Social media use and goals
after the Great East Japan Earthquake
Joo-Young Jung
Jak už název napovídá, studie se zabývá využitím
sociálních sítí za situace vyvolané zemětřesením, které v roce 2011
postihlo východní pobřeží Japonska. Spolu s následnou vlnou tsunami si
tato živelní katastrofa vyžádala na 20 tisíc lidských životů. Okamžitě po
prvních otřesech došlo k masivnímu přetížení všech pevných i mobilních
sítí a problematické bylo i zasílání textových zpráv. Jedinými informační
zdroji a komunikačními prostředky tak byly e-mailové účty a sociální sítě.
Autorka – univerzitní profesorka na International Christian University v Tokiu
– se ve své studii nejprve zabývá důvody pro využití těch kterých komunikačních
prostředků a vzájemnou interakcí mezi jejich uživateli. Dále zkoumá, jak se
lišilo porozumění situaci, především ve vztahu k okolnostem výbuchu v jaderné
elektrárně Fukushima, mezi respondenty, kteří čerpali informace z tzv.
starých médií a těch, kteří jako informační zdroje využívali média nová. Studie
byla provedena mezi univerzitními studenty přibližně měsíc po katastrofě.
Masová média a sociální sítě
v krizových situacích
Většina takovýchto situací se týká omezeného území či
počtu lidí, proto v první chvíli není vzdálenějším pozorovatelům zřejmé,
co se přesně děje, masová média jim tak zprostředkovávají nejrychlejší a
nejefektivnější cestu k informacím přímo od zdroje. Televize a rádio zprostředkovávají
audiovizuální vhled do děje, internet poskytuje detailnější dokreslení. Tak
tomu bylo i v případě Japonska – ačkoliv i obyvatelé Tokia a velké části
Japonska zaznamenali silné otřesy, nebylo zprvu vůbec jasné, jaké magnitudy
zemětřesení dosáhlo a jak vážná bude situace na východním pobřeží ve vztahu k případné
tsunami. Prvotní je tak především snaha pochopit nastalou situaci a z množství
zdrojů si udělat objektivní obrázek o nastalé události.
Podobnou úlohu jako masová média mohou suplovat i sociální
sítě. Informace jsou často nepřesné a neobjektivní, neboť nejsou dostatečné
obecné a přijatelné pro širší okruh příjemců, nicméně je jich velké množství,
jsou zásadně lokální a dostatečně konkrétní, proto určitým jednotlivcům mohou
poskytnout informaci přesnější. Úloha sociálních sítí je tak v těchto situacích
nejen komunikační, nahrazující nefunkční telefonní sítě, ale rovněž informační.
Samotný výzkum
Dotazníkový výzkum se uskutečnil na vzorku 225
univerzitních studentů se 72% zastoupením žen, s průměrným věkem 19 let. Dotazník
k nahlédnutí zde.
Hlavní okruh otázek mířil na konkrétní sociální
médium, které respondenti v různých situacích používali, a dával za cíl
zjistit, zda se užití konkrétních médií lišilo v závislosti na tom, za
jakým cílem jej hodlali respondenti použít, tedy které médium používali ke
komunikaci a které jako zdroj informací.
Respondenti byli rovněž dotazováni na informační
zdroje ohledně výbuchu v jaderné elektrárně Fukushima, čímž autorka
sledovala interakci mezi uživateli nových a starých médií, tedy způsob, jakým
uživatelé sociálních médií pracovali s informacemi, které získávali z klasických
médií, jakou jsou televize, rozhlas nebo internet.
Výsledky
Jako nejpoužívanější se ukázala sociální síť
Facebook, a to u celé třetiny respondentů, poté Twitter a místní japonská sít
Mixi s podobným přibližně 22% zastoupením, přičemž zastoupení respondentů,
kteří sociální sítě nevyužívali vůbec, byl však jen o 3 procentní body nižší.
Co se týče samotného důvodu využití jednotlivých sociálních
sítí, ukázalo se, že v případě Facebooku a Mixi bylo hlavním důvodem zjištění,
zda jsou blízcí respondentů v pořádku a navázání prvotního kontaktu s nimi,
a to přibližně v 80 % případů, ať už aktivně, či pasivně, kdy respondenti
naopak ujišťovali své blízké, že jsou sami v pořádku. V případě Twitteru
byla na prvním místě snaha zjistit maximum informací o stávající situaci, a to
u 75 % respondentů.
V rámci komunikace s ostatními volilo 36
% respondentů Facebook, 23 % Mixi a 18 % Twitter, přičemž 20 % uvedlo, že
žádnou sociální sít nevyužívalo. Pokud se jednalo o zjišťování informací, vedl
naopak Twitter s 31% zastoupením, následovaný vždy přibližně s pětinovým
zastoupením Facebookem a Mixi. Za zmínku v tomto případě stojí i 7%
využití video kanálů.
V rámci porovnávání využíti starých médií v důsledku
souběžného získávání informací ze zdrojů médií nových se jako nejvýznamnější
ukázal rozdíl mezi čteností tištěných médií, kdy z těch, kteří nová média
nepoužívali, se vyslovilo pro tištěná média jako zdroj informací 45 %
respondentů, oproti 19 % v případě uživatelů nových médií.
Konečně mezi uživateli jednotlivých sociálních
médií se ukázalo, že jsou to především uživatelé Twitteru, kteří jej zároveň,
ve 40 %, považují za jeden ze dvou nejefektivnějších informačních zdrojů.
Závěry
Součástí dotazníku byla i otázka ohledně užívání
sociálních médií před katastrofou, přičemž z porovnání následného užívání
v den katastrofy vyplývá, že Twitter je v tomto ohledu
nejefektivnější, neboť většina respondentů sice v prvotní fázi užívala
především Facebook, nicméně uživatelé Twitteru mu zůstali více věrní.
Co se ale týče konkrétní schopnosti sociálních
médií poskytnout relevantní informaci, v tomto případě o výbuchu v jaderné
elektrárně Fukushima, resp. zastoupení, v jakém se k nim respondenti
upínali, je zřejmé, že stará média mají náskok, neboť televizi označilo jako jeden
z hlavních zdrojů 80 % respondentů, zatímco sociální média jen 16 %, což
je dokonce méně než v případě 17% zastoupení novin či osobní komunikace.
Je pravdou, že za účelem získání větší relevance by
bylo vhodné v podobném případě obsáhnout širší pole respondentů a
vypořádat se především s věkovým ohraničením, kterým byly výsledky tohoto
výzkumu jistě značně ovlivněny. Specifikem je také využívání sítě Mixi, která
je fenoménem Japonska.
Lze nicméně uzavřít, že i v případě České
republiky, ač katastrofy podobných rozměrů nám zásadně nehrozí, lze například v případě
živelních katastrof, jako jsou povodně, využít určitých závěrů tohoto výzkumu a
počítat s tím, že i u nás by zřejmě především v rámci mladší populace
sloužily sociální sítě jako dobrý zdroj informací. Viditelné to bylo i u
posledních povodní, kdy se sociální sítě hemžily aktuálními fotografiemi z postižených
míst, detailními informacemi o hladině toků a počasí apod.
Zdroj: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4071/3285
No comments:
Post a Comment