Sunday, November 9, 2014

Sága Středozemě, opět!?

Další Hobit, lepší Hobit?
Photo © comedybangbang.wikia.com
Nový trailer na závěrečný díl Hobita je už dva dny na světě, a navozuje dojem velkolepého příběhu. Jako vždy. I tentokrát se Peter Jackson překonal a v Bitvě pěti armád nebude nouze o velkolepé bitvy, překrásnou přírodu Nového Zélandu a dojemné okamžiky uvnitř společenstva. Pokud si teď v duchu říkáte, že vám to něco připomíná, nemýlíte se. V obou předchozích dílech Hobita, i jeho dříve natočeného pokračování Pána prstenů tyto momenty najdete.

Filmoví kritici mi jistě dají za pravdu v tom, že Peter Jackson natáčí velmi kvalitní a propracované snímky. Jak je tedy možné, že byly předchozí dva díly Hobita přijaty poněkud vlažněji než by se čekalo? Formálně se jednalo o skvěle zvládnuté filmy, s ohromující grafikou a líbivým soundtrackem. Problém však nastal ve svou věcech. Jednak ve scénáři jednak v oné kvalitě samotné. Na přelomu tisíciletí totiž trilogie Pána prstenů postupně nasazovala vyšší a vyšší laťku očekávání fanoušků. Závěrečný Návrat Krále získal 11 oscarů, což mluví za vše. Když byl poté o několik let později oznámen comeback do Středozemě ve formě Hobita, fanoušci div nevylétli z kůží. Jejich očekávání však byla (a jsou) příliš vysoká a různorodá na to, aby je Peter Jackson vůbec mohl splnit.

Ona různorodost souvisí s kultem, který se zde od vydání prvního Pána prstenů rozvinul. Kromě filmových adaptací knižních předloh vznikaly deskové, karetní i počítačové hry, které s původním příběhem souvisely jen formálně a dále jej posouvaly. Podobně se také rozvinula celá řada fanouškovských internetových stránek, na nichž samotní fanoušci publikovali své vlastní příběhy ze světa Středozemě. Takto vznikla jedna z nejúspěšnějších světových frančíz, která jen ve filmech vydělala téměř 3 miliardy dolarů. Znovuobnovení značky Středozemě se pochopitelně chytilo studio Warner Brothers, které se z Hobita pokouší „vytřískat“ ještě více peněz, než z trilogie Pána prstenů. Bylo to právě toto studio, které stálo za rozhodnutím rozdělit Hobita ne na dva filmy, jak původně zamýšlel Jackson, ale na tři. To se také pochopitelně projevilo i na scénáři jednotlivých snímků. V prvním díle s názvem Neočekávaná cesta proto Bilbo Pytlíkovi trvá celých 40 minut, než se vůbec na onu cestu vydá. Druhý díl je jen pouhou vycpávkou mezi úvodem a nevyhnutelným vyvrcholením celého příběhu. Na miliony lidí navíc denně míří reklama propagující reklamní předměty s hobity. Zejména na Facebooku jsou fanoušci neustále informováni o různých hobitích i nehobitích aktivitách, které víceméně vždy vedou k odčerpání části financí z bankovního konta.

Jako každý milovník fantasy se však i já na třetího Hobita těším, a doufám, že bude stát za to!


Pro zajímavost uvádím některé z příkladů transmedia storytelling.

Lord of the Rings: Trading card game

Photo © FantasyFlightGames.com
Jak už název napovídá, jedná se o karetní hru v níž vystupují postavy ze Středozemě. Hry se účastní vždy několik hráčů s cílem dopravit magický prsten do cíle. Každý hráč má k dispozici svůj balíček karet v němž vystupují podpůrné a záškodnické postavy, každá s odlišnými vlastnostmi. Podpůrné usnadňují cestu vlastnímu týmu, ty záškodnické znesnadňují cestu ostatním. Ačkoliv jsou postavy odvozeny od originálního příběhu, mohou vytvářen nové originální kombinace.

Lord of the Rings: Battle for Middle-earth

Photo © freakygaming.com
V tomto případě se jedná o strategickou hru, ve které hráč ovládá jednu z několika armád s jejíž pomocí se pokouší porazit nepřítele. Na výběr má přitom celou škálu různých jednotek, které se v knižní předloze příliš nevyskytovaly. Orkové, elfové, trpaslíci, lidé, ale i čarodějové a draci, všichni mohou zvrátit průběh bitvy. V počítačové realitě tak může vyhrát strana temna v čele s temným pánem Sauronem.

Sběratelské sady

Photo © Wetaworkshop.com
Fanoušci Středozemě často sbírají také různé předměty s tématikou hobitů, elfů a trpaslíků, ať už se jedná o cínové barvené figurky, nebo stínítko na lampu. Skalní fanoušci jsou přitom schopni utratit i tisíce dolarů za autentické předměty. Například autentická kopie Gandalfovy fajfky stojí 250 dolarů na oficiálních stránkách.


Cosplay
Photo © neznamyborecschlupatymanohama.com

Cosplay je další specifickou formou nějakého kultu. Tento fenomén je rozšířený zejména v Asii a Spojených státech a týká se hlavně animovaných seriálů. Fanoušci se oblékají do kostýmů jejich oblíbených postav. Co se týče Středozemě tak zde vévodí zašpičatělé uši a chlupaté nohy hobitů.
Jiří Jelínek, 10. 11. 2014

No comments:

Post a Comment