Sunday, November 9, 2014

Kurňa Miloši, neprotestuj a přestaň to tu kurv*t

Miloš Zeman, prezident ČR. Toto slovní spojení nabralo v posledních 10 dnech neuvěřitelných rozměrů, co se počtu článků a diskusí týče. Od výběru „celebrit“ na státní vyznamenání přes „aféru mikina“ až po poslední rozhlasový rozhovor – to všechno jsou témata, která nyní řeší každý (a pokud ne každý, tak každý druhý) občan České republiky. Všechny tyto aféry vyvolaly vlnu reakcí i mezi umělci, kteří v minulosti udávali směr společnosti, a přestože se umělci již dávno netěší tak velkému vlivu na „prostý lid“, mají stále možnost vyjádřit svůj názor a popřípadě protest. Právě protesty byly velkou součástí života umělců, bohémů a dalších lidí, kteří se cítili na to, aby upozornili na jisté – dle nich nepěkné – situace, které hýbaly společností. Pojďme se tedy podívat na tři příklady, jak se dá protestovat proti vyšší moci a jak takové situace souvisí s tématem Miloše Zemana.

1.      Přibitý muž

-          Autor:       Pyotr Pavlensky
-          Důvod:     politické přesvědčení
Ruský režim není pro některé tamní obyvatele tím nejlepším, jaký si dokážou představit. Umělecké skupiny, ale i jednotlivci proto začali protestovat s tvrzením, že Rusko je policejní stát. Nejdále zašel Pyotr Pavlensky, který se nahý přibil za svůj šourek k dlažbě na Rudém náměstí. O činu psalo mnoho zahraničních novin a až později vyšlo najevo, že Pavlensky je členem radikální umělecké skupiny „Vojna“, která má na svědomí již mnohé další protestantské skutky. Sám Pavlensky byl již několikrát zatčen za svá „umělecká díla“. V roce 2011 opět jako nahý muž spojil své rty visacím zámkem na protest proti uvěznění členek hudební skupiny Pussy Riot.
Umělecká skupina „Vojna“ byla založena studenty Lomonosovovy univerzity – konkrétně studenty filozofie, kteří se již nadále nechtěli smířit s vládou Dmitrije Medvěděva – dle nich nastrčené loutky Putina a samotného Vladimira Putina. „Vojna“ má za sebou již několik provedených uměleckých aktů, kdy její členové převraceli policejní auta v rámci protikorupčního boje – to vše pod názvem Palácový převrat, další akcí skupiny je namalovaný obří penis na zvedacím mostě v Petrohradu nebo házení živých koček přes pult v řetězci rychlého občerstvení McDonald’s v rámci boje proti rutinní a ubíjející práci v den Svátku práce.
Skupiny „Vojna“ se zastal světoznámý, ale zároveň tajemný malíř Banksy, který této skupině poslal přibližně 2,4 milionů Kč, aby podpořil její boj a zároveň aby podpořil žádost o propuštění dvou členů Vojny, kteří byli zatčeni při již zmíněném převracení aut.
Právě proti skupině Pussy Riot, se kterou spolupracovala skupina Vojna, se ostře vymezil Miloš Zeman ve svém rozhovoru „Hovory z Lán“. Použil při něm velice vulgární slova, které od prezidenta nikdo nečekal a zavdal tak mnoha svým odpůrcům k drtivému tlaku na jeho samotného.

2.      Fialový prostředníček

-          Autor:       David Černý
-          Důvod:     politická situace
David Černý, který je známý několika uměleckými, ale zároveň kontroverzními díly, se v roce 2013 dostal do světových médií uměleckým ztvárněním velké fialové ruky, které vévodil obří prostředníček. Ruka byla upevněna na plovoucí ponton a celá tato konstrukce byla umístěna na řece Vltavě směrem k Pražskému hradu. Vztyčený prostředníček byl zamýšlen jako vyslovení nesouhlasu s politickým směrováním České republiky a také jako velký nesouhlas s kroky, které tehdy podnikl právě prezident ČR, Miloš Zeman. Domácí i zahraniční média věnovala této instalaci, která se konala krátce před volbami do Poslanecké sněmovny, velký prostor. Miloš Zeman, proti kterému bylo umělecké dílo zamýšleno, se k němu do dnešního dne nevyjádřil, a to i přes to, že některá média opět tento materiál po nedávném skandálu tzv. vytáhla na povrch.
David Černý již v minulosti několikrát umělecky protestoval proti Komunistické straně Čech a Moravy. Mezi jeho díla k protestu vůči komunistickému režimu patří např. „Tank 91“, kdy natřel ruský tank růžovou barvou, nebo vytvoření loga ke koncertu „FUCK the KSČM – aneb s komunisty se nemluví“.
V roce 2009 vytvořil model Evropy, který pojmenoval „Entropa“. „Evropu spojuje její historie, kultura, v posledních letech i společně vytvářené politické struktury. Často velice různorodé státy jsou provázány sítí různorodých vztahů, jež dohromady vytvářejí složitý celek. Z pohledu zevnitř vnímáme spíše to, čím se od sebe jednotlivé evropské země liší. Jde o tisíce důležitých i nedůležitých věcí od geografických podmínek až po gastronomii a drobné každodenní návyky. Skládačka EU je metaforou i oslavou této různorodosti. Je to stavebnice politických, ekonomických a kulturních vazeb, se kterou si "hrajeme" my, ale předáme ji našim dětem. Úkolem dneška je příštím generacím vyrobit stavebnici s co nejlepšími vlastnostmi.“ David Černý vymyslel fiktivních 24 umělců, z nichž každý měl vytvořit pro svou zemi typickou vlastnost, která by byla vtipně sebereflexivní. V průběhu českého předsednictví Radě EU byla v České republice vyhlášena nedůvěra zdejší vládě, načež David Černý na protest proti tomuto kroku českých politických špiček demontoval celou Entropu, která byla vystavena právě v rámci českého předsednictví Radě EU.
Mediální zásah Entropy byl značný. Vzhledem k její kontroverznosti v každé evropské zemi, která na ní byla vyobrazena svým stereotypem, se dostalo Černého dílo do většiny tištěných i elektronických novin a i předních televizí. Příběh stereotypů evropských státu ve spojení s mystifikací, že Entropu vytvořilo 27 umělců ze všech členských zemí, marketingově zvedlo zájem o Českou republiku. „Plastika představuje každou zemi unie jako nějaký nelichotivý symbol. Italové jsou mužstvo masturbujících fotbalistů, Slovensko vypadá jako uherský salám, Bulharsko jako turecké latríny. Největší pokřik spustili Bulhaři a vynutili si zakrytí svého dílku Entropy. Čeští diplomaté i prezident se jim omlouvali. Nespokojení byli i Slováci. Vernisáž, při které byly všechny díly Entropy rozpohybovány, se stala jednou z nejsledovanějších událostí toho dne ve světě. A to vše ku prospěchu ČR.“

