Mohlo by se zdát, že v tak
ohromné propojenosti dnešního světa musí být vidět snad úplně
všichni. Ovšem právě v té změti stovek publikovaných
fotografií, odkazů, statusů nebo tweetů mohou lidské životy
zapadnout, protože kdo není vidět, jako by nebyl. Právě onen
rozdíl mezi webem 1.0 a jeho nástupcem je, že přestože bychom
třeba chtěli, tak už nemůžeme být pouze pasivními konzumenty
mediálního obsahu, ale čím dál častěji jsou na nás kladeny
nároky, abychom se na něm přímo podíleli. V tom se propojuje
několik konceptů, především prosumption nebo produsage.
Jsou
to především věci pojící se se změnou konzumních návyků.
Očitým svědkem proměny internetu byly blogy. Ty se poprvé
objevily na konci devadesátých let jako skromné stránky
provozované většinou jedním člověkem nebo malou skupinkou
spolupracovníků. Používali je především novináři nebo lidi
angažovaní v politice. Teoretik Axel Bruns hovoří o vzniku
citizen
journalism.
Propojilo se tak psaní, recenzování, reportování, focení a
všechny další složky, původně spojené s klasickou
“profesionální” televizní nebo printovou žurnalistikou, s
možnostmi internetu. Každý najednou mohl být producentem
vlastního mediálního textu.
Blog se stal masovou záležitostí
po přelomu tisíciletí, kdy se datuje i nástup tzv. webu 2.0. Tedy
internetu, kdy je uživatel vtažen do tvorby obsahu, může
komunikovat online s dalšími uživateli a dalo by se říci, že se
vytváří první komunity kolektivní inteligence na internetu. Lidé
začínají spoluvytvářet obsah a vydělávat na tom, co původně
sloužilo jako místo k soukromým a nezávislým komentářům.
Se snižováním ceny a s lepší
dostupností audiovizuálních technologií se objevilo využití
blogů i v širší sebepropagaci. Začaly se objevovat tzv. vlogy,
kde příspěvky jsou převážně videa, podobně fotoblogy, kdy v
obou případech mohou sloužit jako malá portfolia prací daného
člověka. Právě s velkým zájmem dochází i k žánrové
diferenciaci. Psát blog se dá v dnešní době prakticky o
čemkoliv. Existují stránky věnující se třeba ošklivým dětem
na renesančních malbách nebo domácím mazlíčkům, jimž uvízla
hlava uprostřed krajíce chleba. Zajímavější k pozorování
vývoje jsou spíše blogy o módě nebo jídle.
Oba druhy jsou široce rozšířené
i v České republice. Asi nejznámějším foodblogerem na české
scéně je Martin Kuciel alias pan Cuketka. Svůj blog založil v
roce 2006. V té době tady neexistovala žádná stránka, která by
naplňovala jeho tužby psaní o jídle. Rozhodl se proto pustit se
do toho sám. Psal, aby jiní pasivně konzumovali. Rok se s rokem
sešel a Kucial byl osloven od online podoby časopisu Týden, ale
stále přispíval na svůj blog. Psal recepty, recenzoval
restaurace, propagoval zdravý životní styl a obecně vyšší
nároky na kvalitu konzumovaných surovin. Budováním své značky
pan Cuketka v online i tištěných médiích vedlo k jeho
vzrůstající popularitě. Přestože se ze začátku snažil být
inkognito kvůli co největší objektivitě při hodnocení
restaurací, nevydrželo to dlouho. Český rybník, obzvláště ten
gastronomický, je totiž velmi malý.
V roce 2010 už mediálně známý
Kuciel založil server Scuk.cz, v němž sám figuruje jako řadový
uživatel. Web umožňuje registrovaným uživatelům přidávat na
mapu České republiky nejrůznější podniky počínaje kavárnami,
bary a lokálními řeznictvími a farmářskými trhy konče.
