Kam
se poděla česká politická satira? Tuto otázku si mediální analytici pokládají už
od ukončení vysílání České sody před více než deseti lety. Žádný český John Stewart,
nebo Stephen Colbert nezesměšňuje z televizních obrazovek současnou
politickou scénu, jako to dřív činil tým kolem Petra Čtvrtníčka, ačkoliv se na
první pohled zdá, že si z politiků tropíme žerty pořád. Vakuum na
televizních obrazovkách ovšem neznamená, že by politická satira zmizela
z českých médií nadobro.
Od
televizních společností přebral v posledních letech štafetu liberálnější
internet, který zatím poskytuje dostatek svobody k vyjádření politických
názorů, které by televizní stanice jen těžko vysvětlovaly svým sponzorům. Světlo
světa tak mohl spatřit Tonda Blaník, dobře utajený lobbista, který přes svůj
mobilní telefon hýbe politickou scénou. Kancelář Blaník zatím operuje
z internetového kanálu Stream, formou krátkých osmi minutových satirických
epizodek. Ač se po úspěšné první sérii jednalo o přesunutí na veřejnoprávní
televizi, nikdy nebylo v tomto směru nic realizováno.
Ta
pravá „lidová“ politická satira však přesto vzniká jinde. Prostor, kde dávají
Češi průchod svým politickým názorům, obavám a emocím se nachází na sociálních
sítích. Sociální média umožňují svým uživatelům být zároveň i tvůrcem určitého
obsahu. Tento fenomén se nazývá produsage a spočívá jak v samotném
tvůrci/uživateli, tak také v technologiích, které rozvíjení tohoto typu chování
podporují – zpravidla tedy internet a sociální sítě především, kde je možné
nejen vyhledávat již vytvořené stránky, videa, fóra, ale také přidávat své
vlastní výtvory a tím se zároveň podílet na tvorbě a rozvoji tohoto prostředí.
Takto
nastavené prostředí skýtá pro politickou satiru netušené možnosti a
příležitosti. Na sociálních sítích vznikají stránky, které dlouhodobě parodují
politiky, sdílejí aktuální výtvory kreativních českých vtipálků, které si berou
na paškál konkrétní politické situace, objevují se zde i stálí populární
komentátoři a glosátoři české politické scény. „Čerstvým masem“ na trhu jsou
pak samotné profily politických aktérů, které velmi často není třeba ani
parodovat. Všichni využívají toho, že sociální sítě jsou zatím svobodným a
necenzurovaným prostorem, kde mohou dát uživatelé průchod i ostřejšímu humoru,
než by si mohli dovolit v TV, nebo tisku. Na druhou stranu tato svoboda
často vede k prvoplánovým, až vulgárně urážlivým útokům a zesměšňování,
které již se satirou nemá nic společného.
Ze
stránek, které dlouhodobě parodují určitého politika, se jako ideální příklad
jeví facebookový projekt Ovary Miloše Zemana, který vznikl v návaznosti na
prezidentské volby a od svého založení zásobuje fanoušky fotomontážemi
parodujícími Miloše Zemana v různých úsměvných situacích. Jedná se o obrázky doprovázené komentářem,
který se vztahuje ke konkrétní situaci. V podstatě každý, kdo se trochu
orientuje ve společenském dění České republiky či sleduje místní zprávy, by měl
sdělení ihned pochopit. Princip produsage tkví v tom, že každý může
takovou fotomontáž vytvořit, zaslat adminům stránky a ti ji následně uveřejní
na profilu. Obdobnou popularitu si u uživatelů sociálních sítí vysloužil i
Zemanův protikandidát v prezidentské volbě Karel Schwarzenberg, jehož
spící koláže nesmí na žádné podobné stránce chybět.
Příkladem
populárního glosátora nejen politické situace je facebookový profil Kamila
Fily, který má k dnešnímu datu téměř tři tisíce „followerů“. Své fanoušky
redaktor Respektu denně odměňuje vtipnými statusy, obrázky a videi reagujícími a komentujícími aktuální společenské dění. K jeho příspěvkům
se následně přidávají další „bezejmenní“ komentátoři se svými satirickými
příspěvky a vzniká unikátní konglomerát české lidové tvořivosti.
Novým
trendem na poli politické satiry jsou profily samotných politiků, kteří se
snaží přiblížit uživatelům sociálních sítí. Jedním příkladem za všechny je
Zdeněk Škromach, který sice již neprovozuje legendární „Hovory od bazénku“, ale
jeho facebookový profil plný „selfieček“, sluníčka, pohodičky a kafíčka doslova
vybízí k parodování.
Nejrozšířenějším
projevem lidové politické satiry na sociálních sítích jsou však vtipné koláže
vztahující se ke konkrétním společensko-politickým událostem. I v této
oblasti v poslední době hraje prim osoba Miloše Zemana a to zejména kvůli
dnes již celonárodně proslulým Hovorům z Lán. Výbuch lidové tvořivosti,
který prezidentovy vulgarity na vlnách Českého rozhlasu spustily, lze jen těžko
k něčemu přirovnat. Sociální sítě byly doslova zaplněny karikaturami,
fotomontážemi, obrázky, videi, parodiemi a dokonce i aplikacemi, které
s humorem glosovaly výstup hlavy státu. Že je Miloš Zeman oblíbeným terčem
vtípků na sociálních sítích potvrzují i další podobné výbuchy lidové kreativity
například u příležitosti předávání státního vyznamenání Robertu
Sedláčkovi, nebo virózy, kterou prezident trpěl při prezentaci korunovačních
klenotů. Zkrátka lze říci, že v současné době nemá Miloš Zeman
v oblasti politické satiry na českém internetu konkurenci.
Lidská
kreativita sahá opravdu velmi daleko a díky možnostem sdílení obsahů na
sociálních sítích ještě mnohem dále než dříve. Vydařený nápad se dnes může
dostat od svého tvůrce k obrovskému množství lidí, může být dále přetvářen a
upravován. Díky internetu je dnes velmi jednoduché vyjádřit se k čemukoliv, čehož
lidé velmi rádi využívají v oblasti politické satiry. Vtipný komentář,
video či karikatura na adresu politiků je jedna z cest, jak vyjádřit a veřejně
sdílet svůj názor na někoho, na koho jinak nelze mít žádný osobní vliv.
No comments:
Post a Comment