Pushback: Expressions of resistance to the „evertime“ of constant online connectivity
by Stacey Morrison and Ricardo Gomez
Žijeme v době kdy každého z
nás denně zahlcují miliony informací, na které je člověk nucen
reagovat a nějakým způsobem je zpracovat. Od rychlosti a „kvality“
zpracování informací se pak odvíjí i naše vztahy, práce,
rodina a domov. Nepochybně u každého pracovního pohovoru se vás
zeptají, jestli znáte dotyčnou firmu. Pokud odpovíte nesprávně,
jste z kola ven. Podobně se také bude zlobit vaše přítelkyně,
pokud zapomenete na její narozeniny. Protože je nutné si pamatovat
a zpracovávat čím dál více informací, tak se člověk naučil
využívat různé technologie. Kdo nemá přístup k internetu
jakoby dnes nežil, a kdo nemá mobil, tak není člověk.
Samotný přístup k těmto
„pomocným“ technologiím se stal natolik prosazovaný a žádoucí,
že se stal nedílnou součástí lidského života, bez nějž by si
málokdo svůj život dovedl představit. Asi nejlépe je to vidět
na teenagerech, kteří mají od rána u sebe telefon s fejsbůkem,
ze kterého se neodpojí ani ve škole na hodině tělocviku, a ani
doma. Tam na ně navíc čeká ještě televize a počítač. V této
souvislosti se již hovoří o neustálém online připojení, kdy
jsou lidé internetem doslova pohlceni na každém kroku. Čeho je
však moc, toho je příliš, jak se zpívá v jedné populární
písničce, a pro některé internetové nadšence již pohár
přetekl. Někteří lidé se tomuto technologickému přetížení
(z orig. Technological overload) začali vzpírat. Tzv. Pushback
je forma odporu, kdy se uživatelé snaží internet zatlačit zpět
do určitých mezí. Tomuto fenoménu se ve své práci (Pushback:
Expressions of resistance to the „evertime“ of constant online
connectivity) věnují i Stacey Morrison a Ricardo Gomez.
Ricardo Gomez je emeritním
profesorem washingtonské univerzity informačních studií, přičemž
se soustředí na používání informačních a komunikačních
technologií v mezinárodním kontextu, a také na jejich důsledky
zj. v sociální dimenzi. Této problematice se věnuje již od
ukončení svých studií v Kanadě v roce 1992. Mezi jeho studenty
se řadí i spoluautorka této práce, Stacey Morrison.
Jako cíl práce si původně
dvojice autorů zvolila zjistit, jakou formu pushbacku lidé
nejčastěji upřednostňují. Záhy po zahájení výzkumu si však
přidali druhý cíl, totiž zjistit motivaci, která uživatele vede
k omezování užívání technologií. Posloužit jim k tomu měly
jednak internetové blogy samotných uživatelů, jednak populární
média (tisk, televize atd.), a dále také akademická literatura.
Všechny tři zdroje zvolili zhruba ve stejném poměru. Autoři
zvolili metodu systematického zkoumání každého zdroje, v němž
určili vždy primární motivaci a způsob jednání, a případně
i tyto sekundární atributy. Z nabytých poznatků poté vytvořili
přehledné grafy a vyvodili závěry.
Co se týče zdrojů samotných,
tak v každém druhu autoři vysledovali určité pevládající
leitmotivy. U blogů se především jednalo o dva, kritickou reflexi
svých vlastních skutků a chvástáním se před ostatními
uživateli. Zatímco v prvním případě si uživatelé blogu silně
uvědomovali absurdnost situace kritiky moderních technologií
pomocí jiné moderní technologie, tak v druhém případě šlo
přispěvatelům hlavně o zviditelnění sebe sama.
V případě masových médií
autoři naráželi na značný problém nevěnování se problematice
samotné. Pokud však média vybrala a zveřejnila nějakou zprávu,
jednalo se spíše o průzkumy a názory. Pozitivum však Gomez a
Morrison vidí v upozorňování na zajímavé studie a projekty,
které by jinak nebyly vidět.
Akademická literatura, kterou
autoři zvolili se zabývala zj. teoriemi a terminologií,
psychologickým aspektem moderních technologií, a také přímo
pozorováním společnosti. Zde se objevovali termíny jako upouštění
od techniky (withdrawing), filtrování (filtering), ale také
závislosti, strachu, emocí a spokojenosti.
Ve čtvrté části práce
autoři definují pět nejčastějších motivací k pushbacku, a
podobně také pět jeho forem, které nalezli ve vybraných
zdrojích.
První motivací je dle Gomeze
emoční nespokojenost. Strach a vztek, často
doprovázené zklamáním jsou důvodem, proč někteří lidé mažou
své účty na facebooku a vyhazují své mobilní telefony.
Druhým
důvodem jsou vnější hodnoty, ať už se jedná o
politické, náboženské, či morální imperativy. Sem autoři
zahrnuli strach z konzumerismu, ale také různá přesvědčení,
která podporují jednání „z očí do očí“. Třetím
motivačním prvkem bývá snaha o znovunabytí kontroly
nad svým časem. Lidé často cítí, že ztrácí kontrolu nad svým
životem, a že jsou o čas okrádáni. Toto se týká zejména
sociálních sítí, na kterých jsou lidé schopni surfovat celé
hodiny, aniž by odešli od monitoru. S tímto bodem souvidí i bod
následující, totiž závislost. Několik jedinců se
totiž v průzkumu jasně označilo za závislé s tím, že si
nejsou schopni pomoci.
Posledním bodem je strach z porušování
soukromí. Lidé o sobě na internetu sdělují neuvěřitelné
množství informací, ať už se jedná o emailovou adresu, číslo
účtu v internetovém bankovnictví, nebo oblíbený koktejl. A ač
jsou tyto informace roztříštěny po desítkách různých serverů,
stále jsou tam všechny dostupné, a například takový Google
skladuje každou informaci, kterou dostane do ruky.
Z přidružené tabulky
vyplývá, že se k omezení technologií odhodlalo 30% lidí právě
kvůli emoční nespokojenosti.
Co se týče samotné formy
pushbacku, tak je situace trochu odlišná. Převážná většina
všech lidí totiž volí způsob adaptace. Celých 71
% lidí upraví svoje chování s cílem snížit svoji
nespokojenost. Dobrovolně omezují svůj čas trávený na
internetu, nebo používají pouze vybraná média, např. email
namísto chatu atd. Někteří lidé také volí formu „falešných“
účtů (na emailu, sociálních sítích atd.), aby omezili objem
zpracovávaných informací a zabránili také nevyžádané poště,
či zneužívání dat.
Druhou formou pushbacku je
kolektivní rozhodnutí skupiny lidí, kteří se
rozhodnou nějakým způsobem regulovat užívání svých
technologií. Často si takto skupina lidí na čas vypíná své
mobilní telefony a tablety. Na oblíbenosti také získávají
nepřipojené (z orig. unplugged) párty a svatby, jejichž účastníci
jsou naprosto bez přítomnosti moderních technologií.
Třetí formou pushbacku je
technické řešení problému. Lidé si namísto
chytrého telefonu koupí klasický, na kterém jim nehrozí, že by
trávili hodiny na sociálních sítích, protože to prostě
neumožňují kapacity telefonu. K podobným opatřením se také
uchylují rodiče, kteří svým dětěm omezují přístup na určité
webové stránky, nebo jim přímo omezují dobu, po kterou mohou
např. počítač používat.
Čtvrtou formou pushbacku je
poněkud extrémní reakce „zpátky do lesa“, jak
to nazývají autoři článku. Podstatou tohoto přístupu je
absolutní vzdání se jakýchkoliv moderních technologií, či
alespoň jejich přísnému omezení. Tento způsob je často
součástí léčebné terapie.
Poslední formou chování je
tvrzení, že používání moderní techniky je
naprosto přirozené, a nikterak neovlivňuje kvalitu
života.
Z předchozích poznatků
autoři vyvodili několik závěrů. Ačkoli většinu lidí k
omezení internetu a techniky vedou emoce a nespokojenost, způsob
který volí je naprosto racionální. Ať už se jedná o záměrné
ignorování vybrané techniky, nebo cílené omezování času.
Dvojice autorů také zjistila, že lidi často motivuje více
faktorů, například emoce spojené s cílem ovládnout svůj čas
nebo zabránit případné závislosti. Z výzkumu také vyplývá
zajímavý fakt, že pouhý zlomek všech lidí, kteří se odhodlali
k pushbacku, se obává o své citlivé údaje a jejich případné
zneužití. Připomínají zde Snowdenovu aféru ze Spojených států,
která byla velice medializovaná, avšak vzbudila pouze pramalý
efekt mezi uživateli. V neposlední řadě autoři práce upozorňují
na technologický paradox spojený s moderní technikou. Ta byla
vytvořena, aby odpovídala lidským potřebám a touhám, avšak
mnoho lidí činí spíše nespokojenými a nešťastnými.
Problém moderních technologií
a jejich dopadu na lidskou společnost je téma celosvětově velice
aktuální. Pokud bychom nechali stranou psychologickou stránku
věci, stále nám zde zbývá problém obřích společností,
jakými jsou Facebook a Google. Tyto společnosti každým rokem
rostou o desítky procent a začínají kontrolovat velkou část
internetového prostoru, spolu s velkým množstvím citlivých dat
milionů uživatelů. Snowdenova aféra nám ukázala rizika tohoto
systému. Na jedné straně urychlení jednání mezi lidmi, na
straně druhé možnost pro kohokoliv zjistit si o komkoli cokoliv.
Kromě toho zde navíc zůstává otázka neproduktivního trávení
času, což by mohlo vést k celkovému úpadku lidské společnosti.
původní článek dostupný zde
původní článek dostupný zde
No comments:
Post a Comment