Monday, November 24, 2014

No media, less life?

V současné době jsou média součástí našeho každodenního života, čímž se stávají tichým přítelem, kterého vůbec nevnímáme. Online komunikace je pro nás nyní přirozená a samozřejmá, nedokážeme si ani představit život bez online médií. Tento článek se snaží ukázat jak vypadá život pro lidi, kteří se stále nechtějí připojit „do sítě“, snaží se o lepší pochopení života offline v přemedializovaném světě. Jedná se o článek, který shrnuje průběh jednoho výzkumu i jeho výsledky.

Metody výzkumu

Při výzkumu byla použita metoda „forced disruption“ (nucené vyrušení). Výzkumu se zúčastnilo celkem 18 německých studentů vysoké školy z 1. a 2. ročníků (lidé mezi 20 – 24 lety) Fakulty sociálních věd. Jednalo se o 4 muže a 14 žen.

první části výzkumu si studenti zapisovali do deníku veškerou svou online i offline aktivitu po dobu jednoho týdne. Zároveň uvedli i všechny svá i běžně dostupná zařízení, která mohou sloužit pro online participaci, včetně jejich dostupného obsahu a času, který u nich tráví.

Nejčastější účely využití online médií:
·         Shánění informací – obecných i specifických
·         Využití méií pro zábavu nebo „zabíjení“ času
·         Komunikace s přáteli, spolužáky, spolupracovníky a rodinou

Ve druhé části výzkumu byli celý týden bez připojení k internetu. Vše, co za ten týden prožili opět psali do deníku. Byli postaveni před mnoho překážek při komunikaci i běžných denních záležitostí se kterými si museli poradit jinak než dříve. Jejich úkolem tedy bylo zapisovat si jakým způsobem médium nahradili nebo co nejvíce postrádali.

Ve třetí, a zároveň poslední, části výzkumu sepsali delší esej ve které shrnuli závěry z výzkumu, popsali své zážitky a pocity z týdne bez online médií.

Výsledky

Výzkum nedokončili všichni studenti, nýbrž pouze 12 z nich. Ačkoliv se účastnili pouze 4 muži, zároveň z výzkumu odešel pouze jeden z nich, za to žen 5.

Všech 12 studentů však nebylo po dobu výzkumu úplně bez připojení, nýbrž při 1 či více příležitostech porušili slib. Poté museli do deníku napsat důvody a motivy pro porušení, tedy proč to bylo nevyhnutelné.

Co se týče jejich běžného online chování a dostupnosti zařízení, tak pouze 1 z nich neměl Facebook, polovina z celkového počtu četla alespoň příležitostně blogy, ačkoliv se nikdo z nich nepovažoval za aktivního bloggera a dva účastníci měli aktivní Twitter účty.

Všichni vlastnili mobilní telefony a pouze menšina z nich neměla mobilní připojení. Notebooky a pevné počítače hrály hlavní roli pro komunikaci, vzdělávání i volný čas. Televize byla mezi nejčastěji používaným médiem, avšak ve většině byla nahrazována online sledováním, stejně jako tomu bylo u deníků a časopisů.

Druhá část výzkumu, tedy týden offline se projevilo jako skutečná výzva pro všechny zúčastněné. Účastníci uvedli, že nejtěžší na tom bylo právě to narušení normálního života, čímž argumentovali i lidé, kteří z výzkumu odešli nebo ho již na začátku odmítli.

Zhodnocení účastníky

Ač nepřekvapivě, většina z účastníků v denících uváděla, že si vůbec neuvědomovali, kolik času stráví online. Jeden z účastníků řekl, že je dobré vědět, kolik času online strávíme a jak často online média využíváme na rozptýlení, ale i jak samozřejmě se vším spoléháme na internet a online vyhledávače informací. Zároveň si účastníci začali uvědomovat, jak často jsou vlastně online, aniž by se připojovali s určitým účelem či důvodem. Připojují se automaticky, a mnohem častěji, než je vůbec napadlo.

Vyhledávání informací a práce s nimi byla zároveň jedna z nejvíce postrádaných aktivit. Uvedli však také, že se částečně v době offline týdne cítili přehlceni informacemi z novin, a uvádějí tedy, že se noviny nedají brát jako dostatečná náhrada za online zpravodajství. Právě absence možnosti najít si přesně to, co potřebuji, vybrat si individuální obsah, ukazuje to, jak se změnilo vnímání a potřeby co se týče informací. Něco takového bychom si bez naprosté absence internetu nikdy neuvědomili.

Ačkoliv jim nesmírně chyběly online kontakty a komunikace s lidmi ve své sociální síti, tak naopak jejich síť si ve většině ani nevšimla jejich absence. Většina jejich kontaktů nebyla ochotna se s nimi domluvit mimo online média. Účastníci došli k závěru, že pokud by měli nahradit komunikaci na online médiích, narostla by jak časová tak finanční náročnost na komunikaci.

Většina účastníků však přiznala, že není potřeba být online neustále, stačí se připojit jen několikrát denně a projít opravdu jen to, co potřebují. Obzvláště pokud jsou s rodinou či přáteli, zjistili, že nepotřebují být online, protože mají dostatek lidí okolo sebe. Naopak v době, kdy jsou ve škole či sami, uchylují se k různým zařízením, které mají připojení k internetu.

Závěrem

Zvyky, způsoby využití médií, rituály a další použití médií a naopak jejich absence, nám pomáhají pochopit význam médií a současnou medializaci světa. Použití či naopak nepoužití médií v osobním životě by nemělo být hodnoceno jako normální nebo abnormální, nýbrž jako dva odlišné plnohodnotné způsoby života.


Cílem výzkumu totiž nebylo říci, zda jsou média opravdu nutná pro náš život nebo dokonce porovnávání dvou rozdílných životů. Cílem bylo poukázat na to, že žít bez médií jde, pokud chceme, a ukázat, jak moc je v našem životě používáme, v jakých formách, kolik času s nimi strávíme a jestli je využíváme skutečně za nějakým účelem nebo jen jako výplň volného času.

Autoři

Anne Kaun je profesorkou na Södertörn University a zároveň externí postdoktorální výzkumnicí na Annenberg School for Communication a University of Pennsylvania. V současnosti se její výzkum zaměřuje na vztah mezi krizí a sociální kritikou a zjišťováním historických forem mediální participace, které se projevují v kontextu současných i minulých ekonomických krizích. Kaun je zároveň i členkou představenstva ECREA a místopředsedkyní ECREA‘s Young Scholars Network.

Christian Schwarzenegger je výzkumný asistent na Ausburgské Univerzitě. Jeho hlavním výzkumným tematem je medializace a výzkum proměny médií, nadnárodní komunikace a vztahy mezi komunikací a prostoru. Většina jeho výzkumů využívá i historické perpektivity. Schwarzenegger je také místopředsedou ECREA’s Young Scholars Network.  

No comments:

Post a Comment