Proč měli diváci většinou rádi Gitu, a ne Kamilu?
Barbora Pospíšková
Iva Baslarová, Ph.D. která v současnosti
působí na katedře mediálních studií Institutu komunikačních studií a
žurnalistiky FSV UK v Praze. Ve svém výzkumu se zaměřuje především na
témata televizních žánrů a jejich publik, dále se pak zabývá fantasy žánrem, mýtem
romantické lásky a emocionalitou publika.
Není žádným tajemstvím, že na Ordinaci v růžové
zahradě nekoukají pouze cca 50leté ženy zabývající se domácími pracemi, které
byly podle TV Nova cílovou skupinou a tzv. typickým divákem. Ukázalo se, že
seriál vysílaný dvakrát týdně, v úterý a čtvrtek, v hlavním vysílacím
čase sledují také muži a početné řady „puberťáků“, kteří obecně u televize tráví velké množství času.
Iva Baslarová ve svém článku představuje
výsledky etnografického průzkumu publika původní české soap opery Ordinace v růžové
zahradě, který se zaměřil na to, jakým způsobem se diváci a divačky vztahují k určitým
postavám, jaké k nim zaujímají postoje a proč. Výzkum dále poodhaluje
zákulisí výroby a produkce tohoto specifického seriálového subžánru, který je
unikátní tím, že tvůrci bývají obyčejně pouze o jednu sezónu seriálu napřed
před diváky, což jim umožňuje co nejpružněji reagovat na změny v publiku,
které je ostatně pro výrobu seriálu klíčové, jelikož právě jeho početnost
rozhoduje o tom, zda bude seriál prodloužen, či nikoli.
Gender a kultura
Teoretický rámec pro výzkum nastavují
konstruktivistické teorie genderu, podle kterých jsou to především produkty
kultury a sociální interakce, které formují konstrukty, byť vztažené k biologickému
pohlaví, utvářející maskulinitu a feminitu.
Autorka se opírá o práce Gerlindy Šmausové, Candace
West a Dona H. Zimmermana, podle kterých jsou feminita a maskulinita pouze
uměle vytvořené póly, mezi kterými se pohybují členové a členky společnosti,
kteří nevykonávají pouze ženské nebo mužské role, nýbrž všechny, a to v závislosti
na rodové konstrukci sociálního kontextu. Podle konceptu „doing gender“ West a
Zimmermana je zapotřebí rozlišovat mezi pohlavím, pohlavní kategorií a genderem.
Na to, že pohlaví, definované především biologickými pohlavními znaky, které
mají jedince klasifikovat jako muže a ženy, a pohlavní kategorie na sobě nejsou
závislé a nemusí mezi nimi být automaticky rovnítko, pak upozorňují Susanne J. Kessler
a Wendy McKeena, a to zejména v případě transsexuálů, kteří na veřejnosti nevystupují
v souladu se svým pohlavím. Podstatné tedy je, že jednotlivci nemusí nutně
vytvářet stereotypní modely maskulinity nebo feminity. „,Produkování role‘ předpokládá,
že se příslušníci obou (úředně určených) pohlaví během socializace naučí hrát i
tu druhou, protikladnou roli“ (Šmausová 2011: 187).
Z předchozích výzkumů lze dále vycházet při
posuzování individuálních přístupů jednotlivých diváků a divaček.
Proč Soap Opera?
Obecně vzato jsou mýdlové opery
považovány za pořad pro ženy. Již v době jejich vzniku, tedy ve třicátých
letech, kdy byly vysílány v rozhlase jako krátké sekvence určeny pro ženy
v domácnosti, se totiž počítalo s tím, že posluchačka, a později
divačka, se bude během poslouchání / sledování seriálu věnovat domácím pracím.
Producent první původní TV soap opery David P. Lewis charakterizuje svůj pořad
takto:
„Užili jsme takové technické prostředky a zvolili takovou formální strukturu, aby nevyžadovala plné soustředění hospodyňky. Koresponduje tak s využitím jejího času, kdy si prostě zapne televizi a může u ní loupat brambory či plést.“
(Simon 1997: 14)
Obecně se jedná o dominanci zvuku nad obrazem,
zpravodajskou strukturu zpracování, která umožňuje věnovat část své pozornosti
něčemu jinému. Scéna je tak víceméně statická, opakují se známá prostředí, v případě
Ordinace v růžové zahradě to bude ordinace, bar, byty jednotlivých hrdinů,
nemocnice.. Dalším znakem je pak neuzavřenost narace, která umožňuje příběh
libovolně nastavovat, obměňovat postavy a znovu a znovu hrdiny a hrdinky nechat
prožívat rodinná dramata, kterými se mají co nejvíce přiblížit divákům. Cílem
je co nejlepší splynutí mediální reality s realitou společenskou, ale i
splynutí TV času s reálným. Toho lze dosáhnout například vyobrazením
reálných svátků atp.
Ordinace v růžové zahradě
Původní seriál TV Nova se začal vysílat
v roce 2005, na tvorbě se podílely Magdalena Turnovská a Lucie Konečná,
jejíž nápadem bylo přivést na obrazovky českou obdobu amerického Sexu ve městě.
