V
Německu byli v roce 2012 tři miliony lidí bez zaměstnání. Důsledky
nezaměstnanosti mohou být v mnoha ohledech škodlivé. Být nezaměstnaný
totiž neznamená pouze ztrátu pracovního místa a okamžitý výpadek příjmů. Nezaměstnanost
může často způsobit ztrátu sociálních kontaktů a snížit šanci na budoucí
začlenění do pracovního procesu. Nezaměstnanost může být spojena s pocity
neštěstí, úzkosti, deprese, stresem, nízkou sebeúctou a s nižší mírou
spokojenosti se životem. Riziko sociálního vyloučení se zvyšuje s délkou
nezaměstnanosti.
Nová
média mohou překonat nebo snížit některé negativní důsledky nezaměstnanosti. Internet
a sociální média mohou nezaměstnaným lidem umožnit zůstat součástí
společenského života nebo zajistit jejich opětovné začlenění do společnosti.
Kromě toho může nezaměstnaným lidem nabízet další a hlubší informace o trhu
práce. Předchozí výzkumy již ukázaly pozitivní i negativní důsledky života
on-line. Na jedné straně nadměrné množství času stráveného
v internetovém prostředí může vést ke snížení sociální interakce
v reálném světě, výrazně zhoršit každodenní fungování, prohloubit pocity
samoty a zapříčinit vznik závislosti na internetu. Na druhou stranu mohou
sociální média vyplňovat volný čas, rozšiřovat množství znalostí, usnadnit sociální
interakci a napomáhat uživatelům vytvářet nové kontakty.
Cílem studie bylo
prozkoumat, jak internet napomáhá nezaměstnaným lidem při hledání pracovních
příležitostí, udržování sociálních kontaktů a vyplněním jejich volného času.
Tento výzkum se jako první snaží
zkoumat využití sociálních médií nezaměstnanými lidmi a motivy, kterými se řídí
a jaké dovednosti sociální média rozvíjí. V neposlední řadě se studie zaměřuje na zjištění významu
sociálních medií a rozčlenění jednotlivých typů uživatelů.
Autoři výzkumu
Miriam
Feuls je lektorkou a doktorandkou na Univerzitě uměni
v Berlíně. Zaměřuje se na komunikační vědy, mediální sociologii, strategický
marketing a ekonomii. V současné době soustředí svou práci na kulturní
inovace a kvalitativní výzkumné metody.
Christian
Fieseler je docentem médií a komunikace managementu na BI
Norské obchodní škole. Jeho současný výzkum je zaměřen na otázky, jak se
jednotlivci a organizace adaptují na nová sociální média.
Miriam
Meckel je profesorkou pro komunikační management a
ředitelkou Institutu pro média a komunikaci managementu Univerzity St. Gallen
ve Švýcarsko. Její výzkum se zaměřuje na on-line komunikaci, sociální
média a firemní komunikaci.
Anne
Suphan je post-graduální výzkumnou pracovnicí na
Universitě v Hohenheimu v Německu. Ve svém výzkumu se zaměřuje na sociální
média, digitální propast, digitální sociologii a vizuální výzkumné metody.
Při
výzkumu docházelo ke kombinaci kvantitativní průzkumu s kvalitativními
rozhovory a deníkovou studií. Využití kvalitativního a kvantitativního výzkumu umožnilo
získat důkladný pohled na typy jednotlivých uživatelů a jejich způsobu užívání
internetu v době nezaměstnanosti. Data pro kvantitativní analýzu byly
získány v období únor – duben roku 2012 prostřednictvím celkově 2 414 telefonických
rozhovorů s nezaměstnanými lidmi. Kromě toho byly údaje doplněny o kvalitativní
rozhovory s 28 nezaměstnanými ve čtyřech různých městech v Německu. Navíc
celkově 11 nezaměstnaných respondentů bylo zapojeno do ve 14 denní deníkové
studie pro získání dalších informací. Potenciální účastníci byli vybráni z
fondu nezaměstnaných osob registrovaných německým Spolkovým úřadem pro trh
práce. Pro stratifikaci byly využity tři charakteristiky: věk, místo pobytu a
pohlaví.
Výsledky
Výsledky výzkumu ukázaly, že přibližně 79% nezaměstnaných
používá internet pravidelně, dalších 9% respondentů internet využívá, avšak
nikoli pravidelných intervalech, a celých 12% respondentů nikdy internet
nepoužilo. V případě pravidelných uživatelů internetu byla dále
zjišťována frekvence a motivace používání sociálních médií.
Motivy
využití internetových aplikací je v podstatě možné rozdělit na čtyři skupiny:
- komunikace a interakce - používání internetu pro udržování stávajících a navazování nových kontaktů. Výzkum však ukázal malou hodnotu toho motivu pro nezaměstnané.
- zábava – snaha zapomenout na starosti s nezaměstnaností.
- hledání práce – zahrnuje vyhledávání a podání žádosti o zaměstnání. Výzkum ukázal tento motiv jako nejdůležitější pro používání internetových aplikací.
