Sunday, November 23, 2014

Autoři politických blogů a jejich status komentátorů světové politiky


Blogeři dnes zastávají pozici rádců a to v nejrůznějších oblastech našeho života, od jídla přes módu až po politiku. Máme se řídit jejich radami a ztotožňovat se s jejich názory. Jak však získávají naší důvěru, aby tomu tak skutečně bylo? Článek Davida W, Parka se zabývá politickými blogy, přesněji pak autory těchto blogů. Protože k tomu nechat si poradit ohledně zaškrtnutí na volebním lístku je potřeba větší míra důvěry než k tomu, jakou večeři si dnes uvaříme, je otázka autority politických blogerů ještě o něco palčivějších než u jejich kolegů s jiným tématem. Jak si vytvářejí blogeři status spolehlivého, oprávněného komentátora světové politiky? Co stojí za jejich úspěchem a důvěryhodností?

David W. Park je přednášejícím na Lake Forest College, kde se zaměřuje především na nová média, teorii masové komunikace či na populární kulturu. Podílel se například na editorování  knihy The Long History of New Media: Technology, Historiography, and Newness in Context.
Jak již bylo zmíněno, ve článku Blogging With Authority: Strategic Positioning in Political Blogs se Park zabývá pozicí politických blogerů a tím jak vytvářejí svůj status autority. Blogeři musí bojovat o pozornost čtenářů jak s mainstreamovými médii tak i s jinými blogery. Vzniká tak přehršel nejrůznějších názorů a postojů. Proč by právě jejich konkrétnímu stanovisku měli jejich čtenáři důvěřovat? Jak se stanou autoritu s názory hodných následování? I se snaží David W. Park odpovědět.

Považování blogera za znalce v oblasti politiky může vyvolávat řadu otázek. Mezi prvními z nich se na mysl dere míra vlivu na potencionální voliče. Park se však pro účely své práce vydal jiným směrem. Soustřeďuje se na to, jak blogeři v souboji s jinými profesemi prokazují svou odbornost v oblasti politického dění. Hlavními rivaly se stávají novináři a to i přesto, že nejeden bloger sám novinářem je. K získání statusu oprávněného komentátora a spolu s tím i své čtenáře si blogeři osvojili některé žurnalistické metody. Jaké přesné metody blogeři používají se Park snažil zjistit ve svém kvalitativním výzkumu čtyř politických blogů, které sledoval po dobu dvou let. Konkrétní blogy vybral podle těch, které byly často zmiňovány v periodikách The New York Times a The Washington Post. Stejně tak jako při některých výzkumech žurnalistů se tak zaměřil na malou skupinku elitních zdrojů. Tři ze čtyř vybraných blogerů měli jisté zkušenosti s novinařinou.

Výsledkem jeho výzkumu je to, že blogeři staví svou důvěryhodnost především na svých rétorických dovednostech, v rámci kterých se vymezují proti žurnalistům a poukazují tak na svou nezávislost. Hrají s kartami domnělých revolucionářů, kteří představují skutečný hlas lidu. Často přicházejí se stejnými názory, které má jejich publikum, jsou však o krok napřed, neboť rámují své vlastní myšlenky názory stejně smýšlejících čtenářů. Jsou to jedni z nás, ovšem právě ti z nás, kteří jsou vidět. Pokud je někdo vidět, není to tím, že nám má co říct? Míra viditelnosti má vliv na míru důvěryhodnosti i u jiných profesí, blogeři však mohou tohoto trendu využít o něco lépe než například politikové, neboť sami rozhodují o tom, kdo vidět bude.

Stručněji řečeno autoři politických blogů budují svou autoritu na příbězích, které sami vypráví. Jedná se o příběhy, kde vystupují jako jedni z nás. Ti z nás, kteří mají něco říct, neboť se na ně upíná naše pozornost. Představují nezávislé komentátory, kteří nejsou svázáni žurnalistickými zásadami tak jako jejich novinářští kolegové.


Ačkoliv v českém prostředí jsou všeobecně známější například autoři blogů zaměřujících se na jídlo, význam politických blogerů na české internetové scéně stále stoupá, což je trend typický pro všechny politicky se rozvíjející země.

No comments:

Post a Comment