Tento
článek shrnuje vědeckou práci José van Dijck a Thomase Poella: „Making Public
Television
Social?
Public Service Broadcasting and the Challenges of Social Media.“, která byla
publikována 21.března 2014 v časopise Televison & New Media.
Oba
autoři pochází z Nizozemska. José Van Dijck je profesorkou mediálních
studí na amsterdamské univerzitě. Zabývá se především obecným zkoumáním
mediálních technologií, sociálních médií a televize. Thomas Poell pracuje
jako asistent profesora nových médií a digitalní kultury na též univerzitě.
Zabývá se především sociálními médii a transformací veřejné komunikace.
Článek
zkoumá, jak vzestup sociálních médií ovlivnil evropské veřejnoprávní vysílání,
a to zejména ve Spojeném království a Nizozemsku. Jedná se o teoretickou
vědeckou diskuzi, která pracuje s konkrétními příklady dvou pořadů
vyrobených britskou televizí BBC a nizozemskou VPRO. Autoři diskutují o
veřejných hodnotách a jejich přeměně v průběhu posledního desetiletí, kdy
svou pozici v mediálním světě posílila takzvaná sociální média. Poukazují
na snahy veřejnoprávních médií přilákat díky sociálním sítím a novým
multimediálním platformám mladé diváky a mladé tvůrce.
Veřejnoprávní televize a vzestup sociálních sítí
Garantovaný
zákonný prostor, který byl skoro všem veřejnoprávním médiím v evropě
přidělen, jim dával za úkol informovat, vzdělávat a bavit rozmanité publikum a
zapojit je do veřejných debat. V posledních letech sociální média napadla
exkluzivní práva veřejnoprávních televizí zapojit diváka jako „sociálního“
účastníka. Otázka vznesená v první části je následující: Jak veřejnoprávní
televizní vysílání reagovala na výzvy sociálních médií, která „napadla“ jejich
základní ústavní povinnosti? K odpovědi na tuto otázku je nejprve důležité
se podívat na historické soutěžení veřejnoprávních televizí s komerčními,
která po deregulaci médií v roce 1980 získala většinový podíl na trhu.
Řada veřejnoprávních televizí tehdy odpovídala tím, že zařadila na program
napodobeniny pořadů komerčních televizí jako různé talentové soutěže a
reality show. Komerční televize si stěžovaly, že se jedná o vysílání
obsahu bez veřejných hodnot. Tento „konkurenční boj“ zanechal veřejnoprávní
televize otřesené a další konkurence přišla dříve, než se očekávalo.
Na
počátku 21. století, vzniklo mnoho interaktivních platforem. Rozmohly se online
služby na uživatelsky generovaný obsah (User Generated Content). Facebook,
Twitter, Youtube nebo Flicr umožnily lidem chatovat, blogovat a zveřejňovat
fotografie i videa v reálném čase a daly lidem neomezený a bezplatný
přístup k online výrobě a distribuci audiovizuálního a textového obsahu.
To všechno znamenalo pro veřejnoprávní televize začít uvažovat o zařazení
sociálních sítí do své tvorby pro nadcházející roky.
Většina
sociálních sítí v začátcích neměla jasné podnikatelské záměry, nevyužívaly
se komerčně až na pár bannerů s reklamou. Tato média se však během krátké
chvíle proměnila v plošně řízená a hojn komerčně užívaná. V důsledku
toho začala být většina těchto médií ovládána hrstkou nadnárodních korporací
jako je Google (majitel Facebooku a YouTube). Autoři zde
v souvislosti s tím přicházejí se zajímavým termínem, který by se dal
volně přeložit jako „ekosystém spojených médií“ (v originálním znění ecosystem
of connective media) a tvrdí, že tento ekosystém ponechává jen malý nebo vůbec
žádný prostor pro nekomerční, neziskové, nebo dokonce veřejné platformy.
