Political organizations’ use of websites and Facebook
Zdroj: http://www. |
Zpráva ze studie zabývající se využitím online médií politickými
organizacemi byla publikována na stránkách časopisu New Media &Society dne
7. srpna 2014. Tvůrci této studie jsou Paula Nitschke, Patrick Donges a Henriette
Schad. Paula Nitschke je studentka doktorského studia v oboru politické
komunikace na univerzitě v Greifswaldu. Momentálně se věnuje projektu „Politické
organizace v online světě“. Patrick Donges je profesorem komunikačních věd
na univerzitě v Greifswaldu. Je vedoucím projektu „Politické organizace v online
světě“. Henriette Schad je doktorandkou v oboru politické komunikace na
univerzitě v Geifswaldu.
Autoři se zaměřili na v každých volbách mnohokrát zmiňované
využití tzv. online médií (zde konkrétně využití internetových stránek a
Facebooku) politickými stranami. V tomto případě vybrali přes stovku německých
politických subjektů a podrobili analýze jejich aktivitu v online médiích,
zejména v otázkách zdravotnictví a životního prostředí. Na začátku výzkumu si
stanovili několik základních otázek, na které si snažili najít odpověď:
·
Co vysvětluje přítomnost politických organizací
na Facebooku a existenci jejich webových stránek?
·
Co vysvětluje úroveň jejich aktivity v různých
komunikačních kanálech (internetové stránky, Facebook)?
·
Jsou různé komunikační kanály (internetové
stránky, Facebook) používány pro různé účely?
Z těchto základních otázek byly zformovány hypotézy, které následně
byly ověřovány kvantitativní obsahovou analýzou:
·
Využití internetových stránek a facebooku záleží
na působnosti organizace, organizace zaměřující se na životní prostředí budou
tato média využívat více, než organizace působící ve zdravotnictví.
·
Využití internetových stránek a Facebooku závisí
na pozici organizace v politickém procesu, organizace mimo přímý legislativní
proces je budou využívat více, než organizace, které jsou součástí
legislativního procesu.
·
Využití internetových stránek a Facebooku závisí
na druhu členství v dané organizaci, organizace s individuálním členstvím je
budou využívat více, než organizace se členstvím skupinovým.
·
Využití internetových stránek a Facebooku závisí
na stáří organizace, mladší organizace je budou využívat více než starší.
Pro úplnost dodávám, že data byla vybrána dvojfázovým
systémem (ze 442 organizací byl náhodně vybrán vzorek 116) a to během období
října a listopadu 2012.
Výsledky:
V případě provozování internetových stánek byly výsledky
jasné. Pouze 2% zkoumaných organizací neprovozovalo žádné internetové stránky.
Odlišná situace byla ovšem zjištěna v případě Facebookového profilu, který měla
méně než polovina organizací. V případě zohlednění stáří organizace překvapivě
vyšlo najevo, že starší organizace mají profil na Facebooku výrazně častěji než
mladší.
V otázce aktivity se ukázalo, že stáří a pozice organizace
hraje zásadní roli. Starší organizace jsou aktivnější než mladší. Pravděpodobně
z důvodu, že starší organizace musí o zákazníka „bojovat“, aby se udržela
na trhu a mohla mladším organizacím konkurovat. Výzkum také prokázal, že organizace,
které jsou součástí legislativního procesu, komunikují častěji, než organizace,
které jsou vně procesu. V případě Facebooku jsou rozdíly v aktivitě minimální.
Kromě celkového zkoumání úrovně aktivity se autoři zaměřili i
na komunikaci v různých dimenzích. V případě zkoumání množství hypertextových
odkazů byly zjištěny výsledky absolutně opačně než v předchozích případech.
Organizace mladší a vně legislativního procesu používají více než dvojnásobné
množství hypertextových odkazů než organizace starší a uvnitř legislativního
procesu.
Zdroj: http://www.thenextweb.com |
Diskuze:
Ve vztahu k první zkoumané otázce výsledky mluví jasně: typologie organizace nijak neovlivňuje provozování či neprovozování internetových stránek, ale ovlivňuje jejich přítomnost na Facebooku. Veškeré hypotézy s výjimkou dvou (Využití internetových stránek a Facebooku záleží na působnosti organizace, organizace zaměřující se na životní prostředí budou tato média využívat více než organizace působící ve zdravotnictví a Využití internetových stránek a Facebooku závisí na druhu členství v dané organizaci, organizace s individuálním členstvím je budou využívat více než organizace se členstvím skupinovým) byly vyvráceny. Skutečnost, že pouhá dvě procenta organizací provozuje internetové stránky není žádným překvapením.
Nízká míra přítomnosti mladších organizací a organizací vně legislativního proces na Facebooku se vysvětluje hůře. Jedno z možných vysvětlení je neustále se zvětšující komercionalizace Facebooku, a jeho kritika ohledně sběru dat o svých uživatelích. Je možné, že právě proto také některé menší organizace upřednostňují menší a specializovanější sociální média pro svojí komunikaci.
V případě druhé zkoumané otázky jsou výsledky také různorodé. Byla vyvrácena hypotéza, že starší organizace a organizace uvnitř legislativního procesu budou méně aktivní. V případě využívání Facebooku nebyly zjištěny žádné zásadní rozdíly.
Zdroj: http://www.nhbrc.com |
Tato studie (ačkoliv je velmi zajímavá) se dá jen těžko aplikovat na české podmínky. Proč? Uvedu jen několik příkladů. V českém prostředí se v tuto chvíli vyskytuje jen minimum organizací, které vznikly před rokem 1990, neexistuje povinnost registrace zájmových skupin a jejich lobbistů v parlamentu, tudíž není možné ani dohledat jejich přesný seznam pro účely vytvoření vzorku. Dalším důvodem je odlišný vývoj rozšíření a využívaní internetu, který bylo v českých podmínkách úmyslně pozdržen (například společností Telecom a dalšími). Jinými slovy v českém prostředí by musela vzniknout studie založená na jiných podmínkách a jiných hypotézách než jsou použity v této studii, tudíž by tyto dvě studie nešlo porovnat.
No comments:
Post a Comment