VIZUALITA
V MEDIÁLNÍ KOMUNIKACI: TÉMATA, PŘÍSTUPY A SOUVISLOSTI
Autorem tohoto
článku shrnujícího různé přístupy a tematické okruhy spojené s vizualitou komunikace
je PhDr. Hanka Sládková. Sládková je doktorandkou na Katedře mediálních studií
UK a její doktorský projekt je zaměřený na proměnu české výtvarné publicistiky
po roce 1989.
Jak již bylo výše zmíněno cílem článku je pojmenovat a teologizovat
přístupy a tematické okruhy spojené s vizualitou komunikace a jak se obory
uvedené článku prolínají s mediálními studii.
Autorka
v článku nejdříve definuje základní pojmy, které prostupující celý článek
a to: vizualita, vizuální kultura a vizuální studia. Tyto pojmy nejen v českém
prostředí stále hledají svoji pozici v rámci humanitních a společenských věd.
Nyní se již při studiu vizuální kultury se střetávají sociologie, filosofie,
teorie umění, teorie kultury, antropologie, psychologie, estetika, kritika,
sémiotika a mediální studia.
V České
republice se o vizuálních studiích aj. začalo psát již roku 1997, kdy Ladisla
Kesner publikoval sborník textů, v němž se objevují zmínky o knihách a
studiích zabývající se problematickou. V roce
2004 Vojtěchovských definoval, shrnul a také zpochybnil předmět dosavadního
zkoumání vizuálních studií ve svém díle Vizuální studia: Nový multidisciplinární obor, nebo
pavěda.
Dle vybraných textů a výsledků výzkumů je nejčastějším
zkoumaným tématem politický kontext obrazu, způsob
jeho vytvoření a jeho funkce ve společnosti. Tedy nejzkoumanějším vizuálním
sdělením je fotografie.
Martin Lister popisuje několik rovin interpretace fotografických
obrazů. Zabývá se významy fotografií a hyperrealitou, kterou obrazová sdělení
zprostředkovávají a vytvářejí. Ptá se, kdo jejich prostřednictvím vytváří obraz
reality a nakolik tento obraz odpovídá skutečnosti. Díky fotobankám apod. jsou
fotografie zbaveny kontextu a sdělení.
Nejpoužívanějším přístupem k vizuální stránce mediální produkce
je ve sledovaných textech obsahová analýza. O fotografii se taktéž zajímá
Claire Wardlerová, ta se zabývá možností objektivity a „pravdivého“ zobrazení
skutečnosti.
Mnoha dalšími texty od nejrůznějších autorů Sládková přináší
přehled užití a problematiky vizuálního sdělení. Jedním z využití je
například manipulace s emocemi diváka a jako příklad problematiky uvádí pravdivost
a objektivita novinářského sdělení. Tomuto tématu se věnuje například Renita
Colemanová a to z pohledu obrazových prostředků, které uplatňují grafičtí
designéři a fotografové zpracovávající témata a materiály, jež vycházejí z
úzce provázaného vztahu mezi novináři a občany. Colemanová se snaží na základě
hloubkových rozhovorů s fotografy a designéry odpovědět na otázky, jakou roli
má hrát design a fotografie v občanské žurnalistice (zapojení občanů do
žurnalistiky) a jaké konkrétní prostředky využívají fotografové a designéři k
tomu, aby upozornili na určitá témata, vyvolali diskuzi a aktivitu občanů. Jako
jeden z hlavních problémů vidí autorka ignorování možností vizuální stránky
sdělení a používání stále stejných postupů užití fotografií a grafického
designu¨
Na výše zmíněné téma také reaguje další autorka, která se věnuje
ustálenému rámování a grafickému zpracování témat a stereotypům v zobrazování.
Hledá odpověď na otázku, jak obrazová zpravodajská média užívají obrazů při
nastolování témat a vytváření zpráv a tedy veřejného mínění.
Andén-Papadopoulosová zdůrazňuje manipulativní charakter používání obrazů ve
zpravodajství i záměrné využívání amatérských fotografií.
Výsledy studie vztahu obrazu a textu od Andrewa L. Mendelsona a
Fabienne Darling-Wolfové říkají, že fotografie samy o sobě ani fotografie jako
součást textu nepomáhají čtenářům vytvořit si souvislou a komplexní představu
o popisovaném, ale právě naopak. Avšak výsledky jiné studie píší, že komiksová žurnalistika,
paradoxně zjednodušující obraz užívající větší míry abstrakce, má možnost přiblížit
realitu skutečnější než fotografie
Jen menší množství autorů se zabývá opravdovým výzkumem vizuální
komunikace. O kreativních vizuálních metodách jako o výzkumné metodě píše
Buckingham, který se snaží odpovědět na otázku, jsou-li data získaná vizuálními
metodami přesnější a vhodnější než data získaná jinak a jaké jsou možnosti
jejich interpretace. Jak vizuální sdělení působí pak popisuje Drechsel, který
pracuje s pojmem mediální ikona, tu definuje jako
společensky sdílený obraz spojený s formou přijetí, rituály a kolektivním
vnímáním.
Autorka svou práci nakonec uzavírá takto: „Problematika
vizuality a vizuální složky komunikace v posledních letech zaznamenala posun
od teoretických ke konkrétnějším tématům. Namísto ujasňování rámce, přístupů a
postavení vizuálních studií a předmětu jejich zkoumání se mediální vědci,
odborníci na vizualitu, sociologové, psychologové, antropologové i teoretici
umění, pustili do analyzování specifických otázek, které jsou s vizualitou spojeny. Přesto lze souhlasit
s Jamesem Elkinsem, že se teorie vizuální kultury a komunikace, ať už je
konkrétní postup a teoretické zázemí jakékoli, v naprosté většině nepouští do
skutečně nových nebo překvapivých témat. Zůstává u společensky zajímavých otázek
vztahu vizuality a politické komunikace, stereotypů zobrazování a potvrzování
stávajícího uspořádání společnosti, věnuje se analýze metod zkoumání vizuálních
sdělení a vztahu obrazové a textové (případně zvukové) složky, vizuální
gramotnosti a možnosti kritické reflexe percepce vizuálních sdělení, vizuální
kultuře jako rozšířenému poli výtvarného umění nebo problematice konvergence v
rovině technologické i společenské. Na problematiku většinou studie jen ukazují
nebo ji popisují avšak do složitější a kritických teorií se nepouštějí. Pouze se
více zaměřují na specifické technologie, nejpřevratnější postup je v oblasti
mediálních studií, kde se vizuální gramotnost začíná být čím dal tím větší
součástí mediální gramotnosti.“
No comments:
Post a Comment