Výzkumná
práce Jak mohou kulturní instituce využívat poznatky sociálních médií, aby
účinněji zapojily veřejnost vznikla na půdě UCL (University College
London), Centrum pro digitální humanitní vědy, Británie. Autory jsou absolventi
tohoto programu nebo studenti postgraduálních studií.
Anastasia-Yvoni Spiliopoulou absolvovala
studia sociálních věd na Univerzitě Panteion v Řecku, v roce 2012 začala
studovat magisterský obor Digitální humanitní vědy na Univerzitě v Londýně.
Její dizertační práce se týká vztahu kulturních institucí a technologií, prakticky
- jak mohou být muzea atraktivnější pro veřejnost s využitím sociálních médií.
Konkrétně se zaměřila na Britské národní muzeum, kde 7 měsíců pracovala jako
webový architekt, později správce webového obsahu.
Dalšími autory tohoto vědeckého článku jsou Simon Mahony, také
absolvent Digitálních humanitních věd v Londýně, v současnosti lektor. Vassilis
Routsis je postgraduálních studentem UCL se zaměřením na digitální humanitní
vědy, kromě studia sociologie se zabývá programováním. Christina Kamposiori
pochází take z Řecka, kde získala titul bakaláře z archeologie a historie
umění. V současnosti je postgraduálních studentem na UCL.
V posledních deseti letech se strategie muzeí musela nutně změnit.
Historicky byly muzea a podobné instituce orientovány na samotný obsah výstav a
exhibic, nyní se orientace přenesla na potřeby veřejnosti, co si návštěvníci
přejí vidět a jak veřejnost vnímá obsah muzeí. Výzkum proběhl ve spolupráci
britského národního muzea a jeho komunikace na sociální síti Facebooku. Ukazuje
efektivitu a vliv sociální sítě ke vztahu k návštěvníkům a návštěvnosti. Práce také
přináší tipy, jak správně využívat komunikaci po sociálních sítích a jak se
samotní uživatelé Facebooku mohou stát tvůrci obsahu (výstavy) – produsage.
V průběhu 16. a 17. století byla většina muzejních sbírek v
soukromém vlastnictví aristokratických rodin, které je prupůjčovaly do
veřejných sbírek. Tak se veřejnost seznamovala s uměním, které bylo dalo by se
říct pasivním. Návštěvníci neměli možnost obsah výstav a druhy výstavovaných
objektů ovlivnit. Byly jen pasivními pozorovateli. Obecně byly výstavy primárně
určeny a navštěvovány střední a vyšší třídou, vysoce vzdělaným obyvatelstvem.
V porovnání s komerčními objekty mají v současnosti muzea jako
veřejné instituce zřetelnou strukturu, funkce a roli ve společnosti. Jinými
slovy jsou sociální média veřejnými institucemi využívána jiným způsobem než je
zisk a růst značky. Podle studie Daniela Petta[1]
existuje 5 hlavních online interaktivních strategií:
·
Snadný přistup veřejnosti odkudkoliv
·
Vzdělávací charakter
·
Prostor pro interakci, který není omezen jen na
konkrétní lokaci
·
Nový způsob jak učinit výstavy záživnější a
dobrodružnější
·
Sdílení a vytváření příbehů mezi muzeem a
návštěvníky
V návaznosti na globální finanční krizi a ekonomický pokles ve
většině evropských zemích, došlo ke změně priorit, jak společnost tráví volný
čas. Proto došlo k úbytku návštěvnosti a muzea musela najít cestu, jak přilákat
veřejnost. Jedním z prvků bylo více využívat sociální média, přenést část obsahu
do online verze, rozšířit portfolio služeb na sociální sítě a najít lidi, kteří
si vybrali internet k hledání informací a novinek nebo se chtějí stát součástí
komunity bez ohledu na danou lokalitu. Před nástupem sociálních médií nebylo
nikdy snadnější najít a zasáhnout tak obrovské publikum a budovat vzájemný
vztah.
Na druhou stranu co může být negativní z pohledu využívaní
sociálních sití, je autorita. V tomto připadě absence authority, která na
sdíleném obsahu chybí. Pro mnoho výzkumníků a odborné veřejnosti, která hledá
spolehlivé a stoprocentní informace, je chybějící autorita a zodpovědná osoba
(jak bývá u klasických fyzických výstav v muzeích zvykem) stále zárukou spolehlivosti
a odbornosti. Dalším negativem ve využívání sociálních médií a přenosu obsahu
do online verze za účelem získání většího publika je časová a finanční náročnost celého procesu.
