Monday, November 17, 2014

Instagram alias instatní pojítko

Instagram, další sociální síť, které podlehli všichni od dvanáctiletých pubertálních děvčat po vysoce postavené politiky.  Instagram, aplikace, která vznikla v roce 2010, takže je poměrně nová, ale její popularita roste závratnou, možná až trochu děsivou rychlostí. Není to konkurence klasických sociálních sítí, jako je facebook, twitter nebo Google Plus, tato aplikace se totiž na rozdíl od nich nesoustředí na textové příspěvky, ale primárně na fotografie a několik posledních měsíců i na videa. Naopak je velice snadné fotografie a videa sdílet rovnou na profily na ostatních sítích.
 


Aplikace obsahuje několik filtrů a jednoduchých nástrojů, pomocí kterých se dá snadno upravit fotografie, kterou můžete v aplikaci rovnou vyfotit nebo ji nahrát z galerie svého telefonu či tabletu. Filtry jsou sestaveny tak, že výsledný obrázek připomíná fotografii pořízenou na polaroidu nebo podobném aparátu. Vytvoříte tak i z té nejobyčejnější fotografie záležitost, která má atmosféru, je líbivá a působí jako profesionálně zpracovaná. Na videa se dají aplikovat podobné filtry a zároveň je můžete v aplikaci snadno stříhat.
 


Otázkou zůstává, proč se stal Instagram populárnější, než ostatní aplikace sloužící k úpravě fotek. Instagram má totiž něco navíc. Fotky se ukládají do vaší vlastní galerie a tak vás můžou ostatní uživatele sledovat a logicky i vy je. V tu chvíli se stáváte uživatelem a zároveň tvůrcem obsahu. Vzniká tak imaginární spojení mezi vámi a životem ostatních uživatelů, včetně celebrit ze všech různých odvětví, které často na své účty „postují“ fotografie ze svého soukromého života, a tak víte, co ten den snídali, na jaké byli akci a s kým se přátelí.

Uživatelé Instagramu se na důvodu jeho používání většinou neshodují. Část z nich říká, že je pro ně něco jako deníček. Anglicky se tomu říká Visual Diary. Při nahrávání fotografie na váš profil můžete označit místo, kde byla fotografie pořízena a označit uživatele, kteří na ni jsou. Fotky se chronologicky ukládají a vy si pak můžete nostalgicky zavzpomínat na ta nehezčí místa, která jste navštívili, nejlepší jídla, která jste ochutnali, nejlepší koncerty, na kterých jste tančili i zajímavé lidi, které jste poznali. Druhý důvod málokdo otevřeně přizná, přesto je z psychologického hlediska velice obvyklý a přirozený. Instagram totiž dokáže vyvolat dokonalou iluzi. Na profil postujete pouze to, co chcete vy sami, proto si v očích svých sledujících vytvoříte přesně takový dojem, jakým na ně chcete působit. Vytvoříte tak obraz takového života, který byste si přáli žít a málokdy ho opravdu žijete. Zvyšování sebevědomí je obecným aspektem sociálních sítí, na Instagramu platí dvojnásob, jelikož jsou mezi vašimi sledujícími často lidé, kteří vás v reálné životě nikdy nepotkali. Další formou zvyšování sebevědomí, kterou je Instagram schopný navnadit, je zlepšovaní vlastního vzhledu. Populární selfies, kterých je plný internet, procházejí filtry, které přirozeně zvýrazní některé rysy a odstraní určité nedokonalosti. Tato iluze dominuje sociálním sítím po celou dobu jejich existence, Instagram ji však ještě několikrát znásobil.

Hashtagy, které se zpopularizovaly především na sociální síti Twitter, se staly důležitou součástí i této aplikace a úzce souvisí s nejspíše nejvýznamnějším důvodem popularity této aplikace. Hashtag je klíčové slovo, které nějakým způsobem vystihuje obsah fotografie nebo videa. Obrázky a videa se pak podle něj dají snadno vyhledat a lidé se stejnými zájmy, vkusem nebo zkušeností se tak vzájemně informují, kontaktují a sdílejí spolu své zážitky a zkušenosti. Pod fotkami se dá komunikovat skrz komentáře, proto často můžeme pozorovat koncept kolektivní inteligence. Uživatelé získávají pod příspěvky bližší informace, sdílejí své názory a dostávají nové podněty ke zkoumání a zájmu. Aktivně vyhledávají to, co je zajímá a zároveň umožňují ostatním vidět jejich vlastní příspěvky související s tématem. Hranice mezi nimi se tak bourá a vzniká pomyslná virtuální sociální skupina. Přesně tato možnost je pro uživatele nejpravděpodobněji ta nejatraktivnější. Možnost sdílet a komunikovat o věcech nebo celebritách, které nás zajímají, spojení s lidmi po celém světe, kteří mají rádi to samé co vy, kteří čtou stejné knihy, navštěvují stejná místa nebo adorují stejné známé osobnosti.
Známé osobnosti jsou kapitolou sami o sobě. Politici skrz Instagram propagují své politické kampaně, lifestylové magazíny lákají na následující čísla kousky článků a informacemi, hudebníci dělají reklamu svému turné (albu, singlu, klipu, featuringu...). Instagram se stal neodmyslitelnou součástí denního života, každý jeho uživatel jej minimálně jednou denně rozklikne a zkontroluje, jaké příspěvky přibyly do galerií jeho objektů zájmu. Nejen, že vyvolává pocit, že „v tom nejste sami“, ale zároveň se cítíte blíž lidem, které v reálném životě jen těžko potkáte.

A tak tu máme Instagram, instatní pojítko mezi lidmi, instantní spojení lidí, se stejnými zájmy. A co přijde teď? Instatní láska a rodina?


(odevzdáno za Kláru Sofii Střihavkovou)

No comments:

Post a Comment