Celebrity existovaly a
budou existovat snad navěky. Lidé, kteří jsou v podstatě stejní jako my,
jen tak nějak krásnější, talentovanější, bohatší a úspěšnější. Stát se takovou celebritou
kdysi bývala dřina. Slavnými se stávali císaři a panovníci, politici a
vojevůdci, malíři a sochaři, matematici a fyzici. Pak to chtělo hlavně štěstí. Sláva
šířená televizí a rádiem, časopisy a novinami byla do věcí rozhodnutí těch, kdo
měli vliv na tato média. A tak vznikaly
relativně uniformní celebrity, které nejlépe odpovídaly vkusu obecného publika,
nikoliv však zvoleny tímto obecným publikem – hvězdy filmového plátna vybírané
castingovými manažery, popové hvězdy vybírané hledači talentů, autoři vybíraní
publicisty a pak ve zpracované formě podávány zbytku světa. Takovéto „předpřipravené“
celebrity jsou vlastně obrazem veškeré mediální scény minulých let. Let, kdy
mediální obsah byl sice vytvářen pro uživatele, ale nikoliv s uživateli.
Alex from Target - původní fotografie |
Jaké vzory si pak budou
lidé vybírat, když jim dáme do rukou tu moc? Odpovědi na tuto otázku dostáváme
posledních pár let a ti, kdo se tomu snaží dát smysl, jsou jednoduše zmatení. Dokonalým
příkladem jsou události minulého víkendu, kdy se 16 letý zaměstnanec amerického
Targetu, Alex Leboeuf, stal celebritou doslova přes noc. Fotografie Alexe
pořízená mobilním telefonem, kterou na sociální síti Twitter sdílela stejně
stará dívka, obletěla celý svět a v úterý večer již, před týdnem naprosto
neznámý, Alex seděl jako host ve slavné talk show s Ellen DeGeneres. Za
jeho „slávou“ nestála žádná agentura, ani, jak se dlouho spekulovalo,
marketingová kampaň a dokonce ani úmysl. Byla to čistá a nefiltrovaná síla
davu.
"Alex from Target" s Ellen DeGeneres |
Bohatým rodištěm uživateli
generovaných celebrit je v současné době především YouTube, sociální síť
založená Chadem Hurleyem, Stevem Chenem a Jawedem Karimem v roce 2005. Tento
web byl vytvořen především proto, aby uživatelům umožnil sdílení domácích videí
s přáteli. Ovšem důležitým faktorem se do budoucna stal fakt, že tato videa
může náhodně vidět také velké množství zcela neznámých uživatelů. S tím potažmo
souvisí také vznik fenoménu „virálních videí“, který takto YouTube nepřímo
vytvořil. Název pochází od slova virus, kterým odkazuje na rychlost sdílení a
šíření těchto videí. Samotná existence takových videí odhalila, že opravdu
existuje množství lidí, kteří se dívají na cizí videa, mluví o nich a sdílejí
je. A na základě tohoto zjištění se začala vyvíjet komunita YouTuberů
(Fitzpatrick, 2010).
Mezi světově proslulé osobnosti,
začínající svou kariéru právě na YouTube, patří například zpěváci Justin Bieber
a Rebecca Black. Tyto celebrity mezinárodního formátu jsou však v očích samotné
YouTube komunity malé ryby. Úspěch se zde totiž neměří počtem veřejných vystoupení,
vyprodaných koncertů nebo zakoupených knih. Měří se počtem odběratelů,
zhlédnutí a komentářů. Samotného vrcholu kdysi běžně dostupné hierarchie
oblíbenosti dosáhl před pár lety například, pro širokou veřejnost naprosto
neznámý, Lucas Cruikshank aka Fred, smyšlená postava šestiletého chlapce
z dysfunkční rodiny, typická svým pronikavým hlasem. „Fred“ má nyní svůj
vlastní pořad s názvem „Fred: The Show“ na americké televizní stanici
Nickelodeon, která produkovala a odvysílala také dva filmy volně navazující na
seriál. Lucas Cruikshank se stal fenoménem pro YouTube komunitu vloggerů (vlog
vzniká ze slova video blog), dokazující, že pro mnohé z nich může být
úspěch na tomto kanálu následován úspěchem v jiných médiích.
Shay Carl - jeden ze zakladatelů Maker Studios |
Vzrůstající oblíbenost
této sociální sítě však přinesla v tomto roce další nečekaný zlom.
Televize přestává být pro většinu YouTuberů cílovou destinací, jelikož značně
omezuje oboustrannou komunikaci mezi tvůrcem obsahu a jeho příjemcem. Zatímco
na YouTube mohou autoři rychle a flexibilně reagovat na poptávku svých
fanoušků, mohou vytvářet videa na přání a mohou s nimi diskutovat
v sekci komentářů, televize je silně jednostranné médium, které postrádá
možnost jakékoliv interakce. Možnost sledovat tvorbu svých oblíbených
přispěvatelů kdykoliv a kdekoliv přitahuje ročně víc a víc diváků
k počítačovým obrazovkám spíše než k těm televizním. A kde jsou
diváci, tam chce být i televize. Většina světově úspěšných televizních stanic
tak propojuje své televizní obsahy s těmi internetovými právě
prostřednictvím YouTube a mnohé z nich poskytují i celé episody seriálů a
originálních filmů online. Otázkou ovšem zůstává, zda se jedná pouze o médium
nebo o obsah. Pokud totiž diváci chodí na YouTube, aby sledovali tvorbu svých
oblíbených přispěvatelů, je tento prostý přesun mezi zařízeními neefektivní.
