Sunday, November 23, 2014

Optimalizace cestovatelských webů pro nevidomé

Cestovatelské weby nabízí uživatelům možnost využívat veškeré služby od zabukování letenek nebo hotelového pokoje až po přípravu vhodného itineráře z jednoho místa pomocí jen několika málo kliků. Naplánování zahraniční cesty, které dříve trvalo hodiny, tak nyní zabere řádově několik minut. Poskytovatelé cestovatelských služeb také často nabízí on-line zákazníkům exkluzivní slevy a šetří tak nejen jejich čas a úsilí, ale i peníze. Dalšími bonusy jsou pak informace o stavu letu, počasí nebo zajímavé turistické tipy a rady.

Na světě žije přibližně 300 milionů nevidomých lidí, kteří i přesto, že představují významnou ekonomickou sílu, nemohou tyto služby efektivně využívat. Hlavní důvody jsou problémy s dostupností on-line cestovatelských služeb pro nevidomé a překážky s jejich užíváním. Cestovatelské weby, které nejsou založeny na vizuální interakci, de facto neexistují.

Rakesh Babu, odborný asistent ve škole informačních studií na University of Wisconsin-Milwaukee, měl vždy silnou motivaci podporovat výzkumy týkající se posílení postavení nevidomých v informační společnosti, jelikož je sám slepý. Babu provedl v roce 2013 výzkum, který zahrnoval zkoumání dostupnosti a využití internetových cestovatelských webových stránek nevidomými, a na jehož základě by se dalo navrhnout možné řešení pro nevidomé.
Výzkumu se zúčastnilo pět nevidomých dobrovolníků, kteří měli k dispozici speciální notebooky pro nevidomé s přístupem na internet. Speciální notebooky pro nevidomé jsou založeny na softwaru pro čtení obrazovky, který pomocí syntetického hlasu naviguje uživatele a umožňuje jim jak práci s počítačem tak i internetem.
Účastníci výzkumu byli vyzváni k několika úkonům prostřednictvím cestovatelských webových stránek Orbitz (www.orbitz.com), které obsahují klasický letový vyhledavač. Měli za úkol navštívit web, porozumět letovému vyhledávači, vytvořit rezervaci letu, objednat si letenku a zhodnotit nabízené lety. Výsledky a zhodnocení byly u jednotlivých účastníků nahrány výzkumnými pracovníky do tzv. audio protokolů, které byly následně rozděleny do několika segmentů a analyzovány.
Výsledky výzkumu ukázaly, že čtyři z pěti úkolů souvisejících s vyhledáváním letů na Orbitz byly pro nevidomé účastníky značně problematické. Identifikovány byly především situace, kdy účastník čelil problémům s porozuměním webové stránky, konstrukčními chybami cestovatelského webu a složitosti a použitelnosti jeho jednotlivých funkcí. Na základě těchto výsledků z audio protokolů byla navržena zlepšení, která by měla nevidomým pomoci usnadnit orientaci na cestovatelských webech.
Nejčastější problémy byly následující.
Problém s pochopením funkce vyhledávání letu
Analýza ukázala, že účastníci čelili problému s pochopením funkce vyhledávání letů. Hlavním důvodem byl nesoulad při zadávání přesného termínu letu, který vycházel ze zmatečně zadaných polí ve formuláři. Účastníci si pole s dopředu vyplněným textem mm/dd/rrrr vykládali jako pole pro zadání data narození.

Obrázek 1: Vyhledávací formulář letu.
Navrhované řešení problému je do pole termínu letu namísto zkratky mm/dd/rrrr uvést titulek datum odletu / datum příletu.
Problém se zadáním informací ohledně letu do formuláře
Analýza ukázala, že účastníci měli problémy s vyhledáváním požadovaného letu kvůli zadání místa odletu ve formuláři. Byli totiž zmateni při zadávání města nebo názvu letiště. Nebyli si jisti, zda se jedná o jejich aktuální polohu a zároveň jim na výběr neustále naskakovaly automatické možnosti. Díky tomu jim zadávání místa letu trvalo velmi dlouho a často se jim povedlo až na třetí či čtvrtý pokus.
Navrhované řešení problému je do pole město nebo název letiště uvést titulek specifikující přesný název letiště odletu / příletu.
Problém se zadáním požadavku
Účastníci čelili také problému s ověřováním dostupnosti požadovaného letu. Komplikované pro ně bylo především správně použití tlačítka "Vyhledat lety", které je přesměrovalo na novou stránku, která se vždy dlouho načítala, zatímco vyhledávač zpracovával zadané parametry letu. Účastníci byli zmateni a nevěděli, co se v době načítání stránky děje.

Obrázek 2: Tlačítko "Vyhledat lety".
Navrhované řešení problému je, aby vyhledávač po celou dobu informoval o prováděných akcích. Nevidomý člověk by tak měl přehled o tom, že bude přesměrován na novou stránku a jeho požadavek bude zpracován.
Problém hodnocení výsledků nalezených letů
Pro účastníky bylo velmi obtížné vyhodnotit výsledky hledání vhodného letu. Nejen, že výběr komplikovala široká nabídka blízkých letišť, která byla pro zadání požadavku třeba, ale účastníci výzkumu byli také dezorientováni kvůli nedostatečné zpětné vazbě a hodnocení výsledků letů. Vyhledávač často ukazoval chybovou hlášku nebo nedostupnost požadovaného letu.

Obrázek 3: Tlačítko "Zahrnout blízká letiště".
Navrhované řešení problému je jednoznačná zpětná vazba o výsledcích vyhledávání letů a přesná specifikace hlášených chyb, úspěšnosti nebo neúspěšnosti vyhledávání.

Tabulka 1: Výsledky a navrhovaná řešení.
Výsledky výzkumu byly předány zprostředkovatelům cestovatelských webů a řada z nich do vyhledávačů tato zlepšení implementovala. V České republice žije přes sto tisíc nevidomých nebo slabozrakých. Stále více z nich cestuje nebo využívá moderní technologie, jako jsou právě speciálně upravené notebooky s hlasovým ovládáním. Podobná přizpůsobení on-line služeb těmto lidem jednoznačně umožní snazší orientaci na internetu a samostatnost.
Zdroje:
Rakesh Babu, 2013. “Developing more accurate competence models for improved e–learning for the blind,” Journal of Information Science and Technology, volume 9, number 2.
Rakesh Babu, 2011. “Developing an understanding of the accessibility and usability problems blind students face in Web–enhanced instruction environments,” Ph.D. dissertation at the University of North Carolina at Greensboro; see http://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Babu_uncg_0154D_10785.pdf, accessed 10 December 2013.

Rakesh Babu and Rahul Singh, 2013. “Enhancing learning management systems utility for blind students: A task–oriented, user–centered, multimethod evaluation technique.” Journal of Information Technology and Education: Research, volume 12, athttp://www.jite.org/documents/Vol12/JITEv12ResearchBabu001-032.pdf, accessed 10 July 2013.

No comments:

Post a Comment