Sportovní fanoušek typu "gaučák" má neomezené možnosti
Sport je nepochybně fenomén současné
doby stejně tak jako nová média. Je evidentní, že se navzájem
potřebují a je samozřejmé, že s vývojem nových médií a
jejich snadnější dostupností se mění také chování
sportovních fanoušků. Zatímco před dávnými a dávnými dobami
ti, co nebyli přítomni zápasu naživo, se dozvěděli výsledek z
tisku. O něco později jim pak simulovaný „živý zážitek“
umožnil frenetický komentátor v rozhlase. Když čas pokročil o
něco víc, ke komentáři přibyl také obraz, nejprve černobílý
a později barevný. Televize byla z tohoto pohledu geniální
vynález a po právu stále zůstává pro fanoušky první volbou
(samozřejmě za osobní přítomností na stadionu, ale zájem je
velký, lístků je málo a ochozy nejsou nafukovací).
V poslední době ale televizi v tomto
směru roste konkurence a to závratnou rychlostí. Objevily se
počítače, následované notebooky, jsou tu smartphony, tablety,
gigantický web, statisíce aplikací, sociální sítě,
livestreamingy, online televize, a tak dále a tak dále. Níže
popsaný průzkum se zaměřuje právě na zjištění, jak moc jsou
tato média pro sledování sportu využívána. A jak se chování
sportovních fanoušků vyvíjí.
V ČR je možností stále méně než v okolních i vzdálenějších zemích, ale příbývá jich
Průzkum je zaměřen na to, jak
fanoušci sledují velké sportovní události i jednotlivé zápasy.
Uskutečnil se v 16 zemích (Austrálie, Brazílie, Čína, Francie,
Německo, Velká Británie, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko,
Rusko, Španělsko, Turecko, USA, Jižní Afrika a Spojené Arabské
Emiráty). Ve všech zemích bylo dotazováno 1000 lidí ve věku 18
let a více.
Mezi výběrem zemí evidentně není
Česká republika, přesto se z některých závěrů dá odvodit
situace v Česku. Pravda, chování sportovních fanoušků v USA je
podstatně jiné a je to způsobeno především možnostmi, které
jim rozličné společnosti nabízí. Například všechny čtyři
největší americké sportovní ligy (MFL, MLB, NBA a NHL) nabízí
fanouškům celosezonní balíčky v jejichž rámci lze
prostřednictvím opravdu propracované aplikace sledovat všechna
utkání a to jak LIVE, tak zpětně ze záznamu, případně si lze
vyfiltrovat jen akce jednotlivých hráčů, pustit si jen góly nebo
touchdowny a tak dále a tak dále. V ČR nic takového neexistuje
(pomine-li možnost využívat americkou nabídku, což například
já v případě NBA dělám). Ale lze najít spoustu livestreamů ze
zápasů po různých webech, množí se sportovní blogy, jednotlivé
týmy stále více dbají na svou prezentaci na sociálních sítích
a na Youtube se dá najít ledacos i z dřevních dob českého
sportu. Bude-li český sportovní fanoušek chtít, má zelenou.
Definice studie
Studie, kterou společnost Sporting
News Media dělá každoročně už čtyři roky, ukazuje, jak za tu
dobu mění zvyky sportovního fanouška při sledování jeho
oblíbené zábavy. Online sledování je momentálně už na druhém
místě za televizí, roste v tomto směru i popularita mobilních
zařízení nebo sociálních sítí. Výzkum také zjišťuje, zda
se diváci sportu soustředí pouze na utkání, případně jestli
na „druhém monitoru“ sledují něco jiného nebo je dokonce
sport pouhou kulisou k jiné aktivitě na jiném zařízení.
Průzkum
Nejprve trochu obecně – 70 procent
americké dospělé populace uvádí, že pravidelně sleduje sport
(za oceánem samozřejmě vede americký fotbal před baseballem a
basketbalem, ale to pro ČR, kde by zřejmě pořadí bylo fotbal,
hokej a pak dlouho nic, není podstatné), 55 procent fanoušků jsou
muži, 42 procent lidí sleduje sport pomocí mobilních zařízení
(smartphony, tablety). Je to dvojnásobek proti roku 2011. Lidé
průměrně u sportovních přenosů stráví 7,7 hodiny týdně.
