Panuje éra smartphonů, která
z každého udělala fotografa. Během okamžiku si každý vyfotí vše, co se mu
zamlouvá, a díky téměř nekonečné paměti telefonů, se nám toho může zamlouvat
hodně. Společně s připojením na internet je dnes téměř každý telefon
ideální pro tvorbu osobních uměleckých děl a následné sdílení takzvaných
uměleckých děl na sociálních sítích (viz. Facebook, Instragram, Twitter,...). A
protože mezi lidské vlastnosti patří zvědavost a soutěživost, podívá se každý
z nás občas na fotky svých přátel, či sám přispěje svým vlastním dílem ve
snaze překonávat díla ostatních.
Tyto technické možnosti zcela změnily
pohled civilizovaného světa na cestování a trávení svého volného času.
Novodobá dovolená
Generace cestovatelů které žily
v době, kdy si nemohli ihned na foťáku prohlédnout právě pořízenou fotografii
a po příjezdu z dovolené netrpělivě čekali na vyvolání filmu, se na
dovolenou těšily naprosto jiným způsobem než my dnes. Lidé cestovali za
neznámým dobrodružstvím, či za světoznámou památkou. Nepřemýšleli po cestě na
dovolenou nad tím, jak se vyfotí a následně na to, na které sociální sítí to zveřejní
a co k tomu napíšou. Netěšili se na počet „lajků“ od svých přátel, těšili
se zcela jednoduše na dovolenou jako takovou. Dovolená byla soukromou záležitostí, jejíž
detaily zjistili pouze ti nejbližší z osobního vyprávění. Desítky, dokonce
stovky lidí, neměly možnost sledovat každý krok naší cesty z pohodlí svého
domova, aniž by se s námi spojili.
Nezměnil se pouze pohled na dovolenou,
ale zároveň styl fotografií. Fotografie vyfocená běžným dnešním člověkem na
dovolené je zaměřená na osobu. Větší procento fotografie zabere obličej, či
postava jedné či více osob uvědomující si přítomnost fotoaparátu. Nebudou se
však vždy dívat přímo do fotoaparátu, přestože si uvědomují, že jsou foceni. Jejich
póza bude přinejmenším pokus a pózu uměleckou.
Oproti tomu fotografie z dovolené
osoby před 15ti lety bude nejpravděpodobněji záběr nějaké budovy, uměleckého
díla či přírodního úkazu. Fotografií kde se vyskytují osoby je značně méně a
když už se tam vyskytují, vypadají zcela jinak než ty dnešní. Lidé se dívají
zpříma do fotoaparátu a postoj jejich postavy je velice strohý a upravený.
Jedním z důvodů proč se styl
fotografie změnil, je technický vývoj. Dnešní chytrý telefon je přizpůsoben
tomu, aby se člověk mohl vyfotit sám. Tento fakt odstraňuje potřebu druhé osoby
pro vyfocení sebe sama. Stále jsou však nejpodstatnějším důvodem sociální sítě,
které v nás vyvolávají touhu vypadat co nejlépe před společností.
Zdroj fotografie: http://seznamte.se/a/chytlo-vas-selfie/ |
Tichá společnost
Stojí za to podívat se v restauraci
nebo v baru okolo sebe a zamyslet se nad aktivitami ostatních zákazníků u
různých stolů. Pokud jste v temnějším prostředí, zcela jasně rozeznáte
obličejové rysy svých společníků nasvícené modrým světlem z obrazovek
jejich telefonů. Mnohem častěji se objevují skupiny přátel, kterým u stolu panuje
zcela nepřirozená tichá nálada. Je to způsobeno tím, že každý z nich má
potřebu zjistit co se aktuálně děje ve světě jeho přátel ze sociálních sítí.
Někdy jedinci ani nepotřebují nic zjistit, pouze pro své vlastní potěšení a
ukojení závislosti na sociální síti, slepě brouzdají na nekonečných stránkách
internetu.
Pokud potkáme skupinu přátel, která se
nevěnuje žádným elektronickým aparátům a na rozdíl od ostatních mezi sebou
komunikuje, nastane stejně v průběhu jejich setkání alespoň jeden moment,
kdy nejméně jeden z nich vytáhne z kapsy smartphone a začne pořizovat
fotografie. Tyto fotografie budou pravděpodobně nekvalitní a 99% z nich se
nebude dát publikovat. Najde se však aspoň jedna, která bude vyhovovat
požadavkům vypadat co nejlépe a vypadat že se všichni skvěle baví, přitom ve
skutečnosti tomu mohlo být naprosto jinak. Vybraná fotografie poté skončí na
sociální síti, kde jí budou obdivovat všichni, kteří zrovna nejsou se svými
přáteli a dělají něco značně nudnějšího. Tedy aspoň to je záměr fotografa.
Dalším novodobým společenským úkazem,
kterému vděčíme sociálním médiím, jsou páry na schůzce, kteří spolu prohodí
v průběhu oběda či večeře sotva pár slov, nicméně se svými přáteli na
sociálních sítích si mezitím vymění nemalé množství zpráv. Tento v Evropě
počínající trend je již zcela rozšířen v Asii, kde si mladí lidé na
schůzkách nemusí říct téměř nic a je to společensky přípustné a normální. Stává
se pak, že páry mají více společných fotek na sociálních sítích než konverzací
v reálném životě.
Zapalovač nahrazen tabletem
Touha po sdílení svých zážitků se dostala
už i na hudební koncerty, kde i v technicky vyspělé době telefony neměly
význam. Je to pouze pár let kdy při pomalých písních lidé nad hlavou mávali
zapalovačem, jejichž množství tvořilo jedinečnou atmosféru. Nikdo z těch
lidí nepřemýšlel nad tím, jak oblíbené by byly fotografie nebo videozáznam,
které by teď mohl pořídit. Lidé mávající svým rozsvíceným telefonem nebo
dokonce tabletem značné velikosti věčně překážející ve výhledu osob v zadnějších
řadách, na tento aspekt myslí.
Každý uživatel sociálních sítí po
koncertech známějších kapel našel mezi příspěvky svých přátel aspoň jednu
videonahrávku, disponující nekvalitou zvuku a obrazu.
Zdroj fotografie: http://www.smh.com.au/comment/too-many-smartphone-photos-too-few-memories-20131021-2vx00.html |
Otázkou tedy je, zdali je neustálá
přítomnost sociálních sítí rozvojem
společnosti kupředu a ti, kteří se nechtějí přizpůsobit zůstanou pozadu, nebo
je to úpadek naší společnosti, kterému se vyhnou pouze někteří vyvolení?
No comments:
Post a Comment