Sunday, November 23, 2014

Fotografem dnešní doby



Následující text je sumarizací článku, který byl pod názvem Co-creation and Participation as a Means of Innovation in New Media: An Analysis of Creativity in the Photographic Field v srpnu 2014 publikován na International Journal of Communication. Jeho autory jsou Edgar Gomez Cruz z univerzity v britském Leedsu, kde pracuje jako vědec na fakultě performance, obrazového umění a komunikace, a Gemma San Cornelio Esquerdo z univerzity v Barceloně, kde působí na fakultě Komunikace a Informací jako člen výzkumné skupiny Mediaccions. Jejich článek pojednává o světě amatérské fotografie v nových médiích. Text článku je syntézou teoretických přístupů k pojmu co-creation a praktického sledování skupiny 16 amatérských fotografů z Barcelony, které spojovalo členství v několika sociálních sítích a prezentace fotografií na Flickru. Termín co-creation lze přeložit jako zapojení spotřebitelů či potenciálních zákazníků do procesu tvorby produktu, reklam a komerční komunikace obecně.

Co-creation

 Z hlediska produkce v nových médiích je vztah mezi uživatelem a průmyslem dvojí. Na jedné straně konzument se snadno stane tvůrcem, což s sebou přináší velké možnosti vlivu na nejen své oblíbené produkty, ale také přímo na celé společnosti. Na straně druhé, i když mnoho společností tento vliv podceňuje, alespoň příležitostně využívají sociální produkce ke zvyšování svých zisků. Je však nutno se na věc dívat z jiného úhlu. Obsah generovaný uživateli v běžných médiích nepodléhá regulacím, politickému vlivu aj., takže pro spoustu médií je cenným nástrojem.

Mnoho výrobců využívá možnosti zapojení svých zákazníků k vylepšování svých produktů. Vždy je však brán v potaz pouze onen finální produkt. Motivace, kontext vzniku, proces kreativity zůstávají upozaděny. Autory studie však zajímá právě proces vzniku. Kooperace vyžaduje alespoň dva subjekty. Lze definovat tři možné kombinace:
·       Uživatelé kooperativně spolupracující
·       Uživatelé účastní na industriálních projektech
·       Výrobci spolupracující s uživateli
Zahrnutí veřejnosti v kulturní produkci je již dlouhotrvajícím procesem na rozličných polích od moderního umění po literaturu či žurnalistiku s různou mírou zapojení se. Vysoká úroveň účasti a zároveň relevantnost přispívání jsou klíčové faktory, díky kterým mohou např. moddeři skutečně změnit hru, či stejně tak fotografové svou kreativní tvorbou a nápady měnit vlastnosti budoucích zařízení, výrobci podle nich mohou implementovat nové funkce, či upravit stávající.

 

Motivace

Motivace v kooperativních projektech může být na základě psychologie rozdělena na motivaci vnitřní a motivaci vnější. Vnější motivací rozumíme hlediska ekonomická či sociální, vnitřní pak altruismus či prosté potěšení z dané činnosti. V našem případě můžeme zjednodušit motivaci do dvou typů: vidinu finančního ohodnocení a kulturní přínos.
Ne vždy je možné identifikovat důsledek uživatelské tvorby. V čem tkví přínos obsahu tvořeného koncovými uživateli na stránkách jako je YouTube či Flickr? Jakou roli zde hrají jednotlivé společnosti stojící za jednotlivými portály, když zde nejsou nikterak daná pravidla pro tvořený obsah? Příkladem střetu zájmů uživatelů a společnosti nám může být například změna podmínek pro užívání Instagramu v roce 2013. V těchto případech nelze jednoznačně identifikovat dopad aktivity uživatelů na jednotlivé produkty či společnosti samotné, ale inovace přichází…

 

Svět fotografie

V prostředí fotografie chápeme ko-kreativitu jako sadu neřízených praktik, které fotografy spojují – symboly, znalosti, nástroje. Ve světě fotografie nelze změnu z analogu na digitální formát chápat jako čistě záležitost výrobců fotoaparátů, ale je třeba vidět širší souvislosti. Digitální fotografie s sebou přináší potřebu paměťových médií, počítačů, softwaru, tiskáren atd.
Dlouhá léta existovaly v podstatě dva neslučitelné světy – profesionální a amatérské fotografie. Tyto byly dány jak dostupnými nástroji (fotoaparáty, objektivy a další příslušenství), tak využitím výsledných produktů (umělecká fotografie, žurnalistika). Tyto dva světy se začaly prolínat až s příchodem digitální fotografie a dostupnosti jak fotovýbavy, tak možnosti získávání výsledných produktů. Možnosti publikování byly dříve jasně determinovány profesionalitou autora, ale také do určité míry institucemi a jejich gatekeepery. Dnes však roste počet amatérských fotografů s kvalitními snímky exponenciálně.
Díky sociálním sítím mají lidé kde publikovat svou tvorbu a tak jejich zájem tvořit stoupá. Mění se i témata fotografií od dřívějších jednoduchých vzpomínkových fotografií rodiny na objekty každodenního života. Spolu se získáváním praktických dovedností, ale především díky socializaci skrze skupiny (společné procházky, události, ale i třeba fotografické soutěže) stoupá počet lidí, kteří, ač neprofesionálové, úspěšně prodávají své fotografie a stávají se experty. Flickr, ve spolupráci s Yahoo, se postupem času stal místem, kde lidé nejen své fotografie publikují, ale také si vzájemně radí.
Takového fotografa si lze třeba najmout a zaplatit mu výrazně méně peněz, než by stály služby opravdového profesionála. Jistě nelze toto doporučit na všechny příležitosti, svatbu či produktovou fotografii stále profesionál zvládá pravděpodobně lépe, ale je mnoho situací, kdy je tato cesta oboustranně výhodnější.
Svět nových médií je tak daleko méně strukturovaný a proměnlivý. Je to neustále se vyvíjející svět, jehož podobu mmj. právě tito amatérští fotografové spoluvytvářejí. Nelze však jejich úspěchy oddělovat od interakce s dalšími odvětvími – hardware, software, internet, chytré telefony atd.
Důsledek aktivity těchto „nízkorozpočtových profesionálů“ je nejen vliv na výrobce fotoaparátů, či počítačů, ale také nové možnosti firem, které v dřívějších dobách nehrály tak důležitou roli, jako jsou např. Sony, SanDisk, Apple, aj., či vznik nových služeb (Flickr, Instagram). Tento fenomén je platný celosvětově, nelze jej nikterak regionálně ohraničovat.

Celé znění článku je dostupné na http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/1902/1046, kde jsou zároveň uvedeny veškeré zdroje, se kterými autoři článku pracovali.