Miloš
Zeman, prezident ČR. Toto slovní spojení nabralo v posledních 10 dnech
neuvěřitelných rozměrů, co se počtu článků a diskusí týče. Od výběru „celebrit“
na státní vyznamenání přes „aféru mikina“ až po poslední rozhlasový rozhovor –
to všechno jsou témata, která nyní řeší každý (a pokud ne každý, tak každý
druhý) občan České republiky. Všechny tyto aféry vyvolaly vlnu reakcí i mezi
umělci, kteří v minulosti udávali směr společnosti, a přestože se umělci
již dávno netěší tak velkému vlivu na „prostý lid“, mají stále možnost vyjádřit
svůj názor a popřípadě protest. Právě protesty byly velkou součástí života
umělců, bohémů a dalších lidí, kteří se cítili na to, aby upozornili na jisté –
dle nich nepěkné – situace, které hýbaly společností. Pojďme se tedy podívat na
tři příklady, jak se dá protestovat proti vyšší moci a jak takové situace souvisí
s tématem Miloše Zemana.
1. Přibitý
muž
-
Autor: Pyotr
Pavlensky
-
Důvod: politické
přesvědčení
Ruský
režim není pro některé tamní obyvatele tím nejlepším, jaký si dokážou
představit. Umělecké skupiny, ale i jednotlivci proto začali protestovat
s tvrzením, že Rusko je policejní stát. Nejdále zašel Pyotr Pavlensky,
který se nahý přibil za svůj šourek k dlažbě na Rudém náměstí. O činu
psalo mnoho zahraničních novin a až později vyšlo najevo, že Pavlensky je
členem radikální umělecké skupiny „Vojna“, která má na svědomí již mnohé další
protestantské skutky. Sám Pavlensky byl již několikrát zatčen za svá „umělecká
díla“. V roce 2011 opět jako nahý muž spojil své rty visacím zámkem na
protest proti uvěznění členek hudební skupiny Pussy Riot.
Umělecká
skupina „Vojna“ byla založena studenty Lomonosovovy univerzity – konkrétně
studenty filozofie, kteří se již nadále nechtěli smířit s vládou Dmitrije
Medvěděva – dle nich nastrčené loutky Putina a samotného Vladimira Putina.
„Vojna“ má za sebou již několik provedených uměleckých aktů, kdy její členové
převraceli policejní auta v rámci protikorupčního boje – to vše pod názvem
Palácový převrat, další akcí skupiny je namalovaný obří penis na zvedacím mostě
v Petrohradu nebo házení živých koček přes pult v řetězci rychlého
občerstvení McDonald’s v rámci boje proti rutinní a ubíjející práci
v den Svátku práce.
Skupiny
„Vojna“ se zastal světoznámý, ale zároveň tajemný malíř Banksy, který této
skupině poslal přibližně 2,4 milionů Kč, aby podpořil její boj a zároveň aby
podpořil žádost o propuštění dvou členů Vojny, kteří byli zatčeni při již
zmíněném převracení aut.
Právě
proti skupině Pussy Riot, se kterou spolupracovala skupina Vojna, se ostře
vymezil Miloš Zeman ve svém rozhovoru „Hovory z Lán“. Použil při něm
velice vulgární slova, které od prezidenta nikdo nečekal a zavdal tak mnoha
svým odpůrcům k drtivému tlaku na jeho samotného.
2. Fialový
prostředníček
-
Autor: David
Černý
-
Důvod: politická
situace
David
Černý, který je známý několika uměleckými, ale zároveň kontroverzními díly, se
v roce 2013 dostal do světových médií uměleckým ztvárněním velké fialové
ruky, které vévodil obří prostředníček. Ruka byla upevněna na plovoucí ponton a
celá tato konstrukce byla umístěna na řece Vltavě směrem k Pražskému
hradu. Vztyčený prostředníček byl zamýšlen jako vyslovení nesouhlasu
s politickým směrováním České republiky a také jako velký nesouhlas
s kroky, které tehdy podnikl právě prezident ČR, Miloš Zeman. Domácí i
zahraniční média věnovala této instalaci, která se konala krátce před volbami
do Poslanecké sněmovny, velký prostor. Miloš Zeman, proti kterému bylo umělecké
dílo zamýšleno, se k němu do dnešního dne nevyjádřil, a to i přes to, že
některá média opět tento materiál po nedávném skandálu tzv. vytáhla na povrch.
David
Černý již v minulosti několikrát umělecky protestoval proti Komunistické
straně Čech a Moravy. Mezi jeho díla k protestu vůči komunistickému režimu
patří např. „Tank 91“, kdy natřel ruský tank růžovou barvou, nebo vytvoření
loga ke koncertu „FUCK the KSČM – aneb s komunisty se nemluví“.
V roce
2009 vytvořil model Evropy, který pojmenoval „Entropa“. „Evropu spojuje její
historie, kultura, v posledních letech i společně vytvářené politické
struktury. Často velice různorodé státy jsou provázány sítí různorodých vztahů,
jež dohromady vytvářejí složitý celek. Z pohledu zevnitř vnímáme spíše to, čím
se od sebe jednotlivé evropské země liší. Jde o tisíce důležitých i
nedůležitých věcí od geografických podmínek až po gastronomii a drobné
každodenní návyky. Skládačka EU je metaforou i oslavou této různorodosti. Je to
stavebnice politických, ekonomických a kulturních vazeb, se kterou si
"hrajeme" my, ale předáme ji našim dětem. Úkolem dneška je příštím
generacím vyrobit stavebnici s co nejlepšími vlastnostmi.“ David Černý vymyslel
fiktivních 24 umělců, z nichž každý měl vytvořit pro svou zemi typickou
vlastnost, která by byla vtipně sebereflexivní. V průběhu českého
předsednictví Radě EU byla v České republice vyhlášena nedůvěra zdejší
vládě, načež David Černý na protest proti tomuto kroku českých politických
špiček demontoval celou Entropu, která byla vystavena právě v rámci
českého předsednictví Radě EU.
