Styl tvoří ulice, nikoliv návrháři. Vydělají na tom všichni. Kromě konzumentů
V ruce kabelka značky Chanel za
3 tisíce dolarů, na nohou „louboutinky“ za 800 dolarů, zajímavá halenka
z řetězce za 40 dolarů, v tom všem několikrát zapózovat a fotky
vystavit na internet spolu s postřehem ze svého dne. Vítejte do světa
módních blogů.
Ty nejlepší „fashion blogerky“ (v drtivé většině se módnímu
blogování věnují ženy) mají miliony fanoušků po celém světě, desetitisíce unikátních zobrazení svých příspěvků
denně. To znamená, že desítky tisíc žen a dívek po celém světě se každý den
inspirují blogerkami, chtějí vypadat jako ony, takže nakupují ve stejných
obchodech jako ona.
Jako první vše pochopily levné řetězce
chrlící miliony moderních a nekvalitních kusů oblečení. Proč platit velké
honoráře známým modelkám či herečkám, když stačí, aby si do showroomu pozvali
hejno blogerek, nechali je nafotit novou kolekci, rozdali dárečky a tím svoje
modely rozšířili mezi tisíce až statisíce čtenářek? Díky blogerkám tak mají
hodně muziky za málo peněz. Doslova za almužnu.
Kromě toho, že nemusí platit známé
tváře, ušetří firmy vyrábějící konfekci i na celkové produkci při představování
svých výrobků. Mezi blogerkami působí trochu nadneseně fenomén kolektivní
inteligence, kdy každá blogerka přijde s vlastním nápadem, jak jednotlivý
kus zakomponovat do celkového modelu. Místo několika nápadů placeného stylisty
tak firmy mají stovky nápadů „z lidu“, které je stály jen několik kusů
oblečení, jejichž výrobní hodnota zdaleka nedosahuje honoráře profesionálních
stylistů a modelek. Méně či více povedené kreace se pak jen lavinově šíří internetem a konzumentky módní deníčků se jen hrnou do řetězců, aby ukořistily stejné triko, jaké jim předvedla jejich oblíbená blogerka.
Komerční moci fashion blogů si kromě
levné konfekce typu H&M nebo čínských výrobců padělků jako například Romwe,
všimly také renomované módní domy, na jejichž přehlídkách během týdnů módy ve
světových metropolích, obsazují první řady kromě celebrit a editorek zásadních
módních časopisů také módní blogerky.
Mezi běžné uživatelky internetu a
módní fanynky tak jednoduše proniká ta nejvyšší móda, kterou jim blogerky téměř
ihned servírují ve fotoreportážích nebo rovnou online streamováním na své
stránky.
Z „vysoké“ módy, která vždy patřila hlavně vyvoleným, se tak stává
silně masivní věc, na které ale stále vydělávají módní domy, protože byť jejich
věci jsou často cenově nedostupné, módní blogerky vyvolávají ve čtenářkách
pocit, že vlastnit ikonickou kabelku od Hermés v hodnotě několika
průměrných českých měsíčních platů je něco běžného a vlastně nutného, a na
značkové modely často šetří, aby si je mohly pořídit. Tímto způsobem se móda
původně určená „horním deseti tisícům“ dostává i mezi střední eknomickou třídu,
čímž módním domům roste odbytiště a tudíž i tržby.
Větší poptávka tak má i vliv na tvorbu cen luxusního zboží: módní domy zvedají ceny svého zboží, aby stále bylo
exkluzivitou jen pro vybrané.
Dalším způsobem, kterak se kolektivní
inteligence v módní branži projevuje díky módním blogům je „vstup“ některých
blogerek do branže. Spolupracují s novými, ale i zavedenými značkami, pro
které navrhují speciální kolekce, kterým vtisknou svoji tvář. Například italská
blogerka Chiara Ferragni, která začala blogovat v roce 2009 a na
fotografiích zveřejňovala zejména obsah své studentské skříně, stihla za pět
let své kariéry vytvořil například kolekci bot pro značku Steve Madden, vlastní
modely navrhla též společně s italským výrobcem tenisek Suprega, spolu s dalšími
dvěma blogerkami stvořila i kolekci oblečení a bot pro španělskou konfekční
značku Mango.
Ferragni je skvělým příkladem toho,
že spolupráce s módní značkou a vytvoření vlastní kolekce pod jejím
labelem, je pro top blogerky často jen odrazovým můstkem k vlastní značce
oblečení či bot. Ferragni představila svoji první a ihned úspěšnou kolekci bot
v roce 2010. Vsadila nejen na svoji módní tvář, ale také na jistou národní
hrdost, když si od počátku zakládala na tom, aby její obuvní řada byla vyrobena
v Itálii. Její kolekce od počátku prodávají nejen italské konceptové
obchody zaměřené na designérskou módu.
Z projektu The blonde salad, který
zakládala jen se svým tehdejším přítelem, který ji každý den fotil v novém
outfitu, tak vznikla firma o téměř dvou desítkách zaměstnanců s obratem přes
milion dolarů ročně.
ReplyDeleteGo and Watch the Latest Episode of Kurulus Osman Season 3 in Urdu. Only on our youtube channel.
osman season 3 hindi