3.      Protestsongy

-          Autor:       různí interpreti
-          Důvod:     politické názory, sociální situace
Díky rozšířenosti internetu, televize a rádia jsou protestsongy jedním z nejrozšířenějších a nejúčinnějších marketingových taktik, jak upozornit na problém, který nás zajímá. Existuje několik druhů protestsongů, z nichž nejčastěji jmenované jsou dva – protestsong jako píseň vzdoru nebo protestsong jako skupinová hudební projekce za účelem podpory našich cílů.
V České republice jsme se mohli setkat s oběma případy. Již zmiňovaný koncert proti komunistům nesl označení protestsongu. Pro obyčejnou populaci je běžnější protestsong ale jediná píseň, která je čistě zaměřená proti určité osobě, zvyku, tradici, společenské nebo jiné krizi. V době komunistického režimu byl nejsilněji vnímán jako symbol odporu vůči totalitě píseň Modlitba pro Martu v podání Marty Kubišové. Dodnes je to jedna z nejemotivnějších českých písní, která zaznívá při událostech, které vyzývají ke spojení národa vůči něčemu nepříjemnému a je neustále velmi populární. S protestsongy byl také velmi často spojován písničkář Karel Kryl, na jehož písně navazují mnozí textaři dnešní doby. V roce 1968 reagoval Kryl na okupaci země známou písní „Bratříčku, zavírej vrátka“. Krátce na to byla jeho tvorba režimem zakázána. Kryl emigroval z Československa v září 1969 poté, co byl "odeslán" na festival, ze kterého se předpokládalo, že se již nevrátí.  Usadil se v německém Mnichově. Nevzdal se však sám nikdy českého občanství. Živil se jako textař a hudebník na volné noze, nepravidelný spolupracovník rádia Svobodná Evropa a později jako zaměstnanec rádia. V exilu vydal celou řadu desek, z nichž nejznámější byla Rakovina a Maškary.
Po roce 2000 se jistou formou protestsongů prezentoval Daniel Landa, ale za pravé protestní písně jsou označovány až pokusy Tomáše Kluse, Barbory Polákové a Davida Kollera, a Xindla X. Poslední tři jmenované autorské subjekty ve svých písních vyjadřují nesouhlas se současnou politickou situací a burcují lidi k větší aktivitě, většímu zájmu o politiku a svět kolem nás. A je to právě Xindl X, který zaujal v posledních dnech s písničkou mířenou právě proti Miloši Zemanovi. Ve svém textu nabádá média a občany ČR, aby „vypípali tu karikaturu, co vysedává na Hradě a aby jí přestali říkat prezident“.


Zdroje:
Pavlensky's going to be judged. [online]. Dostupné z: http://grani.ru/Politics/Russia/Politzeki/m.221222.html
PETER, Thomas. Art shock troops mock Russian establishment. [online]. Dostupné z: http://www.reuters.com/article/2008/07/23/us-russia-art-idUSL1650947620080723
Protest song. In: [online]. Dostupné z: http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Protest_song.html
Russian performance artist nails himself to Red Square cobblestone by his TESTICLES in protest at Kremlin's crackdown on rights. [online]. Dostupné z: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2497811/Russian-performance-artist-nails-Red-Square-cobblestone-TESTICLES-protest-Kremlins-crackdown-rights.html
„Sametovým“ písním kraluje Modlitba pro Martu. In: [online]. Dostupné z: http://kultura.idnes.cz/hudba.aspx?c=A071107_154114_hudba_kot
SOUKUP, Ondřej. Když převrat, tak doslova, řekli si ruští rebelové. A policejní auta končila na střeše. [online]. Dostupné z: http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-46507050-kdyz-prevrat-tak-doslova-rekli-si-rusti-rebelove-a-policejni-auta-koncila-na-strese
Vláda padla. Pohřbili ji Tlustý, Schwippel, Jakubková a Zubová. [online]. [cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/vlada-padla-pohrbili-ji-tlusty-schwippel-jakubkova-a-zubova-pq6-/domaci.aspx?c=A090324_171609_domaci_klu



1 comment: