Sunday, November 23, 2014

Mobilní kariéra Facebooku

Velmi zajímavý článek Facebook’s mobile career (Mobilní kariéra Facebooku) vyšel v mezinárodním magazínu New Media & Society, který se věnuje publikování především klíčových výzkumů z oblasti komunikace, médií a kulturních studií, stejně jako sociologie, geografie, antropologie, ekonomie, politických a informačních věd a humanitních oborů. Práce nabízí kritické posouzení mobilní kariéry Facebooku a k němu přidruženým aktivit.

Mobilní aplikace Facebook: přihlašovací obrazovka

Článek byl napsán profesorem z University of Sydney Gerardem Gogginem, kde působí mimo jiné jako hlava oddělení Médií a komunikace a v tomto oboru také vyučuje. Ve velkém publikuje v oblasti kulturní a společenské dynamiky nových médií, například v knihách Routledge Companion to Mobile Media (2014; with Larissa Hjorth); Locative Media (2014) a Mobile Technology and Place (2012). Mnozí Goggina popisují jako „učence v komunikačním mobilním výzkumu“. Soustředí se především na internet, mobilní telefony a telekomunikaci.

Gerard Goggin se ve svém článku Facebook’s mobile career věnuje nejen budoucnosti mobilního Facebooku, ale především minulosti; kroky, kterými musel Facebook projít a historií přechodu z desktopu na mobilní rozhraní. V dnešní době, kdy se většina našich aktivit přesouvá na telefonní zařízení, musel i Facebook podniknout kroky, aby mohl držet krok a zároveň diktovat nové trendy v oblasti nových médií. V článku Gerard Goggin popisuje počátky Facebooku jako mobilního média a první adaptaci facebookových uživatelů spojenou s nárůstem využívání chytrých mobilních telefonů (smart phones). V teoretickém rámci své práce se Goggin nejprve věnuje předchůdci a původnímu mobilnímu Facebooku. V druhé části se zabývá komplexní montáží mediálních technologií, infrastrukturou a mediální kulturou, které dokázaly mobilnímu Facebooku přilákat velké množství uživatelů a udávají jeho výrazný tvar. V neposlední řadě pak prozkoumal dvě konkrétní případové studie, jejichž náměty měly velmi důležitý dopad na další fáze vývoje všudypřítomných mobilních médií Facebooku: fotografie a photosharing (v případě Instagramu) a hry na sociální sítích (prostřednictvím Farmville).

Podle Goggina je jedním z největších úspěchů Facebooku jako nové technologie způsob, jakým se dokázal přetransformovat do podoby mobilního média. O facebookové mobilní platformě se poprvé začalo mluvit v roce 2007 a v prvních 10 letech již většina uživatelů Facebooku využívá i jeho mobilní verzi. Ať už z jakýchkoli důvodů a přestože to původně firma vůbec nepředpokládala, mobilní rozhraní Facebooku se pro mnohé uživatele stalo klíčovým. Navíc se mobilní Facebook stal klíčovým zdrojem zisků společnosti, a to díky dlouho očekávanému růstu mobilního reklamního trhu. 

Otázka Facebooku jako mobilního média však není zajímavá pouze pro prozkoumání Facebooku samotného a jeho vlivu na společnost, ale především také pro pochopení vlivu mobilních médií na společnost  a pohledu na to, jak chápeme sociální a kulturní důsledky této fáze na internetu.

Mobilní rozhraní Facebooku bylo rozhodujícím faktorem pro dosažení takové velikosti, jakou se dnes sociální síť pyšní (846 milionů denně aktivních uživatelů). Přesto ale jeho mobilní rozhraní není jediným důvodem, proč se Facebook dostal takto daleko. Tuto možnost totiž poskytuje více sociálních sítí a aplikací, které se vydaly stejnou cestou. Co má tedy Facebook navíc, co promluvilo k tak obrovské skupině uživatelů?

Jako jeden z příkladů uvádí Goggin tvrzení Alexandra Lamberta, že Facebook se stal lokální formou mobilních médií. To znamená, že je formou mobilní technologie spoléhající se na využití možností založených na lokační bázi, mapování a zpracování dat technologií. Goggin dále uvádí Lambertovo tvrzení, že Facebook je založen na osobních informací, které jsou vysílány, sdíleny a sklizeny pomocí mobilních telefonů: „Mobilní telefony jsou nyní používány jako portál, pomocí kterého přistupujeme k poměrně "pevnému" on-line prostoru pro Facebook na cestách, spíše než "trans-lokálnímu" prostoru, Facebook je více "trans-mobilní“ prostor.“ Facebook dle Goginna profituje z chytrých telefonů (smart phones) a současné době „apps“ online mobilní kultury s tím, jak profiluje svůj výrazný tvar.

Jak se Facebook stal mobilním

Facebook založili v roce 2002 studenti Harvardu Eduardo Saverin a Mark Zuckerberg. Facebook oznámil 300 milionů uživatelů z celého světa v září 2009. Podle Goggina tohoto vysokého čísla Facebook dosáhl díky usnadnění komunikace a novým druhům osobních spojů a sociálních sítí. Přestože toto číslo bylo velmi vysoké, podle Zuckerberga však Facebook teprve začínal.
Eduardo Saverin a Mark Zuckerberg

Mnozí netuší, že Facebook měl své mobilní rozhraní mnohem dříve, než se jeho poslední verze mobilní aplikace vryla všem do telefonů. Dlouho předtím zde byla aplikace Facebook pro iPhone a Blackberry, to bylo mobilní rozhraní Thefacebook. Dalo se posílat zprávy s názvem osoby na m@ Thefacebook.com a zprávy zahrnovaly speciální kódy pro získání telefonního čísla nebo jiné informace, které byly zaslány zpět do telefonu
Po překonání technických a uživatelských problémů Facebook spustil plnohodnotnou mobilní platformu v roce 2007. Tento produkt, který Facebook vyvinul, byla první úspěšná facebooková aplikace šitá na míru pro mobilní telefony. Na konci roku 2009 Facebook uvedl, že má v mobilní aplikaci 65 milionů uživatelů, kteří využívají přístup pomocí mobilních webových prohlížečů. Nástup chytrých telefonů pak vedl k vytvoření jednoduché a uživatelsky přátelské proměněné platformě.
Goggin se ve svém článku dále zabývá výzkumem, jež v Austrálii prováděl ke zjištění, jak často a kdo a především jak lidé vnímají a využívají Facebook ve spojení s jejich mobilními telefony. Mezi účastníky výzkumu mnozí uvádějí, že přístup k Facebooku přes mobilní telefon bylo jejich volbou, jako tento pár přátel v městském centru předměstí Sydney Marrickville:
Muž 1: Moji přátelé mi pošlou zprávu přes MSN nebo messenger a když neodpovím, pošlou mi SMS „Hej chlape, kde jsi, poslal jsem ti zprávu“.
Muž 2: Nebo ti napíšou na facebookovou zeď.
Muž 1: Jojo, Facebook už je před e-mailem.
Jiný z respondentů také zdůrazňuje důležitost Facebooku v každodenní komunikaci:
„Facebook teď tvoří přibližně 50 % mojí komunikace. Měl jsem s tím chvíli problém, ale už jsem si zvykl.“ (mladý muž, Melbourne)

Co se týče spojení mobilů a fotografií, mělo toto spojení silné základy jež před zapojením Facebooku. Pro některé uživatele má však toto spojení velké výhody, a to především z důvodu větší diskrétnosti.
Jeden z respondentů výzkumu uvedl:
Další věc je, když jste v práci. Nechci, aby někdo viděl, že jsem na Facebooku, kvůli nejistotě s plýtváním času v práci a tak a proto preferuji Facebook sledovat na svém iPhone, který nikdo nevidí.“ (mladá žena, Melbourne)

Facebook dokázal pokrýt všechny požadavky uživatelů, od internetu po sdílení fotek a bloggingu, her a cokoli jiného, co bylo zrovna na internetu hitem. Velkou výhodu Facebooku také znamenala spolupráce s externími partnery, případně jejich pohlcení a především pak konkurence.