Mediální
zásah Entropy byl značný. Vzhledem k její kontroverznosti v každé
evropské zemi, která na ní byla vyobrazena svým stereotypem, se dostalo Černého
dílo do většiny tištěných i elektronických novin a i předních televizí. Příběh
stereotypů evropských státu ve spojení s mystifikací, že Entropu vytvořilo
27 umělců ze všech členských zemí, marketingově zvedlo zájem o Českou
republiku. „Plastika představuje
každou zemi unie jako nějaký nelichotivý symbol. Italové jsou mužstvo
masturbujících fotbalistů, Slovensko vypadá jako uherský salám, Bulharsko jako
turecké latríny. Největší pokřik spustili Bulhaři a vynutili si zakrytí svého
dílku Entropy. Čeští diplomaté i prezident se jim omlouvali. Nespokojení byli i
Slováci. Vernisáž, při které byly všechny díly Entropy rozpohybovány, se stala
jednou z nejsledovanějších událostí toho dne ve světě. A to vše ku
prospěchu ČR.“
3. Protestsongy
-
Autor: různí
interpreti
-
Důvod: politické
názory, sociální situace
Díky
rozšířenosti internetu, televize a rádia jsou protestsongy jedním
z nejrozšířenějších a nejúčinnějších marketingových taktik, jak upozornit
na problém, který nás zajímá. Existuje několik druhů protestsongů, z nichž
nejčastěji jmenované jsou dva – protestsong jako píseň vzdoru nebo protestsong
jako skupinová hudební projekce za účelem podpory našich cílů.
V České
republice jsme se mohli setkat s oběma případy. Již zmiňovaný koncert
proti komunistům nesl označení protestsongu. Pro obyčejnou populaci je běžnější
protestsong ale jediná píseň, která je čistě zaměřená proti určité osobě,
zvyku, tradici, společenské nebo jiné krizi. V době komunistického režimu
byl nejsilněji vnímán jako symbol odporu vůči totalitě píseň Modlitba pro Martu
v podání Marty Kubišové. Dodnes je to jedna z nejemotivnějších
českých písní, která zaznívá při událostech, které vyzývají ke spojení národa
vůči něčemu nepříjemnému a je neustále velmi populární. S protestsongy byl
také velmi často spojován písničkář Karel Kryl, na jehož písně navazují mnozí
textaři dnešní doby. V roce 1968 reagoval Kryl na
okupaci země známou písní „Bratříčku, zavírej vrátka“. Krátce na to byla jeho
tvorba režimem zakázána. Kryl emigroval z Československa v září 1969 poté, co
byl "odeslán" na festival, ze kterého se předpokládalo, že se již
nevrátí. Usadil se v německém Mnichově. Nevzdal se však sám nikdy českého
občanství. Živil se jako textař a hudebník na volné noze, nepravidelný
spolupracovník rádia Svobodná Evropa a později jako zaměstnanec rádia. V exilu
vydal celou řadu desek, z nichž nejznámější byla Rakovina a Maškary.
Po roce 2000
se jistou formou protestsongů prezentoval Daniel Landa, ale za pravé protestní
písně jsou označovány až pokusy Tomáše Kluse, Barbory Polákové a Davida
Kollera, a Xindla X. Poslední tři jmenované autorské subjekty ve svých písních
vyjadřují nesouhlas se současnou politickou situací a burcují lidi k větší
aktivitě, většímu zájmu o politiku a svět kolem nás. A je to právě Xindl X,
který zaujal v posledních dnech s písničkou mířenou právě proti
Miloši Zemanovi. Ve svém textu nabádá média a občany ČR, aby „vypípali tu
karikaturu, co vysedává na Hradě a aby jí přestali říkat prezident“.
Zdroje:
Pavlensky's going to be judged. [online]. Dostupné z:
http://grani.ru/Politics/Russia/Politzeki/m.221222.html
PETER, Thomas. Art shock troops mock Russian establishment. [online]. Dostupné
z: http://www.reuters.com/article/2008/07/23/us-russia-art-idUSL1650947620080723
Protest song. In: [online]. Dostupné z:
http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Protest_song.html
Russian performance artist nails himself to Red Square cobblestone by his
TESTICLES in protest at Kremlin's crackdown on rights. [online]. Dostupné z: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2497811/Russian-performance-artist-nails-Red-Square-cobblestone-TESTICLES-protest-Kremlins-crackdown-rights.html
„Sametovým“ písním kraluje Modlitba pro Martu. In: [online]. Dostupné z:
http://kultura.idnes.cz/hudba.aspx?c=A071107_154114_hudba_kot
SOUKUP, Ondřej. Když převrat, tak doslova, řekli si ruští rebelové. A
policejní auta končila na střeše. [online]. Dostupné z:
http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-46507050-kdyz-prevrat-tak-doslova-rekli-si-rusti-rebelove-a-policejni-auta-koncila-na-strese
Vláda padla. Pohřbili ji Tlustý, Schwippel, Jakubková a Zubová. [online].
[cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/vlada-padla-pohrbili-ji-tlusty-schwippel-jakubkova-a-zubova-pq6-/domaci.aspx?c=A090324_171609_domaci_klu
Chybí nějaký závěr...
ReplyDelete