Použití sociálních sítí a v praxi veřejnoprávních médií
V roce
2004, BBC vydala zprávu o politickém zavedení digitalizace veřejnoprávního
vysílání, jako
prostředku na podporu spolupráce vytváření obsahu a růstu zapojení uživatelů. Schválila také možnost většího podílu obsahu generovaného uživateli ve svém programování a v roce 2005 stvořila HUB, kde vybízela občany k zaslání audiovizuálního záznamu, místo komentáře, které uživatelé zasílali v hojném počtu. Přestože web 2.0 pomohl získat více informací od uživatelů, na přemýšlení a práci redaktorů to nic nezměnilo. Redaktoři a editoři se stali uživateli a hlavními přispívateli sociálních sítí svých organizací a ta teď podléhají stejnému schvalování a tvorbě jako ostatní kanály.
prostředku na podporu spolupráce vytváření obsahu a růstu zapojení uživatelů. Schválila také možnost většího podílu obsahu generovaného uživateli ve svém programování a v roce 2005 stvořila HUB, kde vybízela občany k zaslání audiovizuálního záznamu, místo komentáře, které uživatelé zasílali v hojném počtu. Přestože web 2.0 pomohl získat více informací od uživatelů, na přemýšlení a práci redaktorů to nic nezměnilo. Redaktoři a editoři se stali uživateli a hlavními přispívateli sociálních sítí svých organizací a ta teď podléhají stejnému schvalování a tvorbě jako ostatní kanály.
Postupem
času, kdy se ze sociálních médií stal převážně komerční prostor, se
veřejnoprávní média začala uchylovat k opatřením, jak s nimi
v praxi zacházet. V roce 2010 BBC nejprve zavedla soubor směrnic o
sociálních médích, které mají zaměstnancům pomoci balancovat mezi veřejným
obsahem BBC a komerčními záměry Facebooku a Twitteru. Tyto směrnice a příručky
byly pečlivě zpracovány tak, aby popsaly mocné pozitivní účinky sociálních sítí
obecně a zároveň upozornily profesionály na obchodní mechanismy, které jsou do
těchto nástrojů vloženy.
Setkání veřejného a sociálního: experimenty v televizním obsahu
V
roce 2011, BBC zahájila Up For Hire, formát televize, který zahrnoval prvky
sociálních médií. Up for hire byl živý pořad řešící jednu
z nejpalčivějších otázek ekonomiky Spojeného království: nezaměstnanost
mladých lidí. Pořad se vysílal živě 5x týdně a to na BBC3, Radio 1, speciálním
blogu , stránkách Facebook a Twitter. Během živých debat ve studiu byli
televizní hosté ve styku s publikem ve studiu i doma. Čtyři mladí
soutěžící usilovali o skutečné zaměstnání, které bylo hlavní výhrou
v soutěži. Každá z pěti show se soustředila na konkrétní téma od
nastartování vlastního businessu po hledání práce bez předchozích zkušeností.
Tvůrci pokládali různé otázky týkající se zaměstnanosti mladých (Mají brát
firmy mladé lidi vážně?) a na tyto otázky potom mohlo reagovat i publikum.
Střet prvků sociálních médií a prvků masových médií se projevoval různě.
Studiové rozhovory byly proložené videoklipy, které byly dostupné i online a do
studia chodili experti z praxe a celebrity, aby pomohli soutěžícím
vylepšit své dovednosti a vystupování. Dalším prvkem bylo živé promítání tweetů
od diváků za lidmi ve studiu, které občas byly přečteny nahlas. Tweety
často sloužily jako protiváha k pozitivním příběhům ve studiu. Například
živé příběhy úspěšných mladých podnikatelů střídaly tweety jako: „Ráda bych začala
podnikat, ale jako samoživitelka mám strach, že jde o příliš velký risk.“ I
když se zdálo, že se jedná o náhodný výběr příspěvků, byl před zveřejněním
pečlivě editován tak, aby byly zveřejněny jen příspěvky, které působily jako
protiváha dění ve studiu, nebyly útočné, zoufalé nebo sprosté. Toto ukazuje na
upřednostňování vlastních redakčních praktik nad algoritmy twitteru, při
používání této sociální sítě ve vysílání.
Někteří
kritici BBS vyčítali, že vkládá osud lidí hledajících práci do rukou veřejnosti
a obvinili ji ze senzacechtivosti. Na toto BBC odpověděla tak, že Up for Hire
byl spíše dokumentární než soutěžní formát a že na to byli všichni soutěžící
upozornění. Rozhodně ale tato směs formátů donutila BBC zamyslet se nad tím,
jak bude jejich obsah na webu vystupovat. Například na webu pořady byla
k dispozici série 9 krátkých videí „jak si najít práci“. Tato videa byla
vytvořena ve spolupráci s BBC Learning a byla distribuována spíš na webu
BBC než na YouTube. Kromě toho také BBC spolupracovala na vytvoření „Get
Yourself HiredT“, který si mohli zájemci zkusit na webu.
