Instagram,
další sociální síť, které podlehli všichni od dvanáctiletých pubertálních
děvčat po vysoce postavené politiky. Instagram, aplikace, která vznikla v roce
2010, takže je poměrně nová, ale její popularita roste závratnou, možná až trochu
děsivou rychlostí. Není to konkurence klasických sociálních sítí, jako je
facebook, twitter nebo Google Plus, tato aplikace se totiž na rozdíl od nich
nesoustředí na textové příspěvky, ale primárně na fotografie a několik posledních
měsíců i na videa. Naopak je velice snadné fotografie a videa sdílet rovnou na
profily na ostatních sítích.
Aplikace obsahuje
několik filtrů a jednoduchých nástrojů, pomocí kterých se dá snadno upravit
fotografie, kterou můžete v aplikaci rovnou vyfotit nebo ji nahrát
z galerie svého telefonu či tabletu. Filtry jsou sestaveny tak, že
výsledný obrázek připomíná fotografii pořízenou na polaroidu nebo podobném
aparátu. Vytvoříte tak i z té nejobyčejnější fotografie záležitost, která
má atmosféru, je líbivá a působí jako profesionálně zpracovaná. Na videa se
dají aplikovat podobné filtry a zároveň je můžete v aplikaci snadno
stříhat.
Otázkou
zůstává, proč se stal Instagram populárnější, než ostatní aplikace sloužící
k úpravě fotek. Instagram má totiž něco navíc. Fotky se ukládají do vaší
vlastní galerie a tak vás můžou ostatní uživatele sledovat a logicky i vy je.
V tu chvíli se stáváte uživatelem a zároveň tvůrcem obsahu. Vzniká tak
imaginární spojení mezi vámi a životem ostatních uživatelů, včetně celebrit ze
všech různých odvětví, které často na své účty „postují“ fotografie ze svého
soukromého života, a tak víte, co ten den snídali, na jaké byli akci a
s kým se přátelí.
Uživatelé
Instagramu se na důvodu jeho používání většinou neshodují. Část z nich říká,
že je pro ně něco jako deníček. Anglicky se tomu říká Visual Diary. Při
nahrávání fotografie na váš profil můžete označit místo, kde byla fotografie
pořízena a označit uživatele, kteří na ni jsou. Fotky se chronologicky ukládají
a vy si pak můžete nostalgicky zavzpomínat na ta nehezčí místa, která jste
navštívili, nejlepší jídla, která jste ochutnali, nejlepší koncerty, na kterých
jste tančili i zajímavé lidi, které jste poznali. Druhý důvod málokdo otevřeně
přizná, přesto je z psychologického hlediska velice obvyklý a přirozený.
Instagram totiž dokáže vyvolat dokonalou iluzi. Na profil postujete pouze to,
co chcete vy sami, proto si v očích svých sledujících vytvoříte přesně
takový dojem, jakým na ně chcete působit. Vytvoříte tak obraz takového života, který
byste si přáli žít a málokdy ho opravdu žijete. Zvyšování sebevědomí je obecným
aspektem sociálních sítí, na Instagramu platí dvojnásob,
jelikož jsou mezi vašimi sledujícími často lidé, kteří vás v reálné životě
nikdy nepotkali. Další formou zvyšování sebevědomí, kterou je Instagram schopný
navnadit, je zlepšovaní vlastního vzhledu. Populární selfies, kterých je plný
internet, procházejí filtry, které přirozeně zvýrazní některé rysy a odstraní
určité nedokonalosti. Tato iluze dominuje sociálním sítím po celou dobu jejich
existence, Instagram ji však ještě několikrát znásobil.
Hashtagy,
které se zpopularizovaly především na sociální síti Twitter, se staly důležitou
součástí i této aplikace a úzce souvisí s nejspíše nejvýznamnějším důvodem
popularity této aplikace. Hashtag je klíčové slovo, které nějakým způsobem
vystihuje obsah fotografie nebo videa. Obrázky a videa se pak podle něj dají
snadno vyhledat a lidé se stejnými zájmy, vkusem nebo zkušeností se tak
vzájemně informují, kontaktují a sdílejí spolu své zážitky a zkušenosti. Pod
fotkami se dá komunikovat skrz komentáře, proto často můžeme pozorovat koncept
kolektivní inteligence. Uživatelé získávají pod příspěvky bližší informace,
sdílejí své názory a dostávají nové podněty ke zkoumání a zájmu. Aktivně
vyhledávají to, co je zajímá a zároveň umožňují ostatním vidět jejich vlastní
příspěvky související s tématem. Hranice mezi nimi se tak bourá a vzniká
pomyslná virtuální sociální skupina. Přesně tato možnost je pro uživatele
nejpravděpodobněji ta nejatraktivnější. Možnost sdílet a komunikovat o věcech
nebo celebritách, které nás zajímají, spojení s lidmi po celém světe,
kteří mají rádi to samé co vy, kteří čtou stejné knihy, navštěvují stejná místa
nebo adorují stejné známé osobnosti.
Známé
osobnosti jsou kapitolou sami o sobě. Politici skrz Instagram propagují své
politické kampaně, lifestylové magazíny lákají na následující čísla kousky
článků a informacemi, hudebníci dělají reklamu svému turné (albu, singlu,
klipu, featuringu...). Instagram se stal neodmyslitelnou součástí denního
života, každý jeho uživatel jej minimálně jednou denně rozklikne a zkontroluje,
jaké příspěvky přibyly do galerií jeho objektů zájmu. Nejen, že vyvolává pocit,
že „v tom nejste sami“, ale zároveň se cítíte blíž lidem, které v reálném
životě jen těžko potkáte.
A tak tu
máme Instagram, instatní pojítko mezi lidmi, instantní spojení lidí, se
stejnými zájmy. A co přijde teď? Instatní láska a rodina?
(odevzdáno za Kláru Sofii Střihavkovou)
No comments:
Post a Comment