Friday, November 21, 2014

Kolektivní inteligence na příkladu reality show SURVIVOR

Velmi mě zaujala kniha Convergence Culture od Henryho Jenkinse[1]. Jedna z kapitol knihy sejmenuje Spoiling Survivor, The anatomy of knowledge Community.
Obal knihy od Henryho Jenkinse
Zdroj: http://www.amazon.com/Convergence-Culture-Where-Media-Collide/dp/0814742955
 A zabývá se výzkumem kolektivní inteligence, ke kterému si autor vybral fanoušky jedné z prvních reality show Survivor.
 U nás vysílá pod názvem Kdo přežije. Pořad se od roku 2000 stále natáčí a vzniká už 22. Série. Prvních 11 sérií se vždy umístilo mezi deseti nejsledovanějšími vysíláními.[2] Nejen v USA má vysokou sledovanost hlavně kvůli tomu, že vítěz získává cenu milion dolarů. Všichni účastníci natáčení, jsou vázáni smlouvami a nesmí prozradit jméno vítěze série, ani žádné další informace, jinak by jim hrozila pokuta. V televizi je pořad vysílán tak, aby se divákovi zdálo, že se vše odehrává živě. Účastníci natáčení mají zakázáno veřejně vystupovat, dokud je série vysílána.
Survivor, který vysílá společnost CBS je tak oblíbený, že výsledky jsou hlášeny i na konkurenčních stanicích. Vše je do detailů promyšlené tak aby se pořad přizpůsobil věku internetu. Tak aby vyvolával v divákovi zvědavost a chuť o výsledku přemýšlet, diskutovat, nebo i kritizovat. Protože i špatná reklama, je reklama.
 Autor knihy Henry Jenkins je někdy označován jako McLuhan 21. Století. Dalo by se tak říct, že je nejvýznamnějším teoretikem komunikace jako takové.
Je autorem celé řady odborných knih, které se zabývají jak médii obecně tak i konvergencí. Některé jeho publikace mají velmi zajímavé názvy. Například: From Barbie to Mortal Kombat: Gender and Computer Games., Quentin Tarantino's Star Wars? Digital Cinema, Media Convergence, and Participatory Culture., nebo Hop on Pop: The Politics and Pleasures of Popular Culture .[3]
Je hlavním tvůrcem projektu New media literacies, který se snaží zprostředkovat studium médií široké veřejnosti a to hlavně tak, aby se lidé dokázali orientovat v současném světě nových médií.[4]
Jenkins se také aktivně účastní každoročního Convergence culture konsorcia, kde se dva dny přednáší a diskutuje na téma vzájemných vztahů, médií, značek a publik. [5]