Nejedná se sice o přerod samotného původního blogu, ale spíše
využití mediálně známého loga pro vytvoření konceptu více
odpovídajícímu možnostem webu 2.0. Na počátku měla stránka
punc exkluzivity, protože lidé, jenž mohli opravdu psát recenze
na podniky, musel projít výběrovým řízením. Web od té doby
roste, lidé hodnotí, přidávají nové a nové podniky a vše
klape jako hodinky. Jak se však dá nahlížet na tento fenomén,
kdy lidé bez jakékoliv honoráře tráví svůj čas a utrácí své
peníze za kvalitní restaurace, aby o nich mohli napsat? Scuk je
klasickým příkladem produktu produsage nebo prosumer kultury, na
který by se dalo z určitých pozic nahlížet jako na exploatační.
Nepřichází ruku v ruce s novou formou konzumpce náhodou i nový
druh vykořisťování?
Doménou
nového internetu je vzájemná interakce mezi uživateli a někteří
teoretici dokonce tvrdí, že fakt, že se uživatelé sami
kolektivně podílí na tvorbě obsahu, je jednou z hlavní součástí
této nové podoby. Mediální vědci Georg Ritzer a Nathan Jurgenson
používají termín prosumer,
kdy spojují dva staré termíny. Production,
produkce,
byla dominantní v první polovině 20. století. V poválečných
dobách zase v západním světě hrála prim konzumpce, tedy v
angličtině consumption.
Dohromady tak tvoří termín prosumption,
kdy se na příklad třeba wikipedie nebo sociálních sití
uživatelé sami účastní, vědomě či nevědomě, tvoření
nějakého obsahu, tedy i budování konkrétního produktu nebo
značky. Již zmíněný Axel Bruns zase používá termín
produsage,
který prakticky znamená stejné smazávání hranic mezi pasivní
konzumpcí a aktivní produkcí.
Otázkou je, proč si lidé
ukrajují z vlastního času po pracovní době a tvoří nová hesla
na wikipedii nebo obchází restaurace a pak o nich píší? A
nedluží jim provozovatelé něco za jejich aktivitu a práci,
protože bez ní by všechny sociální sítě jako facebook,
twitter, linkedin zkrachovaly, protože by bez uživatelské
návštěvnosti neměli zájem o reklamní plochu, ze které
prakticky žijí? Lidé pomáhají budovat značku, ze které nic
nemají. Lidé, co chodí na Scuk, mohou usilovat o osvětu v podobě
objevení kvalitních podniků pro ostatní nebo touží po budování
si kariéry ve foodblogové a gastronomické komunitě. Lidé
přidávají hesla na Wikipedii z podobného důvodu, aby pomohli
lidem se dostat ke kvalitním a objektivním informacím. Ale co
sociální sítě? Facebook a další schraňují osobní informace
svých uživatelů a následně je prodávají, z čehož společně
s reklamou, budují zisk. Uživateli je dána teoretická komunikační
svoboda, která je však vykoupena jeho vykořisťováním. Z
kapitalistického pohledu je to ideální situace: lepší než někdo
vykonávající práci za minimální plat je člověk, který to
dělá zadarmo a s potěšením. Uživatel se více méně dobrovolně
věnuje prozumaci, ale neříkám, že tento přesun konzumování je
pouze negativní. Chtěla jsem jen poukázat na možná úskalí
tohoto života online. Sama jsem uživatelkou Scuku a na blog pana
Cuketky chodím pravidelně a přišlo mi to jako vhodný český
příklad odklonu od pasivity k produkci a konzumaci zároveň.
Vždyť už ta svoboda, že člověk může svobodně tvořit texty,
které někdo čte, je úžasná. Je nezbytné si ovšem uvědomovat,
že přesto, že nás daná aktivita baví, tak vlastně děláme
práci za někoho jiného. Nasnadě zůstává otázka, co má člověk
dělat. Bez sociálních sítí se v dnešním světě nedá
existovat. Možná se tedy přeci jenom budeme muset smířit s tím,
že bude nezbytné, abychom se vzdali části svých každodenních
práv, třeba na placenou práci, a dát veřejně k dispozici své
osobní informace na úkor relativně svobodného života v online
světě.
No comments:
Post a Comment