Televize je fanoušků stále
nejpopulárnější – ke sledování sportu ji využívá 96
procent z nich. Třetina lidí v měsíci předcházejícím průzkumu
zaplatila za to, aby mohla sledovat sport v televizi. Zajímavé je,
že 45 procent lidí používá ještě jiné zařízení s
obrazovkou, pokud zrovna sleduje sportovní přenos v televizi. A z
těchto lidí pak více než dvě pětiny používají druhé
zařízení na přístup k livescore případně online statistikám
nebo komentářům jiných zápasů. Z vlastní zkušenosti mohu
říct, že tohle je v USA typické například v neděli, kdy je
hranicí den NFL, tedy Národní ligy amerického fotbalu a řada
zápasů má výkop ve stejný čas. Dalším populárním využitím
jiného zařízení je komentování právě probíhajícího zápasu
s jinými lidmi na webu, případně přes Skype a podobné programy.
O něco více než třetina lidí uvedla, že druhou obrazovku
používají ke sledování zcela jiného obsahu než je sport.
Web je samozřejmě fenoménem dneška
a tak není překvapivé, že 68 procent lidí sleduje sport nebo se
dozvídá novinky ze sportu online. Proti roku 2011 je to nárůst o
12 procent. Online sportovní obsah sleduje 65 procent lidí
prostřednictvím stolního počítače nebo notebooku. Třetina lidí
využívá smartphone, loni to byla jen čtvrtina dotázaných.
Tablet kvůli své vášni zapíná 22 procent sportovních fanoušků,
loni 18 procent.
Nejčastěji lidé online sledují živé
přenosy (livestreams) zápasů, v těsném závěsu jsou pak videa
se sestřihy těch nejdůležitějších okamžiků. O něco více
než čtvrtina fanoušků se dívá sportovní zpravodajství a 16
procent lidí vyhledává online videa s rozhovory s hráči nebo
trenéry.
Pokud půjdeme o videí k textu,
nejčastější jsou samozřejmě sportovní novinky. Online je čte
57 procent lidí, ale je to patrný pokles o šest procentních bodů
proti loňsku. Naopak o deset procentních bodů na 35 procent
vzrostla online čtenost živého komentování nebo statistik.
Zhruba polovina lidí pak vyhledává prostřednictvím webu
praktické informace, jako jsou rozpisy zápasů nebo pořadí v
tabulkách. A necelá pětina fanoušků čte sportovní blogy. Pokud
jde o počítače nebo notebooky, 38 procent lidí, kteří je ke
sledování sportovních přenosů nebo třeba vyhledávání
sportovních novinek používají, tak činí alespoň jednou denně.
Pojďme k uživatelům mobilních
zařízení. Čtyřiačtyřicet procent z nich preferuje používání
aplikací před využíváním webových stránek. Opačně se
vyjádřilo 39 procent lidí. Zhruba čtvrtina sportovních fanoušků
pak využívá pouze aplikace, ale přibližně stejný počet lidí
zase využívá striktně pouze webové stránky.
Pokud jde o sociální sítě, jsou
doménou zejména mladší fanoušků, protože 65 procent z nich je
ve věku 18 až 34 let. Nejvíce využívanými sítěmi jsou
Facebook (70 procent), Youtube (40 procent), Twitter (24 procent) a
Google+ (16 procent). Ale objevují se už i novější jako
Instagram (10 procent), Pinterest (8 procent), Vine (6 procent),
Flickr (3 procenta), Vimeo (2 procenta) nebo Bebo. Čtvrtina lidí
sdílí na sociálních sítích fotky ze zápasů, 19 procent krátká
videa a 16 procent fanoušků sdílí sportovní novinky ve fotmátu
textu.
Autoři
Sporting News
Media je lídrem ve vývoji, distribuci a monetizaci toho
nejžádanějšího sportovního obsahu pro digitální média v USA.
Každý měsíc dosáhne více než 30 milionů diváků.
Kantar Media
Sports je světový lídr ve výzkumu sportovních obsahů, s
přístupem k datům z až 250 sportovních federací, držitelů
práv, týmů, sportovních událostí, televizních společností
nebo sponzorů.
SportBusiness
Group zprostředkovává data, analýzy, novinky a komentáře, které
jejich klientům umožňují efektivnější komerční strategie,
rozpoznat nové příležitosti a předpovídat možné překážky
na cestě k úspěchu.
No comments:
Post a Comment