (Carnage)
a další oblastí, kde GW exceluje je rychle rozvíjející se trh e-booků. Zejména
na tomto trhu se GW a zejména Black Library rychle adaptovala. Jen pár příkladů
za všechny: akce Digital Monday (každé
pondělí vychází nová povídka dostupná pouze v elektronické podobě), nebo vydání
přehledné elektronické verze pravidel Warhammeru s možností vyhledávání pomocí
hypertextových odkazů.
Na základě provázanosti všech produktů warhammerovského
universa si GW svoje výsadní postavení udrží, protože v současné době nemá
konkurenci a žádná se na obzoru ani nerýsuje. Troufám si tvrdit, že s příchodem
další nové mediální technologie se GW rychle adaptuje i v ní.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment