Cestovatelské weby nabízí
uživatelům možnost využívat veškeré služby od zabukování letenek nebo
hotelového pokoje až po přípravu vhodného itineráře z jednoho místa pomocí
jen několika málo kliků. Naplánování zahraniční cesty, které dříve trvalo
hodiny, tak nyní zabere řádově několik minut. Poskytovatelé cestovatelských
služeb také často nabízí on-line zákazníkům exkluzivní slevy a šetří tak nejen jejich
čas a úsilí, ale i peníze. Dalšími bonusy jsou pak informace o stavu letu, počasí
nebo zajímavé turistické tipy a rady.
Na světě žije přibližně 300 milionů nevidomých lidí, kteří i
přesto, že představují významnou ekonomickou sílu, nemohou tyto služby efektivně
využívat. Hlavní důvody jsou problémy s dostupností on-line cestovatelských
služeb pro nevidomé a překážky s jejich užíváním. Cestovatelské weby, které
nejsou založeny na vizuální interakci, de facto neexistují.
Rakesh Babu, odborný asistent ve škole informačních studií na
University of Wisconsin-Milwaukee, měl vždy silnou motivaci podporovat výzkumy
týkající se posílení postavení nevidomých v informační společnosti, jelikož je
sám slepý. Babu provedl v roce 2013 výzkum, který zahrnoval zkoumání
dostupnosti a využití internetových cestovatelských webových stránek nevidomými,
a na jehož základě by se dalo navrhnout možné řešení pro nevidomé.
Výzkumu se
zúčastnilo pět nevidomých dobrovolníků, kteří měli k dispozici speciální notebooky
pro nevidomé s přístupem na internet. Speciální notebooky pro nevidomé
jsou založeny na softwaru pro čtení obrazovky, který pomocí syntetického hlasu
naviguje uživatele a umožňuje jim jak práci s počítačem tak i internetem.
Účastníci
výzkumu byli vyzváni k několika úkonům prostřednictvím cestovatelských webových
stránek Orbitz (www.orbitz.com), které obsahují klasický
letový vyhledavač. Měli za úkol navštívit web, porozumět letovému vyhledávači,
vytvořit rezervaci letu, objednat si letenku a zhodnotit nabízené lety.
Výsledky a zhodnocení byly u jednotlivých účastníků nahrány výzkumnými pracovníky
do tzv. audio protokolů, které byly následně rozděleny do několika segmentů a analyzovány.
Výsledky výzkumu
ukázaly, že čtyři z pěti úkolů souvisejících s vyhledáváním letů na
Orbitz byly pro nevidomé účastníky značně problematické. Identifikovány byly především
situace, kdy účastník čelil problémům s porozuměním webové stránky,
konstrukčními chybami cestovatelského webu a složitosti a použitelnosti jeho jednotlivých
funkcí. Na základě těchto výsledků z audio protokolů byla navržena zlepšení,
která by měla nevidomým pomoci usnadnit orientaci na cestovatelských webech.
Nejčastější
problémy byly následující.
Problém s pochopením funkce vyhledávání letu
Analýza ukázala, že
účastníci čelili problému s pochopením funkce vyhledávání letů. Hlavním důvodem
byl nesoulad při zadávání přesného termínu letu, který vycházel ze zmatečně zadaných
polí ve formuláři. Účastníci si pole s dopředu vyplněným textem mm/dd/rrrr
vykládali jako pole pro zadání data narození.
Obrázek 1: Vyhledávací
formulář letu.
Navrhované řešení
problému je do pole termínu letu namísto zkratky mm/dd/rrrr uvést titulek datum
odletu / datum příletu.
Problém se zadáním informací ohledně letu do formuláře
Analýza ukázala, že
účastníci měli problémy s vyhledáváním požadovaného letu kvůli zadání
místa odletu ve formuláři. Byli totiž zmateni při zadávání města nebo názvu letiště.
Nebyli si jisti, zda se jedná o jejich aktuální polohu a zároveň jim na výběr
neustále naskakovaly automatické možnosti. Díky tomu jim zadávání místa letu
trvalo velmi dlouho a často se jim povedlo až na třetí či čtvrtý pokus.
Navrhované řešení
problému je do pole město nebo název letiště uvést titulek specifikující přesný
název letiště odletu / příletu.
Problém se zadáním požadavku
Účastníci čelili také
problému s ověřováním dostupnosti požadovaného letu. Komplikované pro ně
bylo především správně použití tlačítka "Vyhledat lety", které je
přesměrovalo na novou stránku, která se vždy dlouho načítala, zatímco
vyhledávač zpracovával zadané parametry letu. Účastníci byli zmateni a
nevěděli, co se v době načítání stránky děje.
Obrázek 2: Tlačítko "Vyhledat
lety".
Navrhované řešení
problému je, aby vyhledávač po celou dobu informoval o prováděných akcích. Nevidomý
člověk by tak měl přehled o tom, že bude přesměrován na novou stránku a jeho
požadavek bude zpracován.
Problém hodnocení výsledků nalezených letů
Pro
účastníky bylo velmi obtížné vyhodnotit výsledky hledání vhodného letu. Nejen,
že výběr komplikovala široká nabídka blízkých letišť, která byla pro zadání
požadavku třeba, ale účastníci výzkumu byli také dezorientováni kvůli nedostatečné
zpětné vazbě a hodnocení výsledků letů. Vyhledávač často ukazoval chybovou
hlášku nebo nedostupnost požadovaného letu.
Obrázek 3: Tlačítko "Zahrnout
blízká letiště".
Navrhované řešení
problému je jednoznačná zpětná vazba o výsledcích vyhledávání letů a přesná
specifikace hlášených chyb, úspěšnosti nebo neúspěšnosti vyhledávání.
Tabulka 1: Výsledky a
navrhovaná řešení.
Výsledky
výzkumu byly předány zprostředkovatelům cestovatelských webů a řada z nich
do vyhledávačů tato zlepšení implementovala. V České republice žije přes
sto tisíc nevidomých nebo slabozrakých. Stále více z nich cestuje nebo využívá
moderní technologie, jako jsou právě speciálně upravené notebooky s hlasovým
ovládáním. Podobná přizpůsobení on-line služeb těmto lidem jednoznačně umožní snazší
orientaci na internetu a samostatnost.
Zdroje:
Rakesh
Babu, 2013. “Developing more accurate competence models for improved e–learning
for the blind,” Journal of
Information Science and Technology, volume 9, number 2.
Rakesh Babu, 2011. “Developing an
understanding of the accessibility and usability problems blind students face
in Web–enhanced instruction environments,” Ph.D. dissertation at the University
of North Carolina at Greensboro; see http://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Babu_uncg_0154D_10785.pdf,
accessed 10 December 2013.
Rakesh Babu and Rahul Singh,
2013. “Enhancing learning management systems utility for blind students: A
task–oriented, user–centered, multimethod evaluation technique.” Journal of Information Technology
and Education: Research, volume 12, athttp://www.jite.org/documents/Vol12/JITEv12ResearchBabu001-032.pdf,
accessed 10 July 2013.
No comments:
Post a Comment