Fotbalové stadiony jsou součástí lidské kultury již přes
100 let, ale teprve v posledním desetiletí začali lidé z reklamního prostředí
vnímat jeho marketingovou hodnotu. Přesné cílení na cílovou skupinu, mnoho lidí
na relativně malém prostoru, minimálně týdenní fluktuace cílové skupiny – to vše
dělá fotbalový stadion ideálním terčem pro reklamní účel. Velkou výhodou je samozřejmě
neustálá modernizace a inovace technologie, která této situaci napomáhá. A jak
roste vliv stadionu na své okolí a též i na marketingová oddělení mnoha různých
společností, tak stejně samotný stadion a jeho stavbu ovlivňují média. Právě
vliv médií (a to jak masových médií, sociálních sítí, bulvárních plátku a mnoha
dalších) na stavbu fotbalového stadionu se stal terčem výzkumu italských
sociologů Pietra Palvariniho a Simona Tosiho. Jako vzor pro svojí studii si
vzali ten největší stadion v Itálii, který patří největšímu italskému
klubu současnosti – stadion Juventusu Turín.
Italský fotbal zaznamenal na přelomu tisíciletí jistou
revoluci, která se ale zemi posléze bohatě vyplatila. Po několika korupčních
skandálech došlo k oddělení fotbalové sféry od státníků a politické špičky
Itálie. Postupně se také začal řešit problém se stadiony – většina jich byla ve
vlastnictví státu, či dané oblasti. To se samozřejmě nehodilo do tehdejší
prudce se rozvíjející komerční sféry, která si na fotbalové stánky dělala
zálusk. Začala tak mnohaletá diskuse o stavbě nových stadionů, které by
vlastnily kluby. Pro podporu tohoto konání byly sdělovány dva důvody. Nové
stadiony budou vlastněny kluby, které tak budou více profitovat ze samotného
provozu (vstupné, reklamy,…) a víc peněz tedy půjde do výchovy mládeže a o tu
nám jde samozřejmě především. Stavba navíc ušetří veřejné výdaje (žádný státní
dotace) a stadiony pomůžou městům při kandidatuře na mnohé jiné závody, zápasy
či sportovní nebo kulturní akce. Jako druhý důvod byla uváděna větší finanční
prosperita okolí stadionu – víc lidí, kteří budou navštěvovat stadiony, budou
více utrácet v obchodních centrech, na parkovištích, při občerstvování, na
hotelech, atd. Média jsou samozřejmě neocenitelným pomocníkem při snaze něco
takového vybudovat. Samozřejmě ale nic není zadarmo. Úloha médií je rozdělena
do tří bodů – zaprvé snaha o zajištění exkluzivních míst na případném novém
stadionu dle principu: kdo víc píše, ten víc dostane. Zadruhé snaha o inzerci a
zatřetí snaha o posílení fanouškovských vazeb v regionu.
Výzkum
italské dvojice proběhl kvalitativní metodou v letech 2011-12 pomocí mnoha
různých metod. Od fyzického pozorování přes analýzu dokumentů, novinových
článků, internetových fór a diskusí, rozhovory s architekty a manažery
klubu Juventus Turín, až po dotazování návštěvníků stadionu. Jako hlavní dva
důvody pro provedení výzkumu uvádějí autoři zaprvé ekonomický pohled na věc –
fotbal je rostoucí komoditou ve světě a pohybují se v něm ohromné finance,
zadruhé globalizace fotbalu. Ještě před několika lety vlastnil každý klub někdo
z regionu – dnes má velká část fotbalových klubů pod sebou
milionáře/miliardáře, kteří s daným regionem či historií místa nemají
téměř nic společného.
Autoři
průzkumu provedli sečtení zdrojů příjmů a analýzu příjmů, kde konkrétně je
nejslabší místo a zda nový stadion dokáže zvrátit poměr financí, které
přitékají do klubu. Výsledkem byla níže zmíněná tabulka, ve které je vidět, že
největší slabina klubu co se týče příjmů – dny, kdy hraje klub zápas, byla
napravena. Procento financí z tzv. „matchdays“ se zvýšilo i přes zvýšený
příjem i z ostatních dvou finančních zdrojů.