Henry Jenkins
Zdroj:http://henryjenkins.org/aboutmehtml
Vrátíme se zpátky k reality show Survivor,  je totiž skvělým příkladem toho, jak funguje kolektivní inteligence. Skalní fanoušci, kteří si říkají Spoilers, od anglického slova spoil – tedy kazit, jsou dokonce schopni vycestovat do místa, kde by se podle nich měla natáčet další série. Snaží se zjistit, kdo přežije ještě dříve, než se to ostatní dozví v televizi a jsou schopni tomu obětovat téměř cokoli.
Fanoušci si začali vyměňovat informace na různých fórech, jedním z prvních a nejznámějších je Survivor sucks[6], tento název vypovídá o tom, že fanoušci se snaží od série distancovat, ukázat že jsou mentálně na výši a že jsou vždy napřed před producenty soutěže. Přitom jsou vlastně pořadem pohlceni a zajímají se o něj mnohem více než běžný divák.
Například sledují satelitní fotografie a snaží se z nich poznat, kde by se mohl nacházet základní tábor show. Někteří z nich sledují nahrané série pořád dokola a snaží se najít skryté informace. Proč tohle všechno vlastně dělají? Chtějí mít pocit, že jsou chytřejší než tvůrci sérií? Nebo je výsledek opravdu tolik zajímá, že nechtějí čekat?
Jenkins se ptal přímo fanoušků, kteří se hledání informací o show věnovali. Jednoho z nich k extrémnímu fanouškovství vedl prý zájem o exotické destinace a lidi, dalšího bavil proces získávání informací, je to prý to samé jako sázení na dostizích. Člověk na fóru napíše svůj názor a pak čeká, jestli se opravdu trefil. Autor knihy se však domnívá, že hlavní příčinou jejich chování je touha po pozornosti.
Dalo by se říct, že se jedná spíše o potřebu kontaktu, který se v dnešní době odehrává u mnoha jedinců spíše na internetu. Lidem chybí pocit, že někam patří, jsou vykořenění. Žijí odděleně od svých rodin, například kvůli práci.
Proto vznikají nové sociální skupiny, kam se jednotlivci hlásí dobrovolně na základě svých vlastních zájmů. Televizní vysílání je jedním z hlavních témat konverzace celkově. Na televizi se dívá přeci každý. Tak proč svoje postřehy a názory sdílet jen s rodinou a přáteli, když se můžu díky internetu pochlubit celému světu.
Česky kažení, anglicky přirozeněji znějící spoiling, vzniklo, jak jinak než, v USA.  Televizní stanice totiž vysílali seriály na západním pobřeží o 3 hodiny dříve něž na východním a to kvůli časovému posunu. Tak si natěšení fanoušci začali vypomáhat po síti. Některým však vadilo, že mají možnost dozvědět se, co se v seriálu bude dít, a tím se jim zkazí následné sledování. Proto se příspěvky s touto tématikou začali označovat jako Spoiler. Aby se každý mohl svobodně rozhodnout, zda bude číst dál.
Pierre Lévy si myslí, že kolektivní inteligence by jednou mohla nahradit politickou moc. A že se k tomu v současné době vytvářejí vhodné podmínky. Když by se totiž například skalní fanoušci show Survivor, vrhli například na záškodnické kažení vlády, mohli by mít velkou moc.
Lévy je uznávaným kanadským profesorem, zabývajícím se kulturou a médii, který napsal celou řadu knih věnujících se tomuto tématu. K nejvýznamnějším patří Collective Intelligence , Becoming Virtual, Cyberculture  a The Semantic Sphere. [7]
Pierre Lévy
Zdroj: http://pierrelevyblog.com/about/
V našem prostředí je míra vlivu kolektivní inteligence dobře vidět na Facebookovém hnutí Stydím se za svého prezidenta, které sice vniklo už 26. ledna 2013, ale většinu fanoušků získalo až po sprostých výrocích současné hlavy státu Miloše Zemana. Stránka má aktuálně necelých 48 000 fanoušků, kteří si vyměňují své názory, nebo prostě a jednoduše sdílejí své komentáře, o kterých si myslí, že jsou vtipné a inteligentní. Například: ,,Náš prezident je Spussytel[8]
placka na protest proti Zemanovi
Zdroj:  http://www.badgelabs.cz/stydim-se-zelena
Další reakcí na nepříliš reprezentativní chování prezidenta je manifestační online petice, ke které se už přihlásilo necelých 93 000 lidí, u petice je připojeno téměř 16 000 komentářů k dané problematice, které se týkají Zemanovi minulosti, ale i jiných poznatků a prohlášení. O kterých mezi sebou diskutují například, jestli a proč je prezident zločincem. Tvůrci petice mají cíl získat více než 2 717 405 podpisů. Přesně tolika hlasy byl totiž Zeman zvolen v přímé volbě prezidentem. Vzhledem k malému počtu hlasů to zatím vypadá, že v našich podmínkách se revoluce s pomocí kolektivní inteligence konat nebude.[9]

























[1] JENKINS, Henry, Convergence Culture, Where old and new media colide,. New York: NEW YORK UNIVERSITY PRESS, 2006, ISBN: 978-0-8147-4281-5
[2] Auto neuveden, Kdo přežije Borneo, Web, 2014, FTV Prima spol. s.r.o., Aira Group, [cit. 2014-11-20, 11:16 EST]
[3] Henry Jenkins, The oficial webblog of Henry Jenkins , Web, Henry Jenkins,  , [cit. 2014-11-20, 10:15 EST]

No comments:

Post a Comment