Monday, November 24, 2014

Writing the audience

Autorem této studie je Julian McDougall z Newman University College, UK.

                                                        
Úvod do problematiky

Autor zkoumá (aktivní) publikum a jeho reakce na televizní seriál The Wire (Špína Baltimoru) a otázku recepce, identifikace a preferovaného čtení/sledování. Vychází také z předešlých výzkumů: Merrin, 2008 – diskuze o médiích 2.0, Gauntlett, 2007 – média 2.0, sociální konstrukce identity, zabývá se také otázkou moci (Ruddock, 2007) a odhalováním „nepříjemné pravdy“. V souvislosti se zmíněným seriálem je hlavním tématem situace ve městech, problém kriminality, drog, školského systému., … Reakce lidí na média a mediální /zde televizní/ sdělení je potažmo reakcí na současnou reálnou situaci.

Nová média a tyto druhy pořadů a seriálů jsou typickým příkladem konvergence médií (Henry Jenkins), tedy podporování a doplňování jednoho média jiným, a participace publika. Téma je ve výsledku zpracováváno maximálním možným počtem různých mediálních platforem a do hry se dostává také otázka kolektivní inteligence.  

Drama (The Wire) je podloženo dokumentárními knihami o Baltimoru a autoři seriálu pracovali jako policejní a kriminální žurnalisté, což se na práci projevuje. McDougallův projekt se zabývá reprezentací televizních pořadů o sociální realitě a jejich virálním dekódováním. Je potřebné zorientovat se v kulturální mapě, abychom pochopili, které skupiny publika sdílí které kódy.

Inspirace, předchůdci

V rámci koncepce aktivního publika, tedy publika, které nejen přijímá, ale i na přijímaný obsah reaguje, lze hovořit o více přístupech. Jedním z nich je model kódování a dekódování, spojovaný s představiteli Birminghamské školy, jimiž jsou například Stuart Hall či David Morley. Tento přístup klade důraz na samotný text a něm obsažený význam.

McDougall se inspiroval výzkumem Davida Morleyho, který studoval televizní vysílání v Británii, zatímco McDougall sleduje situaci v Americe. David Morley patří k významným sociologům a představitelům britských kulturálních studií, který se dlouhodobě zabývá televizním
publikem. Ve svém výzkumu se specializuje na recepční analýzu publika.
Morley navazuje na Halla, teoretika kulturálních studií a jednoho ze zakladatelů Birminghamské školy, a studuje rozdíly mezi tím, co bylo kódováno, zakódováno a dekódováno, tedy subjektivní pohledy na význam zakódovaného sdělení. V tomto konkrétním případě rozdíly mezi dekódováním u různých skupin diváků.

Stuart Hall, Encoding and Decoding Model, http://beckia2media.blogspot.cz/2012/04/reception-theory.html 

Kulturální studia prošla od založení birminghamského Centre for Contemporary Cultural Studies v roce 1964 značným geopolitickým vývojem. V rámci výzkumu médií byly řešena například otázka ideologie, symbolismu či významů.

Morley rozvedl původní výzkum věnující se britskému publicistickému pořadu BBC Nationwide, vytvořenou společně s Charlotte Brundsonovou (1975–1979), publikoval studii Publikum Nationwide: struktura a dekódování,1980 a vytvořil tak text stěžejní pro oblast recepčního výzkumu. Morley zdůrazňuje význam sociálního kontextu. Jeho výzkum je soustředěn na propojení teoretické otázky udržování nadvlády a celkového pojetí moci – média versus publikum – s empirickým výzkumem působení konkrétního programu/obsahu na preferované čtení, upřednostňování určitých významů a definic.

Určité tendence k preferovanému čtení mohou být nejen způsobeny socio-kulturními poměry a příběhy v pozadí, ale také samotnou stavbou textu, hlavní roli hraje sémiotika. Otázkou tedy je, zda je v tomto případě preferované čtení způsobeno přímo textem samým.