V souladu
s pokyny BBC o užívání sociálních sítí byl tento web v provozu
několik let a je zde vidět velká snaha o udržení vztahů s diváky pořadu i
po jeho skončení. Snaha BBC kombinovat multiplatformní formy zaměřené na
uživatele s redakčním úsudkem veřejnoprávního média má za následek
hybridní, experimentální formu. Podobný mix veřejného a sociálního můžeme
pozorovat také na nizozemském příkladu.
Na
jaře 2013 se veřejnoprávní televize VPRO rozhodla vysílat 4 živé edice
experimentální show Upload TV3. Cílem pořadu bylo seznámit diváky
s nejlepšími webovými videi a podpořit tak obsah generovaný uživateli jako
novou kulturní formu. Podobně jako Up for Hire od BBC se pořad snažil
kombinovat funkce sociálních médií (Twitter příspěvky, které ukazují obsah
nahraný diváky) a živé diskuze přes Google Hangouts , s klasickými
rozhovory hostů ve studiu, televizními soutěžemi a předem nahranými rozhovory s hvězdami
YouTube. Na rozdíl od BBC, se VPRO snažila spíš přilákat mladé tvůrce a
propagovat jejich tvorbu napříč mediálními kanály. Ve snaze sblížit sociální a
veřejné se UploadTV snažila propojovat ukázky produkce celebrit s tvorbou
běžných občanů.
Obnova „veřejného prostoru“ v prostředí sociálních médií
Veřejný
prostor byl dříve výsadou pouze veřejnoprávních médií. Po vzestupu sociálních
sítí je tedy potřeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem budou veřejné hodnoty
zachovány a prezentovány i mimo veřejnoprávní média. Někteří vědci tvrdí, že
toto není možné, jiní si myslí, že veřejné hodnoty se v průběhu let a
s vývojem médií vyvíjí také a že mohou být zachovány i v jiných
typech médií než v těch veřejnoprávních. Výroba obsahu veřejné
služby mimo média veřejné služby totiž není nic nového. Samostatné výrobní
firmy vyrábí obsah pro veřejné vysílací organizace po mnoho let. Evropské
veřejné subjekty televizního vysílání běžně získávají svůj obsah z tří hlavních
zdrojů: buď produkují sami, nebo přesouvají produkci do (komerční) společnosti
nebo si koupí obsah od zahraničních výrobců (reklama nebo jiné veřejné služby
televizního vysílání).
Hovoří
se zde také o vzrůstající popularitě takzvaného crowd-fundingu, tedy podpoře
nezávislých projektů od občanů (spousta lidí přispěje malou částkou). I tímto
způsobem mohou být veřejné hodnoty a veřejný prostor zachovány, aniž by byly
vyrobeny na půdě veřejnoprávních organizací.
Diskuze
V průběhu
posledního desetiletí došlo k vzestupu zcela nového typu média a mediální
svět se s nimi musí potýkat čím dál více. Sociální sítě už neslouží jen
běžným uživatelům internetu, ale převážně velkým firmám. Televize je na ústupu,
většina mladých lidí tráví čas u počítače a jiných médií. Televizím tedy
nezbývá, než se s novými médii spojit a začít je užívat ve svůj prospěch.
Veřejnoprávní televize to mají díky veřejným hodnotám jen o něco těžší.
Aktuální situace v ČR
V České
republice vzrůstající trend sociálních sítí vidíme také, ne ale v takovém
měřítku jako v zahraničí. Česká televize – jediná veřejnoprávní televize u
nás sice používá Facebook a Twitter, nezahrnuje ho ale do vysílání tak
intenzivně, jako to udělala BBC a VPRO. Zahrnutí příspěvků diváků na
Facebooku můžeme v České televizi vidět jen ve zprávách o počasí, kam
mohou diváci zasílat aktuální fotografie ze svých měst nebo při povodních, kdy
diváci mohli vkládat fotografie postižených oblastí přímo do mapy a tím
informovat ostatní. Jedná se tedy o celkem čistou formu užití sociálního média,
kde by neměl vyvstat problém s ohrožením veřejné hodnoty.
No comments:
Post a Comment