Pozadí sporu
Za Piňěrovy vlády
v roce 2011 se konaly v Chile studentské demonstrace, které se týkaly
především požadovaných reforem ve vzdělání. Studenti vyšli do ulic a pokojné
happeningy se postupně změnily v násilné protesty, které vyústily v
hromadné zatýkání studentů. Protesty
skončily v roce 2012 úspěchem studentů, kteří prosadili reformy vzdělávacího
systému a navýšení rozpočtu vzdělávacího sektoru přibližně o 4 biliony
amerických dolarů. [1]
Zkoumané jevy a autoři
výzkumu
Výzkum
„Facebook, Twitter a zájem mladých: Vliv
sociálních médií během protestů“ byl proveden na univerzitě v Chile za
účelem zjištění asociace a vztahu mezi sociálními médii a chováním mladých lidí
během výše zmíněného protestu. Hlavním cílem výzkumu bylo určit, do jaké míry
je chování protestujících ovlivněno těmito médii, zda rostou sociální nepokoje
díky Facebooku a Twitteru a zda se další lidé díky nim rozhodli vyjít do ulic a
přidat se k protestujícím. Zjednodušeně řečeno, výzkum se zabývá dynamikou
vztahu sociálních médií a chování mladých během protestů.
Výzkum
byl proveden pod vedením asistujícího profesora Sebastiána Valenzuely
z univerzity v Chile, Pontificia Universidad Católica de Chile, který
se zabývá problematikou a výzkumem nových médií a byl vydán
v International Journal of Communication 8 v roce 2014. Dále se
výzkumu zúčastnili Arturo Adriaga a Andrés Scherman z univerzity
Universidad Diego Portales v Chile. [2]
Metodika
a hypotézy výzkumu
Výzkum analyzuje data pomocí metody párování na základě propensity
skóru tzv. propensity score matching, který se používá, když se srovnávané jednotky
mírně liší. V tomto případě je
možné řešit různorodost srovnáváním v rámci jednotlivých skupin a výsledný
odhad je vážený průměr odhadnutých efektů v rámci jednotlivých
subpopulací. V návaznosti na tuto metodiku autoři použili i regresní
metody.
Z časového hlediska autoři zkoumali období před, během a po studentské
demonstraci v Chile. Autoři
odůvodnili výběr těchto tří období z důvodů měnící se dynamiky užití
sociálních médií ve vztahu k fázi protestu, resp. cyklu, ve kterém se
protest nacházel. Cyklus byl určen na základě vyhledávaných slov „protesta“,
znamenající protest ve španělském jazyce, v Google vyhledavači v roce 2010 až 2012.
Cyklus protestu Zdroj: [2] |
Z grafu lze vyčíst, že především z počátku roku 2010 byl
velice malý zájem o vyhledávání témat týkajících se protestů. Naopak
v roce 2011, především v zimě, kdy studenti vyšli do ulic, dosáhla
vyhledávání svého maxima. Od roku 2012, kdy se situace uklidnila, následoval
opět pokles.
Jednalo se vždy přibližně o 10 až 20 dní v roce 2010, 2011 a
2012, kdy byly prováděny face-to-face rozhovory s vybranými respondenty ve
věku od 18 do 29 let. Dotazovaní byli vybráni ve třech největších městech -
v Chile, Greater
Santiago, Valparaíso-Viña del Mar, and Concepción-Talcahuano, která představují
přes 43 % celkové populace v zemi. V každé městské čtvrti byly
vybrány komunity podle počtu bloků a pro každý blok bylo určeno pět domácností
a z toho se výzkumu účastnili pouze mladí lidé, spadají do vybrané věkové kategorie.
V každém z těchto období bylo vybráno 1000 respondentů a míra
odpovědí byla značně vysoká, a to kolem 80% ve všech případech. Hned
z počátku si autoři stanovili tři hypotézy, které měly být výzkumem
potvrzeny nebo vyvráceny. [2]
H1: Použití
Facebooku a Twitteru zvyšuje účast na pouličních protestech.
H2:
Facebook bude mít větší vliv než Twitter na mobilizaci mladých během protestu.
H3:
Vztah v užití Facebooku a Twitteru a vliv na
chování mladých bude mnohem silnější v období před protestem (2010) a
v období po protestu (2012), než během jeho vrcholu (2011).
Výsledky výzkumu
Výsledky výzkumu dokazují, že jak Facebook, tak Twitter mají obrovský
vliv na průběh protestů. Facebook je představován autory jako médium se silnou vazbou (strong-tie), což znamená, že lidé musí navázat vztahy
oboustranně. Proto je označován jako médium ovlivňující vztahy a chování. Na
druhou stranu Twitter představuje charakteristiky slabých vazeb (weak-tie) a
navázání kontaktu, či tzv. sledování uživatele může být pouze jednostranné.
Toto médium slouží tedy podle autorů jako informační kanál. Efekty těchto médií
se liší, jak v závislosti na fázi cyklu, tak podle toho, zda obsahují
„strong-tie“ nebo „weak-tie“ charakteristiky.
Z výsledků vyplývá, že chování mladých v Chile během
protestů ovlivňuje Facebook více než Twitter z výše uvedených „vztahových“
důvodů. Z hlediska fáze cyklu mají sociální média největší účinek na
začátku a poté na konci protestu. Během samotného vrcholu již nemají takový
vliv, protože do hry se zapojují masová média jako jsou televize a tisk, které
sleduje většina populace. Autoři ale přiznávají, že je zapotřebí dalšího
výzkumu, jelikož bylo zjištěno, že sociální média mají značný vliv, ale navzájem
odlišný. [2]
H1: Hypotéza byla potvrzena, použití vybraných sociálních médií
zvyšuje účast na pouličních protestech v průměru o 8 až 11 %.
H2: Hypotéza byla potvrzena – Facebook má větší vliv na mladé
během protestu. Hlavními důvody autorů je vztahová vazba. Další vysvětlení může
být, že mladí v Chile používají více Facebook než Twitter.
H3: Hypotéza byla potvrzena s dodatkem, že po protestu měla
sociální média větší vliv než před protestem.
Vliv sociálních sítí na chování mladých během protestu v Chile Zdroj: [2] |
Diskuze a relevance pro aktuální kontext v ČR
Výsledky výzkumu prokazují, že sociální média mají značný vliv na
chování mladých uživatelů. Je ale nutné si uvědomit, že i když v tomto
výzkumu byl zkoumán účinek Facebooku a Twitteru, lidé se informují i na jiných
kanálech a sociálních médiích, tím pádem se jedná o jakousi „spleť“ informací.
Pravdou ale zůstává, že tato dvě média, především Facebook, mohou mít
mobilizační charakter. Dalším zajímavým faktorem tohoto výzkumu je, že sociální
média měla největší vliv až po hlavním protestu. Jako hlavní důvod autoři
uvádějí, že po zveřejnění úspěšného výsledku protestu si obyvatelé Chile
uvědomili, že mohou prostřednictvím nových médií ovlivnit dění ve své zemi.
Posledním bodem, který by mohl být považovaný za diskutabilní, jsou
face-to-face rozhovory. Ty jsou výhodné především z hlediska vysoké návratnosti
odpovědí, ale na druhou stranu mohou získané informace být zkreslené, jelikož
dotazovaní se chtějí před dotazovatelem prezentovat v lepším světle a
tudíž mohou podávat nepravdivé informace.
Sociální sítě, které tvoří virtuální komunity, se značně rozmáhají
a lidé „na nich“ tráví čím dál více času. V současnosti není v České
republice přímo téma studentských demonstrací aktuální, ale stále se hovoří o
zvyšujícím se vlivu nových médií na politické dění v zemi. Dobrým
příkladem mohou být prezidentské volby ČR v roce 2013. Samotní politici si
uvědomují tento trend a během prezidentských kampaní nechybělo užití Facebooku, Twitteru a dalších podobných kanálů.
Zdroje:
[1] The Economist. (2011). The americas: Marching on; protests in Chile. 399,
48-49. Dostupné na http://search.proquest.com/docview/873720351?accountid=17203.
[2] Valenzuela,
S., Adriaga, A., Scherman, A. (2014). Facebook,
Twitter, and Youth Engagement: A Quasi-experimental Study of Social Media Use
and Protest Behavior Using Propensity Score Matching. International Journal
of Communication 8. 2046-2070.
No comments:
Post a Comment