Britští
autoři z „Centre of digital humanities“ Anastasia-Yvoni Spiliopoulou, Simon Mahony, Vassilis
Routsis a Christina Kamposiori v květnu tohoto roku prostřednictví žurnálu
Participations představili výsledky své studie zabývající se vztahem mezi
kulturními institucemi (konkrétně Britským muzeem) a novými médii (především
facebookem). Autoři se zaměřili na změnu komunikace kulturních institucí a
jejich využívání nových médií, především sociálních sítí. Na příkladu Britského
muzea zkoumali, jak instituce prostřednictvím Facebooku komunikuje, jaké má
strategie směrem k návštěvníkům, a jakými způsoby se na ně snaží
zapůsobit. Jsou zde uvedeni někteří autoři zabývající se kulturními institucemi
a jejich komunikací skrze nová média. Jejich zásadní myšlenky relevantní k
zmíněnému tématu zde vysvětlují.
Daniel Pett uvádí pět
hlavních kategorií „online interakce“, které kulturní instituce využívají skrze
sociální sítě. Za prvé se jedná o zpřístupnění informací pro co nejvíce
potenciálních návštěvníků. Nová média také dávají nový prostor pro vzdělávání
široké veřejnosti, které se opět díky těmto kanálům může rozšířit k daleko
více příjemcům. To souvisí s neformálním vzděláním, jež je důležitou složkou
učení a právě tuto formu vzdělání mohou instituce ještě více rozšiřovat. Online média zároveň mohou zprostředkovat
zájemcům zábavnou formou vhled do různých kolekcí a výstav nezávisle na fyzické
přítomnosti diváka. V neposlední řadě umožňují tyto sociální kanály interakci
mezi uživateli a muzeem, vzájemnou výměnu informací a zkušeností, ale také
„kulturní dialogy“ v reálném čase. Jeny Kidd tvrdí, že aktivity muzeí na
sociálních sítích můžeme utřídit do tří hlavních rámců. První rámec zahrnuje
především marketing, kdy instituce mohou rychle šířit informace o jejich
aktivitách, jako jsou nové výstavy a akce. Zároveň je v tomto rámci
posilována „značka“ instituce, její oblíbenost a rozšířenost. Další rámec je
rámec inkluzivity, tedy začlenění člověka pomocí možnosti komentovat a
diskutovat na stránkách instituce o aktivitách, výstavách a podobně. Podobně založen je i rámec spolupráce, který
se stává stále více oblíben, a to v podobě začlenění uživatelů do
rozhodovacích procesů.
Autoři zpracovali studii,
jejímž hlavním cílem je, jak jsem již naznačila výše, poskytnout vhled do toho,
jak prestižní kulturní organizace, jako je Britské muzeum, využívají sociální
média k udržení či obohacení vztahu se svým publikem. Britské muzeum
autoři vybrali jako příklad kvůli svému kulturnímu významu, mezinárodní pověsti
i širokému publiku. Zveřejněný text se nedá považovat za zprávu z výzkumu
jako takovou, spíše se jedná o shrnutí výsledků. Autoři pro svůj výzkum použili
z větší části kvantitativní zdroj- statistická data získali díky nástroji
Facebook Insights poskytnutým asistentem marketingu britského muzea. Tento
nástroj umožňuje sledovat všechny aktivity, které se na Facebookové stránce
odehrají, kolik liků má ten který post, sdílení, rozkliknutí linku atd., zároveň
mapuje tyto činnosti z hlediska data, času i demografických údajů
uživatelů. Kromě tohoto kvantitativního zdroje byla užita i kvalitativní
metoda, a to neformální rozhovor s asistentem marketingu Britského muzea.
Analýza pomocí Facebook Insights
ukázala, že počet online interakcí na stránce Britského muzea byl ke konci roku
2012 poměrně nízký, v prosinci se však začal počet zvyšovat. Tento trend s určitými
výjimkami pokračoval v dalších měsících a pohyboval se okolo 6000
aktivních uživatelů za den. V tomto ohledu byl významný sedmý únor, kdy
počet aktivních uživatelů dosáhl 12 000, což bylo pravděpodobně způsobeno
otevřením dvou speciálních výstav. Zvyšující trend mělo v průběhu roku i Facebookové
„mluvení“ o Britském muzeu, kdy vzrostlo od roku 2013 z průměrných 30 000
na 60 000 a v červnu dosáhlo dokonce 90 000. Dále autoři zkoumali, který typ postu
uživatelé donutí kliknout na zveřejněný obrázek, video či link. Zjistili, že
nejvíce atraktivní jsou pro návštěvníky FB stránky Britského muzea obrázky, následují
linky a nejméně oblíbená jsou videa. Pokud jde o čas, kdy je nejvíce fanoušků
FB stránky muzea aktivních, je to mezi mezi devátou a dvanáctou večerní, kdy
počet dosáhne i 100 000, po tomto čase číslo opět klesá a stoupat začne až
s pátou hodinnou ranní.
Z rozhovoru s asistentem
marketingu vyplynulo, že Britské muzeum je aktivní nejen na Facebooku, ale i na
Twitteru, Foursquare, Pinterestu, Google Plus a Youtube. Hlavním úkolem
Facebooku je ukazovat zajímavé objekty z expozic a informovat návštěvníky o
aktuálních i budoucích výstavách. Je také prokázané, že informování o časově
omezených výstavách zvyšuje návštěvnost těchto akcí. Uživatelé jsou vybízeni k diskuzi,
jsou poptávány jejich názory a FB tým se snaží o přátelský přístup k jednotlivcům.
Autoři díky provedenému
menšímu výzkumu dospěli k názoru, že v průběhu roku 2013 Facebookové
aktivity muzea následovaly dvě ze tří zarámování Jenny Kidd , a to marketing a inkluzivitu.
Dotazovaný asistent potvrdil, že se muzeum snaží jak o rozšířenost povědomí o
něm a zvýšení oblíbenosti, tak o pocit fanoušků, že jsou součástí muzea, a že
jsou jejich názory důležité.
No comments:
Post a Comment