Sunday, November 23, 2014

Jak nová média ovlivňují chování sportovního fanouška 21. století

Sportovní fanoušek typu "gaučák" má neomezené možnosti

Sport je nepochybně fenomén současné doby stejně tak jako nová média. Je evidentní, že se navzájem potřebují a je samozřejmé, že s vývojem nových médií a jejich snadnější dostupností se mění také chování sportovních fanoušků. Zatímco před dávnými a dávnými dobami ti, co nebyli přítomni zápasu naživo, se dozvěděli výsledek z tisku. O něco později jim pak simulovaný „živý zážitek“ umožnil frenetický komentátor v rozhlase. Když čas pokročil o něco víc, ke komentáři přibyl také obraz, nejprve černobílý a později barevný. Televize byla z tohoto pohledu geniální vynález a po právu stále zůstává pro fanoušky první volbou (samozřejmě za osobní přítomností na stadionu, ale zájem je velký, lístků je málo a ochozy nejsou nafukovací).

V poslední době ale televizi v tomto směru roste konkurence a to závratnou rychlostí. Objevily se počítače, následované notebooky, jsou tu smartphony, tablety, gigantický web, statisíce aplikací, sociální sítě, livestreamingy, online televize, a tak dále a tak dále. Níže popsaný průzkum se zaměřuje právě na zjištění, jak moc jsou tato média pro sledování sportu využívána. A jak se chování sportovních fanoušků vyvíjí.

V ČR je možností stále méně než v okolních i vzdálenějších zemích, ale příbývá jich

Průzkum je zaměřen na to, jak fanoušci sledují velké sportovní události i jednotlivé zápasy. Uskutečnil se v 16 zemích (Austrálie, Brazílie, Čína, Francie, Německo, Velká Británie, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko, Rusko, Španělsko, Turecko, USA, Jižní Afrika a Spojené Arabské Emiráty). Ve všech zemích bylo dotazováno 1000 lidí ve věku 18 let a více.

Mezi výběrem zemí evidentně není Česká republika, přesto se z některých závěrů dá odvodit situace v Česku. Pravda, chování sportovních fanoušků v USA je podstatně jiné a je to způsobeno především možnostmi, které jim rozličné společnosti nabízí. Například všechny čtyři největší americké sportovní ligy (MFL, MLB, NBA a NHL) nabízí fanouškům celosezonní balíčky v jejichž rámci lze prostřednictvím opravdu propracované aplikace sledovat všechna utkání a to jak LIVE, tak zpětně ze záznamu, případně si lze vyfiltrovat jen akce jednotlivých hráčů, pustit si jen góly nebo touchdowny a tak dále a tak dále. V ČR nic takového neexistuje (pomine-li možnost využívat americkou nabídku, což například já v případě NBA dělám). Ale lze najít spoustu livestreamů ze zápasů po různých webech, množí se sportovní blogy, jednotlivé týmy stále více dbají na svou prezentaci na sociálních sítích a na Youtube se dá najít ledacos i z dřevních dob českého sportu. Bude-li český sportovní fanoušek chtít, má zelenou.

Definice studie

Studie, kterou společnost Sporting News Media dělá každoročně už čtyři roky, ukazuje, jak za tu dobu mění zvyky sportovního fanouška při sledování jeho oblíbené zábavy. Online sledování je momentálně už na druhém místě za televizí, roste v tomto směru i popularita mobilních zařízení nebo sociálních sítí. Výzkum také zjišťuje, zda se diváci sportu soustředí pouze na utkání, případně jestli na „druhém monitoru“ sledují něco jiného nebo je dokonce sport pouhou kulisou k jiné aktivitě na jiném zařízení.

Průzkum

Nejprve trochu obecně – 70 procent americké dospělé populace uvádí, že pravidelně sleduje sport (za oceánem samozřejmě vede americký fotbal před baseballem a basketbalem, ale to pro ČR, kde by zřejmě pořadí bylo fotbal, hokej a pak dlouho nic, není podstatné), 55 procent fanoušků jsou muži, 42 procent lidí sleduje sport pomocí mobilních zařízení (smartphony, tablety). Je to dvojnásobek proti roku 2011. Lidé průměrně u sportovních přenosů stráví 7,7 hodiny týdně.

