Friday, November 7, 2014

FACEBOOK JAKO BITEVNÍ POLE? NEVADÍ!


F jako fenomén
Tato největší internetová sociální síť dnes bezpochyby patří mezi nejnavštěvovanější webové stránky vůbec. Letošní statistiky hovoří o neuvěřitelném počtu 1.35 miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jelikož je Facebook založen na principu uživatelské tvorby obsahu, tedy na formě „produsage“, stává se mimo jiné snadným nástrojem využívaným ke zviditelnění. Kromě propagace nejrůznějších produktů se zde můžeme setkat také s propagací názorů a myšlenek. Za těmito účely jsou vytvářeny skupiny, do kterých se mohou přidávat jednotliví uživatelé. V případě, že se skupina stane populární, získá více fanoušků a její moc roste. Stejně tak tomu bylo i v následujícím případě.

Země Nezemě
Komunita, o které pojednává tento článek, vznikla v průběhu ledna roku 2007. Její název hovoří za vše: „“Israel” is not a country! Delist it from Facebook as a country!“ V roce 2008 měla tato skupina kolem 48 000 členů, přes 120 850 příspěvků, 150 videí a více než 100 fotografií. Většina uživatelů, kteří se k této skupině přidali, byla proti Izraeli a často se otevřeně hlásila k antisemitismu. Vzniklé diskuze zřejmě zapříčinil sám Facebook tím, že v říjnu roku 2006 odstranil Palestinu ze seznamu zemí, kde byla nahrazena Pásmem Gazy a  Západním břehem Jordánu. Někteří Palestinci v tu chvíli začali prohlašovat, že je tímto krokem popíráno palestinské vlastnictví Starého Města Jeruzaléma a jeho východní části. Facebook poté vrátil Palestinu zpět do seznamu států, což dalo vzniku skupině, která byla proti opětovnému začlenění, a další neslavné skupině s názvem „Izrael není země“. Níže je zobrazen růst počtu členů skupiny během let jejího největšího rozmachu.


Mezi skupinami „Izrael není země“  a „Palestina není stát“ jsme mohli nalézt jisté odlišnosti. Předem můžeme říci, že rozdíly v oblasti mezinárodního práva nebo legitimity zemí, nemají na elektronický svět žádný vliv. Z našeho hledáčku vyřadíme také rozdíl ve velikosti těchto skupin, přestože byl velmi výrazný (skupina „Palestina není stát“ měla asi o 93% méně členů). Tím zásadním, co je od sebe odlišovalo, byl způsob, jakým se skupina „Izrael není země“ používala. Původně totiž nevznikla kvůli reálnému chtíči smazat Izrael ze seznamu. Byla jen součástí jakési Facebookové politiky. To se ovšem změnilo ve chvíli, kdy se ke skupině připojilo více radikálních živlů.

První tisková zpráva o těchto skupinách se objevila v novinách Toronto Star, kde autorka Antonia Zerbisias mimo jiné uvedla, že „v případě Izraele jde o totální válku … slov“, a kontaktovala Metta Hickse, tehdejšího vedoucího firemní komunikace Facebooku. Díky jejímu článku bylo prokázáno, že Facebook věděl o skupině více než rok a přesto nezasáhl.

Tato skupina přilákala více uživatelů Facebooku, rázem se změnila díky novým administrátorům a stala se právě výrazně proti-izraelskou a antisemitskou. Byla používána jako základna pro podporu obecně proti-izraelské nálady,  ideologie obhajující zničení Židovského státu a především jako místo, kde mohly vznikat a prosperovat nové kampaně proti Izraeli.

Původně pouze protestní skupina se tak stala oporou online nenávisti a zejména online antisemitismu. Výsledkem byla na začátku roku 2008 významná pozornost, která jí byla věnována. Dr. Andre Oboler, autor hlavního zdrojového materiálu a zároveň expert na sociální média a online veřejnou diplomacii, poslal své vyjádření k této skupině Globálnímu fóru pro boj s antisemitismem, přičemž zdůraznil její využití apartheidové rétoriky a chytře využívaného popírání (polovina prohlášení v úvodu této skupiny byla antisemitská a druhá byla navržena tak, aby obvinění z antisemitismu mohla odrazit). 

Později se na titulní stránce časopisu The New York Jewish Week objevil termín „Antisemitismus 2.0“, který vznikl v Jeruzalémském centru pro veřejné záležitosti (JCPA - Jerusalem Center for Public Affairs). Zvláštní pozornost byla věnována chytrému zavedení skupiny jako protirasistické, což dokázala i přesto, že útočila na Židovský národ a zcela popírala právo Izraele na existenci.


Ne všechna pozornost, která byla této skupině věnovaná v letech 2007­­2008, ji ale ukazovala ve špatném světle. Například hosteska Ala´a Ghosha z televizní show pro mládež na oficiální palestinské televizi tuto skupinu dokonce pochválila, Facebook popsala jako „nové bojiště mezi Araby a Izraelem“ a vyzvala diváky k tomu, aby se přidali.

Dne 27. července 2008 převzaly Židovské internetové obranné síly (JIDF - Jewish Internet Defense Force) nad skupinou „Israel is not a country“ kontrolu. Po převzetí z ní nepřetržitě odstraňovaly jednotlivé uživatele a stránka byla smazána. Ve Velké Británii poté časopis The Telegraph vyzvedl celý úkon titulkem „Facebook: Antisemitská skupina unesena Židovskými silami“.

Přestože JIDF skupinu stále hlídají, zřízení nové je otázkou několika kliknutí. A tak navzdory snaze Židovských internetových obranných sil vznikly po zrušení této stránky spousty dalších, které převzaly původní anti-izraelské myšlenky. V názvech mnoha z nich  nebyla použita hesla související s výše zmíněným konfliktem. Můžeme uvést několik příkladů: „Izrael je režim apartheidů,“ „Izraelci obviňují lidi z antisemitismu pokaždé, když někdo kritizuje Izrael,“ „Arabové jsou semité … Na rozdíl od většiny Židů,“ „Používají holocaust k umlčení kritiky jejich vlastní trestné činnosti“ apod. 


I nyní lze na stránkách Facebooku nalézt podobné skupiny. Počet jejich členů ovšem není příliš valný. Přestože tedy tato internetová akce plná nenávisti, dá se říci, skončila, reálným světem konflikt těchto národů otřásá stále. Podobně jako mince, má totiž i jejich kousek světa dvě strany – dva různé úhly pohledu – a každý, kdo věří ve vzájemné porozumění, věří slovy Přemysla Houdy v iluzi.

Fenomén „Forever“
Facebook není jediným místem ve virtuální síti, kde se obdobné obsahy šířily a šíří. Dalšími stránkami, potýkajícími se v minulosti s podobnými problémy, jsou například eBay kvůli prodeji nacistických memorabilií a dalšího zboží podporujícího nenávist, Google Earth nebo třeba Craigslist. Na rozdíl od Facebooku byla ale v těchto případech vynaložena značná snaha o vyřešení vzniklých problémů. Jak už víme, výše popsaný případ se začal řešit až po roce nečinnosti Facebooku, který se nakonec zúčastnil především proto, aby ochránil svůj obraz v očích široké veřejnosti, a to až pod jejím rostoucím tlakem. Tato populární sociální síť si totiž, jak se zdá, osvojila jednání ve stylu „hands-off“ svého tvůrce Marka Zuckerberga, který zastává způsob samostatného řešení uživateli. Facebook si zkrátka svůj výjimečný postoj drží v každé situaci.

Zdroje:


No comments:

Post a Comment