Je ovšem nutné rozlišovat mezi Ordinací v růžové zahradě a Ordinací v růžové
zahradě 2. Ta první totiž skončila s odchodem zmíněných autorek a
ukončením spolupráce s Novou.
Hlavními hrdinkami seriálu byly dvě,
zcela odlišné ženské postavy. Gita Petrová, gynekoložka v soukromé ordinaci,
která navíc externě spolupracovala s oddělením v nemocnici, rozšiřovala
si vzdělání ve svém oboru, působila v zahraničí. Zároveň představovala
matku samoživitelku, ženu s několika nezávaznými mileneckými vztahy, ale
také oním „osudovým mužem“, pozdějším primářem Čestmírem Mázlem.
Naproti Gitě tu pak byla zdravotní sestra Kamila
Váchová. Vdaná za mechanika v autoservisu, se synem na základní škole.
Kamila byla prototypem hodné, obětavé ženy, která svůj život zasvětila péči o
manžela a syna. O manžela, ke kterému se nakonec vrátila, i přesto, že ji
opustil kvůli milence a ona mezitím navázala vážný vztah s jedním z lékařů.
Metody výzkumu
Výzkumný vzorek tvoří 33 hloubkových
rozhovorů s účastníky, které autorka provedla v Šumperku, tedy městě
s přibližně 30 tisíci obyvateli. Mezi respondenty se objevují příslušníci
různého pohlaví, věku, etnika, vzdělání, zaměstnání a zdravotního stavu,
jejichž výběr byl proveden několika způsoby, z nichž nejefektivnějším se
ukázala metoda sněhové koule. Některé z rozhovorů byly provedeny samostatně,
jiné v párech, nebo menších skupinkách. Ženy a muži pak ve výzkumu, podle
autorky představují empirické kategorie, které pomáhají pozorovat, jakým
způsobem je ve společnosti re/produkován gender. Součástí výzkumu bylo také
zúčastněné pozorování, kdy několik štamgastů místní restaurace sledovalo
Ordinaci v televizi. Dalších rozhovorů se zúčastnily také tvůrkyně první i
druhé Ordinace, herec a herečka ztvárňující důležité role, které se v pořadu
objevují od počátku.
Romantická vs.
Postmoderní hrdinka
Z rozhovorů jednoznačně vyplývá, že
většina žen i mužů si velmi oblíbila Gitu Petrovou, nachází zalíbení v silné,
nezávislé hrdince, která se zvládá vypořádat se životem, ale zároveň zůstává
vlídná k pacientům. Naproti tomu Kamila Váchová byla odsuzována za svůj
přehnaně obětavý přístup, který hraničí s úplnou odevzdaností. Zdá se, že
její výrazná submisivita dokonce respondentky provokovala. Nedokázaly pochopit,
proč zůstává v roli hospodyňky neschopné se rozhodnout, prosadit si názor,
vzepřít se. Představovala pro ně nezdůvodnitelný extrém, i přesto, že vedly
běžné rodinné životy a přijímaly tak svou „ženskou roli“. Zajímavé je, že její
návrat k manželovi, přestože již měla jiný vztah, vnímaly jako anachronní.
Nicméně i Gita si našla mezi respondenty dva
kritiky. Oba diváci jí přitom vyčítali převážně nezávazné vztahy s muži a
víceméně ráznost v chování a projevu. Právě charakteristiky, které na
hrdince ostatní oceňovali, byli pro Gitiny kritiky, podle autorky, překročením stereotypně definované
femininity. Prakticky to znamená, že
podle nich zmíněné vlastnosti ženské hrdince nepřísluší.
Produkce a
dělání genderu
V souvislosti
s názory respondentů je zajímavé podívat se na to, jakým způsobem byly obě
postavy stvořeny. Autorka zde uvádí vyjádření scénáristek a dramaturgyně, které
popisují rozdíly v tom, jak vznikaly postavy Gity a Kamily. Gita je tak
podle scénáristky Lucie Konečné z velké části napsané podle ní samotné. Je
to postava, kterou přivedla na obrazovky tak, jak ji chtěla vytvořit,
inspirovanou hrdinkami Sexu ve městě, naproti tomu Kamila vznikla v podstatě
na objednávku TV Nova, která postavou romantické hrdinky cílila na
předpokládanou typickou divačku. Sama Lucie Konečná pak v rozhovoru přiznává
problémy s psaním postavy, kterou ona sama řadí mezi neoblíbené. Ostatně
po ukončení první verze Ordinace, kdy se Kamila odstěhuje do Prahy, se již v dalších
sériích žádná klasicky melodramatická hrdinka neobjevuje. Další postavy jsou
větší nebo menší směsí obou původních opačných typů postav, ačkoli za určitou
náhradu Gity lze považovat Bělu Páleníkovou.
Lucie Konečná nakonec s Novou přerušila
spolupráci, jelikož se nedohodli na další podobě Ordinace. S jejím odchodem
končí také koncept odehrávající se v prostředí gynekologie, na které se
vztahují její autorská práva.