Mobilní fotografie Facebooku: Instagram

Vizuální stránka je velmi důležitá, a to z důvodu vysoké ovlinitelnosti uživatelů díky vizuálním vjemům. Facebook je v současnosti preferovanou platformou pro sdílení a nahrávání fotek. Spolu s alternativami Google a Twitter, zastínil Facebook konkurenční sítě jako například Flickr.
Instagram byl spuštěn v roce 2010 a během prvních 2 měsíců přivedl více než 1 milion uživatelů a za 2 roky to již bylo 80 milionů uživatelů. V červnu 2014 již měl přes 200 milionů uživatelů, z čehož 65 % mimo Spojené státy. V dubnu 2012 tak Facebook získal Instagram za cenu 1 miliarda USD. Tento krok Facebook provedl nejen pro lepší servis, ale především pro boj s konkurencí (a to především se sítí Twitter). Okamžitě po koupi tak Instagram omezil propojení se sítí Twitter, mezi jedno z hlavních patří ukončení funkce sdílet fotky z Instagramu jako „karty“ na síti Twitter.  Propojení s Facebookem pak bylo podpořeno také funkcí automaticky sdílet všechen obsah z Instagramu přímo na Facebook.

Instagram, jak ho známe

Propojit svět pomocí her: Zynga

Jedním z parnerů, se kterými Facebook navázal úzkou spolupráci, byla herní společnost Zynga, založená v roce 2007. Ta je nejznámější pro svou hru Farmville, jež byla v roce 2010 považována za nejoblíbenější hru v Americe. Úspěch společnosti Zynga byl způsoben i díky úzkému spojení s Facebookem; uživatelé mohli hrát hry přímo na Facebooku, bez nutnosti přihlášení do Zynga herního systému: stačilo se přihlásit pouze na Facebooku.
Hra Farmville

Jak se Facebook dostal do druhé dekády své existence, zdá se, že silné období her je již u konce. Farmville již není nejpopulárnější hrou a společnost Zynga se potýká s finančními problémy.  Díky obrovskému nárustu mobilních uživatelů pak herní společnosti a Facebook přesouvají hry i na mobilní platformu. Zynga v letošním roce představila novou hru, druhý díl úspěšné hry Farmville, kterou je právě kvůli mobilním uživatelům možné hrát offline a jsou omezeny sociální prvky (zvaní přátel apod.).

Stejně jako se tedy mění zájmy uživatelů, Facebook také mění své strategie s cílem reagovat na rychle se měnící postupy a žánry sociálních mobilních her pro volný čas - stejně jako nové směry v mobilních médiích, jako je zdravotnictví či životní styl. Např. s nákupem aplikace spuštěné v dubnu 2014 od „Finnish Moves ke sledování fitness aktivit.

Facebook se nadále rozšiřuje

Velmi mediálně omílaný byl také nákup aplikace WhatsApp v únoru 2014.  Mnohem více významu v mnoha ohledech je od té doby věnován rozvoji Facebook Messenger jako samostatné aplikace pro zasílání zpráv a fotografií, sdílení videa, což umožňuje konverzačním komponentům Facebooku účinně soutěžit se sítí Twitter a dalšími službami přenosu zpráv, a to dokonce včetně SMS. Budoucnost Facebooku je tedy nejistá, stejně jako u jiných technologií je kariéra Facebooku velmi proměnlivá, nikdy však zkončená. 

Kariéra Facebooku v Čechách

V České republice se Facebook drží aktuálních celosvětových trendů, a to včetně jeho využití na mobilních telefonech. Avšak stejně jako jiné technologie, i některé z facebookových aktuálních novinek se k nám dostávají pomalejším tempem. Jako příklad mohu uvést novou platformu od Facebooku - Rooms, která se vrací ke starým chattovacím místnostem. Bohužel je však zatím dostupná pouze pro některé anglicky mluvící země. Přesto si ale čeští uživatelé Facebooku pevně drží trendů a mobilní telefon jich k přístupu na Facebook denně použije na 1,7 milionu uživatelů (což je přibližně 22 % všech uživatelů Faceboku z ČR).
Facebooková stránka
Zdroje:
Gerard Goggin. ,,Facebook's mobile career“ New Media Society 2014 16. Publikováno v červenci 2014. [cit. 2014-11-22] Dostupné z: http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/16/7/1068.full.pdf+html
http://socialmedianyu.wordpress.com/2014/04/27/social-media-on-the-incline-in-central-europe-and-the-czech-republic/
http://www.palgrave.com/page/detail/new-technologies-and-the-media-gerard-goggin/?K=9780230282216
http://newsroom.fb.com/company-info/
http://www.thedrum.com/uploads/news/203318/facebook_mobile.jpg

No comments:

Post a Comment