Sunday, November 9, 2014

Studovat Harvard z obýváku? Nic není nemožné...

Je to už několik let, co jste úspěšně završili vzdělávací proces a s blaženým úsměvem jste se vrhli vstříc novým zítřkům směr zaměstnání, ovšem vzápětí se vám začalo po školním drilu stýskat? Toužíte se vzdělávat v oborech, které nejsou ve vašem okolí dostupné? Považujete se za „media- friendly“ osobu? Pak právě pro vás mohou být MOOC kurzy to pravé ořechové.


Jedním ze specifik informační společnosti je fakt, že člověk nemůže spoléhat na to, že patřičné vzdělání obdrží pouze ve škole, která již dnes funguje jen jako instituce poskytující základy pro vzdělání. Je v současné době jakýmsi odrazovým můstkem, po jehož zvládnutí se student může vydat mnoha směry. Jedním z nich jsou MOOC kurzy, které v posledních letech rapidně nabývají na popularitě. Jejich úspěšní absolventi se tak mohou během několika měsíců naučit programovat, prohloubit znalosti účetnictví, případně si osvojit správné techniky učení, které lze využít v dalším samovzdělávání.




MOOC je zkratkou anglického termínu Massive Open Online Course pro koncept otevřeného e-learningu pro neomezený počet účastníků, který plně využívá možnosti digitálního prostředí a multimédií. Princip otevřeného školství spočívá v tom, že jednotliví lektoři se snaží žáky zaujmout osobním přístupem k vyučovaným látkám a od žáků potom vyžadují odpovídající zpětnou vazbu. Lektor ovšem zpravidla působí jen jako osoba, která studentům napomáhá absolvovat jednotlivé lekce a poskytuje jim potřebné materiály a podporu. Studijní tempo si  účastník kurzu stanovuje sám a může si také libovolně určit své studijní cíle.

František Dalecký, provozovatel populárního portálu mimoskolu.cz tvrdí, že „vysokoškolský diplom je jedním ze způsobů, jak doložit dosaženou kvalifikaci, ale sám o sobě mnoho negarantuje. Proto se každý soudný zaměstnavatel bude ptát na další aktivity, ať už ve škole, či mimo ni. Ty totiž o kvalitách člověka často řeknou víc než to, že udělal nějakou školu.“

Fenomén MOOC kurzů úzce souvisí s podstatou kolektivní inteligencí, neboť v jednotlivých „online třídách“ jsou tisíce studentů různého věku, z různých částí světa, s různým zaměřením a zkušenostmi, kteří disponují velkým potenciálem společně vytvářet nové inovace v oblasti, ve které se vzdělávají. Obzvlášť pokud je kladen důraz na praktickou aplikaci učební látky a řešení příkladů a problémů.  



Jednou ze stěžejních platforem poskytujících on-line kurzy je Coursera, která nabízí více než 600 kurzů z širokého spektra oborů, které studuje přes 5 milionů studentů převážně humanitních oborů. Drtivá většina kurzů je nabízena v angličtině, druhým nejrozšířenějším jazykem je čínština. Coursera pracuje s učební metodou nazvanou jako „mastery learning“, která vyžaduje, aby studenti předloženým materiálům plně porozuměli dříve, než se posunou dále. Když student neprojde závěrečným testem s určitými dosaženými výsledky, nemůže se posunout na další stupeň.

Po úspěchu kurzu umělé inteligence vznikla platforma Udacity, která je zaměřena téměř výlučně na videolekce a je doplněna interaktivními prvky, jako je možnost psát vlastní zdrojový kód či odpovídat na otázky v testech. Je zaměřena na praktické využití získaných znalostí a na tvorbě kurzů se podílí také specialisté z prostředí technologických firem. Udacity se odlišuje od jiných poskytovatelů on-line kurzů také možností přihlášení se na kurz kdykoliv bez ohledu na to, kdy je vypsán, čímž vychází mnoha studentům vstříc.






V zájmu zachování objektivity je nutno podotknout, že kurzy MOOC se ale potýkají také s řadou problémů. Jazyková bariéra je jedním z nich. Většinu kurzů lze totiž studovat pouze v angličtině, tento nedostatek se ovšem vývojáři jednotlivých platforem snaží překonat a přibývají tak kurzy i v ostatních světových jazycích. Nedostatečná motivace studentů podpořená rouškou anonymity způsobuje fakt, že část účastníků skončí kurz ještě před získáním certifikátu. Jak říká Dalecký: „Dodělat výšku dnes zvládne kdekdo, úspěšně se vzdělávat mimo školu vyžaduje iniciativu, drive a zvědavost.“ Od některých studentů také učitelé neobdrží zpětnou vazbu, neboť se tito využijí svou kapacitu pouze na zhlédnutí videí, ale požadované eseje nebo testy již vzápětí nenapíší.

Do MOOC kurzů není podle dostupných informací zapojena ani jedna česká univerzita, ovšem e-learningové kurzy už čeští studenti mohou absolvovat například na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy či na některých fakultách Masarykovy univerzity v Brně. Některé školy ale už svým studentům poskytují služby navíc – organizují pro ně specializované semináře či si pozvou si lektory a odborníky z firemního prostředí. 

MOOC kurzy se pravděpodobně zejména díky nemožnosti ověřit si totožnosti studentů, případně nemalými finančními nároky na takovou verifikaci, v dohledné doby nestanou plnohodnotnou alternativou vysokoškolského vzdělávání, nicméně tento trend ve vzdělávání se stává dostupným zdrojem informací a praktických zkušeností pro své potenciální studenty na celém světě. Studium například prestižní Harvardské univerzity online z pohodlí našeho domova tudíž už dávno není sci-fi! 

Zdroje:


1 comment: