Kromě
notoricky známého rčení „Co Čech, to muzikant“ existuje
ještě několik služebně mladších variací, jednou z nich je
například „Co Čech, to trenér“. Předpokládám, že to
vzniklo v četných českých putykách typicky při fotbalových a
hokejových přenosech. České reprezentace nehrají vždycky jenom
jako z partesu a divák zmlsaný několika historickými světovými
a evropskými tituly, žádá si tyto výsledky při každé
příležitosti. Častěji to nevychází, než vychází. A v takové
situaci se hledá viník. Jistě nabízí se hráči, protože to
jsou nagelovaní frajírci beroucí miliony, může to být rozhodčí,
protože „tam určitě připlavali nějací kapříci“, ale
nezřídka to bývá trenér. Protože tenhle český fanoušek by
nenechal hrát tamto kopyto, támhleten znalec by zase vystřídal
jiné nemehlo, a tak dál a tak dál.
A
teď k věci …
Ještě
v 90. letech mohli tito kibicové kafrat jenom u televizí. Pak
přišel internet a s ním i možnost, ukázat své schopnosti v
praxi. Samozřejmě to nejprve bylo prostřednictvím počítačových
her. Ale ten faktor „jako doopravdy“ tam značně narušovala
umělá inteligence, nezřídka poměrně neinteligentní až směšná.
Navíc jsou to prostě hry, kterýžto název samozřejmě některé
jedince odrazuje, protože to evokuje jakousi zábavu pro teenagery.
No
a potom někdo vymyslel fantasy sport. Princip je jednoduchý. Ke hře
jsou využívány skutečné statistiky skutečných hráčů.
Vezměme třeba fotbal. Hráč se na webové stránce (a že jich je)
zaregistruje, zvolí si, jestli se chce připojit k náhodně vybrané
lize proti hráčům z celé země/kontinentu/světa a vytvoří si
tým. Vybere 11 reálných hráčů + dejme tomu tři náhradníky. A
pak už jen sleduje, jak se jeho svěřencům daří v reálných
zápasech. Čím líp, tím více se daří jeho virtuálnímu týmu.
Ano,
zatím je to stále spíše fenomén severoamerického kontinentu.
Není tam nikterak výjimečná situace, kdy sejde skupina lidí
vybavena dostatečnou zásobou pizzy a slabého piva, rozesadí se ve
velké místnosti s konferenčním připojením s dalšími lidmi na
jiném místě, rozloží před sebe stohy statistik, podobný obsah
rozklikají na svých počítačích a čekají, až vypukne draft.
Právě online draft, v němž mohou lidé "jakoby"
draftovat skutečné hráče, je nejčastější cestou skládání
týmu
Podle Fantasy Trade Sports Association (FTSA) hraje letos v Kanadě a USA alespoň jednu fantasy ligu 41 milionů lidí. Průměrně stráví starostí o svůj tým až tři hodiny týdně, u některých je to ale mnohem více. A že je možností spoustu. Kromě nezbytného sledování zápasů a jednotlivých hráčů, lze samozřejmě hráče měnit, tradovat s jinými majiteli týmů, rozhodovat o sestavách na ten který den nebo týden, prohlížet a studovat nekoneční množství statistik, diskutovat s jinými majiteli týmů, pročítat stovky webů, které se na hráče fantasy sportů specializují, případně si číst v časopisech věnovaných tématu, sledovat videa s rozbory odborníků. Komu je co libo.
Vznikají
tímto stylem obrovské komunity hráčů. Téměř každý velký
web věnující se sportu umožňuje svým návštěvníkům
zúčastnit se nějaké fantasy ligy. V Česku má svůj tým podle
eSportu více než 100.000 lidí. Nejčastěji se hraje jen tak pro
zábavu, jindy třeba o pivo, ale jsou ligy, ve kterých se točí
peníze za umístění, někdy weby nabízejí těm nejlepším
hodnotné ceny.
Podobný
princip se objevil už někdy v polovině 90. let, tehdy ale
samozřejmě tyto soutěže nefungovaly online, ale přes noviny.
Dobře si pamatuji, že jednu ligu organizoval deník Sport a noviny
přidružené ve stejném vydavatelství. Tým si člověk složil
tak, že do redakce poslal korespondenční lístek. Ti nejlepší se
pak pravidelně objevovali v novinách. Nyní je to samozřejmě
mnohem pohodlnější. Pár kliknutí a jste součástí sportovního
fantasy světa.
Jako
první nabídl možnost bezplatné účasti ve fantasy lize
amerického fotbalu server Yahoo!, bylo to v roce 1999. Později se
připojili další giganti jako CBS, ESPN, FOX. Postupně se celá
záležitost vyvinula v obrovský byznys, kde tečou stamiliony
dolarů. Vznikly papírové časopisy, specializované weby,
televizní pořady a dokonce celé programy zaměřené na tuto
komunitu. V Americe je například obrovsky populární takzvaný
DirectTV´s RedZone Channel. Red Zone je v americkém fotbale termín
pro zónu, ve které má útočící tým velkou šanci skórovat.
RedZone Channel tedy přepíná mezi jednotlivými zápasy do
situací, kdy pravděpodobně v nejbližší době padne touchdown
nebo field goal, což je pro hráče fantasy sports klíčové.
Samozřejmostí je existence stovek mobilních aplikací, které
ukazují statistiky hráčů v reálném čase a manažeři fantasy
týmů, tak mají jasný přehled o tom, jak si jejich skvadra stojí.
Podle společnosti IPSOS Američané ročně utratí 800 milionů
dolarů za produkty spojené s fantasy ligami.
Vědci
na Texaské univerzitě přišli ve svém výzkumu na několik
důvodů, proč lidi fantasy sport tolik fascinuje. Je to samozřejmě
zájem o sport, iluze o roli manažera/trenéra týmu, odměny,
faktor soutěžení, kontakt s přáteli, sociální interakce s
jinými neznámými hráči, ale fantasy sport může občas fungovat
také jako relativně neškodná náhražka za závislost na
gamblingu, v tomto případě typicky sportovních sázkách.
Find out how THOUSAND of individuals like YOU are making a LIVING by staying home and are fulfilling their dreams right NOW.
ReplyDeleteCLICK HERE TO FIND OUT