Mezi Morleyho stěžejní díla patří Family Television (1996), „ve své stati To Boldly Go…: The Third Generation of Reception Studies televizi jako okno do světa. Zatímco pro výzkumníky a výzkumnice po Hallovi je televize oknem do široka otevřeným, pro jejich předchůdce a předchůdkyně mělo dvojitá skla a nepropouštělo z okolního světa žádné ruchy, ba někteří dokonce pracovali s metaforou pevně zatlučených okenic.“ http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue10/RPM-10-recenze.pdf Morley vnímá televizi jako součást okolního světa.

Přístup Davida Morleyho se blíží představě o autonomii diváka vůči televizním sdělením. Text neurčuje, jak má být čten, aktivní publikum má za úkol ho dekódovat.

Studie Writing the audience

Studie Writing the audience není analýzou obsahu, po stránce sémiotické, výpovědní a ideologické, jako studie Davida Morleyho, avšak také rozebírá způsoby příjmu a interpretace textů v rámci odlišných sociálních skupin a používá obdobných metod.

Příjemce je možné dělit do skupin, a to podle obdobné podoby dekódování, sociální aspekt a zařazení do ekonomických tříd však není jediným hlediskem. Roli hraje také etnikum či gender a postavení ve společnosti/skupině/rodině.

Média 2.0 jsou závislé na participaci aktivního publika. Díky diskuzím a fan-podpoře pořadů a seriálů se pro ně samé rozvíjí další zápletky a dění. Reakce tedy již nepřichází pouze v podobě recenzí a hodnocení na profesionální úrovni. Pro diváka je zároveň velmi atraktivní pocit možnosti tvoření a sdílení obsahu (Gauntlett).

Postup

Pro analýzu internetového prostředí a nahlédnutí do chápání obsahu z různých úhlů bylo určeno několik „výzkumných týmů“:

Tři učitelé zabývající se mediálními studii se v rámci Facebooku připojili do skupiny související s The Wire a vedli zde diskuzi. Diskutující pak byli předpokládanou odlišně nahlížející skupinou diváků, stejně jako tomu bylo u Morleyho s funkcionáři a manažery. Úkolem bylo také vytvořit vizuální mapu jakožto pojítko the Wire a reality.




Tři vysokoškolští studenti, kteří chtějí v budoucnu vyučovat, měli za cíl připojit se na Moodle do fóra, uzavřené diskuzní skupiny a vést diskuzi. Přístup a výsledky studentů byly zároveň zajímavé v porovnání s výstupy učitelů.


Tři lidé pracující v oblasti mimoškolního vzdělávání mládeže byli pověřeni připojením se k jinému Moodle fóru a vytvořením speciálních obrazových materiálů, dokumentárních snímků.


Dále byly realizovány rozhovory se dvěma osobami zabývajícími se jazykem.


A nakonec byli osloveni tři fanoušci The Wire, diváci s kritickým přístupem, kteří sdíleli obsah na YouTube, uploadovali obsah na veřejnou doménu.


Jednotlivým výzkumným skupinám byly poté kladeny otázky ohledně show a jeho souvislostí s reálným životem, jejich životy, zhlédnutí se v některé z postav, asociaci s vysílanou situací, … Všem byl poskytnut materiál v podobě 4. série seriálu. Studenti a učitelé byli pověřeni vyplněním dalších materiálů. Předmětem výzkumu byla také proměna seriálů jako prostředku pro pobavení a odreagování v předmět studia. Pomocí vizuální mapy měli účastníci za úkol srovnat situaci v jejich městě se situací v Baltimoru, tedy městě, kde se odehrává děj seriálu The Wire.

Do jaké míry je tedy médium nositelem určitého sdělení? Do jaké míry se můžou dekódované interpretace lišit...?