Televize je fanoušků stále nejpopulárnější – ke sledování sportu ji využívá 96 procent z nich. Třetina lidí v měsíci předcházejícím průzkumu zaplatila za to, aby mohla sledovat sport v televizi. Zajímavé je, že 45 procent lidí používá ještě jiné zařízení s obrazovkou, pokud zrovna sleduje sportovní přenos v televizi. A z těchto lidí pak více než dvě pětiny používají druhé zařízení na přístup k livescore případně online statistikám nebo komentářům jiných zápasů. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že tohle je v USA typické například v neděli, kdy je hranicí den NFL, tedy Národní ligy amerického fotbalu a řada zápasů má výkop ve stejný čas. Dalším populárním využitím jiného zařízení je komentování právě probíhajícího zápasu s jinými lidmi na webu, případně přes Skype a podobné programy. O něco více než třetina lidí uvedla, že druhou obrazovku používají ke sledování zcela jiného obsahu než je sport.

Web je samozřejmě fenoménem dneška a tak není překvapivé, že 68 procent lidí sleduje sport nebo se dozvídá novinky ze sportu online. Proti roku 2011 je to nárůst o 12 procent. Online sportovní obsah sleduje 65 procent lidí prostřednictvím stolního počítače nebo notebooku. Třetina lidí využívá smartphone, loni to byla jen čtvrtina dotázaných. Tablet kvůli své vášni zapíná 22 procent sportovních fanoušků, loni 18 procent.



Nejčastěji lidé online sledují živé přenosy (livestreams) zápasů, v těsném závěsu jsou pak videa se sestřihy těch nejdůležitějších okamžiků. O něco více než čtvrtina fanoušků se dívá sportovní zpravodajství a 16 procent lidí vyhledává online videa s rozhovory s hráči nebo trenéry.

Pokud půjdeme o videí k textu, nejčastější jsou samozřejmě sportovní novinky. Online je čte 57 procent lidí, ale je to patrný pokles o šest procentních bodů proti loňsku. Naopak o deset procentních bodů na 35 procent vzrostla online čtenost živého komentování nebo statistik. Zhruba polovina lidí pak vyhledává prostřednictvím webu praktické informace, jako jsou rozpisy zápasů nebo pořadí v tabulkách. A necelá pětina fanoušků čte sportovní blogy. Pokud jde o počítače nebo notebooky, 38 procent lidí, kteří je ke sledování sportovních přenosů nebo třeba vyhledávání sportovních novinek používají, tak činí alespoň jednou denně.



Pojďme k uživatelům mobilních zařízení. Čtyřiačtyřicet procent z nich preferuje používání aplikací před využíváním webových stránek. Opačně se vyjádřilo 39 procent lidí. Zhruba čtvrtina sportovních fanoušků pak využívá pouze aplikace, ale přibližně stejný počet lidí zase využívá striktně pouze webové stránky.



Pokud jde o sociální sítě, jsou doménou zejména mladší fanoušků, protože 65 procent z nich je ve věku 18 až 34 let. Nejvíce využívanými sítěmi jsou Facebook (70 procent), Youtube (40 procent), Twitter (24 procent) a Google+ (16 procent). Ale objevují se už i novější jako Instagram (10 procent), Pinterest (8 procent), Vine (6 procent), Flickr (3 procenta), Vimeo (2 procenta) nebo Bebo. Čtvrtina lidí sdílí na sociálních sítích fotky ze zápasů, 19 procent krátká videa a 16 procent fanoušků sdílí sportovní novinky ve fotmátu textu.



Autoři

Sporting News Media je lídrem ve vývoji, distribuci a monetizaci toho nejžádanějšího sportovního obsahu pro digitální média v USA. Každý měsíc dosáhne více než 30 milionů diváků.

Kantar Media Sports je světový lídr ve výzkumu sportovních obsahů, s přístupem k datům z až 250 sportovních federací, držitelů práv, týmů, sportovních událostí, televizních společností nebo sponzorů.

SportBusiness Group zprostředkovává data, analýzy, novinky a komentáře, které jejich klientům umožňují efektivnější komerční strategie, rozpoznat nové příležitosti a předpovídat možné překážky na cestě k úspěchu.



No comments:

Post a Comment