- vyhledávání informací
Typy uživatelů
Na základě
analýzy byly identifikovány čtyři různé typy uživatelů internetu: neuživatelé,
začátečníci, pasivní uživatelé a silní uživatelé.
Neuživatelé
Podle
výzkumu celých 21% respondentů nemá s internetem žádné nebo jen minimální
zkušenosti, přestože většina z nich je přesvědčena, že internet
představuje velkou výhodu při hledání zaměstnání, a 51% osob z této
skupiny má počítač doma. Podíl lidí nad 50 let byl v této kategorii vyšší
než 60%. Celkem 51% z respondentů uvedlo, že jsou schopni pracovat na počítači.
Výsledky rovněž ukazují, že téměř 40% z neuživatelů by internet používalo,
kdyby je někdo naučil potřebné dovednosti. Pouze 8% neuživatelů se internetu
vyhýbá kvůli strachu.
Začátečníci
Celkem
28% respondentů bylo charakterizováno jako nezkušení uživatelé. Respondenti
v této skupině používají internet jako nástroj pro překonání
nezaměstnanosti a být on-line pro ně představuje práci. V této
skupině převládají ženy, celkově 55%. Většina nováčků používá internet
nepravidelně, pouze 8% používá internet každý den. Většina z nich
vlastní jednoduchý stolní počítač. Nováčci používají internet především pasivně
pro hledání zaměstnání a pro každodenní činnosti, nikoliv pro zábavu. Začátečníci
váhají při zveřejňování svých osobních údajů, trpí pocitem nejistoty při
prohlížení neznámých stránek, a většina z nich ztotožňuje sociální média pouze
s Facebookem.
Pasivní
uživatelé
Největší
skupinu tvoří pasivní uživatelé, dohromady 34%. Pro respondenty v této
skupině je internet prostředníkem společenského života a umožňuje jim rozšíření
jejich znalostí. Tito uživatelé používali internetové aplikace vždy alespoň
jednou týdně. Pasivní uživatelé mají nadprůměrné množství zkušeností
s internetem a upřednostňují pružnější přístup k internetu pomocí
přenosných počítačů. Pasivní uživatelé, přestože jsou nezaměstnaní, strukturují
své dny jako pracovní, tedy začínají hledáním zaměstnání a následně se věnují
volnočasovým aktivitám. Pasivní uživatelé navštěvují především známé webové stránky
či diskuzní fóra a cítí se nejistí při procházení neznámých míst.
Silní
uživatelé
Zavelmi
časté a zkušené uživatelé internetu lze označit 17% z respondentů. Internet
je integrován do všech částí života respondentů. Jedinci v této skupině jsou
převážně mladí lidé, kteří jsou on-line alespoň jednou denně a využívání
mobilní přístup k internetu prostřednictvím přenosných počítačů a chytrých
telefonů. Silní uživatelé se zároveň více a déle věnují hledaní zaměstnání
a vykazují nejvyšší dovednosti pří hledání práce. Silni uživatelé ovládají
širokou škálu dovedností, využívají internet v různých denní dobách a navštěvují
i neznámé webové stránky. Naopak si silní uživatelé méně připouští negativní
aspekty použití osobních údajů on-line.
Závěrem
Všichni
lidé nepocházejí ze stejných poměrů, nemají stejně dovednosti, schopnosti ani
výchozí pozici. Je proto důležité vnímat rozdíly mezi jednotlivými
nezaměstnanými, jejich specifické potřeby a nezacházet s nimi jako s homogenní
skupinou. Lidé a i nezaměstnaní musí neustále přizpůsobovat své schopnosti
novým situacím a také vývoji nových technologií.
Internet
je v případě nezaměstnaných vnímaný především jako nástroj určený pro vyhledávání
a žádání o práci. Právě pro osoby, které jsou aktuálně nezaměstnané, může internet
představovat spojení s pracovním a společenským životem a současně fungovat
jako motivace ke změně.
Pokud
chápeme digitální propast jako problém související s nízkými příjmy, nižší
úrovní vzdělání a špatnými životními podmínkami, je výsledek do určité míry
odrazem již existující offline sociální propasti. Přesto je znepokojující, že
21% respondentů nepoužívá internet vůbec. Neuživatelé byli především
starší lidé, z čeho lze předpokládat, že podíl starších neuživatelů internetu
bude v populaci nezaměstnaných výrazně vyšší. Vzniká tedy nebezpečí, že
především straší lidé mohou být vyčleněni z trhu práce.
Výsledky německého výzkumu lze aplikovat i na skupinu nezaměstnaných v
České republice. Vývoj nových technologií a aktuální situace na trhu práce je v současné
době v evropských zemích do značné míry porovnatelná. Proto i aktuální trendy v
používání internetu a nových médií a problémy, kterým čelí nezaměstnaní lidé,
jsou shodné. Ukazuje se, že internet má pro nezaměstnané dvě základní funkce: jednak
je nástrojem k překonání nezaměstnanosti, a zároveň je nástrojem, který může
sloužit k řešení sociálního vyloučení.
Zdroje
http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/early/2014/09/23/1461444814552637.full
http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/early/2014/09/23/1461444814552637.full.pdf+html
No comments:
Post a Comment