Sunday, November 9, 2014

Kickstarter a jeho bramborový salát


Kickstarter.com je slavnou crowdfundingovou platformou, na které každý měsíc vznikají stovky nových projektů. Zejména v posledním roce bylo o  vybraných sbírkách (například o české videohře Kingdom Come: Deliveranceinformováno také v tuzemských médiích. Pokud Vás však minul tento fenomén, který dává všem lidem na internetu možnost stát se součástí světových projektů a je nezvyklým příkladem pojmu produsage, pak je na čase ho představit. 

Kickstarter je ukázkovým příkladem toho, jak by měl fungovat princip crowdfundingu.  Tedy dobrovolného přispívání peněz od širokého množství lidí na realizaci jednotlivých projektů napříč všemi kategoriemi na něž si vzpomeneme. Díky dostupnosti internetu a rozvoji sociálních sítí se zejména v posledních letech daří dosahovat obrovských úspěchů – dle odhadů bylo v rámci crowdfundingu v loňském roce vybráno přes 5 miliard dolarů.

Platforma vznikla v roce 2009 a dala si za cíl pomoci co nejširšímu spektru lidí realizovat jejich kreativní nápady, na něž nemají dostatek financí (v případě některých společností lze její využívání chápat spíše jako marketingový tah, aby více zapojili svou cílovou skupinu). Přímou finanční podporu od ostatních lidí může získat kdokoliv tvořící od umění, módy, hudby, filmů přes vývoj her až po technologické vynálezy. Letos v březnu byla pokořena hranice 1 miliardy dolarů vybraných na realizaci téměř 100 000 nápadů.

Proč lidé tolik přispívají na projekty z nichž nemají žádný užitek? Pro české smýšlení je to možná (bohužel) přirozená otázka, ale lze na ni jednoduše odpovědět. Kromě možného materiálního ohodnocení, jako například získání slevy/vzorku/vstupenky nebo samotného díla, lze najít uspokojení také v transcendentální rovině. Přispěvatel se stává součástí vzniku něčeho, co by jinak nemohlo existovat,  podporuje něčí sen a v některých případech může namoci urychlit technologický vývoj, a tak i třeba zlepšit svět. Z celkového množství registrovaných projektů bylo téměř v 50 % dosaženo úspěchu. Pokud se nevybere požadovaná částka, peníze jsou dárcům vráceny zpět.

V úvodu jsme zmiňovali Kickstarter ve spojitosti s pojmem produsage, který v minulém desetiletí vytvořil kombinací slov production a usage mediální teoretik Axel Bruns. Označují se tak zejména weby, ale i programy, jejichž obsah a podoba jsou vytvářeny samotnými uživateli, ať už se jedná o profesionály nebo amatéry. Sám Bruns dává jako nejzjevnější příklad Wikipedii, svět blogů, sociálních sítí, ale také open source softwary.

A proč sem řadit i Kickstarter? Prvním důvodem je, že jako platforma je také postaven jen a pouze na obsahu, jejž vytvoří koncoví uživatelé. Založit svůj projekt může kdokoliv, stejně tak kdokoliv se může stát jeho součástí a přispět na něj. I zde se tak stírá rozdíl mezi výrobci obsahu a jeho příjemci – vše je v našich rukou. Druhým důvodem může být konkrétní příklad, jímž byla sbírka na dron nazvaný Spiri. Jednalo se totiž o robota s open source platformou, která tak dala koncovým uživatelům možnost nejenom přispět, ale teoreticky se také podílet na vývoji finálního produktu. Otevřenou možností participace na obsahu, nástrojem pro hodnocení, ale i možností osobní odměny tak zapadá do klíčových principů produsage podle Brunse.

Projekty, kterým se na Kickstarteru podaří uspět, mohou být diametrálně odlišné. Jedním ze slavných a překvapivých úspěchů letošního roku je bramborový salát. Jeho tvůrce chtěl z recese vybrat pouhých 10 $, aby ho mohl připravit. Od přispěvatelů však během několika dní obdržel 55 000 $. Co za jeho úspěchem stojí? Pravděpodobně kombinace absurdního nápadu, který dárce pobavil, odměn, které tvůrce za příspěvky v určitých hodnotách nabídl (zaslání ochutnávky, poděkování konkrétním lidem ve videu, kuchařka, jeho čepice…) a také virální potenciál, který zajistil masivní šíření.



Podobným příkladem je i „mobil“ The NoPhone, který slibuje spojení se skutečným světem. Pokud bychom se chtěli podívat na vynálezy, které se staly nejúspěšnějšími a nejvíce podporovanými na Kickstarteru, bude sem patřit multifunkční piknikový přístroj Coolest Cooler nebo smart hodinky Pebble, které o 2 roky předběhly očekávané Apple Watch. Za úspěchem Coolest Cooleru stojí kromě skvělého a praktického vynálezu také originálně zpracované propagační video:



Některým úspěšným projektům se podařilo zásadně ovlivnit celé jejich odvětví, jako třeba proměna virtuální reality v herním průmyslu, díky podpoře zařízení Oculust Rift.


Kickstarter je tedy globálně úspěšnou platformou a jeho součástí, ať už jako tvůrce nebo dárce, se může stát každý. Žebříček států, kde lidé nejvíce přispívají, ovládají Spojené státy americké (663 mil. $), dále Spojené království (54 mil. $), Kanada, Austrálie a Německo… Česká republika se v něm přirozeně neumístila. Významnou roli v tuzemském crowdfundingu totiž hrají stránky jako www.hithit.com, www.nakopni.me nebo www.startovac.cz.


Internetové zdroje:

Použitá literatura:
BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage. New York: Peter Lang, c2008, s. 240. ISBN 9780820488677.

No comments:

Post a Comment