Ženy, šport a médiá: Keď sa ženy snažia dobehnúť mužov
Otázka rovnosti a postavenia žien v spoločnosti je pomerne často diskutovanou témou. Napriek mnohým snahám o rovnoprávnosť medzi oboma pohlaviami, v rôznych sférach sú ženy stále v nevýhodnejšej pozícii ako muži. A keď sa dostaneme do oblasti športu, ktorý sa berie za mužskú doménu, tento fakt platí dvojnásobne.
Článok Women, Social Media, and Sport: Global Digital Communication Weaves a Web publikovaný v najnovšom vydaní magazínu Television and New Media (Vol.15) sa venuje fenoménu sociálnych médií vo svete ženského športu. Jeho prvé vydanie bolo na internete zverejnené už v apríli tohto roku. Autorkou článku je Pamela Creedon, bývalá profesorka na Katedre žurnalistiky a masovej komunikácie univerzity v Iowe. Ako zástankyňa feminizmu sa vo svojom výskume špecializuje na nerovné postavenie žien v médiách. Na túto tému vydala viacero publikácií, ako napr. Women, Media and Sport: Challenging Gender Values (1994), Women in Mass Communication (2006), alebo The Edge of Change: Women in the 21st Century Press (2009).
Pamela Creedon.
Tak ako prvá z uvedených kníh, aj článok sa zameriava na pozíciu žien v športe a médiách. Autorka pritom skúma jednak ženy - športovkyne a ich (seba)prezentáciu v médiách, a na druhej strane ženy, ktoré pracujú v oblasti médií, najmä športového spravodajstva.
V prvej časti Creedon poukazuje na to, že sociálne média úplne ovládli najväčší športový sviatok roku 2012 - Olympijské hry v Londýne. Nielen diváci, ale i samotní športovci, tak vďaka nepretržitému využívaniu sociálnych sietí a zdieľaní aktuálnych informácií zo štadiónov, urobili z OH tzv. Digital Olympics.
Zdroj: Tweetreach.com
Zaujímavejšia je však kritika autorky k spôsobu, akým média prezentovali športovkyne vo svojom spravodajstve . OH v Londýne boli zobrazované ako veľký úspech smerom k zrovnoprávneniu mužských a ženských športovcov - po prvýkrát mali všetky krajiny zastúpenie oboch pohlaví, ženy navyše poprvýkrát súťažili vo všetkých disciplínach. Napriek tomu, ako Creedon poukazuje, v médiách prevládali v súvislosti so športovkyňami nad správami o výkonoch a víťazkách rôznych disciplín správy, ktoré vyvolávali určitú polemiku (ako napr. príkaz nosenia hijabu reprezentkám niektorých moslimských krajín, či konflikt na Twitteri medzi gólmankou USA Hope Solo a NBC analystkou Brandi Chastain).
Druhý problém, ktorému sa v článku Creedon venuje, je rovnosť pohlaví v športovom spravodajstve. Ako fakt uvádza, že až 90 % športových redaktorov predstavujú bieli muži a táto oblasť je tak stále v ich rukách. Pre dôkaz si nemusíme ísť ďaleko. Pozrime sa na dve najväčšie súkromné televízie na Slovensku. V TV Markíza tvoria moderátorskú dvojicu športových novín muž a žena. Ak sa však pozrieme na zloženie redakcie, nenájdeme v nej ženu žiadnu. Rovnako dopadneme v prípade TV Joj, muž a žena ako moderátori, no opäť žiadna žena na pozícii redaktorky. Čisto mužské osadenstvo tak rozhoduje, aké novinky zo sveta športu sa k tisícom divákom prostredníctvom televízneho a internetového vysielania dostanú. Zdá sa teda, že ženy majú možnosť preniknúť do sveta športového spravodajstva len ako pekný obal, ktorý vám esteticky spríjemní novinky zo sveta mužského športu.
Istú nádej na zmenu možno vložiť do spravodajstva na internete. Internet je schopný poskytnúť ženám viacej priestoru, ktorý v redakcii televízie alebo novín nedostanú. Autorka je však i voči tomu skeptická a volá po nutnosti ďalšieho výskumu. Verí však, že nielen médiá, ale i nasledujúce olympijské hry, ktoré sa budú konať o 2 roky v Riu, sa posunú k skutočnému zrovnoprávneniu žien vo svete médií a športu.
V kontexte ČR je všeobecne otázka rovnosti mužov a žien mierne v pozadí, pričom je navyše považovaná za ženský problém.[1] Na prvom Kongrese žen - nejen pro ženy, ktorý sa konal v roku 2013 v Prahe, vznikla rezolúcia, v ktorej sa ženy zhodli, že dúfajú v spoločnosť:
„…kde není nic divného na tom, že se premiérkou nebo prezidentkou stane žena
… která rozvíjí talenty žen stejně jako mužů a plně využívá jejich potenciál
… kde je ženská práce hodnocena stejně jako mužská
… kde profese, ve kterých se koncentrují ženy, mají stejnou prestiž a finanční ohodnocení jako ty „mužské“ “.[2]
Otázkou je, či sa zrovnoprávnenie oboch pohlaví v budúcnosti odohrá na poli športu a športového spravodajstva. Bude talentu športovkyniam venovaný v médiách rovnaký priestor ako ich mužským kolegom (kvôli ich výkonom, nie kvôli nafoteniu nového kalendáru s nahými fotkami)? A dostanú sa ženy viacej k vytváraniu obsahu športových správ? Sociálne médiá otvárajú ženám so záujmom o túto oblasť nové možnosti, takže záleží na nich, akým spôsobom ich využijú.
ZDROJE:
Creedon, P.: Women, Social Media, and Sport: Global Digital Communication Weaves a Web. Television and New Media, December 2014 (15) http://tvn.sagepub.com/content/15/8/711.full.pdf+html
[1] http://www.mpsv.cz/files/clanky/960/vyzkum.pdf
[2]http://denikreferendum.cz/clanek/15782-kongres-zen-nabidl-vizi-jak-zlepsit-postaveni-zen-na-trhu-prace
No comments:
Post a Comment