Výsledkem této práce je trend, který přiznávají kulturní
instituce a to, že je třeba organizovat týmy na podporu sociální komunikace prostřednictvím
sociálních sítí. Náklady na vytvoření speciálních týmů mohou být vyváženy
přínosy, které nové publikum přináší včetně budování dlouhodobého vztahu.
Podle Jenny Kidd[2]
se sociální média využívaná kulturními institucemi musí soustředit na 3 hlavní
oblasti:
·
Marketing
·
Inkluzivita (začleňování všech)
·
Spolupráce s publikem
The British Museum (BM) je nejstarší národní museum na světě
založeno roku 1753 při příležitosti úmrtí Sira Hanse Sloaneho a výstavě jeho
soukromé sbírky.
Zdroje výzkumu byly podklady poskytnuté marketingovým
oddělením BM, statistická data získaná aplikací Facebook Insight. Facebook už
není jen sociální síť využívaná ke komunikaci s přáteli, stal se z něj
multi-mediální nástroj, který slouží k marketingovým a datovým účelům. Metoda
výzkumu je kvantitativní.
Následující graf vypočítává aktivitu určitých a zároveň
jedinečných uživatelů facebookového profilu během roku 2012/2013. Je zřejmé, že
v zimních měsících byla aktivita na sociálních síti větší než v létě (červenec,
srpen), kdy byla aktivita uživatelů nejmenší.
Figure 1 Denní návštěvnost ve formátu měsíc/den/rok, zdroj
Facebook Insight.
Další graf ukazuje rozdělení aktivity na facebookovém profile
v lednu 2013. Celých 75 % je kliknutí na konkrétní fotografii, 22 % kliknutí na
odkaz na link a jen necelá dvě procenta spuštění videa.
Figure 2 Procentuální rozdělení kliknutí na fotku, odkaz
nebo video, data z Facebook Insight
Poslední graf znázorňuje průměrný počet fanoušků, kteří
shlédli příspěvěk na facebookovém profilu v průběhu jednoho týdne. Spodní graf
ukazuje rozložení během jednoho dne.
Figure 3 Data ze dne neděle 12. srpna – sobota 18. srpna 2013,
zdroj Facebook Insight
Data sebraná marketingovým oddělením BM davájí jasnější představu
o využívání sociálních médií mj. Facebook, Twitter, Foursquare, Pinterest,
Google Plus a Youtube. Tým, který se sběrem dat zabývá, neposkytuje jen pasivní
informace, ale snaží se povzbudit uživatele k diskuzi. Muzeum není pasivní, pokouší
se být co nejvíce citlivé ke svému publiku.
Závěrem práce je potvrzení studie Jenny Kidd, kdy klíčové
oblasti využití sociálních sítí při komunikaci veřejné instituce a publika jsou
marketing a inkluzivita.
Marketingové oddělení BM využilo k potvrzení této hypotézy
své zaměstnance, kteří nejenom tvoří obsah na oficiálních webových stránkách
instituce, ale tytéž příspěvky sdílí mezi svými přáteli na Facebooku nebo
Twitteru, tím se zpráva dostane mezi přátele přátel, do nových upozornění,
přátelé je mohou taktéž sdílet a tímto dochází k vytvoření dlouhého řetezce,
který vytváří další silnou základnu publika - kromě samotných online uživatelů
oficiálních muzejních stránek.
Pro srovnání – Národní muzeum v Praze má velmi aktuální a
aktualizované webové stránky, kde je zřetelný odkaz na Facebook, Twitter, popř.
mobilní verzi. Odkazy se nachází na hlavní stránce vpravo nahoře – místo, kam
se člověk podívá nejdříve. Webové sránky jsou vytvořeny velice interaktivně,
mají zábavnou formu, používají pop-up bannery . Vizuální i informační hodnota webového
obsahu je velice přátelská pro uživatele, přehledná a snadno dostupná. Působí
čistě a obsahuje aktuální informace.
Figure 4 Oficiální webové stránky Národního muzea
Zdroje:
No comments:
Post a Comment