Výsledky

Online Critic-Fans jsou skupinou, která vysoce ovlivňuje názor široké veřejnosti. Setkáváme se s fanouškem tvrdícím že The Wire je nejlepší televizní pořad všech dob. Poskytuje nám náhled do prostředí Baltimoru prostřednictvím dotazování se občanů žijících na tomto místě, zda reálná situace ve měste odpovídá dění v seriálu. Odpovědí je v 99.9% ANO.

Další fanoušek propojuje prostředí a příběh seriálu s hudbou Jay-Z a texty psanými v první osobě.

Třetí z nich převádí děj a situaci zobrazovanou v seriálu pomocí fotek z míst, kde se sám pohybuje – Phoenix, Arizona. Zde se tedy projevuje identifikace s příběhem, postavami, prostředím.

Učitelé médií konstatují, že není natolik těžké ponořit se do děje The Wire, více méně ale stále seriál vnímají jako virtuální příběh, i když v něm spatřují vysokou míru reality, jeden z nich se ztotožňuje s určitými situacemi a přirovnává je k vlastnímu životu. Toto drama nám dává možnost nahlédnout do oblastí, kam se jiná televizní tvorba dosud bála vkročit. Není pro ně zároveň lehké oddělit pohled „já jako osobnost“ a „já jakožto učitel, vychovatel, osoba, předávající hodnoty“.

Pracovníci oblasti mimoškolního vzdělávání se více soustředili na pozici dětí, například dětí z chudších oblastí, se kterými se setkávají, a které už měli co do činění s kriminální činností či žijí ve složité situaci – komunity, diskriminace, předsudky, ... Hlavním tématem je zde uspořádání společnosti a reálně existující hegemonie. Sociální problémy jsou zde tedy srovnávány s existující situací v amerických městech, jako je přímo Baltimore či Birmingham. Výstupem byl krátký dokumentární film, vesměs je seriál chápán jako poměrně věrný obraz reality.

Ti, kteří se zabývají jazykem nahlížejí na pořad trochu odlišně, autoři tvořící seriál jsou jejich oblíbení, postavy shledávají jako věrně působící, téma vidí jako boj samotných postav proti jakési neviditelné síle.

Překvapivý je přístup veřejnosti, které opěvuje vyprávěcí hodnoty seriálu a dojem, který příběh vyvolává a to, jak málo cítí tento pořad jako až dokumentaristický.

Je zde cítit rozdíl mezi vnímáním jazykovědců a osob pracujících s mládeží. Lidé z oboru mají problémy spíše na úrovni scénáristické uvěřitelnosti, zatímco pracovníků mimoškolního vzdělávání se více dotýkají problémy nerovnosti či upřednostnění určitého problému před jiným.

Vysokoškolští studenti (budoucí učitelé) hovoří o srovnání reality s The Wire a poté se věnují především oblasti školského systému, nesnadnosti vyučování dětí zvyklých na různé poměry, a to pro obě strany. Učení tedy není jen o předávání informací, ale svým způsobem i o výchově a řešení sociálních problémů a nerovností, což je fakt, který tento pořad ukazuje. Například o složitosti a časté nemožnosti pozitivně ovlivnit a vychovávat studenty středních škol, kteří už mají za sebou příliš špatných zkušeností. Sami se ale vidí jako budoucí učitelé, kteří mohou dát těmto dětem šanci a tuto situaci změnit.

Shrnutí

Výsledkem je tedy společný názor, že The Wire ve velké míře odpovídá skutečnosti, televize je pro nás skutečně oknem otevřeným do reality a tento pořad nás učí něčemu o světě a nás samých. Všech pět výzkumných skupin se shoduje, že tato „hra“ je ve skutečnosti spíše sociální realitou. Každá skupina nám však poskytuje odlišný náhled na obsah, vidí jej jinýma očima a má lehce odlišné preference v jeho čtení.

Zdroje

Dr Julian McDougall is Reader in Media and Education, Newman University College Birmingham.


Revue pro média


V posteli s Henrym Jenkinsem, 20. června  2012, Robert Candra

No comments:

Post a Comment