Právě tuto otázku si zřejmě letos položila mezinárodně proslulá společnost Disney,
která se rozhodla nenechat nic náhodě a koupila jeden z nejúspěšnějších
YouTube koncernů vedený některými nejpopulárnějšími YouTubery na světě, Maker
Studios, za necelou jednu miliardu dolarů. Úspěch tohoto kroku budeme moci
sledovat v průběhu příštích let, každopádně prudký vývoj této sítě a
rozšiřování jejího obsahu naznačuje, že může existovat budoucnost, ve které
televize usiluje o úspěch na tomto serveru, nikoliv naopak, jak tomu bylo
dosud.
Shane Dawson při natáčení pořadu The Chair |
A jaká je tedy síla davů,
kteří stojí za svými oblíbenými vloggery? Pro příklad opět nemusíme chodit
daleko. Nebývalou sílu s jakou se projevuje věrnost fanoušků ke svým
oblíbeným přispěvatelům, zkoumá i Holywood. Pro svůj letošní projekt The Chair,
odvysílaný na americké televizní stanici Starz, si vybrali jako účastníka právě
jednoho z těch, kdo se již několik let objevuje na špičce pomyslného žebříčku
popularity – Shanea Dawsona. Zmíněný pořad si dal za cíl sledovat proces, jak
režiséři přivádí své představy k životu. Postavili se v něm proti sobě dva
nezkušení režiséři se stejným scénářem, kteří vytvářeli film stejného obsahu,
ale s různým přístupem. O vítězi show mělo rozhodnout publikum. Film
milovaného YouTubera propadl všemi kritikami. Na tvůrce pořadu bylo dokonce
útočeno, že by neměli být v byznysu, pokud je tohle produkt, který jsou
schopni vypustit do světa. Někteří z pořadatelů se tak od Dawsonova díla
naprosto distancovali. Brzy se však mohli tlouct do hlavy, jakmile došlo na
hlasování. Fanoušci nenechali svého oblíbeného vloggera propadnout a vyprodali
jeho premiéru, sdíleli mezi svými přáteli trailer k filmu a dovedli tak
svého miláčka k jasnému vítězství.
Shane Dawson s fanoušky na VidConu 2014 |
Abychom ale uvedli trochu onoho
zmatku do teenagerského výběru celebrit, přidejme si příklad z opačného konce
spektra. Filmovým hitem letošního léta je romantická tragikomedie „Hvězdy nám
nepřály“ založená na knižní předloze autora Johna Greena. Příběh vyprávějící
smutný osud dvou rakovinou stižených teenagerů se stal fenoménem podobně
rychle, jako před pár lety sága Twilight. Autor John Green však sám sebe často
definuje jako profesionálního YouTubera, spíš než jako úspěšného spisovatele a
autora několika bestsellerů. John Green stál nejen u samotného zrodu YouTube
jako místa, kam přicházejí mladí nadějní umělci získat sociální rozpoznání, ale
stojí také za vznikem VidConu, největší živé akce, kde se mohou YouTubeři
setkávat se svými fanoušky. Green má ale se svou slávou poněkud jiné úmysly a
na svém kanálu spolu s jeho bratrem často komentuje tíživá sociální témata,
snaží se šířit informovanost svých odběratelů a motivovat je k zapojení se
do dění kolem nich. Kromě toho vystupuje také na dalších dvou vzdělávacích
kanálech – MentalFloss a CrashCourse věnujících se různým oblastem vědy od
literatury po chemii.
John Green - Mental Floss |
Tento mix „celebrit“ –
jeden náhodný pracovník obchodního řetězce, jeden tvůrce mládeži nepřístupných
filmů a jeden znalostí-chtivý spisovatel – ukazuje, že uživatelé jsou unavení
přijímáním stále stejných obsahů. Aktivně hledají nové vzory a společnými silami
vyzdvihují k úspěchu své oblíbence. Síla s jakou davy podporují své
vyvolené je obrovská a stále vzrůstá. S jistotou hledíme vstříc
budoucnosti, kde si lidé vybírají své celebrity sami. A tato budoucnost je, jak
se zdá, značně nejistá.
http://www.nytimes.com/2014/11/06/business/media/teenage-clerk-rises-from-target-to-star-on-twitter-and-talk-shows-.html?_r=0
http://variety.com/2014/digital/news/shane-dawson-wins-starz-the-chair-250000-prize-but-not-everyones-cool-with-it-1201351264/
Fitzpatrick, L. (2010). Brief History: YouTube. TIME, 21, p. 17.
http://variety.com/2014/biz/news/relativity-offers-up-to-900-million-for-maker-studios-in-bid-to-outflank-disney-1201156736/
No comments:
Post a Comment