„Nová“ Ordinace
v růžové zahradě
Tvůrci Ordinace 2 postupují ve výrobě
odlišným způsobem. Drží se rámce typického pro soap operu, v příběhu se
objevují výrazně vyhraněné postavy, které mají vyvolávat silně polarizované
emoce. Pozoruhodné je také přání Novy zahrnout do příběhu více „mužských
prostředí a problémů“, které následovalo po prvních průzkumech, z kterých vyplynulo,
že také oni Ordinaci sledují. Mohlo by se přeci zdát, že ji sledují právě
proto, že si „to svoje“ v příběhu už našli. Nicméně představa autorky
seriálu a zadavatele, tedy TV Nova musí být sdílená a vycházet z běžné preference
zájmů a dělby práce na základě pohlaví, aby bylo možné pracovat na předvádění a
dramatizaci genderu.
Komodifikované a
zároveň aktivní publikum
Na jednu stranu můžeme říci, že děj
seriálu se může podle přání diváků změnit, nestane se tak však kvůli nim, nýbrž
kvůli inzerentům. Splní-li seriál přání fanoušků, budou se tito na něj dívat a
televize tak získá komoditu, kterou lze prodat zadavatelům inzerce. To ovšem
neznamená, že na recepci publikem nezáleží. Publikum totiž pracuje s vlastním
genderovým světem a zkušenostmi, čímž v individuálních
souvislostech vytváří („dělá“) vlastní gender.
Jeden z rozhovorů ilustruje, že pořad sice
sledují společně oba manželé, každý však k programu zaujímá odlišný
postoj. Každý z nich reprezentuje jednu genderovou kategorii a snaží se
obhájit „svůj typický“ žánr. Manželka soap operu, obecně vnímanou jako
femininní manžel sci-fi, považované za maskulinní. Oba se naopak snaží
přesvědčit toho druhého, že jím preferovaný žánr je „horší“. Zajímavé je zjištění,
že manželka při sledování sci-fi s manželem žehlí, ale u Ordinace se
posadí a užívá si svůj volný čas. Podle autorky výzkumu v tom můžeme spatřovat
vyvázání se z tradiční ženské úlohy a povýšení sledování soap opery z „možnosti
zpříjemnit si práci“ na „aktivní prožití volného času“.
Tradiční póly
maskulinity – „princ na bílém koni“ a „padouch“
Přestože se rozhovorů účastnili muži i
ženy, nevěnoval se žádný z nich více mužským postavám, než ženským. Muži v seriálu
byli obecně vnímání jako pozitivní charaktery, ale jediní, kteří si zasloužili
více pozornosti byli Čestmír Mádl a Petr Hanák. Oba přitom podle autorky
představují typické kladné hrdiny, vyznačující se neústupností,
pravdomluvností, ochotou pomáhat a milovat jen jednu osudovou ženu.
Janice Radway pracovala v 80.letech minulého století
na výzkumu čtenářek milostných románů na americkém středozápadě. Z její práce
vyplývá, že tito veskrze kladní hrdinové obyčejně nesou znaky obou
stereotypních sad. Androgynita prince na bílém koni se projevuje průnikem
nejvýraznějších charakteristik maskulinity a femininity sloučených dohromady
přesto, že se jedná o vlastnosti nejvíce si navzájem odporující. Představitelé jsou jednak odvážní, stateční,
silní a ochranářští, na druhou stranu ale zároveň projevují empatii, něžné city
a křehkost. Souhrnně tedy mluvíme o charakteristice „prince na bílém koni“,
který je představou ideálního muže, který však nikdy nedorazí, jelikož je
nereálný. (Přesto se v životě žen objevuje od malička v pohádkách,
později v románech, seriálech.. )
A Čestmír Mázl i Petr Hanák jsou oba představiteli
prince na bílém koni, byť v modernizovaném a sofistikovanějším podání.
Ačkoliv respondentky povětšinou vyzdvihovaly na obou
hrdinech převážně charakteristiky stereotypně považované za femininní, ani
jedna z nich nezpochybnila během rozhovoru jejich maskulinitu. Naopak jí
dávaly nový rozměr tím, že byly schopné představit si daného hrdinu jako
reálného partnera / milence. To je mimo jiné způsobeno změnami ve společnosti,
které za předpokladu uvedení „dobrého důvodu“ umožňují mužům projevovat se více
emotivně nebo sentimentálně. Maximální připodobnění reálným mužům tak může podle
autorky zanechat v divačkách pocit „někoho blízkého“.
Shrnutí
Z výzkumu sice na jedné straně
vyplývá, že mnozí diváci vnímají pozitivněji postmoderní, emancipovanou a
nezávislou hrdinku, než klasickou melodramatickou hospodyňku, nicméně stále
zůstáváme v žánru soap opera a i ona emancipovaná Gita nakonec hledá
hlavně osudovou lásku.
Článek je dostupný z:
Kde je také možné dohledat všechny použité zdroje.
No comments:
Post a Comment