Jednoduchost
a rozšířenost nových médií zásadně ovlivnila způsob, jakým si teenageři vytvářejí
své sociální sítě, stejně tak jako způsob, jakým přijímají a sdílejí informace.
To, jak internet ovlivňuje sociální chování dospívajících, bylo a je zkoumáno
ze všech možných úhlů. Tato studie je však zaměřena především na to, jak
teenageři sociální média využívají a jak ovlivňují jejich zájem nebo účast v kolektivních
akcích, známých jako flash mob.
V úvodu
studie se autoři zabývají psychologickou stránkou věci. Podle předchozích
výzkumů má v současné době účet na Facebooku 93% amerických teenagerů a
pro většinu z nich je komunikace přes sociální sítě a sdílení informací
cestou k začlenění se mezi vrstevníky. Výzkumy však upozorňují i na to, že
u mnoha mladých uživatelů mohou sociální sítě také snižovat spokojenost s vlastním
životem a vyvolat ztrátu určité sebeúcty. Již dříve také byla zkoumána motivace
k užívání sociálních sítí. Ta se dle výsledků dělí na dva základní typy.
První skupina uživatelů, která se vyznačuje pozitivní sebeúctou, užívá sociální
sítě zejména proto, aby se udržela v kontaktu se svými vrstevníky. Naproti
tomu druhý typ mladých uživatelů, s negativní sebeúctou, hledá
prostřednictvím sociálních sítí společnost a jakousi sociální kompenzaci.
Narůstající
počet teenagerů, kteří užívají sociální sítě, má podstatný vliv na iniciování a
konání kolektivních akcí. Již dřívější studie totiž dokázaly, že digitální
komunikační technologie usnadňují mobilizaci a hledání společných cílů. Samotný
flash mob, kterým se pak autoři dále ve studii zabývají, je specifickou
kolektivní akcí, organizovanou převážně skrz sociální sítě, během níž se
skupina lidí shromáždí na určitém veřejném místě, provede předem smluvenou „akci“
a poté se zase rychle rozpustí. Podle autorů je několik důvodů, proč zkoumat
účast dospívajících lidí ve flash mobech. První důvod se váže k roli nových
médií v organizaci flash mobů. Nabízí se tím šance pochopit, jak vlastně
nová média ovlivňují kulturu mladých. Druhým důvodem jsou sociální a
psychologické aspekty v chování teenagerů. Účastníci flash mobů totiž
mohou často jen toužit po nějaké vlastní důležitosti a po tom, aby někam
zapadli a někam patřili. Jako poslední důvod autoři uvádějí, že studium flash
mobů může pomoci k nalezení nových cest, jak zapojit mladé do pozitivních
komunit a občanských kolektivních aktivit.
Cílem
výzkumu bylo zodpovědět tři výzkumné otázky:
- Jak teenageři užívají sociální sítě k získání informací o flash mobech?
- Jak je rozhodnutí teenagerů zúčastnit se flash mobu spojeno s demografickými odlišnostmi (pohlaví, rasa, socio-ekonomický status) se sociálně psychologickými odlišnostmi (vlastní důležitost, sebeúcta, potřeba někam patřit)?
- Jak jsou sociálně psychologické vlastnosti teenagerů spojeny se záměrem zúčastnit se flash mobu
Výzkum probíhal v březnu roku 2012 v americkém Kansas City mezi dospívajícími ve věku 13 – 19 let. Počáteční dotazník vyplnilo 50 teenagerů. Následně bylo vybráno 18 dalších účastníků prostřednictvím rozhlasové stanice pro mladé. Tito první účastníci měli za úkol vyplnit test a následně označit, které otázky se jim zdály obtížné nebo špatně srozumitelné. Na základě jejich zpětné vazby byl dotazník upraven do finální podoby s třiceti otázkami, většinou uzavřenými, a umístěn na web Qualtrics.com, kde byl zveřejněn k vyplnění po dobu čtyř týdnů. Celkem se výzkumu zúčastnilo 280 kansaských teenagerů.
Podle
výsledků výzkumu více než 80 % respondentů tráví u sociálních sítí určitý čas
každý den. Nejvíce navštěvovanou sítí je mezi teenagery Youtube, za ním následuje
Facebook a Twitter. Jako důvod návštěvy sociálních sítí nejčastěji dotazování
uváděli komunikaci s přáteli. Dalším důvodem bylo zabít čas, něco se
naučit a zlepšit si náladu, když se cití mizerně. Dále se zkoumalo, jakým
způsobem se teenageři dozvídají o konání flash mobu. Nejvíce uváděnou možností
bylo prostřednictvím Facebooku, následovala možnost, že se o akci dozvěděli od
někoho osobně, a třetí nejčastěji uváděnou odpovědí byly textové zprávy. Ty
byly zároveň také nejčastěji uváděným způsobem, jak si mladí sjednávají schůzku.
V další
části dotazníku bylo zkoumáno, jak teenageři vnímají flash moby. Nejprve bylo
zjišťováno, jestli dotazovaní vůbec vědí, co flash mob je. Podle výsledků 65.4
% z 260, kteří na tuto otázku odpověděli, pojem znají. Těchto respondentů
se pak týkal zbývající výzkum. Následně totiž měli vybrat přídavné jméno, které
se jim vybaví k pojmu flash mob. Jak je patrné z tabulky níže,
nejvíce dotazových zvolilo fun – zábavný. Na otázku proč si myslí, že se teenageři
zúčastňují flash mobů, nejvíce respondentů zvolilo možnost „aby vyjádřili sami
sebe“. Následně 38.3 % dotazovaných teenagerů odpovědělo, že by se rádi v budoucnosti
nějakého flash mobu zúčastnili.
Poslední
fáze výzkumu se zabývala faktory spojenými s užíváním sociálních síti
teenagery a účastí ve flash mobech. Byly tedy zodpovězeny výzkumné otázky,
které byly položeny na počátku výzkumu.
- Bylo prokázáno, že dospívající užívají sociální sítě a vyhledávají kolektivní akce jako flash moby především proto, že chtějí někam patřit.
- Nebylo prokázáno žádné spojení mezi rozhodnutím zúčastnit se flash mobu a demografickými či sociálně psychologickými odlišnostmi
- Bylo prokázáno, že čím má teenager vyšší potřebu vlastní důležitosti, tím je náchylnější k účasti ve flash mobu.
Tato
studie se snažila zkoumat využití sociálních sítí teenagery a perspektivy flash
mobů za pomoci užití teorií komunikace, sociologie a psychologie. Výsledky této
studie mají dopad pro budoucí výzkumy v oblasti mládeže, sociálních sítí a
kolektivních akcí. Jejími autory jsou Hyunjin
Seo, PhD (Assistant Professor of Strategic Communication in the School of
Journalism and Mass Communications at the University of Kansas), J Brian Houston, PhD (Assistant
Professor in the Department of Communication at the University of Missouri), Leigh Anne Taylor Knight (Executive
Director of the Kansas City Area Education Research Consortium), Emily J Kennedy (PhD candidate in
Sociology at the University of Kansas) a Alexandra
B Inglish (MA candidate in Journalism and Mass Communications at the
University of
Kansas). Celá studie byla financována Ewing Marion Kauffman Foundation a
Greater Kansas City Community Foundation.
ZDROJ
Hyunjin Seo, J Brian Houston, Leigh Anne Taylor Knight, Emily J Kennedy and Alexandra B Inglish: Teens' social media use and collective action, New Media & Society, vol. 16, no. 6 (2014).
Dostupné z: http://nms.sagepub.com/content/16/6/883
No comments:
Post a Comment