Dle
zpětné analýzy bylo také zjištěno, že nejenže na stadion přichází průměrně více
diváků, ale zároveň klub na každém divákovi získává o 63% peněz více, než při
návštěvě starého stadionu. Nyní již k samotnému výzkumu naší italské
dvojice.
První
plány o zbudování nového stadionu přinesla tradičně masová média. Zveřejněné
fotografie prozatímního plánu vzbudili mezi veřejností velkou vlnu nadšení a
plán pro postavení nového stadionu získal hned zpočátku několik tisíc fanoušků.
Skrze média byl také podán hlavní důvod pro stavbu nového stadionu –
bezpečnost. Starý stadion byl označen médii za nebezpečný, ne dobře zajištěný
vůči vandalům a fotbalovým chuligánům, což na veřejnost zapůsobilo a podpora
stavby nového stadionu opět vzrostla. Ekonomická motivace byla médii nepřímo
zatajována, resp. nebyla zveřejňována zdaleka tak často, jako údajná
bezpečností motivace. Druhým důvodem pro stavbu nového stadionu byla také
sociální situace v místě staveniště. Turínská čtvrť, kde měl být stadion
postaven, byla známá sociálními nepokoji. Nový stadion měl situaci uklidnit,
což média velmi dobře a ráda interpretovala. Jakmile byla podpora veřejnosti
pro stavbu stadionu většinová, na povrch byly kontrolovaně vypouštěny informace
o plánech zmodernizování okolí – vybourání starých domů, stavba obchodních
center, parkovišť apod. Díky předchozí mediální kampani veřejnost na tyto změny
přistoupila velice pozitivně.
Z analýzy
materiálů poté vyšlo najevo, že média ovlivnila i vizuální podobu stadionu. Ať
už se jednalo o snížení střechy stadionu, přes jiné rozvržení sektorů a další.
K těmto účelům byly použity čtenářské ankety a diskuse, které se masově
ohradily proti některým plánovaným uskutečněním.
Třetí
důležitým poselstvím masových médií je vlastní prosperita. Z analýzy vyšlo
najevo, že média, která spolupracovala na stavbě stadionu již od samého počátku
a zveřejňovala všechny informace tak, jak měla, obdržela exkluzivní místa v tzv.
press sektoru, zatímco ostatní média se musela spokojit s méně lukrativními
místy. Na nátlak médií také došlo k přesunutí sektoru stojících fanoušků
na druhou stranu stadionu, neboť press sektor (umístěn hned nad sektorem pro
stojící) byl těmito diváky rušen.
Čtvrtým
a tentokrát již neveřejným propojením stadionu s médii je samotný stadion.
Jak již bylo napsáno v úvodu tohoto článku, stadiony jsou novým
prostředkem pro marketingové účely klubu a tak tedy i samotný stadion se musí v médiích
prezentovat určitými způsoby. Při propagování stadionu jsou samozřejmě
vytvářeny pouta mezi stadionem a čtenářem – fanouškem, tudíž je sebeprezentace
velice důležitá. Jako hlavní příklad se uvádí obrázky tvořené barevnými
sedačkami – nemají žádný praktický význam, ale při sebepropagaci působí při
prázdném stadionu naprosto úchvatně.
Závěrem
výzkumu je jasné sdělení, že stavba stadionu a média musí jít ruku v ruce.
Jeden bez druhého nemůže (či nechce) být a při dobrém spojení (jako například
při stavbě stadionu Juventusu Turín) můžete dosáhnout skvělých výsledků (vyšší
příjmy, spokojení fanoušci, pozitivní mediální obraz, vzor pro konkurenci,…) Ze
studie si lze odnést mnoho pozitivních trendů, které by se daly využít i zde v ČR.
Bohužel, při současném stavu fotbalu i médií je tato spojitost v Česku spíše
utopická. Lehkým náznakem pozitivní spolupráce může být nejaktuálnější
rekonstrukce plzeňské Doosan arény. Fotbalový stadion je fyzický produkt, který
zprostředkovává fotbal samotný všem fanouškům tohoto sportu a i obyčejný
betonový stadion média potřebuje.
No comments:
Post a Comment